Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xantia 1.8 16v LFY - Ustawienie rozrządu

dutrys 30 May 2010 16:55 13805 17
  • #1
    dutrys
    Level 10  
    Czytałem podobne wątki ,na tym i nie tylko, forum - problem pozostaje niewyjaśniony: po wymianie paska rozrządu w xantii 1.8 16v (LFY) uciekły mi wałki (fakt, nie były zablokowane, namalowałem znaki) i pomimo stosowania instrukcji montażu (b. prostych wg np. georgesgr ), skurczybyk ani dycha.Koła wałków rozrządu nie były demontowane przy dotychczasowych wymianach, wpust korbowego na "9" (tłoki na równym poziomie - nieistotny jest wtedy otwór w kole pasowym, przesuniety, oczywiście),koła wałków rozrzadu zablokowane w stosownych blokadach - i ... nic! W czasie prób uruchomienia nie było żadnej kolizji ani nie spadł pasek. Co jest? POMOCY!
  • #2
    fructon
    Level 33  
    jeżeli masz zablokowane koła wałków rozrządu za pomoca trzpieni to bardzo wazny jest również kołek ustalajacy w kole pasowym wału nie sugeruj sie położeniem tłoków tylko połozeniem blokad jesli wszystkie 3 są na swoich miejscach to rozrząd ma prawidłowe ustawienie
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    barubar
    Level 26  
    Pisze, że mu wałki rozrządu uciekły. Jak ma koła "trójramienne" to lipa. O tym nic nie napisał.
    Edit: Wybacz Żorż, za późno, dopiero zauważyłem.
  • #5
    dutrys
    Level 10  
    Dzięki bardzo. Ale jaka jest różnica między ustawieniem koła a piasty koła, (trójramiennego)? Jak dotąd tego nie rozłączałem i wycięcia pod blokady są na swoim miejscu. Mam rozumieć, że wycięcie jest w piaście połączonej wpustem (czyli jednoznacznie) z wałkiem krzywkowym, natomiast koło pasowe jest przykrecone do piasty dowolnie ,ale akurat wypustką(nadlewem pod wieńcem zębatym) na promieniu wycięcia piasty pod bolec blokujący?
    troche to zawiłe ale do zilustrowania muszę mieć wiecej czasu..
    Zapomniałem dodać, że przy opisanym wyżej ustawieniu właśnie nie czuję kompresji ...........?
  • #7
    barubar
    Level 26  
    Zrób zdjęcia kół i pogadamy, ok? Nic nie masz rozumieć, masz to dać zrobić komuś, kto się zna. Jak dałeś dupy to masz wykonywać prośby i polecenia radzących. Tak trudno to zrozumieć? To sobie przetłumacz mój podpis.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    dutrys
    Level 10  
    Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
    Nie kazdemu profi można dać ten problem do rozwiązania, bo pomimo wzniosłych reklam - wiedzą niektórzy mniej ode mnie na ten temat. Jeden sie poddał i stąd moja obecność w tym temacie.
    Ale tam ....trudno mi sie pogodzić z tym, że doszło do uszkodzeń mechanicznych rozrządu - brak przyczyny; oswajam się z koniecznością demontażu głowicy, no bo cóż innego ...?
  • #10
    barubar
    Level 26  
    Czekaj, spokojnie. Ustaw na "prymitywa". Tłoki na środku, krzywki jak do klaskania (na pierwszym mają być wzniosy lekko w górze, w kształcie litery V), wtedy jedź wałem do góry, znajdź OT (na "pręta", przez otwór świecy). No i dopiero szukaj oryginalnego blokowania, nie kręć rozrusznikiem, tylko ręcznie wałem. Wiesz o czym mówię? Powodzenia.
  • #11
    carrot
    Moderator of Cars
    W tym silniku rozrządu nie ustawia się przy GMP, tylko gdy tłoki są w jednej płaszczyźnie (w połowie skoku)
    Problem polega na tym, że otwór na kołek blokujący wału jest w zewnętrznej części koła pasowego z tłumikiem drgań skrętnych, które lubi się przestawić. Ustawiałem kiedyś za pomocą 2 jednakowej długości prętów i suwmiarki z głębokościomierzem
  • #12
    barubar
    Level 26  
    To ja wiem...Ja mu tylko radzę, jak znaleźć punkty odniesienia i spróbować to ustawić poprawnie. Chyba nie czytasz ze zrozumieniem. Moderatorowi nie wypada.:D
  • #13
    dutrys
    Level 10  
    Myślę, że pomocny byłby wykres kołowy faz rozrzadu dla tego silnika. Skad go wziąć? znalazłem dla T.SPARK 16V (fiatowski?), jak myślicie bardzo sie różni od wykresu LFY? bo wg niego to mam opóźniony wałek wydechu .....
  • #14
    barubar
    Level 26  
    Faktycznie, bez wykresu kołowego ani rusz. Wykres kołowy podstawą dla każdego, kto robi rozrząd!
  • #16
    barubar
    Level 26  
    Taki że łooo i jeszcze ło a na koniec o. Na serio, coś takiego istnieje ale nie ma żadnego zastosowania w przypadku ustawiania rozrządu. Nie można mylić rysunków technicznych ze schematem rozrządu. Po drugie, uważam że poradziłem aż zbyt wiele. Jeśli to nic nie wnosi do tematu, autor powinien na sznurku zaprowadzić auto do serwisu. Rzekłem. Dziękuję.
  • #17
    ociz
    Moderator of Cars
    Przypadkiem znalazłem to wrzucam link do animacji żeby wszyscy widzieli jak można ustawić rozrząd na "prymitywa" tak jak to opisał kolega barubar.
    http://www.animatedengines.com/diesel.shtml
    Można spauzować i przerzucać klatka po klatce gdyby ktoś nie zauważył.
  • #18
    dutrys
    Level 10  
    Dzięki wszystkim!
    Obyło sie bez sznurka i warsztatu; jednak w czasie prób musiałem delikatnie (niezauważalnie) dotknąć tłoków - regeneracja głowicy i :
    - tłoki na równej wysokości - wpust wału korbowego na "9"
    - koła wałków rozrządu w blokadach
    - sukces !