Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Unitra WS 418 po włączeniu strzelają tranzystory końcowe

Krecik288 18 Cze 2010 11:11 3889 47
  • #31 18 Cze 2010 11:11
    PZ IX
    Poziom 32  

    Być może. Choć podejrzewam, że przy 20 mV wszystko by było w porządku. Miałem WS 442 i radiatory przy pełnej mocy były tylko ciepłe (koło 55C-60), a spadki napięć pomiędzy emiterami 2N to właśnie 15 mV.

    edit:
    Nie!! Jak podłączysz rezystory do kolektorów i sobie głośnik dołączysz to jasne, że oporniki spłoną! Podłącz te 150Ω i ustaw potencjometrem napięcie na rezystorach emiterowych najpierw koło 8mV i zmierz napięcia na tych rez. 150R, które dołożyłeś - powinny być minimalne (parę mV), jeśli okej, to ustawiaj na emiterowych wartość 15 mV (może być o kilka mV mniej). Po ok. 5 minutach powtórz pomiar i w razie potrzeby regulację. Potem sprawdź napięcie AC wysokiej częstotliwości (jeśli masz czym) i DC na wyjściu - do 100 mV powinno być zakładając, że całość sprawna. Podłącz słuchawki i graj. Jeśli jest okej, lutuj kolektory tranz. końcowych bezpośrednio bez rez. 150R oraz żarówek i znów od nowa reguluj napięcie na rez. emiterowych, wraz z odczekiwaniem o ponownym mierzeniem itp. Dopiero potem podpinaj głośniki 8 omowe (polecam każdy w szereg z bezpiecznikiem 2,5A/250V).
    Cały czas miej na oku temperatury tranzystorów. Akurat w tej konstrukcji dość słabo się grzeją.
    Aha! Bardzo ważna rzecz - przed każdą grzebaniną we wzmacniaczu, gdzie jest ryzyko, że coś zewrzesz - koniecznie rozładuj pojemności w zasilaczu!

    Rzecz jasna, zakładam, że bez końcowych jest wszystko okej (minimalne napięcie na wyjściu, zimne tranzystory poza tym jednym wspomnianym oraz czyste brzmienie na słuchawkach)!

  • #33 18 Cze 2010 11:15
    Krecik288
    Poziom 10  

    PZ IX napisał:

    I co z tymi temperaturami?! Masz w ogóle chęci dalej robić ten wzmacniacz? Bo widzę, że coś słabo... faktycznie znowu kolejny temat do kosza. Bo jak zazwyczaj ostatnio bywa - problem leży po stronie naprawiającego. :(


    Wiecie bardzo zależy mi na tym wzmacniaczu bo kompletuje sobie wierze całą no ale teraz koniec roku wystawianie ocen i mam czas wieczorkami tylko.

  • #34 18 Cze 2010 11:21
    VoltAmper
    Poziom 18  

    Ten wzmacniacz (jak to któryś z przedmówców raczył wspomnieć) jest na prawdę prosty. Przy założeniu, że elementy są sprawne jedyną czynnością jest ustawienie tych nieszczęsnych 10-15mV spadku na rezystorach emiterowych i to musi działać. Odłóż temat na parę godzin. Czasem popełnia się głupie błędy i szuka na siłę wadliwych elementów.

  • #35 18 Cze 2010 11:36
    PZ IX
    Poziom 32  

    Kurczę, myśli nie mogę zebrać do kupy... :|
    Przypomniało mi się, że jeszcze może być kłopot ze zbyt silnym stanem nieustalonym (jeśli praktycznie w momencie włączenia pali tranzystory, a nie np. jak po włączeniu wzmacniacza podepnie się przetwornik). Jeśli wzmacniacz zbyt długo podaje stałe napięcie w momencie włączenia to istotnie uszkodzeniu mogą ulec tranzystory. Poziom napięcia w momencie włączenia najlepiej jest zmierzyć oscyloskopem, tak samo jak AC na wyjściu. Ewentualnie dość szybki i szerokopasmowy miernik analogowy bądź, cyfrowy. A na głośniczku słuchawki podpiętego pod wyjście słuchawkowe z łatwością zauważysz jak długo stałe utrzymuje się na wyjściu. Ale tym nie zmierzysz...
    Ale... najpierw zajmijmy się prądem spoczynkowym. ;) Bo coś czuję, że to jedyny tutaj problem.
    Acz dla bezpieczeństwa póki co zawsze podłączaj głośnik po włączeniu wzm. i jeżeli nie ma dużego napięcia na wyjściu (max to te kilkaset mV).

  • #36 18 Cze 2010 23:23
    Krecik288
    Poziom 10  

    Perek ma 460 Ohm w skrajnym położeniu

  • #37 19 Cze 2010 09:28
    TOMI
    Serwisant

    Potencjometr ma zwarcie, bo masz zwarte bazy tranzystorów sterujących kabelkiem. Przy zwarciu baz prąd spoczynkowy powinien wynosić 0mV, a ponieważ masz jakieś spadki na Re 0.47Ω to oznacza że masz usterkę w stopniu mocy. Może któryś sterujący BD139/140 jest uszkodzony.
    Po za tym napięcie na żarówce jest bardzo złe, co ponownie świadczy o problemie stopnia mocy. Sprawdź 5 razy czy czegoś nie wmontowałeś odwrotnie BD 139/140 łatwo pomylić.

  • #38 19 Cze 2010 09:38
    Krecik288
    Poziom 10  

    Potencjometr ma zwarcie między nóżką skrajną a środkową dlatego, że na płytce jest połączone ścieżką a między dwiema skrajnymi ma opór 460 Ohm co mnie dziwi bo napisane na schemacie jest ze powinien być potencjometr 1k czyli w skrajnym położeniu ma mieć 1 kOhm.

    Żarówka jest wstawiona w miejsce przecięcia ścieżki która idzie do "-" podwójnego kondensatora i na schemacie pisze ze ma być tam -37 V

  • #39 19 Cze 2010 09:42
    TOMI
    Serwisant

    Owszem ma być 37V ale względem masy, a mi chodzi o napięcie na samej żarówce, czyli mierzysz napięcia na obu punktach lutowniczych żarówki. Ile wynosi to napięcie ?

  • #40 19 Cze 2010 10:00
    Krecik288
    Poziom 10  

    Na kolektorach końcowych tranzystorów ma 37 i 39 V.

    A na żarówce skacze od 2 - 15 mV

  • #41 19 Cze 2010 10:15
    PZ IX
    Poziom 32  

    TOMI napisał:
    Przy zwarciu baz prąd spoczynkowy powinien wynosić 0mV, a ponieważ masz jakieś spadki na Re 0.47Ω to oznacza że masz usterkę w stopniu mocy.

    Oj faktycznie :oops: . Sorki, zignorowałem to. Na razie zajmij się usunięciem przyczyny palenia się żarówki, może potem zastosuj się do tego co napisałem... żeby nie siać zamętu.

  • #42 19 Cze 2010 10:25
    Krecik288
    Poziom 10  

    tylko że żarówka sie nie pali teraz.

    Kiedyś przed założeniem tego tematu znalazłem temat w którym opisał ktos jakie ma napięcia na tranzystorach. Może wiecie gdzie to jest albo macie jakis schemat z opisanymi napięciami bo na moim jest tylko podane 0 i 37 V.

  • #43 20 Cze 2010 11:57
    Krecik288
    Poziom 10  

    Zauważyłem nadpalony opornik i to jeszcze o połowe większy niż powinien być wiec go wymieniłem na ten co trzeba. Ktoś widoznie nie mial i wstawił taki.

    W kolektory wsadziłem opornik 180R bo nie miałem akutrat 150R i odpaliłem. Wszysko zimne tylko T505 jest lekko ciepły. Wsadziłem słuchawki i na tym kanale gra ładnie i czysto.

  • Pomocny post
    #44 20 Cze 2010 13:28
    PZ IX
    Poziom 32  

    Kontynuuj dalej to, co pisałem na początku tej strony. Jeśli jest jakiś problem - pisz.

  • #45 20 Cze 2010 16:48
    Krecik288
    Poziom 10  

    Po podłączeniu gł gra normalnie. rezystory lekko zrobiły sie ciepłe

    Mam je teraz wywalić ? czy mam wstawić jakieś mniejsze np 7R i zobaczyć co wtedy

    Dodano po 1 [godziny] 23 [minuty]:

    Krecik288 napisał:
    ? czy mam wstawić jakieś mniejsze np 7R i zobaczyć co wtedy


    Wstawiłem 7R i grało teraz wywaliłem wogle i jest okej.

    Co mam zrobić z tą żarówką. Mogę złączyć juz ścieżke ? bo zwarte bazy mogą zostać to nie przeszkadza.

  • #46 20 Cze 2010 17:10
    PZ IX
    Poziom 32  

    Co Ty kręcisz? Człowieku... zwarte masz bazy i z tym ma grać? :shock:
    Rozewrzyj je i od nowa rób to co pisałem (od rez. 150R począwszy, mogą być 180). Jeśli jeszcze raz zrobisz coś wbrew instrukcji moich lub bardziej doświadczonych kolegów - odmówię pomocy.
    Nie doczytywanie instrukcji poskutkuje raportowaniem.
    Rezystory 7Ω dużo nie dadzą, jeśli przez tranzystory mocy będzie pełny prąd płynął. Owszem, takie rez. małej mocy zapalą się, ale końcowe raczej polecą. Więc bez sensu.

  • #47 20 Cze 2010 21:16
    Krecik288
    Poziom 10  

    Bazy rozwarte, przez rezystory jak i bez grało dobrze i nadal gra okej.

    Nie zamykam tematu bo zabieram sie za drugi kanał.

    Dodano po 2 [godziny] 29 [minuty]:

    Na drugim kanale mam stałego napięcia 5 - 7 V

    Dioda sprawna.

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    no właśnie ten kanał był goły ja wstawiam tranzystory od nowa wszystkie stopnie i mi sie nie zgadzają nigdzie napięcia.

  • #48 22 Cze 2010 00:11
    Krecik288
    Poziom 10  

    Przyczyną stałego były 2 nadpalone oporniki.