Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mini komputerek samochodowy na AVR

pasikx 01 Kwi 2005 18:46 28583 64
  • #31
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Z poprzedniego postu wynikałoby, że pytasz o 10 obr/min... ;)
    Light-I
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #32
    Wilku
    Poziom 17  
    Tak, ale przy pomiarze impulsów w stałej jednostce czasu to odpada. Do przyjęcia jest jeśli zrobimy pomiar czasu pomiędzy impulsami. A to mi jakoś nie wychodzi narazie ;).
  • #34
    bocian_s
    Poziom 12  
    Dla zainteresowanych tak zrealizowałem czujnik prędkości:
    http://www.fsoautoklub.pl/?action=technika&id=63

    Coprawda prędkościomierz działał w oparciu o licznik rowerowy ale w zupełności wystarcza do zastosowań mikroprocesorów.

    W chwili obecnej przykeljone są cztery magnesiki i będę próbował zrealiwować układ na mikroprocesorze. No ale to daaaleka przyszłość.

    Jak ktoś ma ABS to moze spróbować zbierać sygnał z czujnika indukcyjnego. Sprawa jest o tyle ciekawa że na dzieńdobry mamy kilkanaście-dziesiąt impulsów na obrót koła. Ale z podłaczaniem siępod ABS lepiej uważać.
  • #35
    daffik
    Poziom 2  
    Może mógłbyś przysłać schemat tego komputera do samochodu.
    Mój mail: lukasz997(malpa)tlen.pl
    Z góry wieklie dzięki!!!!!!!!!
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #36
    szaro
    Poziom 19  
    calkiem fajne sa te komputerki ale moim zdanie maja jedna wade dodatkowy wyswietalacz ktory gdzies trzeba zamocowac wykonac obudowe(ktora nie zawesze ladnie pasuje do wnwtrza) itp. Raczej prawie kazdy w ma radio z RDS-em mozna by bylo te informacje wyswietlac na nim .aktualnie poszukuje schematu kodera RDS moze ktos cocs takiego posiad ??
    znalazlem na jakiejs czeskiej stronce schemat kodera na PIC-u ale be wsadu tzn. byl za iles EUR :(
    Pozdrawiam
  • #37
    zi.ko
    Poziom 25  
    Skoro komputer mierzy prędkość samochodu i obroty silnika, to można obliczyć numer zapiętego biegu. Wystarczy podzielić te wartości przez siebie i dla każdego biegu iloraz będzie stały w funkcji prędkości ( z dokładnością do błędu dzielenia).

    Polecam też http://www.scoobymonitor.co.uk/ tą stronę
  • #38
    marcinkwa
    Poziom 14  
    zi.ko napisał:
    Skoro komputer mierzy prędkość samochodu i obroty silnika, to można obliczyć numer zapiętego biegu. Wystarczy podzielić te wartości przez siebie i dla każdego biegu iloraz będzie stały w funkcji prędkości ( z dokładnością do błędu dzielenia).


    o ile nie będziesz używał sprzęgła ;)
  • #39
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ano i nie licząc jazdy na "jałowym biegu"...
  • #40
    mirkap
    Poziom 12  
    MAREK74 napisał:
    Cześć

    Ja w swoim mam obrotomierz z dokładniością do 10 obr.
    Na '51 mierze czas miedzy impulsami z halla a potem 3000000 dziele przez ten czas i już.
    Kwarc 12MHz.
    Co wy na to ?


    czy to tak miało być?
    proszę o uwagi
    __________________________________________________________
    $regfile = "89C4051.dat"
    $crystal = 11059200
    $baud = 2400

    Config Lcd = 16 * 2
    Config Lcdpin = Pin , Db4 = P1.4 , Db5 = P1.5 , Db6 = P1.6 , Db7 = P1.7 , E = P1.3 , Rs = P1.2
    Config Timer0 = Timer , Mode = 1 , Gate = Exteral

    Dim Freq As Long
    Dim Afreq As Long
    Dim Stan_licznika_t0 As Word
    Dim Liczba_taktow_t0 As Long
    Dim Liczba_przepelnien_t0 As Word
    Dim Licznik_temp As Long

    Enable Interrupts
    Enable Int0
    Enable Timer0

    On Int0 1_obrot
    On Timer0 Przepelnienie_t0

    Start Timer0
    Cursor Off

    Do
    If Licznik_temp = 1000 Then
    Licznik_temp = 0
    Afreq = Afreq \ 1000
    Cls
    Lcd Freq ; " obr/min"
    Else
    Afreq = Afreq + Freq
    Licznik_temp = Licznik_temp + 1
    End If
    Loop
    End

    1_obrot:
    Stan_licznika_t0 = Counter0
    Liczba_taktow_t0 = Liczba_przepelnien_t0 * 65536
    Liczba_taktow_t0 = Liczba_taktow_t0 + Stan_licznika_t0
    Freq = 921600 \ Liczba_taktow_t0
    Counter0 = 0
    Start Timer0
    Liczba_przepelnien_t0 = 0
    Return

    Przepelnienie_t0:
    Incr Liczba_przepelnien_t0
    Return
  • #41
    MAREK74
    Poziom 20  
    wiesz co, nie wiem bo pisze w asm a jak napiszesz tak jak ci napisałem to musi chodzić
  • #42
    mirkap
    Poziom 12  
    MAREK74 a możesz mi wytłumaczyć skąd to 3 000 000 bo za cholerę nie kapuję.

    dla '51 12MHz daje 1 000 000 taktów maszynowych procesora na sekundę (i 60 000 000 na minutę), więc jeżeli 1 000 000 podzielimy przez stan licznika między przerwaniami to wyjdzie liczba przerwań (obrotów) na sekundę.
    i na tym się niestety moja wiedza kończy.
  • #43
    info5
    Poziom 11  
    Moze ktos udostepni schemat,rysunek ,plik bas,hex,i.t.p
  • #44
    MAREK74
    Poziom 20  
    Prosze państwa wyprodukowałem komputer pokładowy na Mega 16
    są jeszcze conajmniej dwa wątki na elektrodzie o takim cósiu,poprzednie robiłem na PICu i '51 i teraz zobaczymy co tem AVR jest wart :)
  • #45
    arkadius
    Poziom 12  
    MAREK74:

    A bedzie mozna jakos zapoznac sie z Twoim ukladem?
    Udostepnisz cos ? Czy to moze projekt komercyjny?

    pozdrawiam
    AW
  • #46
    welsh
    Poziom 11  
    Artykuły dotyczące komputerka samochodowego:

    komputerek pokładowy-old.rar - starsze
    komputer pokładowy.rar - nowa

    po dwa artykuły w pdf jest dokładnie wszystko na temat złożenia takiego urządzonka

    I kilka ciekawostek

    Post raportowany
    Pliki obecnie dostępne są na stronie AVT
    And!
  • #47
    organista
    Poziom 15  
    Witam :) Ja także tworzę komputerek pokładowy do samochodu, oparty na atmega16, czujnikach temperatury DS18B0, Wyswietlaczu 2x20, całość będzie umieszczona w Polonezie Caro (Już było, ale przy podłączaniu do akumulatora spaliłem stabilizator napięcia...), aktualnie borykam się z pomiarem prędkości i obrotów... Piszę w języku Bascom, jestem dopiero początkujący w avr... proszę po cichu o pomoc :D, cały projekt wraz ze schematami zamieszczę wkrótce na stronie www.wifilan.info
  • #48
    ksz
    Poziom 15  
    GienekS napisał:
    Co to jest za funkcja:
    floor
    Nie kompiluje się na WinAVR

    o ile dobrze pamietam, jest w bibliotece math..
    dla gcc: -lm
  • #49
    organista
    Poziom 15  
    MAREK74 napisał:

    A czym mierzysz ciśnienie oleju?


    Ja w polonezie montuje swój komputer pokładowy, który rejestruje obroty, prędkość, poziom paliwa, temp płynu chłodniczego i ciśnienie oleju, a następnie wysyła po rs232 do kompa gdzie zapisywane są wyniki (Taka mini hamownia tylko że w trakcie jazdy hehe). Odnośnie pomiaru ciśnienia - mam do tego wskaźnik na desce rozdzielczej - który działa jak woltomierz- wystarczy zrobić dzielnik napięcia, wejście do deski rozdzielczej a wyjście do Adc w atmedze. Swój układ reazlizuje na atmega 16. Pozdrawiam
  • #50
    darrrrek
    Poziom 22  
    Ciekawi mnie jak niektóre osoby realizuja jeszcze pomiar spalania gazu ?? bo jak sie domyslam wtryski pojazdu wtedy nie pracuja ?? czy gaz w samochodzie ma swoj osobny wtrysk ??

    Pozdrawiam !
  • #51
    kordirko
    Poziom 21  
    darrrrek napisał:
    Ciekawi mnie jak niektóre osoby realizuja jeszcze pomiar spalania gazu ?? bo jak sie domyslam wtryski pojazdu wtedy nie pracuja ?? czy gaz w samochodzie ma swoj osobny wtrysk ??

    Pozdrawiam !


    Instalacje LPG od III generacji w górę bazują na wtrysku gazu.
    I i II generacja to układy gaźnikowe.
    Teraz w nowych autach praktycznie montuje się już tylko sekwencje (IV generacja i wyższe) i tu można mierzyć spalanie przez pomiar czasu wtrysku. W I i II generacji zostaje tylko przepływomierz.
  • #52
    asembler
    Poziom 32  
    Ja mam to zrobione poprzez pomiar szerokości impulsu wynik natychmiastowy i bardzo dokładny, a jak czesto wyswietlam i z jaką dokładnoscia to juz ja decycuje a nie mam ograniczen pomiarowych.
    Dorób następujące funkcje:
    -wyswietlanie na którym biegu jedziesz
    -sygnalizacja mozliwosci przełaczenia biegu (nie musisz wciskac sprzęgła:)
    -rejestrator przejchanych odcinków
    -szybkosc maksymalna
    -przyspieszenie od 0-100km
    -automatyczne właczanie i wyłaczanie świateł z kontrolą żarówek
    -odbiornik 433MHz do sterowania funkcjami np drzwi okna swiatła zapłon
    -i przydałby sie jakis wiekszy wyswietlacz bo pewnei podczas jazdy na takim małym to nie za bardzo ja mam wysiwetlacz 4 x28 zmozliwoscia wyswietlania na zalej powierzchni wybranej wartosci
    -sterowanie jednym przyciskeim koło kierownicy
    - zegara nie musiales robic na PCF atmega umozliwia zrobienie własnego zegara w razie zaniku napiecia przełacza go tylko w funkcje SLEEP
    Mam jeszcze wiele innyvh funkcji w swoim komputerku pokladowym Atmega16 mysle nad kolejnymi wolnego mam jeszcze 7kb

    Myśle ze coś wykorzystasz z moich podpowiedzi
  • #53
    darrrrek
    Poziom 22  
    stwierdzenie bardzo dokladny wynik to raczej troche przesada :) bo nawet komputery fabryczne nie dają bardzo dokladnego wyniku :P. Ciekawi mnie jeden punkt w Twoim komputerku a dokladniej "sygnalizacja mozliwosci przelaczenia biegu" w jakis sposób mozna zmieniac biegi bez sprzegla ???
  • #54
    Charly
    Poziom 18  
    Ja nie jestem kol. asembler, ale też wiem jak można zmieniać biegi bez sprzęgła, trzeba wiedzieć które wałki mają taką samą prędkość i wajchą od zmiany biegów się biegi zmienia kol. darrrrek.
  • #55
    merien
    Poziom 14  
    Witam!
    Genialny projekt ... Sam chciałem zrobić coś podobnego :) Tylko dodać jeszcze takie gadgety jak np: Czujnik gołoledzi, czy automatyczne sterowanie temperaturą w samochodzie lecz brakło mi pomysłów jak to drugie rozwiązać ... :)
  • #56
    fantom
    Poziom 31  
    Charly napisał:
    Ja nie jestem kol. asembler, ale też wiem jak można zmieniać biegi bez sprzęgła, trzeba wiedzieć które wałki mają taką samą prędkość i wajchą od zmiany biegów się biegi zmienia kol. darrrrek.


    Zadne kola zebate w skrzyni nie maja w jednej chwili tej samej predkosci liniowej.Teoretycznie mozna zmieniac biegi bez sprzegla ale potrzebne sa do tego informacje o predkosci obrotowej wału korbowego i predkosci samochodu (predkosc obrotowa polosi) oraz informacje z jakiego na jakie przelozenie chcemy dokonac zmiany.Nie polecalbym jednak takich zabaw bo synchronizatory w skrzyni moga nie wytrzymac takich eksperymentow.
  • #57
    asembler
    Poziom 32  
    Też nie polecam . Co do znajomoscitych parametrów to po jakimś czasie nie jest to w ogóle potrzebne, a umiejętnośc taka przyda sie prędzej czy później
  • #58
    sjzwojtek
    Poziom 11  
    Witam
    Ma Ktoś może schemat komputerka kol. Pasikx z pierwszego postu?
    Pisałem do niego ale nie odpowiada.

    Pozdro SJZWOJTEK
  • #59
    fantom
    Poziom 31  
    sjzwojtek napisał:
    Witam
    Ma Ktoś może schemat komputerka kol. Pasikx z pierwszego postu?
    Pisałem do niego ale nie odpowiada.

    Pozdro SJZWOJTEK


    Chesz prawdziwy komputer samochodowy ? Polecam MegaSquirt ( http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html ), profesjonalna konstrukcja. Jest on co prawda bardziej zaawansowany technicznie ale elektronicznie nie jest zbyt skomplikowany za to swietnie przemyslany.
  • #60
    sjzwojtek
    Poziom 11  
    Witam
    Szukam właśnie czegoś takiego jak w poście kol.Pasikx.
    W zasadzie to potrzeba mi żeby to pokazywało czas, temperaturę w dwóch punktach może też być napięcie akumulatora ale nie musi.
    Przeszukałem całą Elektrodę ale nic takiego nie znalazłem.
    pozdro SJZWOJTEK