Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny wskaźnik biegu w motocyklu

g_maly 08 Cze 2010 07:45 8524 14
  • Elektroniczny wskaźnik biegu w motocyklu
    Projekt wskaźnika biegów w motocyklu nie jest zbyt skomplikowaną konstrukcją. Całość nie powinna zbyt dużo kosztować. Autor wykorzystał mikrokontroler ATtiny25, który przetwarza dane z czujników efektu Halla i przełącznika biegu jałowego. Do pokazywania informacji o numerze biegu służy 7-segmentowy wyświetlacz.

    Całość działa w taki sposób, że na dźwigni zmiany biegów umieszczony jest magnes, a dwa czujniki umieszczone są obok: jeden w pozycji do podwyższania, drugi do redukcji biegu. Układ AVR śledzi te ruchy i nawet przechowuje ostatnią pozycję w pamięci.

    strona projektu:Link
    źródło:Link


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 08 Cze 2010 10:42
    michal-michalik
    Poziom 23  

    Mam rozumieć, że jak wyłączę motocykl na 3 i odpalę na 1 to się wykrzaczy program?

  • #3 08 Cze 2010 11:26
    livex21
    Poziom 22  

    michal-michalik napisał:
    Mam rozumieć, że jak wyłączę motocykl na 3 i odpalę na 1 to się wykrzaczy program?


    Nie, co najwyżej przez chwile wyświetli błędny bieg.

    Pozdrawiam!

  • #4 08 Cze 2010 12:26
    403563
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 08 Cze 2010 14:09
    livex21
    Poziom 22  

    qba_rozpruwacz napisał:
    livex21 napisał:
    Nie, co najwyżej przez chwile wyświetli błędny bieg.


    Czyli do momentu aż wrzucisz luz? Wtedy czujnik wykryje bieg jałowy i na wyświetlaczu pojawi się 0 ?


    A ile kolega myśli jeździć na pierwszym biegu? :D Zazwyczaj to trwa chwile, po czym przychodzi czas na wyższy... :)

    Pozdrawiam!

  • #6 08 Cze 2010 14:43
    Macosmail
    Poziom 33  

    Najlepiej było by mierzyć obroty na wejściu i wyjściu skrzyni biegów. Stosunek jednych do drugich jednoznacznie identyfikował by włączony bieg. Niestety nie działałby na postoju.

  • #7 08 Cze 2010 15:33
    michal-michalik
    Poziom 23  

    Macosmail napisał:
    Najlepiej było by mierzyć obroty na wejściu i wyjściu skrzyni biegów. Stosunek jednych do drugich jednoznacznie identyfikował by włączony bieg. Niestety nie działałby na postoju.


    Chyba nie do końca najlepiej. Bo trzeba by kombinować co ma wyświetlać jak na sprzęgle jedziemy ;) Idea czujnika Halla jest niezła, ale brakuje mi tutaj właśnie takiej "idiotoodporności" :)

  • #8 08 Cze 2010 15:41
    Macosmail
    Poziom 33  

    Na wejściu skrzyni biegów to już po sprzęgle.

  • #9 08 Cze 2010 15:45
    michal-michalik
    Poziom 23  

    Macosmail napisał:
    Na wejściu skrzyni biegów to już po sprzęgle.

    Rozbierzesz skrzynię żeby zamontować czujnik? Nie jestem specem od motocykli, ale miejsce "przed" skrzynią chyba nie zawsze jest tak łatwo dostępne.

  • #10 08 Cze 2010 22:56
    1086839
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 08 Cze 2010 23:17
    excray
    Poziom 39  

    Dziwny to wynalazek jak dla mnie - motocyklisty. Może jeszcze dołączyć czujnik obecności kierowcy i pasażera na motocyklu? Co by kierowca mógł oprócz biegu sprawdzić również czy jeszcze siedzi na motocyklu?

  • #12 08 Cze 2010 23:41
    kordek4
    Poziom 10  

    Nie jest tu ważna zasadność stosowania tego urządzenia, bo jeden potrzebuje, drugiemu się przydaje a trzeci nie potrzebuje.
    Ważny jest pomysł i wykonanie.
    Natomiast mam jedno zastrzeżenie. Co będzie jeśli np przy przełączaniu z biegu III na IV pociągnę zbyt lekko dźwignię i czwórka nie wskoczy? Wtedy trzeba poprawić i w efekcie do włączenia IV muszę pociągnąć dwa razy do góry. Pokaże, że mam V, a tymczasem jest IV.

  • #13 10 Cze 2010 23:09
    opel2111
    Poziom 20  

    kordek4 napisał:

    Natomiast mam jedno zastrzeżenie. Co będzie jeśli np przy przełączaniu z biegu III na IV pociągnę zbyt lekko dźwignię i czwórka nie wskoczy? Wtedy trzeba poprawić i w efekcie do włączenia IV muszę pociągnąć dwa razy do góry. Pokaże, że mam V, a tymczasem jest IV.


    dokładnie o to samo miałem zapytać przy czytaniu tematu ;)
    Swoją drogą w miarę dobrym sposobem (stosowanym komercyjnie) jest zbieranie impulsów z prędkościomierza i obrotomierza i przeliczanie stosunku prędkości do obrotów. Jednak jak zawsze jest kilka "ale":
    -nie znamy biegu przy wciśniętym sprzęgle
    -większość starszych motocykli nie ma prędkościomierza cyfrowego tylko mechaniczny (z linką na ślimaku) co wyklucza zastosowanie takiej metody

    PS. sam potrzebuję skonstruować jakiś w miarę dobrze działający wyświetlacz biegów do mojej hondy cb500 i wciąż myślę jak to łatwo a dobrze zrobić ;)

  • #15 16 Lip 2010 20:08
    403563
    Użytkownik usunął konto