Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki typ rekuperatora do domu jednorodzinnego

29 Maj 2010 10:20 16987 20
  • Poziom 10  
    Witam serdecznie,
    Na początku chciałbym zaznaczyć dopiero jestem na początku drogi zgłębiania wiedzy na temat rekuperacji.
    Proszę mi powiedzieć w jaki w jaki sposób dobiera się rekuperator do domu jednorodzinnego. Mój dom ma kubaturę ok 1000m3 natomiast kubatury wentylowanej jet ok 650m3. Ostatnio fachowiec z którym rozmawiałem mówił mi, że powinienem zakupić rekuperator o przerobie 1000m3/h i że powinien to być obrotowy. Trochę poczytałem sobie w necie na temat reku obrotowych i bardzo dużo jest negatywnych opinii na jego temat. Czy to dobre rozwiązanie?
    Jaki rekuperator byście polecili do tak dużego domu. Powiem tylko, że będzie on połączony z GWC.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Poziom 10  
    Naprawdę nikt nie jest w stanie mi pomóc??
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    W domach nie stosuje się raczej wymienników obrotowych. Prędzej w innych budynkach. Taki wymiennik powoduje powrót części zużytego powietrza z powrotem na nawiew - jak ktoś skorzysta z łazienki, to ktoś w salonie może poczuć...

    Skoro wentylowana kubatura to 650 m3 to i centralę dobierz do 650 m3. 650 i tak użyjesz tylko w czasie gotowania czy też żeby przewietrzyć dom. Całą zimę centrala będzie pracować zapewne na 20-30% wymiany, bo na większej wymianie powietrze byłoby tak suche, że rano mieszkańcom pociekłaby krew z nosa...

    Szukaj centrali z wentylatorami stałoprądowymi - zużywają niewiele prądu w porównaniu ze zwykłymi, są ciche bez względu na ich obroty.
    Wymiennik najlepiej przeciwprądowy lub krzyżowo-przeciwprądowy. Te wymienniki mają wysoką sprawność odzysku - 80-95%. Krzyżowców nie polecam, bo mają niską sprawność (realnie do 50%). Także przy -20 na zewnątrz przy przeciwprądowym czy mieszanym wymienniku z anemostatu będzie dmuchać np. 16 stopni, a przy krzyżowym np. tylko 5 stopni.

    Poza tym cała encyklopedia o rekuperacji i WM - chyba wszystko tam jest... Na prawdę warto przeczytać choć część! http://forum.muratordom.pl/showthread.php?114...acji-co-i-po-co-wzd%C5%82u%C5%BC-i-w-poprzek!
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No z tymi 5 -cioma stopniami to lekko przesadziłeś ale generalnie to prawda .
  • Poziom 10  
    michcio bardzo dziękuję za rzetelne i wyczerpujące wyjaśnienie

    Dodano po 2 [godziny] 1 [minuty]:

    Michcio w związku z Twoją odpowiedzią nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie. Zgodnie z normą wentylacyjną krotność wymian powietrza (czyli stosunek powietrza wentylacyjnego do kubatury pomieszczeń) powinna wynosić od 0.3-0.8. Skoro kubatura wentylowana mojego domu to 650m3 to przy maksymalnym wydatku rekuperatora 650 m3 (tak jak sugerujesz) ten stosunek wynosiłby 1. Czy zatem maksymalny wydatek reku nie powinien być tak dobrany aby krotność wyniosła maksymalnie 0.8? Co sądzicie o reku Mistral ProVent-a?
  • Poziom 30  
    To 0,3-0,8 to dość duży rozrzut, a średnia powinna wyjść około 0,5. Ale to tylko taki wskaźnik, by "na oko" wychwycić duży błąd. Jak ktoś projektuje wentylację w domkach to zakłada jakąś liczbę osób w pomieszczeniu i dla każdej przewiduje około 20-30m3 nawiewu. W kuchniach, WC, łazienkach, garderobach przewidziane są normami odpowiednie ilości wyciąganego powietrza. Potem by to ładnie zbilansować gdzieś się dodaje, gdzieś odejmuje. Czasami w pokojach jest tylko nawiew, a czasami również wyciągi (zależy ile drzwi jest do kratki wyciągowej i jak wygląda bilans).
    Także dobór centrali to pikuś w stosunku do rozplanowania nawiewu/wywiewu. Tak jeszcze by przewody się nie krzyżowały (zabiorą z wysokości pomieszczeń) i nie było dziwnych trzaskań drzwiami jak przy przeciągu.
    A Mistral robi dobre centrale - żona kolegi szwagra zna instalatorów co chwalą :D.
  • Poziom 10  
    ok to trochę więcej szczegółów:
    powietrze wywiewane:
    Kuchnia - 70m3/h
    2x łazienka - 2x50 =100m3/h
    wc - 30 m3/h
    pomieszczenie gospodarcze 15 m3/h
    [b]Razem= 215 m3/h
    Ilość powietrza nawiewanego
    5 osób - 5x30 = 150m3
    Kubatura budynku 650m3
    aby krotność wymiany powietrza by ok 0.5 to wydatek reku dla mojej kubatury powinien wynosić 325m3/h
    Czyli wg mnie powinienem do mojego domu dobrać reku o wydatku maks. 400m3/h
    Czy dobrze myślę?
  • Poziom 30  
    To teraz jeszcze weź wykres wydajności tej centrali, zerknij w opis przy jakim stanie filtrów i wymiennika jest on podany (pewnie nufka nieśmigana), załóż stratę na elementy instalacji ze 150Pa (lepiej to oczywiście policzyć =ACAD+WENTYLE ale 150Pa dla domku to podobno już bardzo dużo). Z czasem jej wydajność spadanie, najlepiej mieć możliwość regulacji wydajności - wziąć trochę większą niż trzeba i ją rozkręcać z czasem, potem wyczyścić, skręcić wydatek wentylatora i tak w kółko.
    Co do nawiewu, to w salonie powinno być chyba 100-150. Tam może być te 5 osób równocześnie. Po sypialniach można założyć, że stale przebywają tam po 2 lub 1 osobie. A ponieważ nie będzie możliwości regulowania (w takiej prostej instalacji - chyba że będziesz biegał z korbką i kręcił) poszczególnych odgałęzień to wydatek lepiej przyjąć ten maksymalny (czyli 5x30 w sypialniach i 90-150 w salonie). Są jeszcze takie niuansiki: kotłownia na równowadze, jeśli jest kominek w salonie to też na równowadze choćby z kuchnia jeśli jest w jednej otwartej bryle. Okapu lepiej nie włączać do instalacji.
    Jeśli po uwzlędnieniu wszystkiego wychodzi te 325 to może być ta 400m3/h,XPa - zwróć uwagę że potrzeba co najmniej 2 parametrów by wiedzieć jaką faktycznie ma wydajność centrala w danych warunkach. Czasami widzę wydajność wentylatora 500m3/h i oglądam wykres gdzie te 500m3 jest przy sprężu =0, a przy 10Pa jest już tylko połowa tego. A swoją drogą przepływ powietrza jest bardzo podobny do przepływu prądu (opór instalacji=omy, spręż=V, m3/h=A).
  • Poziom 11  
    Świetnym dopełnieniem rekuperatora jest oczywiście wymiennik gruntowy, zastosowanie, którego pozwoli na uzyskanie sprawności zbliżonej do deklarowanej przez producentów central. Natomiast zmierzam do tego, że dla takiego wymiennika należy również zostawić pewien (zależny od typu zastosowanego wymiennika) zapas sprężu dla pokonania jego oporów bez stosowania dodatkowych wentylatorów wspomagających nawiew.

    Dla porównania w projekcie wentylacji mechanicznej mojego domu 180m2 została zaprojektowana centrala o max. wydatku 350m3 i 225Pa AERIS CA350 EASE. Co niestety uważam po wstępnych oględzinach, że skromniutko zwłaszcza, iż planowany jest wymiennik gruntowy, centrala umiejscowiona w piwnicy kanały głównie rozprowadzone po strychu i ponownie zjeżdżające na niższe kondygnacje co wygeneruje spore opory instalacji. W efekcie ostatni anemostat (kratka) może wydać oddech trupa, a nie planowany wydatek powietrza.
  • Poziom 10  
    Ciągle poszukuję i muszę przyznać im dalej w las tym więcej drzew. Załóżmy, że kubatura wentylowana mojego domu wynosi 650m3. Zgodnie z normą wentylacyjną muszę zapewnić krotność wymiany powietrza na poziomie 0.3-0.8 - czyli minimalnie 195m3/h i maksymalnie 520m3/h. W domku tym mieszka 5 osób - czyli zapotrzebowanie dla nich wszystkich wynosi 5*30 = 150 m3/h. Jak w takim przypadku dobrać rekuperator? Jaki maksymalny wydatek powinien mieć rekuperator aby zapewniony był komfort klimatyczny i w domu nie była zbyt mocna wentylacja? Czy centrala o maksymalnym wydatku np. 550m3/h spełniająca wymagania dla wentylacji całego domu nie będzie zbyt duża biorąc pod ilość mieszkańców.
  • Specjalista elektryk
    Centrali i tak nie używasz na maksymalnym biegu przez cały rok. Jeśli dobrana jest na wydajność równą kubaturze lub nieco mniejszą to działa w zimie przeważnie na góra 30% wydajności - przy większej wysusza powietrze. Natomiast w lecie może się to przydać. To samo podczas gotowania. Lub też w zimie jeśli chcemy "przewietrzyć" nieco dom.
  • Poziom 10  
    Ok czyli rozumiem, że taką centralę o maksymalnym wydatku 550 m3/h można tak ustawić aby nie było więcej niż 150m3/h. Chodzi mi o to gdzie jest dolna granica wydatku na jaką można ustawić centralę. Załóżmy w moim domu (opisanym powyżej) mieszka dwie osoby = 2*30= 60m3/h. Stanowi to ok 11% maksymalnego wydatku centrali. Da się ją tak ustawić??
  • Specjalista elektryk
    Ustawia się tak, żeby wilgotność względna powietrza wynosiła +/- 50%. Do tego potrzebny jest higrometr.

    Jeśli centrala jest na silnikach prądu stałego, to praktycznie można ustawić każdą wydajność (od 0 do max). Różnie to bywa z centralami na zwykłych silnikach na prąd przemienny, ale tych nie polecam.
  • Poziom 37  
    Trzeba wziąć trochę większy wydatek niż wynika z wymian i kubatury - choćby dlatego że jak zchrzaniona będzie instalacja to strata na oporach będzie akurat pokrywać nadmiar wydatku. Rację mają koledzy że jak opory będą za duże to z nominalnego wydatku zostanie 30-50%.
  • Poziom 11  
    Witam.
    Po pierwsze tak jak piszesz 30 m3/osobę to minimum, ja tak z zasady liczę 50. tak też mam w domu.
    po drugie podstawowe pytanie, jaki GWC planujesz? (od tego zależy spręż centrali), czy gwc ma być tylko na zimę, czy też na lato?
    Jeżeli na lato, to dobrze pilnuj wykonania wymiennika. Jeśli ma być też na lato to wtedy krotność wymiany planuje się nawet do 1,2 krotności!
    Tak jak poprzednicy pisali polecał bym silniki EC, wymiennik przeciwprądowy - tak, krzyżowy też może być jeśli jest podwójny - ktoś już wcześniej wspomniał o Mistralach -Provent'u.

    generalnie pilnuj i jeszcze raz pilnuj wykonawców, nawet najlepszą centralę z super odzyskiem bardzo łatwo zepsuć przez kiepską instalację. widziałem takie że zimą w mieszkaniu 23st. a do centrali dochodzi 15, i w tym momencie od tego możesz liczyć odzyski na centrali :D
  • Poziom 1  
    W niedługim czasie planujemy z zoną zamontować rekuperator w domku jednorodzinnym. Znajdować będzie się w piwnicy i moje pytanie - ile może kosztować montaż? A ile sam sprzęt? Lub pakiet sprzęt od razu z montażem.
  • Poziom 28  
    Znajdź firmę, opisz zakres prac i poproś o wycenę. Z doświadczeń innych ceny za całość, to ok 15-20tys.
  • Poziom 1  
    Ale znajdź sobie najlepiej jakąś firmę monterską, która ma rekuperatory i dostaniesz reku od razu z montażem. Ja tak właśnie robiłem i wiem, że wyszło mnie to znacznie taniej, niż gdybym osobno kupił sprzęt, a osobno ekipy szukał.
  • Poziom 9  
    Najlepiej takie urządzenie wykonać dla siebie samemu.
    Polecam taki układ:
    2x TT Silent-M o wydajności 1,5 większej niż potrzebujesz + Regulator ARW 1,5A
    Do tego filtry, mogą być Dospela.

    Sercem całego układu powinien być przeciwprądowy wymiennik Siwickiego o aktywnej powierzchni wymiany 39m2. Znajdziesz na Googlach.

    Taki zestaw zapewni Ci odpowiednią wymianę powietrza i odzysk ciepła.

    Zamiast wydawać 15 tyś na urządzenia, których powierzchnia wymiennika ciepła z trudem dochodzi do 10 m2 proponuję zakasać rękawy i zrobić sobie taką rakietę samemu z powyższych elementów.
    Będziesz mieć taniej i lepiej.

    EDIT: Jeszcze jedno - nie kupuj na oko reku. Lepiej zrób projekt, dobiorą Ci kanały i przekroje, zrobią odpowiednie skrzynki itp. Bez tego to pisanie pacem po wodzie. Projekt na Allegro 200 zł.