Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?

robin_pl 30 Maj 2010 17:28 3013 11
  • #1 30 Maj 2010 17:28
    robin_pl
    Poziom 12  

    Witam.

    Padły mi baterie w UPS-ie jak w temacie, ale niestety na obudowie nie ma konkretnego określenia modelu, a w necie też nic konkretnego nie mogę znaleźć :(
    UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?
    Tak wyglądają baterie:
    UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe? UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?
    Najprościej było by po prostu wymienić baterie tylko po co ułatwiać sobie życie ;)
    Czy jeżeli ktoś rozpoznaje ten model UPS-a - oryginalnie to był model 1000 - to czy mogę do niego podłączyć więcej akumulatorów - kolejne dwa albo więcej? Ew. większej pojemności? Albo czy mogę podłączyć do niego akumulator samochodowy - jaki?

    Na koniec jeszcze jedno pytanie - jak go rozbierałem, to obydwa transformatory były raczej bardzo gorące - nie na tyle, żeby się oparzyć, ale bardzo gorące - czy powodem było to, że UPS próbował ciągle ładować "martwe" akumulatory?

    Pozdrawiam

    0 11
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 05 Cze 2010 14:12
    Dragas
    Poziom 26  

    Można podłączyć więcej akumulatorów, aby otrzymać większą pojemność.
    Mój kolega, który nie ma w domu prądu to UPS-a APC 350VA, podłączył akumulator od samochodu, 55Ah, i działa bez problemu. Tylko ładuje je nie UPS-em, ale zwykłym prostownikiem.

    Na ostatnim zdjęciu, widać, że akumulator jest trochę rozwalony, a przynajmniej tak mi się zdaje, ale wątpię czy to jest problemem, że transformator się tak grzeje. Niektóre modele, mają 2 strony pierwotne, i jeśli jest zasilanie z sieci, to wygląda to jak transformator seperujący.

    Pozdrawiam Dragas

    0
  • Relpol
  • #3 05 Cze 2010 23:51
    robin_pl
    Poziom 12  

    Dragas napisał:
    Można podłączyć więcej akumulatorów, aby otrzymać większą pojemność.

    Tylko czy UPS wytrzyma tak długie ładowanie ? Zastanawiam się nad kupnem 2x 22/26/28 AH - zamiast samochodowego ...
    Dragas napisał:
    Mój kolega, który nie ma w domu prądu to UPS-a APC 350VA, podłączył akumulator od samochodu, 55Ah, i działa bez problemu. Tylko ładuje je nie UPS-em, ale zwykłym prostownikiem.

    OK - naczytałem się o takim rozwiązaniu, ale wtedy trzeba by było jakoś "wyłączyć" moduł ładowania wbudowany w UPS-a ... chyba, że można by go jakoś zablokować tzn. wstawić "coś" co będzie pozwalać na przepływ prądu tylko od akumulatorów do UPS-a - przepraszam, ale nie jestem elektronikiem :( .

    Natomiast ładowanie zrobić zewnętrznym układem - bo chyba raczej oba równolegle pracować nie mogą?
    Dragas napisał:
    Na ostatnim zdjęciu, widać, że akumulator jest trochę rozwalony, a przynajmniej tak mi się zdaje, ale wątpię czy to jest problemem, że transformator się tak grzeje. Niektóre modele, mają 2 strony pierwotne, i jeśli jest zasilanie z sieci, to wygląda to jak transformator seperujący.

    Chyba zapomniałem napisać, że jeden aku ma biały nalot koło końcówki (kwas?), a drugi ma pęknięcie koło końcówki ;)...

    0
  • #4 06 Cze 2010 12:50
    Dragas
    Poziom 26  

    Ładowanie 2 równoległymi układami odpada, bo jest szansa, że mocniejsze rozwali słabsze.

    Można połączyć parę równoległych przekaźników, lub 1 skuterowy 12V 100A, i jeśli jest zasilanie w sieci, to przekaźnik będzie włączony i będzie ładował, a kiedy nie będzie prądu, przekaźnik będzie wyłączony i tym samym będzie płynął do UPS'a.
    W ten sposób, będzie działało wszystko poprawnie, i nie będzie problemów z ładowaniem duży akumulatorów.

    Pozdrawiam Dragas

    0
  • #5 06 Cze 2010 19:00
    robin_pl
    Poziom 12  

    Dragas napisał:
    Można połączyć parę równoległych przekaźników, lub 1 skuterowy 12V 100A, i jeśli jest zasilanie w sieci, to przekaźnik będzie włączony i będzie ładował, a kiedy nie będzie prądu, przekaźnik będzie wyłączony i tym samym będzie płynął do UPS'a.
    W ten sposób, będzie działało wszystko poprawnie, i nie będzie problemów z ładowaniem duży akumulatorów.

    Sorry, ale nie łapie :( a, przecież i tak oba układy - "mój" i wbudowany w UPS'a - będą cały czas jednocześnie ładowały baterie ...

    0
  • #6 06 Cze 2010 20:04
    Dragas
    Poziom 26  

    robin_pl napisał:

    Natomiast ładowanie zrobić zewnętrznym układem - bo chyba raczej oba równolegle pracować nie mogą?

    Nie, nie mogą, ponieważ:
    Dragas napisał:
    ...bo jest szansa, że mocniejsze rozwali słabsze.


    Kiedy będzie zasilanie z sieci, to nie będzie przepływu z ładowarki do UPS'a do akumulatora, ponieważ wtedy przekaźnik będzie wyłączony, a kiedy nie będzie, to przekaźnik będzie włączony i prąd będzie płynął z akumulatora to UPS'a, a ładowarki zewnętrznej nie trzeba wyłączać przekaźnikiem (ale można), ponieważ i jak nie będzie ona zasilana ze względu braku zasilania z sieci.

    Mam nadzieję, że teraz jest wszystko zrozumiałe.

    Pozdrawiam Dragas

    0
  • #7 06 Cze 2010 21:12
    robin_pl
    Poziom 12  

    Dragas napisał:
    Kiedy będzie zasilanie z sieci, to nie będzie przepływu z ładowarki do UPS'a do akumulatora, ponieważ wtedy przekaźnik będzie wyłączony, a kiedy nie będzie, to przekaźnik będzie włączony i prąd będzie płynął z akumulatora to UPS'a, a ładowarki zewnętrznej nie trzeba wyłączać przekaźnikiem (ale można), ponieważ i jak nie będzie ona zasilana ze względu braku zasilania z sieci.

    Czyli, że jak ? ;) Przekaźnik pomiędzy UPS'em a bateriami - który będzie ROZŁĄCZAŁ połączenie UPS<->AKU gdy jest prąd - czyli jak będzie prąd to UPS NIE będzie podłączony do baterii ? Ale on wtedy przecież nie będzie "widział" baterii i prawdopodobnie w ogóle nie "wystartuje" ...
    No i jeżeli nawet UPS zechce się włączyć bez baterii - to czy przy braku zasilania - przekaźnik zadziała na tyle szybko, żeby UPS "zadziałał" ?

    Wydawało mi się, że DIODA działa jak zapora - przewodzi prąd tylko w jedną stronę - bez rozłączania ? Czy źle mi się wydaje ;)

    0
  • #8 07 Cze 2010 06:36
    Dragas
    Poziom 26  

    Zgadza się!
    Co do diody, to pomyślałem o niej przez chwilę, ale trzeby było załatwić jaką 120A, ponieważ 10W po stronie wtórnej to 1A z akumulatora.

    Pozdrawiam Dragas

    0
  • #9 07 Cze 2010 12:16
    robin_pl
    Poziom 12  

    Dragas napisał:
    Zgadza się!
    Ale co się zgadza?
    Cytat:
    Co do diody, to pomyślałem o niej przez chwilę, ale trzeby było załatwić jaką 120A, ponieważ 10W po stronie wtórnej to 1A z akumulatora.
    A ciężko dostać taką diodę? Czy mógłbyś przy okazji napisać coś o moim pytaniu o większe akumulatory VRLA?
    Cytat:
    Zastanawiam się nad kupnem 2x 22/26/28 AH - zamiast samochodowego ...
    Czy ładowarka z UPS-a nie zdechnie?

    0
  • #10 07 Cze 2010 16:24
    Dragas
    Poziom 26  

    Właśnie dioda lub przekaźnik ma działać tak, że będzie prąd przepuszczać tylko w kierunku od prostownika do akumulatora, lub od akumulatora do UPS'a. Jeśli UPS, będzie chciał ładować akumulator, to dostanie sygnał, że nic nie ma na wyjściach.

    Dragas napisał:
    Zgadza się!

    Odnosi się do
    robin_pl napisał:
    ...Przekaźnik pomiędzy UPS'em a bateriami - który będzie ROZŁĄCZAŁ połączenie UPS<->AKU gdy jest prąd - czyli jak będzie prąd to UPS NIE będzie podłączony do baterii ? Ale on wtedy przecież nie będzie "widział" baterii i prawdopodobnie w ogóle nie "wystartuje" ...
    No i jeżeli nawet UPS zechce się włączyć bez baterii - to czy przy braku zasilania - przekaźnik zadziała na tyle szybko, żeby UPS "zadziałał" ?

    0
  • #11 07 Lip 2010 11:26
    robin_pl
    Poziom 12  

    UPS AEC Star T1/Fideltronik - padły AKU, a może jakieś większe?
    No to małe uaktualnienie do tematu:

    1) Jak już poprawiłem tytuł wątku - jest to UPS na bazie AEC Star T1 - wersja 1 KVA
    2) Pomimo tego, że w środku były dwa akumulatory - połączone są one równolegle - co daje 12V, a nie 24V,
    3) Jestem właśnie w trakcie testowania 8 używanych AKU - RBC12 - około rocznych - i 130W (komputer bez monitora) jest podtrzymywane przez ok. 27 minut na 2x 12V/7.2Ah - czy to długo? Na razie przetestowałem 4 AKU - parami - i obie pary zachowują się tak samo - tzn. trzymają tak samo długo i ładują się mniej więcej 4.5h,
    4) Ponieważ AKU są sklejone czwórkami - obudowa UPS-a jest zdemontowana i za radą serwisanta z Fideltronika - założyłem mały wiatraczek na radiatory - dzięki czemu z bardzo gorących zrobiły się zimne. Transformatory też się grzeją, ale jak bym wstawił dwa wiatraki 120mm i zrobił "przeciąg" to transformatory też powinny być chłodniejsze ...
    4a) Czy muszę zasilanie wiatraków czerpać z "wyjścia" 230V przy użyciu jakiegoś zasilacza 230V->12V czy mogę wpiąć się gdzieś wewnątrz UPS-a? Ale chyba raczej nie mogę wpiąć się w wejście akumulatorów bo będzie to miało wpływ na ładowanie?
    4b) W którymś wątku ktoś napisał, że nie można łączyć równolegle więcej niż 4 "podgałęzi" 2x12V=24V - czy ja mogę podłączyć wszystkie 8 AKU równolegle? Czy ładowanie 8 AKU będzie tylko i wyłącznie wymagać większej ilości czasu czy też będzie zbyt mocno obciążać układ ładowania?

    Pozdrawiam.

    0
  • #12 10 Lip 2010 11:53
    robin_pl
    Poziom 12  

    No to mam jeszcze jedno pytanie - tym razem raczej ogólne:

    Czemu UPS pobiera cały czas ok. 50W? Tzn. gdy jest włączony - niezależnie od tego czy ładuje akumulatory czy nie?
    Czy tak musi być - coś a'la tryb "pełnej gotowości" - czy coś jest nie tak z moim UPS-em?

    0