Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projektowanie układu z dwoma siłownikami pneumatycznymi.

ptasior1988 07 Jun 2010 18:52 9728 13
Computer Controls
  • #1
    ptasior1988
    Level 12  
    Witam ma ktoś możne jakiś pomysł na zaprojektowanie układu pneumatycznego tak, aby przy wciśniętym przycisku siłownik S1 oraz S2 wysuwały się, przycisk (pozostaje wciśnięty) siłownik S1 wykonuje pełny wysuw,S2 wykonuje również wysuw, po czym S1 wsuwa się z powrotem S2 pozostaje wysunięty S1 wysuwa się do pozycji pełnego wysuwu po czym oba siłowniki S1 I s2 wykonują powrót do pozycji wyjściowej(wsuwają się). Chodzi oto żeby przy wciśniętym przycisku układ wykonywał swój cykl automatycznie który składa się z dwóch wysuwów S1 i jednego wysuwu S2. Po zakończeniu cyklu rozpoczynał go od nowa i tak do momentu puszczenia przycisku Projektowanie układu z dwoma siłownikami pneumatycznymi.
  • Computer Controls
  • #2
    Flesz
    Level 22  
    Ściągnij FLUID SIM i popróbuj
    darmowa wersja się po 30 minutach wyłącza a to mnóstwo czasu
  • #3
    ptasior1988
    Level 12  
    mam festo i nie mam pojęcia jak to wykombinować próbowałem z rolkami ale nie działa z dławikami tak samo podobno można użyć układy taktowe ale nie wiem jak to ugryźć.
  • Computer Controls
  • #5
    pafciowaw
    Automation specialist
    Witam :)
    Też się zastanawiam nat tym problemem i podoba mi się Twój układ, z tym, że:
    zakładasz że drugi siłownik nie dojdzie jeszcze do k4, a pierwszy osiągnąwszy k2 wróci i ponowi cykl z czujnika k1.
    Teoretycznie wysuwanie drugiego siłownika może trwać dłuższy czas - wtedy pierwszy wykona x cykli.
    Zamierzeniem Autora postu było:obydwa siłowniki wysuną się do końca, a potem jeden z nich wykona cały cykl i obydwa cofną się w pozycje spoczynkowe?! ;)
  • #6
    TevO
    Level 11  
    Tak wiem że ten układ nie jest do końca zgodny z tym co oczekuje autor.
    Można by to rozwiązać w ten sposób że pod K2 podpiąć jakiś licznik który zliczy te 2 wysunięcia siłownika 1 i da sygnał na P4 aby schować siłownik 2 i wtedy można by wyeliminować to opóźnienie wysunięcia siłownika 2
  • #7
    ptasior1988
    Level 12  
    Prosił bym o zasugerowanie jakiegoś rozwiązanie poniewarz nie budowałem układów pneumatyczno elektrycznych.Sygnał był by odczytywany z k2 i powodował by przełączenie zaworu siłownika nr2 pytanie jaki układ zastosować ?
  • #8
    TevO
    Level 11  
    Na samych elementach pneumatycznych to będzie ciężko zrobić taki układ
  • #9
    ptasior1988
    Level 12  
    Dlatego prosił bym o porade jakie układy elektryczne lub tez elektroniczne zastosować
  • #10
    TevO
    Level 11  
    Do tego układu co zamieściłem wystarczy:
    -przycisk
    -źródło napięcia
    -4 krańcówki
    -2 zawory elektro-pneumatyczne
    -2 siłowniki
    -dławik
    -źródło powietrza

    A żeby układ działał tak jak napisałeś to wystarczy usunąć dławik i zastosować jakiś licznik podpięty pod krańcówkę nr.2, który po zliczeniu dwóch wysunięć siłownika nr.1 poda sygnał na 2 zawór aby schował drugi siłownik. Można by także zastosować jakiś sterownik PLC, który daje już dużo większe możliwości rozbudowy układu.
  • Helpful post
    #11
    pafciowaw
    Automation specialist
    Skłaniam się ku temu by sterowanie (zliczanie dwóch wysunięć) zrobić na drodze elektrycznej.
    Najprostszym rozwiązaniem byłoby wstawienie dowolnego PLC, który oprócz dotychczas założonym funkcji mógłby świadczyć dodatkowe funkcje.
    Jeżeli jednak układ ma być niezależny (i docelowy) to mam propozycję:
    Projektowanie układu z dwoma siłownikami pneumatycznymi.
    Układ zawiera:
    Elektrozawory 5 drogowe, 2 pozycyjne, sterowane 2 elektromagnesami (najlepiej na 24 Vdc)
    Do siłowników czujniki położenie tłoka (najlepiej kontaktronowe - dwuprzewodowe)
    Jakiś zasilacz na 24 Vdc
    Kilka przekaźników z cewkami na 24 Vdc
    Diody prostownicze.

    Działanie układu:
    W stanie spoczynku stan wszystkich przekaźników jak na obrazku.
    W momencie naciśnięcia przycisku START następuje podanie (+) na K1-K3 oraz załączenie R 01 i podtrzymanie jego pracy przez jego styk i przez dwa styki R08-2 (do +).
    K1 puszcza dalej sygnał przez styk R07 do P1 - wysterowanie siłownika na wysuwanie.
    analogicznie z K3 jest wysterowany P3.
    Obydwa siłowniki osiągają pozycję "wysunięte"
    Przez K2 i K4 sygnał idzie na P2 (chowanie siłownika 1) i jednocześnie zostanie "zapięty" przekaźnik R05 (podtrzymany własnym stykiem przez: R07, R08-2 do +)
    Siłownik 1 osiąga pozycję "spoczynkową"
    Ponownie przez K1 zostaje wysłany sygnał do P1 (do wysuwania) a jednocześnie przez diodę D01 i zwarty styk R05 zostanie wysterowany R06 (który własnym stykiem podtrzyma się)
    Siłownik 1 wysuwa się.
    i znów przez K2-K4 zostanie wysłany sygnał (obydwa wysunięte) do P2 (chowaj 1 siłownik), a dodatkowo przez diodę D03 i styk zwarty R06 do P4 (chowaj siłownik 2) i do załączenia przekaźnika R07.
    Ten swoim stykiem podtrzyma się (przez R08-2) ale jednocześnie wyłączy podtrzymanie dla R05 i R06 i jednocześnie odłączy K1 i K3 od "układu zliczania dwóch wysunięć"
    Kiedy obydwa siłowniki wrócą na pozycje "spoczynkowe" wtedy sygnał z K1 załączy przekaźnik R08-1, a przez jego styk popłynie sygnał z K3 i załączy się R08-2 odcinając podtrzymanie dla R07 i dla R01 - cały układ osiągnie pozycję "spoczynkową"
    Oczywiście: jeżeli w dalszym ciągu jest wciśnięty przycisk START - to cykl powtórzy się :)
    Uwaga: "drugie strony zasilenia" cewek przekaźników są zasilone z (-) dla uproszczenia rysunku są zaznaczone "skrótami"

    Druga możliwość:
    Zastosować zawory 5 drogowe, 2 pozycyjne, z 1 elektromagnesem (powrót sprężyną).
    Projektowanie układu z dwoma siłownikami pneumatycznymi.
    Zasada działania podobna z tym że zawory muszą mieć dodatkowe R02,R03 i R04 aby utrzymać ruch siłownika po zejściu z krańcówki.

    Drugi układ jest lepszy ze względu na to, że zawsze będzie w pozycji spoczynkowej (po zaniku zasilania) natomiast pierwszy takiej pewności nie daje i należałoby dołożyć dodatkowe elementy w schemacie, które wymusiłyby "resetowanie" ustawień i sprowadzenie siłowników do pozycji spoczynkowej przed startem...
  • #12
    ptasior1988
    Level 12  
    Tak wiec skłoniłem się ku opcji zaproponowanej przez pafciowaw układ wydaje mi się być najprostszy a co za tym idzie jego awaryjność będzie najmniejsza.Układ z zastosowaniem PLC był by najlepszym rozwiązaniem jednak zależy mi na prostym układzie .
  • #13
    bonanza
    Power inverters specialist
    Proponuję zamiast krańcówek użyć czujników magnetycznych (kontaktronowych) dedykowanych do siłowników - odpadnie montaż i regulacja położenia.
    Quote:
    Tak wiec skłoniłem się ku opcji zaproponowanej przez pafciowaw układ wydaje mi się być najprostszy a co za tym idzie jego awaryjność będzie najmniejsza.Układ z zastosowaniem PLC był by najprostszy jednak zależy mi na prostym rozwiązaniu.

    W powyższym widać, że definicja prostoty nie jest jednoznaczna. :D
    Osobiście polecam najtańszy przekaźnik klasy Easy/Logo - prostota w diagnostyce i rozbudowie.
  • #14
    changeom
    Level 10  
    Projektowanie układu z dwoma siłownikami pneumatycznymi.

    Układ z segmentami taktowo-stopniowymi TAA/TAB