Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ekonomiczny chip tuning - sens

mierzeja 05 Cze 2010 01:44 6792 4
  • #1 05 Cze 2010 01:44
    mierzeja
    Poziom 10  

Witam,
    Chciałbym się spytać osoby znające się na silnikach.
    Jak to jest, że firmy robiące chip-tuning mówią , że przy odpowiednich modyfikacjach map i przy zachowaniu oszczędnego stylu jazdy możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa, bez wpływu na trwałość silnika. Nie znam się na tym, ale wydaje mi się to nielogiczne.
    Pytaniem jakie najpierw mi się nasuwało przy chip-tuningu było "dlaczego producent tego nie robi?" Odpowiedzi są bo margines bezbieczeństwa dla silnika i turbiny, bo ekologia (dymienie), bo ekonomia spalania, również przepisy i "wyrównanie" mocy, itd. To zrozumiałe argumenty.
    A co miałoby skłaniać producenta do rezygnowania z maksymalnie ekonomicznych ustawień sterownika? Ktoś powie - ekonomia spalania i dynamika silnika są sobie przeciwstawne i ustawienie fabryczne jest kompromisem, zawsze można poprawić jedno kosztem drugiego. I tu sedno sprawy. Pogodzenie jednego z drugim wymyślono dość dawno. W benzynowych np. zazwyczaj ustawienie jest takie: jak wciskasz gaz częściowo i jedziesz na średnich obrotach, to dawka paliwa i kąt zapłonu są ustawione pod kątem niskiego spalania, a jak wdepniesz do deski, albo wejdziesz np. powyżej 4000 to sterownik zaczyna podkręcać moc kosztem ekonomii. Współgra to z faktem, że najlepsza efektywność silnika jest przy umiarkowanych obrotach.