Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mój projekt - Yogi Reflection Filter

yogi009 02 Jun 2010 16:50 5920 20
Bosch
  • #1
    yogi009
    Level 43  
    Witam.
    Jako, że sobie powoli zaczynam nagrywać to i tamto w domowych warunkach, doszedłem oczywiście do punktu, w którym istotny wpływ na jakość nagrań mikrofonowych ma wytłumienie pomieszczenia służącego za "studio". Najlepiej jest mieć oczywiście dwa duże pokoje w piwnicy domu i tam wszystko zrobić po ludzku, ale nie każdy mieszka w domu, poza tym profesjonalne wygłuszenie pociąga za sobą wysokie koszty. Ostatnio pojawiły się w sprzedaży rozwiązania pośrednie, dające spory zysk na jakości nagrań w warunkach pomieszczeń nieprzystosowanych do tego celu.
    Oto link do takiego opatentowanego rozwiązania komercyjnego:

    http://www.seelectronics.com/rf.html
    http://muzyczny.pl/116006_SE-Electronics-Reflexion-Filter.html
    http://www.eis.com.pl/virtual/article.php?sid=1565

    Dzwoniłem do audiostacji i rozmawiałem z handlowcem, który zapewniał mnie, że sam używa tego patentu w mieszkaniu (w bloku) z bardzo porządnym skutkiem. Niestety rozwiązanie to, choć w swoim segmencie niewątpliwie budżetowe, jednak kosztuje niemało, bo ponad 1000 złociszy. Toteż odezwała się we mnie polska nutka racjonalizatorska, jakoś dziwnie mi się ten kształt wydał podobny do bębna od pralki automatycznej, postanowiłem rozpocząć budowę swojego urządzenia filtrującego niepożądane odbicia akustyczne. Oto materiał wyjściowy nabyty dzisiaj na lokalnym złomowisku za kwotę 5 złociszy (pan mi nawet wydał resztę z dyszki).

    Mój projekt - Yogi Reflection Filter Mój projekt - Yogi Reflection Filter Mój projekt - Yogi Reflection Filter Mój projekt - Yogi Reflection Filter Mój projekt - Yogi Reflection Filter

    Ponieważ jednak producent pralki nie przewidział, jak odmienne od jego projektu może być przeznaczenie bębna, wstawił w nim 3 pionowe fałdy wewnętrzne, co z jednej strony podnosi sztywność bębna, z drugiej zaś pomaga przesuwać zawartość w czasie prania.

    No i mam teraz pierwsze pytanie:

    mam chęć wyciąć oczywiście górę i dół oraz 1/3 boku bębna (czyli jeden z 3 segmentów między fałdami), jak łatwo policzyć, pozostawię wtedy ok. 240 stopni osłony wokół mikrofonu - czy to nie spowoduje negatywnych zjawisk ? Oryginał nie ma chyba nawet 180 stopni...

    Moje wymiary są nieco inne od oryginału (wysokość 28cm, średnica ok. 47cm), co mi akurat pasuje (nie są jakoś bardzo odmienne, średnica wewnętrzna ulegnie zmniejszeniu po wyłożeniu materiałem pochłaniającym i rozpraszającym fale dźwiękowe).

    Drugie pytanie:

    producent użył 7 warstw specjalnie dobieranych, zresztą chronionych patentem, ja aż tylu nie planuję, chciałbym na pewno jako warstwę najbliższą mikrofonowi dać gąbkę z piramidkami. Możecie mi podpowiedzieć, jakie wartwy warto tu położyć ?

    Na razie będę korzystał z mikrofonu:

    http://www.audiostacja.pl/index.php?le=produkty&pr=produkty&numer=309&kryterium=RODE

    który jest o tyle nietypowym mikrofonem pojemnościowym, że zbiera dźwięki od "czoła", jak mikrofonu dynamiczne, stąd trzeba będzie zapewnić nieco miejsca pomiędzy poziomo umieszczonym na statywie mikrofonem, a tylną ścianką ekranu tłumiącego.

    No i ostatni drobiazg, jako że i tak wyjdzie z tego prawdopodobnie całkiem niemała konstrukcja, przewiduję możliwość mocowania pop-filtra bezpośrednio do tego urządzenia. Zawsze to mniej kombinowania przy codziennym użytkowaniu.

    Proszę o opinie i konstruktywne uwagi, dzięki nim projekt może tylko zyskać na jakości. Wstępnie planuję całość zamknąć kwotą 100 złotych polskich.
  • Bosch
  • #2
    Piotrek666
    Level 13  
    Za cenę 5 złotych warto kupić ze 3 bębny więcej i kombinować.
    Z drugiej jednak strony konstruktorzy na pewno już kombinowali żeby wycisnąć z tego patentu jak najwięcej czego produktem finalnym jest urządzenie które jak sam napisałeś chyba nie ma 180 stopni.

    co do drugiego pytania to uważam że warto użyć wszystkiego po trochu.
    (jeśli dobrze pamiętam i kojarzę - "baranina" na bassy, gąbka na wysokie itd.)

    moja drobna uwaga to podstawa i mocowanie - na chłopski rozum, jest dość dziwaczne i coś w tym musi być.

    Jakiś pomysł co do mocowania do podstawy?
    Jakieś może nowatorskie zawieszenie tłumiące tupot mrówek na posadzce? ;]
  • #3
    yogi009
    Level 43  
    Oryginalnie ta konstrukcja jest przyczepiana do statywu, nie widzę tam wielkich barier oddzielających od podłoża. Tak sobie myślę, że owe 240 stopni nie powinno przeszkadzać, jeśli mikrofon będzie zaraz za linią łączącą skrajne zakończenia. Co to jest "baranina" ? Bo kto to jest Baranina, to czytałem :-) Rozmawiałem z człowiekiem, który zawodowo zajmuje się technologią tych gąbek i wg jego słów jednak warstwa tej gąbki z piramidkami niby powinna wystarczyć. Przy czym nie robimy bariery mikrofonu od dźwięków z otoczenia (bo tu i oryginał raczej nie pomoże), tylko eliminujemy odbicia naszego wokalu np. od ściany będącej za mikrofonem. Przynajmniej tak zrozumiałem to urządzenie.
  • #4
    Piotrek666
    Level 13  
    baranina... zamiast waty poliestrowej czy bawełny, bierzesz barana i strzyrzesz go - produktem ubocznym :P jest materiał ktory podobno najlepiej tłumi niskie tony.
    Można równierz zastosować bardziej drastyczne metody i nie strzyc lecz zarrznąć barana ( nie ma wtedy problemu z przeprasowaniem/praniem/preparowaniem szczeciny).
    Bierzesz skórę i czeszesz futro. Testowałem na gotowcu kupionym na hali w zakopanem, efekt jest nieziemski - jeśli owiniesz sobie coś takiego wokół głowy... szum krwi słychać
    (boże czuję że brzmię jak Hanibal Lecter)

    Dodano po 1 [minuty]:

    piramidek nie miałem okazji testować ale napewno się przydadzą.
  • Bosch
  • #5
    yogi009
    Level 43  
    No... ciekawy patent, nie znałem, ale to pewnie dlatego, że tu - nad jeziorami - mamy tylko tych trudnych do ogolenia baranów :-) Jak rozumiem, można też dać jakąś wełnę mineralną, np. w postaci skompresowanych płyt ? Widziałem takie materiały w internecie. Nad tym basem zresztą zastanawiam się dość mocno, bo tym urządzeniem nagrywa się NAJCZĘŚCIEJ wokal, gitarki akustyczne, w zasadzie można (choć lepszy byłby tu pojemnościowy paluszek AKG, nie wielka membrana) instrumenty typu flet, akordeon, itd. Na pewno nie zamierzam tego stawiać przed piecem basowym.
  • #6
    Piotrek666
    Level 13  
    wełna mineralna...
    Coś w ty m jest . Słyszałem Różne historie. Jedni mówią nie drudzy tak...
    moje zdanie wszystkiego po trochu ;]

    na myśl wełna mineralna przypomina mi się projekt z forum samochodowego.
    Jak to polonez został wytłumiony welną mineralną(pod dywanikami,w drzwiach, firewall od silnika itd.).

    Efekt cicho w aucie i bardzo ciepło podczas zimy :P
    minusem tego patentu był fakt że upchanie wełny pod dywaniki wymagało dość wielu przymiarek i siły.
  • #7
    Kosiarz44
    Level 17  
    yogi009
    Nie ma jednego materiału tłumiącego który dobrze i równo tłumi wszystkie częstotliwości - musisz stosować kilka materiałów ( wełna owcza, gąbki itd)
    Masz przynajmniej dwie możliwości. Pierwsza spróbować zrobić reflektor akustyczny na pełne pasmo akustyczne. Druga możliwość(łatwiejsza i paradoksalnie tańsza), kupić kilka bębnów do pralki i dostosować ich tłumienie do widma danego instrumentu.

    Jeden bęben na wokal- widmo wokalu zaczyna się od 100Hz a kończy powyżej 8 kHz. To samo robisz z innymi instrumentami. Sprawdzasz od jakiej częstotliwości zaczyna się widmo danego instrumentu i na jakiej częstotliwości kończy. Może być tak że widmo jakiegoś instrumentu może się zawierać w widmie wokalu (wokal od100Hz do ponad 8kHz, a jakiś tam instrument będzie miał widmo od 150Hz do 5kHz) wtedy ten "bęben" można wykorzystać do nagrywania tego instrumentu. Na koniec przydało by się zmierzyć czy te bębny tłumią liniowo.

    Pamiętaj, masz dostosować się do widma instrumentów, a nie dzielić pasmo na części tak po prostu :!: Jeszcze jedna uwaga. Jest coś takiego jak zbyt duże tłumienie, wtedy instrumenty brzmią nienaturalnie. Kolejna uwaga. Przyjrzałem się temu reflektorowi z "eis" i tam będą odbicia od podłogi i sufitu bo nie ma tłumienia od dołu i góry. Prawdopodobnie ten mikrofon jest tak zrobiony że nie zbiera dźwięku od dołu i góry
  • #8
    yogi009
    Level 43  
    Nie mam na tym etapie aspiracji, żeby zrobić urządzenie działające równie skutecznie, jak te oryginalne konstrukcje. Oni tam m.in. mają dwie warstwy blachy perforowanej, warstwę powietrzną, itd. Razem 7 warstw.

    Mogę oczywiście popatrzeć na widmo nagrywanych wokali, gitar, akordeonu, czy harmonijek (to jest większość planowanych na tym etapie instrumentów), dysponuję Samplidude 9 SE oraz wtyczkami Steiberga pokazującymi całość widma poszczególnych śladów w czasie rzeczywistym. Nie sądzę, żeby oryginał był równie skuteczny w całym paśmie, na pewno jest ustawiony na eliminowanie najbardziej rażących odbić. Co do braku góry i dołu... on jest nieprzypadkowy, ten mikrofon w środku może być różny, nie wchodzi w skład standardowego zestawu, tu raczej chodzi o KIERUNEK fali np. głosowej (powiedzmy, że poziomy) i eliminację odbić tej fali od ścian będących ZA mikrofonem (no i częściowo za nim po bokach).

    Nadmiernie też niczego nie wytłumię, zamierzam użyć max. 3 warstw. Na razie zrobię jeden w miarę uniwersalny ekran, jeżeli efekty będą w miarę zadawalające, być może rozwinę badania nad ekranami dla poszczególnych pasm instrumentalnych i wokalnych. Wszystko jednak jest chyba sztuką znalezienia miejsc o największej amplitudzie, gdzie moc fali jest znacząca, a moc ew. odbić też jest niestety spora. Na chwilę obecnę mam dylemat cięcia bębna i jeszcze raz zadaję sobie pytanie, czy jeśli zostawię ok. 240 stopni ściany bębna, nie będzie to miało ujemnego wpływu na dźwięk. Teoretycznie mikrofon będzie zasłonięty nawet lepiej, niż w oryginale, tylko nie jestem pewien, czy to na pewno jest zaletą, czy nie powstaną jakieś inne nieciekawe zjawiska akustyczne.

    To oczywiście moje wnioski wyciągane "na czuja", jeżeli się mylę, proszę o sprostowanie.

    ========== d o d a n o ==========

    Mój projekt - Yogi Reflection Filter Mój projekt - Yogi Reflection Filter Mój projekt - Yogi Reflection Filter

    Dzisiaj, przy sobocie zabrałem się za niewdzięczne zadanie wykrojenia z bębna tego, co mi jest potrzebne. Wbrew pozorom, w domowych warunkach, bez większego warsztatu, miałem z tym trochę zabawy. No ale czego się nie robi dla rozrywki :-) Znalazłem też stary, uszkodzony statyw od aparatu fotograficznego, który planuję przerobić na statyw do tego ekranu. Podobają mi się rozsuwane trzy nogi, dzięki czemu nie będę musiał kombinować z wysuwanym ramieniem pionowym (jak np. w statywach mikrofonowych lub kolumnowych). Obecny stan przedstawiłem na fotkach, nie ująłem tu jedynie ekranu po obcięciu bocznych "fałd", teraz jest tylko jedna - centralna - oraz dwa skrzydła.
  • #9
    Piotrek666
    Level 13  
    Hah jak dla mnie bomba.
    zarób jakoś końce blachy żeby się nie pociąć przy przestawianiu itp.

    nic przyjemnego pociąć sobie wszystkie opuszki na dłoni :/
  • #10
    Kosiarz44
    Level 17  
    Ja się domyślam że w fabrycznym urządzeniu celowo dół i góra nie są zasłonięte. Na pewno wynika to z jakiś reguł, pomiarów, odsłuchów.

    Co do tego kąta to intuicja podpowiada mi że 180stopni będzie od 240, tylko nie wiem dlaczego. W końcu to tylko intuicja. Uruchomcie wyobraźnie. Wyobraźcie sobie taki bęben tylko średnicy 5m, a zamiast mikrofonu Wasze głowy. Nie macie wrażenia że kąt 240 stopni będzie z powrotem nagarniał odbitą falę akustyczną i dziwnie wpuszczał falę akustyczną od instrumentu ? Przy 180 stopniach będzie to już inaczej wyglądało. Może to jakiś trop i warto go rozwinąć obczajając książki do fizyki ?
  • #11
    yogi009
    Level 43  
    Wykleiłem to już 7 warstwami, także ręce już pociąć nieco trudniej, ale sama estetyka i to zarobienie blach zostawiam na koniec, na ostatnią warstwę (tył i właśnie brzegi). Co do tego odbijania... ciekawa sprawa, na pewno mam więcej dołu i dźwięk nieco się przybliżył. Jednak jeszcze za mało prób na tym pierwszej próby ustroju wykonałem. W każdym razie jest na pewno inaczej, wydaje mi się, że lepiej. Przede mną prace wykończeniowe (solidne zamocowanie w statywie i bezpieczne wyklejenie zewnętrzne) oraz zabawa i ew. zmiana rodzajów warstw.

    ------------

    Zrobiłem dzisiaj pierwsze wokale do gotowego podkładu i powiem tak: zdecydowanie podniósł się komfort pracy wokalisty, po prostu łatwiej jest panować nad głosem, odsłuch jest dużo bardziej klarowny. A dobre warunki podczas nagrywania przekładają się na lepszy efekt końcowy. Nie wiem, czy to już wszystko, co mogę wyciągnąć z tego filtra, ale już wiem, że było warto zainwestować tego piątaka i odrobinę pracy.

    -------------

    Z uwagi na nieprzemyślaną politykę elektrody względem uczestników forum (moją dotychczasową aktywność łatwo sprawdzić) postanowiłem zawiesić oglądanie tego portalu. Szkoda, nieprzemyślana polityka upomnień rozdawanych nierzadko przez niedojrzałe osoby posiadające uprawnienia moderatorskie powoduje zniechęcenie do uczestnictwa w tym projekcie. Myślę, że nie jestem odosobniony w tej opinii, nikogo przy tym nie staram się obrazić, pisze to raczej z troską o spora liczbę wartościowych uczestników portalu. Swoje konstrukcje będę budował dalej, tym razem dla swojej prywatnej satysfakcji. Gulsonowi życzę jak najlepiej, część jego kolegów pozdrawiam, resztę pominę milczeniem, niech się realizują emocjonalnie. Pozdrawiam wszystkich pozytywnych i konstruktywnych Kolegów i Koleżanki. W razie potrzeby służę kontaktem mailowym osiągalnym przez [PW] - chyba, że jakiś kolejny porządkowy udzieli mi piątego upomnienia :-)
  • #12
    bejot77
    Level 10  
    Siema
    zainteresował mnie temat bo również buduję własny reflection filter. Czy mógłbyś powiedzieć jakich warstw użyłeś do wytłumienia tego rf? I czym ciąłeś bęben od pralki?

    pozdrawiam!
  • #15
    bejot77
    Level 10  
    hmm ja to robie na takiej zasadzie:

    http://www11.speedyshare.com/files/24044872/download/projekt1.JPG

    takie coś wycina mi znajomy stolarz z drewna (badz tez zamowie z cienkiej plexy, zobaczymy)

    jak widzicie zwyczajny RF ulepszylem o tyle ze ma tez scianke na dole i na gorze, dla polepszenia akustyki.

    no i wlasnie zastanawiam sie czym to wykleic, bardzo mi zalezy zwlaszcza na polepszeniu niskich tonów. myslalem o warstwie folii, welny (lub baraniny), jakiejs tanszej maty akustycznej z allegro oraz piramidkach. Moge tez uzyc mojej starej maty akustycznej (cos pomiedzy filcem a welna szklana, ok 5cm grubosc)

    co proponujecie?
    pozdrawiam i z gory dziekuje!
  • #16
    yogi009
    Level 43  
    Wcale nie jestem przekonany, że ten dół i góra polepszą Ci parametry akustyczne, to kolejna ściana do odbić, do tego płaska i równoległa z drugą.
  • #17
    bejot77
    Level 10  
    Z tym ze sciana sie zgadzam, ale z tym ze odbić? Przeciez one beda tak samo wyklejone jak i sciana tylnia, a chodzi mi o to zeby jak najmniej dołu uciekało mi z mikrofonu. poza tym wyciecie w dolnej sciance pozwala mi roznie manewrowac mikrofonem, sprawdzic jak bedzie najlepiej . Najwiekszy problem mam narazie czym dokladnie to wykleic i jak to "umocowac"
  • #19
    bejot77
    Level 10  
    Nie moge sie zgodzic. Widzialem gdzies w googlach schemat obrazujacy odbicie fal dzwiekowych i na podstawie tego jasno widac ze lepiej zatrzymuje dzwiek RF osloniety w ten sposob niz takie tradycyjne. Tworzy to taka połowe tuby, ktory dopuszcza do siebie 100% porzadanych dzwiekow (w przeciwienstwie do puszki po kawie) a zatrzymuje znaczna czesc nieporzadanych oraz zatrzymuje (wewnatrz tuby) to co ma tam zostac.
  • #20
    yogi009
    Level 43  
    Zadam pytanie pomocnicze: dlaczego przy projektowaniu studia nagraniowego, mimo użycia materiałów pochłaniających i rozpraszających fale dźwiękowe, unika się równoległych ścian i zbliżonych wymiarów (np. wysokości, długości i szerokości) ? Poza tym, jeżeli profesjonalna firma z tej branży zaprojektowała (po serii badań) taki właśnie kształt reflection filter, coś w tym musi chyba być.
  • #21
    bejot77
    Level 10  
    No już mniejsza z tymi ściankami, bo ja uważam, że ścianki te są na tyle małe że i tak mało znaczące, ale chodzi mi głównie o te warstwy. W jakiej kolejności i co naklejać? pozdro!