Znalazłem w Internecie dość ciekawy artykuł pokazujący jak sprawdzić elektronicznie czy w samochodzie jest wrzucony bieg. Poniżej prezentuję moje tłumaczenie z angielskiego na polski dla osób nie znających tego języka. Mam nadzieję, że komuś się to kiedyś przyda.
W większości starszych samochodów z manualną skrzynią biegów konieczne jest wciśnięcie sprzęgła w celu uruchomienia silnika. Aby uruchomić silnik zdalnie możesz zewrzeć kable czujnika wciśnięcia sprzęgła (co może być bardzo niebezpieczne przy zdalnym odpalaniu samochodu który ma zapięty bieg) lub też możesz zrobić swój własny czujnik bezpieczeństwa pozwalający na zdalny start samochodu tylko gdy skrzynia biegów jest w pozycji neutralnej (na biegu jałowym).
Najprostszym według autora sposobem na sprawdzenie czy samochód nie ma zapiętego biegu jest określenie pozycji drążka skrzyni biegów. Pierwszym jego pomysłem było utworzenie ramki fotodiod i diod LED na podczerwień wokół pozycji neutralnej drążka. Jeżeli wiązka światła zostałaby przerwana mógłbym zakładać wtedy, iż samochód ma zapięty bieg i nie można go zdalnie uruchomić. Chcąc zminimalizować wpływ światła widzialnego a także świecenie samochodu po nocy użyto diod i fototranzystorów na podczerwień.
Rysunek poglądowy powyżej pokazuje koncepcję autora. Praktycznie potrzeba tylko dwóch wiązek światła w orientacji horyzontalnej aby wykryć czy samochód jest w pozycji neutralnej. Użyto jednak dwóch wiązek podczerwieni w orientacji wertykalnej (pionowej) aby w przyszłości móc określać za pomocą tego urządzenia dokładnie jaki bieg jest zapięty.
Schemat jest możliwie prosty. Celowo nie użyto regulacji napięcia aby ilość elementów, cena i rozmiary urządzenia były jak najmniejsze. Aby tego dokonać należało znaleźć poczwórną bramkę AND która pracowałaby przy napięciu maksymalnym 14.4 V. Jeżeli zdecydujesz się na dwuwiązkową wersję wystarczy ci do tego jedna bramka AND, ale nadal musisz zwrócić uwagę na jej wydajność prądową tak aby mogła zasilić optotriaka. Większość przekaźników optycznych tego typu działa poprawnie z szeroką gamą kostek logicznych, należy się spodziewać więc poboru prądu nie przekraczającego 2 mA. Uwaga: W finalnej wersji urządzenia zmieniono wartości oporników R1-R5 na 4.7 KOm oraz rezystor diody LED ze 125 omów na 270 om.
Jest kilka sposobów na zamontowanie ramki czujników. Autor użył do tego elementów łączeniowych rur PCV. Które przewiercił, a w nich umieścił rusztowanie z diodami LED i fototranzystorami.
Źródło: http://www.eeinspired.com/NSS.html
W większości starszych samochodów z manualną skrzynią biegów konieczne jest wciśnięcie sprzęgła w celu uruchomienia silnika. Aby uruchomić silnik zdalnie możesz zewrzeć kable czujnika wciśnięcia sprzęgła (co może być bardzo niebezpieczne przy zdalnym odpalaniu samochodu który ma zapięty bieg) lub też możesz zrobić swój własny czujnik bezpieczeństwa pozwalający na zdalny start samochodu tylko gdy skrzynia biegów jest w pozycji neutralnej (na biegu jałowym).
Najprostszym według autora sposobem na sprawdzenie czy samochód nie ma zapiętego biegu jest określenie pozycji drążka skrzyni biegów. Pierwszym jego pomysłem było utworzenie ramki fotodiod i diod LED na podczerwień wokół pozycji neutralnej drążka. Jeżeli wiązka światła zostałaby przerwana mógłbym zakładać wtedy, iż samochód ma zapięty bieg i nie można go zdalnie uruchomić. Chcąc zminimalizować wpływ światła widzialnego a także świecenie samochodu po nocy użyto diod i fototranzystorów na podczerwień.

Rysunek poglądowy powyżej pokazuje koncepcję autora. Praktycznie potrzeba tylko dwóch wiązek światła w orientacji horyzontalnej aby wykryć czy samochód jest w pozycji neutralnej. Użyto jednak dwóch wiązek podczerwieni w orientacji wertykalnej (pionowej) aby w przyszłości móc określać za pomocą tego urządzenia dokładnie jaki bieg jest zapięty.

Schemat jest możliwie prosty. Celowo nie użyto regulacji napięcia aby ilość elementów, cena i rozmiary urządzenia były jak najmniejsze. Aby tego dokonać należało znaleźć poczwórną bramkę AND która pracowałaby przy napięciu maksymalnym 14.4 V. Jeżeli zdecydujesz się na dwuwiązkową wersję wystarczy ci do tego jedna bramka AND, ale nadal musisz zwrócić uwagę na jej wydajność prądową tak aby mogła zasilić optotriaka. Większość przekaźników optycznych tego typu działa poprawnie z szeroką gamą kostek logicznych, należy się spodziewać więc poboru prądu nie przekraczającego 2 mA. Uwaga: W finalnej wersji urządzenia zmieniono wartości oporników R1-R5 na 4.7 KOm oraz rezystor diody LED ze 125 omów na 270 om.



Jest kilka sposobów na zamontowanie ramki czujników. Autor użył do tego elementów łączeniowych rur PCV. Które przewiercił, a w nich umieścił rusztowanie z diodami LED i fototranzystorami.
Źródło: http://www.eeinspired.com/NSS.html
Cool? Ranking DIY