Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stara instalacja elektryczna i planowane poprawki.

26 Maj 2010 15:28 4034 9
  • Poziom 10  
    Witam.
    Proszę o pomoc w sprawie doboru zabezpieczeń i znalezienie rozwiązania.
    Stare mieszkanie z lat 60 w bloku zasilane jest (od licznika) przewodem 2x2,5mm2 w aluminium !! Zabezpieczenie zalicznikowe to wkładka 16A. W domu mam dwa obwody oba zapewne na przewodach aluminiowych 2x1,5mm2 (chronione wkładkami 16A). Oczywiście zakup kuchni gazowo-elektrycznej o mocy około 2kW i korzystanie jeszcze z jakiegoś odbiornika (np przypadkowe właczenie podgrzewacza wody lub pralki) powoduje wywalenie wkładki na klatce schodowej właśnie tej 16A. Chciałbym to zmienić.
    Zaplanowałem montaż skrzynki w mieszkaniu z zabezpieczeniami:
    1. Wyłącznik głowny FR302 20A
    2. lampka kontrolna
    3. S301 C16 dla gniazd
    4. S301 C10 dla światła
    Nie wiem niestety co zrobić z wkładką za licznikiem na klatce schodowej. Powinienem ją pewnie wymienić na 20A żeby w razie konieczności podnosić bezpiecznik w domu a nie latać na klatkę i wymieniać wkładkę na kolejną. Problem w tym że nie wsadzę wkładki 20A ze względu na zamontowaną wialkość gniazda (brak możliwości włożenia wkładki 20A w gniazdo 16A ze zwględu na wielkośc łba wkładki). Prosze o pomoc no i odpowiedź na pytanie czy moje rozumowanie jest poprawne? Na stronie internetowej znalazłem że obciążalnośc przewodu 2,5mm2 ALU ułożonego pod tynkiem to 20A. Oznaczałoby to że wystarczy zmienić wielkość gniazda na klatce schodowej na gniazdo 25A ale to tego muszę wołać elektryka z administracji no i odłaczyć na chwilę od zasilania moich sąsiadów (gdyż moje zabezpieczenie jak i sąsiadów jest w tej samej obudowie 3x16A).
  • IGE-XAO
  • Poziom 26  
    Jak się ma do tego przydział mocy, masz uprawnienia, pozwolenia na remonty? Poczytaj, może coś z tego skorzystasz:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1656197&highlight=
    Zwiększysz pobór energii to przewody aluminiowe zaczną Ci się palić, zwłaszcza jak trafi na raz pralka, bojler i czajnik, nie mówiąc o kuchni, więc nie obejdzie się bez ich wymiany...
  • IGE-XAO
  • Poziom 37  
    Nie C16 i C10 tylko B16 i B10. Zawsze montuje się niższe zabezpieczenie niż zdolność obciążeniowa kable dlatego dla miedzi 2.5mm2 max to zabezpieczenie 16A a dla kabla miedzianego 1.5mm2 10A.
    Jest na górze forum ciekawy wykład na temat doboru zabezpieczeń niebieski tytuł.
  • Poziom 29  
    Kolego jeśli planujesz modernizację rozdzielnicy to zmodernizuj instalację od WLZtu w stronę odbiorów, ponieważ instalacja którą posiadasz nie spełnia obowiązujących norm.
  • Poziom 10  
    OK. Czyli pierwsza moja poprawka w myśleniu to zmiana charakterystyki zabezpieczeń z C na B. Co ze zwiększeniem zabezpieczenia za licznikiem z 16A na 20A? Zwiększać? Nie zwiększać? Wymiana WLZ odpada.
  • Poziom 16  
    Nie tak szybko z tą wymianą Kolego.
    Najpierw musisz wiedzieć jakie masz zabezpieczenie przedlicznikowe lub jaki przydział mocy. Obie informacje powinny być na umowie z ZE. Nie możesz dać większych zabezpieczeń za licznikiem, niż masz przed więc to podstawa. Nie obejdzie się też raczej bez wymiany WLZ. Co z tego, że w mieszkaniu będziesz miał miedź i przekroje 2,5 skoro WLZ jest z aluminium, tylko 2,5 i do tego ma ze 30-40 lat. Będzie się grzała, aż ją spalisz.
    Co do zabezpieczeń w domu, to sprawdź czy jeden obwód to tylko oświetlenie. Jeżeli jest na nim jeszcze jakieś gniazdko, to warto dać 2,5 mm i B16A na zabezpieczeniu.
  • Poziom 10  
    A może takie rozwiązanie? Zostawić na klatce schodowej wkładkę 16A w tablicy domowej zastosować S301 B13 i S301 B10?
  • Poziom 29  
    Kolego czy wiesz że:
    1. Pralka, przepływowy podgrzewacz wody ( nie wiem co tam jeszcze masz ) powinny posiadać indywidualne zabezpieczenia ?
    2. Zabronione jest układanie przewodów aluminiowych poniżej 16mm2 ?
    3. Domyślam się, że Twoja instalacja jest wykonana w układzie TN-C a co za tym idzie przewody PEN (ochronnoneutralne) są za cienkie, ponieważ minimalny przekrój takiego przewodu to 10mm2 dla miedzi a 16mm2 dla aluminium.
    4. 40 letnia aluminiowa instalacja to zagrożenie dla życia, ponieważ jest już wyeksploatowana i łatwiej ulega awarii ?

    Czy wiesz czym może zaowocować przerwa w przewodzie PEN ?

    Posiadasz już kilka urządzeń "prądożernych" i planujesz kupić jeszcze kuchnie, myślisz że tak można dokładać sobie moce w nieskończoność ?

    Dlatego jestem za tym abyś jak najszybciej zmodernizował całą instalację a nie stosował jakieś półśrodki w postaci wymiany zabezpieczeń.

    Pamiętaj zdrowie Twoje i Twojej rodziny jest najważniejsze. Wybór należy do Ciebie.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Koledzy mają rację. Albo wszystko zrobić, jak trzeba, albo nie robić nic.
    Dziś byłem w podobnym mieszkanku na awarii, tylko tyle, że instalacja w miedzi już zrobiona, ale: oświetlenie 2x1mm2 i zabezpieczone B16, gniazda 2x1,5mm2 i największe jakie wypatrzyłem to C25, bo B16 wyrzucało. Zabezpieczenia nie dobrane do obciążalności przewodów, co spowodowało uszkodzenie ich izolacji, a w konsekwencji po dzisiejszej wizycie wymianę instalacji.

    mayer1980 napisał:
    A może takie rozwiązanie? Zostawić na klatce schodowej wkładkę 16A w tablicy domowej zastosować S301 B13 i S301 B10?


    Z tego, co mi wiadomo, nie ma zabezpieczenia B13. Są B6, B10, B16, B20 i B25 [z tych najczęściej stosowanych].
    Dla zastosowania wszystkich opisanych odbiorników wyjście jest tylko jedno: modernizacja instalacji od "pionu" do mieszkania i w mieszkaniu, nowa rozdzielnica i rozsądnie dobrane obwody. Jeśli jest TN-C to warto pomyśleć o RCD. Wymieniając instalację tylko w mieszkaniu możesz spowodować pożar na klatce, bo WLZ nie da rady przy takim obciążeniu.
  • Poziom 10  
    Stanęło na tym iż decyduję się na niewielka przeróbkę. Zależało mi żaby bezpieczniki typu S zadziałały wczesniej niż żeby wywaliła wkładka. Dlatego tez zamontuję zabezpieczenie na gniazda typu S301 B13 a na oświetlenie S301 B6. Nie pozostaje mi nic innego tylko pilnowac się z jednoczesnym uruchamianiem ilości urządzeń elektrycznych. Nie jest to klopot gdyż na 2 lata mieszkania wkładkę wymieniałem 3-krotnie. Poza tym mieszkanie nie jest moje.Niech właściciel decyduje o wymianie WLZtu.
    Dziękuję za pomoc.