Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy istnieje silnik prądu stałego 8Nm 4000rpm 4kW ?

ratajzdw 02 Cze 2010 23:15 2737 8
  • #1 02 Cze 2010 23:15
    ratajzdw
    Poziom 9  

    Witam wszystkich.

    Po całym dniu poszukiwań postanowiłem temat przedstawić tutaj na forum. Problemem jest silnik prądu stałego najlepiej aby był on z magnesami trwałymi który spełniałby podstawowe założenia projektu: pracował ciągle według poniższego schematu. Przedstawiony jet tutaj jeden cykl pracy silnika.
    Czy istnieje silnik prądu stałego 8Nm 4000rpm 4kW ?
    O ile nie jest problemem znaleźć silnik o takiej mocy
    Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] x Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550
    u mnie moc w takim wypadku wynosi 3.35 kW , o tyle problemem pozostaje prędkość tego silnika. Największą prędkość jaką udało mi się wyszukać to ok 3000 obr/min przy zbliżonych mocach i momentach silnika. W tej chwili zatrzymałem się na stronie
    http://www.acontrol.com.pl/aktualizacja/data/pliki/295_6-MS1-MS2-en.pdf
    i pomyślałem aby do jednego z tych silników dołożyć przekładnie przyspieszającą. Czy jest to dobry pomysł? Nie wiem. Nie znalazłem przekładni przyspieszającej. Kolejna sprawa to układ sterowania tym silnikiem. Silnik musi pracować w obu kierunkach. Jak na razie znalazłem coś takiego : Napędy dwukierunkowe do silników DC o In do 30A
    http://www.acontrol.com.pl/index.php?strona=137
    DML 0015 ÷ 0030/BN 333/233. Do tego napędu trzeba by było dołożyć prądniczkę dla sprzężenia od prędkości obrotowej silnika DC i jakiś układ sterujący pracą napędu np PLC. Albo zamienić ten napęd na jakiś podobny z portem RS485/RS232 z możliwością programowania prędkości.
    Co sądzicie o tym projekcie. Dodam że jest to projekt czysto teoretyczny problemem jest to aby wyszukać rzeczywiste elementy (więc nie liczą się koszta:-)). Każda podpowiedź na pewno będzie dla mnie pomocna.

    Pozdrawiam i czekam na jakieś pomysły bo moje zaczynają się kończyć.

  • #2 07 Cze 2010 08:24
    and_rog
    Poziom 20  

    Proponuję zwykły silnik serwo - jeśli prędkośc będzie za mała to przekładnię (np. na wale silnika koło 30 zębów, na wale urządzenia koło 20 zębów). I już sprawa przeniesienia napędu, zasprzęglenia silnika i obrotów załatwiona.
    A co do wykresów to są bez sensu - jak daję 2Nm to silnik przyśpiesza, a jak daję moment 8Nm to już nie przyśpiesza???

  • #3 07 Cze 2010 13:54
    Usunięty
  • #4 07 Cze 2010 21:36
    Flesz
    Poziom 20  

    1 Silnika poszukaj na stronach firmy WAMEL
    sterownika do niego na stronach firmy APATOR

    obie firmy polskie

  • #5 08 Cze 2010 07:52
    gacore
    Specjalista Automatyk

    kivors napisał:

    Jest sposób dość prosty w wykonaniu, ale drogi - silnik indukcyjny, trójfazowy + falownik.

    Po czym sądzisz, że rozwiązanie z falownikiem jest drogie?
    Sterownik silnika prądu stałego i sam silnik o takich parametrach jest chyba droższy, nie mówiąc już o eksploatacji takiego układu (zużywanie szczotek, komutatora).
    Pozdrawiam,
    Andrzej Łacinnik
    e-mail: andrzej.lacinnik(małpa)eu.omron.com

  • #6 08 Cze 2010 08:18
    kaltron
    Poziom 17  

    Panowie czytajcie:

    ratajzdw napisał:
    Dodam że jest to projekt czysto teoretyczny problemem jest to aby wyszukać rzeczywiste elementy (więc nie liczą się koszta:-))..

    Dlaczego więc silnik DC ?? Na silniku klatkowym będzie łatwiej i przyjemniej, ciągła praca, zmiana kierunku i 4000 rpm to żaden problem.

  • #7 19 Cze 2010 20:30
    ratajzdw
    Poziom 9  

    Witam ponownie.

    and_rog napisał:
    A co do wykresów to są bez sensu - jak daję 2Nm to silnik przyśpiesza, a jak daję moment 8Nm to już nie przyśpiesza???

    Co do wykresów nie ja je wymyślałem. Ale chodzi o to że jest to maksymalny moment obciążenia jaki może wystąpić na wale w danym czasie.
    kaltron napisał:
    Dlaczego więc silnik DC ?? Na silniku klatkowym będzie łatwiej i przyjemniej, ciągła praca, zmiana kierunku i 4000 rpm to żaden problem.

    Jest to tylko część projektu i akurat dla tych przebiegów należało dobrać silnik prądu stałego. Dla innych przebiegów prędkości i momentu trzeba było dobrać silnik 3-fazowy + falownik ( Z tym akurat nie było problemu). Po za tym trzeba było dobrać zabezpieczenia dla napędów (falownika i przekształtnik DC), kable zasilające oraz rozwiązać problem sterowania napędami w moim przypadku sterownik PLC (komunikacja rs485 z falownikiem, sygnały anal. i cyfrowe z przekształtnikiem DC). Dodatkowo dla wszystkich elementów poszukać szafę sterowniczą + chłodzenie. I oczywiście na koniec trzeba było dobrać kable zasilające, a dla chętnych narysować schemat elektryczny.

    and_rog napisał:
    (na wale silnika koło 30 zębów, na wale urządzenia koło 20 zębów). I już sprawa przeniesienia napędu, zasprzęglenia silnika i obrotów załatwiona.


    Właśnie jeżeli chodzi o taką przekładnię zębatą to chyba najlepsze i jedyne wyjście, dlatego że chcemy na wyjściu mieć większą prędkość niż na wale silnika. Nie znalazłem takiej przekładni (a może źle szukałem) aby była ona zrealizowana w jednym pudełku i prędkość wyjściowa była większa od wejściowej. Tak czy inaczej projekt już oddany i zaliczony.
    Ale przy okazji takie kolejne pytanie ( ot tak z ciekawości). W tym projekcie mam silnik 3-fazowy 10kW prąd znamionowy ok 22A (Indukta PSG 132M – 2A ) + falownik (Omron V1000: VZ-4011). Jakie dobrać przewody zasillające falownik i przewody do silnika. Gdzieś znalazłem jakieś proste rozwiązanie na każde 8A - kabel 1mm2 i tak dobrałem YKY 3x4mm2 zasilające i takie same do silnika. W manualu do falownika proponowali kable do silnika min. 10mm2. Czy oby te zalecenia w instrukcji do falownika nie są zbyt naciągnięte?

  • #8 20 Cze 2010 07:00
    slawussj
    Poziom 34  

    Witam. Dwa lata temu dobrałem (??? taki był pod ręką ) przewód do pompy 30kW (68A) 3x10mm². Na szczęście jest tam teraz pompa 11kW, bo na tej 30kW przewód naprawdę parzył i nie wiem jak przetrzymał 1,5 roku. Od tamtej pory przyjmuję w przewodzie wielożyłowym max. 3,5A/mm², a w pojedynczych 5A/mm². Wnioski dla Ciebie.

  • #9 20 Cze 2010 09:18
    krzychol66
    Poziom 24  

    ratajzdw

    Dobrałeś niby poprawnie, ale dla najlepszych możliwych warunków pracy kabla.
    Tzn. sinus 50Hz, ułożenie pojedynczego kabla w tynku, w powietrzu, w ziemi.
    Tymczasem:
    1. masz zasilanie z falownika, więc w kablu pojawią się składowe napięć i prądów wysokiej częstotliwości. Trzeba wziąc pod uwagę zjawisko naskórkowości i zwiększyć przekrój.
    2. w przypadku ułożenia w korycie kablowym wśród większej ilości kabli trzeba wziąć poprawkę na pogorszone warunki chłodzenia, tudzież na wzajemne grzanie się kabli. W skrajnym przypadku daje to do 2krotnego zwiększenia początkowo obliczonego przekroju.
    3. Ze względu na składowe wcz i "zgodność elektromagnetyczną" kabel między falownikiem a silnikiem powinien by ekranowany.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME