Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Amica PA 4510B421 problem jet system

10 Cze 2010 16:41 4753 8
  • Poziom 9  
    Witam
    Przejrzałem wszystkie tematy na forum i nie znalazłem dokładnie mojego przypadku, więc proszę Was o pomoc.
    Mam pralkę Amica PA 4510B421, która ma już 9 lat. Wymieniana była pompa oraz łożyska (przez fachowców). Z pralką nie było nigdy żadnych problemów. Niestety 2 dni temu podczas prania zaczęła migać 2 krotnie lampka GOTOWA i pralka przestawała prać. Wg instrukcji jest to problem z dopływem wody. Od razu przeczyściłem filtr na pompie i węże. Po krótkich oględzinach okazało się, że jest to problem z funkcją Aqua Spray, ponieważ nie wykonuje funkcji zraszania.
    Jak zauważyłem, woda cały czas jest wypompowywana i pobierana nowa w momencie, gdy pralka powinna korzystać z jet systemu. Wyszukałem trochę informacji na naszym forum i przeczyściłem trójnik i zawór przesterowania. Wyglądał na sprawny, ale dzisiaj kupiłem nowy, założyłem i… problem nie minął. Dalej po kilku minutach prania mruga dwukrotnie dioda GOTOWA i pralka zaprzestaje pracy.
    Następnie poczytałem dalej, głębiej poszukałem na forum i skupiłem się na informacji o spalonym triaku. Dostałem się do „mózgu” pralki i na płycie sterującej nie ma z obu stron żadnych śladów spalonych elementów, zwłaszcza triaka.
    Potem zrobiłem reset sterownika i za pierwszym razem było tylko 1 mrugnięcie zamiast 15, potem mrugała PRACUJE i później zaświeciła KONIEC. Wyłączyłem prąd i po ponownym uruchomieniu dioda GOTOWA zamrugała prawidłowe 15 razy.
    Kolejno zmontowałem całość i niestety nic nie pomogło.
    Zrobiłem mały eksperyment, aby sprawdzić, czy procesor podaje napięcie do zaworu przesterowania i podpiąłem żarówkę (nie mam miernika ;) ) pod przewody do zaworu przesterowania i nie zaświeciła podczas prania. Jak się domyślam wina leży w wadliwej elektronice, za którą sam się zabierał nie będę. Triaków i rezystorów sam nie zamierzam wymieniać, a opisuję problem i pytam, bo na wszystkich podobnych tematach z zepsutym zaworem przesterowania spalał się także triak, a w moim przypadku płyta na oko wygląda jak nowa.
    Mam jeszcze pytanie: Jako że zawór przesterowania zasilany jest prądem 230V to próbowałem podpiąć zarówno stary jak i nowy bezpośrednio do sieci i niestety, ale nie pracował. Czy to prawda, że musi się chwilę „rozgrzać”, aby zmienił pozycję zaworu? Mogę jakoś sprawdzić, czy one działają?
    Proszę Was o pomoc
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    tak podepnij zawór do sieci i poczekaj troszke az zacznie sie wysuwać
  • Poziom 28  
    Padł prawdopodobnie zawór aqua spray, dodatkowo mogły ulec uszkodzeniu elementy na module sterującym pralki, triak Z0107 oraz opornik 330 Ω (smd) montażu powierzchniowego. Wymień koniecznie ten zawór jeśli doszło do spalenia elementów na module.
  • Poziom 20  
    Bardzo często w amicach jest z tym problem,I często jest tez tak ze pala się elementy w/w a sam zawór będzie sprawny.Dla bezpieczeństwa na przyszłość możesz zastosować bezpiecznik na tym zaworze to moze cie uchronić przed kolejną awarią. Zdecydowanie też zwróć uwagę na podłoże czy nie było śladów wycieku(czy nie został zalany).
  • Poziom 9  
    Jak napisałem na wstępie: wymieniłem zwór przesterowania na nowy. Nie doszło do wycieku wody. Pralka poza tą usterką nie sprawia kłopotów.

    Sprawdziłem stary zawór podłączając go do sieci i okazało się, że jest sprawny. Ciekawa sytuacja, bo zawór działa, triak na oko sprawny a nie podaje napięcia do zaworu podczas prania.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic955939.html

    W tym temacie są zdjęcia triaków. Możecie powiedzieć, który jest odpowiedzialny za podanie napięcia do zaworu i który to ten opornik 330 do wymiany?

    Miejmy nadzieję, że to tylko triak i opornik do wymiany... zawór już niepotrzebnie kupiony...

    Pozdrawiam i dzięki za dotychczasowe wsparcie ;-)
  • Poziom 10  
    taniej i szybciej bedzie zakupić nową pralke ale nie amice
  • Poziom 9  
    Niestety okazało się, że uszkodzony programator i cały moduł do wymiany...

    Nie chcę przeprogramować, ponieważ wtedy raz pobrany proszek jest wypuszczany do odpływu i pralka pierze w zwykłej, czystej wodzie.

    Znalazłem nowy moduł za 120 zł i chyba zdecyduję się na zakup.

    Chyba, że jeszcze jakiś dobry pomysł ktoś podsunie...?
  • Poziom 9  
    I tak zrobiłem.
    Kupiłem tanio za 120zł nowy moduł (normalnie ok.250zł). Skorzystałem ze strony http://www.pralkoporadnik.pol.pl/ i tam znalazłem odpowiedzi na wszystkie moje pytania.
    Moduł samodzielnie wymieniłem i pralka bezproblemowo działa. Jedyna różnica jest taka, że w nowym module na przycisku 'ochrona przed zagniataniem' działa funkcja 'wył. wirowanie', ponieważ ochrona przed zagniataniem jest standardowo wgrana w pamięć.
    Cieszę się, że tanim kosztem naprawiłem awarię.
    Dziękuję wszystkim za pomoc ;)