Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lutowanie BGA problem ze stawianiem kulek.

26 Maj 2010 02:48 5589 20
  • Poziom 21  
    Witam
    Mam problem z postawieniem kulek. Chodzi o to że jak próbuje zdjąć sito z układu to cześć kulek zostaje na na układzie a część w sicie . Mam taki sam zestaw jak na tym filmie. Co mogę robić źle??]Link
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Może nakładasz za dużo topnika i sito jest za nisko, dotyka topnika/układu przez to topnik wchodzi w otwory w sicie i kulki się do niego kleją.
  • Poziom 21  
    Tak tylko jak sito jest wyżej to kulki wpadają i odrazy się rozlatują po układzie:(.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Sito nie moze dotykac ukladu, na sicie nie moze znajdowac sie flux.
    Sito musi byc minimalnie wyzej ukladu. Na tyle wysoko aby nie dotykac ukladu, i na tyle nisko aby kulki nie lataly sobie swobodnie.

    Na grubszych sitach robi sie lepiej ze wzgledu na:
    -Wiekszy margines bledu
    -Mozna wygrzewac uklad bezposrednio z sitem

    Ja Akurat robie na cienkich sitach i nie ma z tym problemu, oczywiscie nalezy dojsc do wprawy i wtedy idzie z gorki.

    Nie martw sie tym ze kulki nie leza idealnie na padach.

    -Ilosc fluxa musi byc minimalna, tylko tyle aby kulki nie odeszly, nie przesunely sie jak zdejmniesz sito.
    -Zbyt duzo fluxu spowoduje, ze przy wzrastajacej temperaturze kulki zaczna jezdzic po ukladzie i beda sie laczyc, czego nie chcemy
    -Kulki nie musza lezec idealnie na padach, wazne aby sie nie stykaly ze soba i aby ilosc fluxu byla minimalna
    -Wraz ze wzrostem temperatury kulki same uloza sie rowno na ukladzie

    Jakies watpliwosci pozostaly jeszcze? sluze pomoca :-)
  • Poziom 21  
    Już prawie mi się udało. Ułożyłem jakieś 99,9% kulek poprawnie:). Mam jeszcze kilka prób bo muszę poczekać aż kulki z chin przyjadą. W Polsce są bardzo drogie. Pozdrawiam

    Dodano po 4 [godziny] 5 [minuty]:

    Pytanie jeszcze czy lepiej układ położyć na podgrzewaczu i poczekać aż się kulki roztopią czy może podgrzać wstępnie do temperatury 150c a potem dogrzać gorącym powietrzem, a może podgrzać tylko gorącym powietrzem. Co polecacie?
  • Poziom 13  
    Ja grzeje wylacznie z gory, bo nie wyjmuje ukladu z podstawki, mozna tez go wlozyc bezposrednio do pieca.
  • Poziom 21  
    W końcu się udało:). Trzeba na układ położyć możliwie najcieńszą warstwę topnika, sito jak najniżej oraz trzeba oczyścić z cyny pady na układzie wtedy kulki się nie rozlatują:)
  • Poziom 18  
    Pozwolę sobie odkopać temat aby nie zakładać nowego.
    Ja mam taki problem że kulki układają mi się na padach ale są bardzo brzydkie, przez lupę widać porowatą powierzchnię oraz nie błyszczą.

    Używam topnika Amtech 559, kulki Sn63/Pb37 średnicy 0,6mm.

    Próbowałem 4 razy i za każdym razem to samo. Grzeję od góry hotem ustawionym na 320 stopni z odległości około 1,5cm. Układ mam zamontowany w tej niebieskiej ramce od sit.

    Ktoś podpowie co robię źle?

  • Poziom 9  
    Przyłączam się do tematu. Kulki rozlatują mi się i łączą. Staram się kłaść jak najcieńszą warstwę fluxu. Zauważyłem że problem występuje szczególnie po bokach układu.

    Ćwiczę na razie na jednym chipie . Moje pytanie czy powodem może być to że zakładałem i ściągałem kulki kilka razy. Sfatygowane pady?
  • Poziom 18  
    Nie, Twoim problemem jest za gruba warstwa topnika oraz jej nierównomierność. Polecam po nałożeniu topnika wyrównać warstwę np. starą kartą telefoniczną.

    Jakiego topnika używasz?
  • Poziom 18  
    Ta packa nie pokrywa całego układu naraz i przy krawędziach zawsze zostaje grubsza warstwa. Wskazówki otrzymałeś, teraz wprowadź je w życie i będzie ok.

  • Poziom 9  
    Ok dzięki za poradę. Dzisiaj wieczorem albo jutro będę we firmie i spróbuje. Napisze jak poszło.

  • Poziom 9  
    Wczoraj użyłem karty kredytowej do rozprowadzenia topnika i jest duży progres. Ostatni chip wyszedł prawie idealnie. Na razie zabrakło mi kulek musze poczekać aż przyjadę.

    .... a powiedz Chawek czy udało Ci się rozwiązać problem zmatowionych kulek? U mnie jest to samo kulki robią się matowe i porowate..... mam też wrażenie że puchną ..... to znaczy, że są lekko większe niż kulki które na początku wsypuje. Używam kulek bezołowiowych.
  • Poziom 14  
    jeśli robią się matowe i większe to pogrzej jeszcze chwilę to będą ładne ;)
  • Poziom 9  
    Jestem początkujący i mam pytanie. Wszędzie są opisy, że kulki mają się ładnie rozpuścić na polach lutowniczych itp. Nie wystarczyło by doprowadzić je do temperatury aby tylko nie odpadały z pól a następnie położyć układ na płytę i wlutować go na maszynie? Wtedy kulki ładnie złapią z dwóch stron.
  • Poziom 14  
    nie widzę sensu, nie wiem też jak chcesz uchwycić ten moment po prostu pogrzej chwilę dłużej i będzie na gotowo, ja to robię hotair najszybciej i najprościej oczywiście sita + stolik nie do bezpośredniego grzania
  • Poziom 9  
    Co gdy wszystkie kulki złapią ale kilka jest lekko przesuniętych względem swojego pola i za nic nie chce wskoczyć? Mogę taki układ lutować do płyty i tam się same ustawią? Tzn wiem, że jak dodam na te kulki trochę topnika to wskoczą ale czy jest to potrzebne? Też grzeję na stoliku hotem a sita też nie są bezpośrednie.
  • Poziom 14  
    Cześć

    Jak kulka jest nie na środku pada to nie jest w ogóle przyklejona jak ją czymś ostrym trącisz to odleci ja bym nie ryzykował z takimi kulkami. Jeśli mam taką kulkę to daje trochę topnika i grzeje jeszcze raz aż wszystko będzie tak jak trzeba

    PS co do stolika to nie grzeje na nim bo mocno ciepło odbiera, pesetą zdejmuje taki układ i kładę na gazetę i wtedy grzeje ;)
  • Poziom 9  
    Możesz mi jeszcze mniej więcej powiedzieć ile trwa u Ciebie takie stawianie kulek? Jaką temperaturę hota ustawiasz?
  • Poziom 14  
    Robię głownie układy do 100 kulek temp daje 260-270 zajmuje to od wielkości układu kilka minut
    podstawa to cieniutka warstwa topnika i kulka dobrana do układu