Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Który Kocioł z kom. zamkniętą dwufunkcyjny na mieszk. 55m ?

nick-x 11 Jun 2010 13:01 11957 39
Buderus
  • #1
    nick-x
    Level 10  
    Poszukuję dobrego, nowoczesnego kotła z komorą zamkniętą, dwufunkcyjnego.

    Zamontowany ma być w łazience na OC i ciepłą wodę w mieszkaniu ok. 55m, stare budownictwo, parter, pomieszczenia wysokie: 3,20 m, ściany zewnętrzne ocieplone, okna plastiki. Zużycie wody małe: 1 starsza oszczędna osoba.
    Odległość od kotła:
    prysznic: 3m
    umywalka: 2m
    zlew: 7m

    Jaką moc musi mieć co najmniej?

    Który konkretny kocioł (jakiej marki, bliższe określenie) polecacie?

    Instaltor zaproponował mi: "Brötje - Energy Top". Czy można go polecić?

    Ktąre są lepsze/gorsze i dlaczego?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
  • Buderus
  • #2
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Polecam. Broetje - jedyny producent (z których znam) który nie przeszedł na plastikowe, badziewiaste i tanie tworzywo sztuczne w zakresie wykonywania podzespołów kotła np: armatury wodnej. A jeśli przeszedł - to w minimalnym zakresie.
  • #3
    mariusz.lubicz
    Level 24  
    Kociołek musi mieć kilkanaście kW żeby ochoczo grzał wodę do mycia. Co do marki to się w twoim przypadku nie zastanawiaj. Patrz po cenie. Tańszy lepszy byle nie Viessmann ani Buderus. Weź cokolwiek z Allegro co tanie i ma kilkanaście kW.
  • Buderus
  • #4
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    mariusz.lubicz wrote:
    (...) Patrz po cenie. Tańszy lepszy byle nie Viessmann ani Buderus. Weź cokolwiek z Allegro co tanie i ma kilkanaście kW.

    ??? Nie rozmumiem ale może "młodzi" doceniają inne wartości :)
  • #5
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    mariusz.lubicz wrote:
    Kociołek musi mieć kilkanaście kW żeby ochoczo grzał wodę ...Weź cokolwiek z Allegro co tanie i ma kilkanaście kW.


    To może być za mało, na ochocze grzanie wody. No chyba, że jedno funkcyjny. Ale to inna bajka.
  • #6
    vitus3k
    Level 18  
    Tak, można go śmiało montować!
  • #7
    nick-x
    Level 10  
    Dzięki!

    A ile KW musiłby mieć kocioł na dobre grzanie wody?
  • #8
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    28 kW. Broetje Energy TOP 28CTE. Wtedy masz 11,4 l/min przy Δt=35°C. Starczy na 2 punkty czerpalne pod warunkiem że nie będzie to wanna z hydromasażem.
  • #9
    ogi4
    Level 16  
    Polecam Ferroli Domiproject F24. Najmniejszy w tej klasie. Na wodę działa jak piec przepływowy. 3 lata gwarancji. Bardzo tani w eksploatacji. Wszystkie podzespoły to Honeywell.
  • #10
    nick-x
    Level 10  
    Dzięki za odpowiedzi :-)
    Chciałbym jeszcze powrócić do tego tematu, pomimo że minęło już troszkę czysu:
    Co do zastosowania kotła 28 KW to myślę, że to chyba nie będzie konieczne. Jak wyżej wspomniałem: Zużycie wody małe: 1 starsza oszczędna osoba. Tzn. prawie nigdy dwie rzeczy naraz, troszkę zmywania, umyć ręce, raz dziennie prysznic.

    Zaproponowany mi przez instalatora "Brotje - Energy Top 24" ma kosztować 2600 Zł. plus 900 Zł system spalinowy (rura koncentryczna, odległość kotła od ściany zewnętrznej ok 3 m.)

    Czy różnica w cenie ok. 800 Zł. między Brotje a tutaj poleconym Ferroli Domiproject F24 jest uzasadniona. Czy jest on pod jakimś względem lepszy?
  • #11
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak , pod każdym . Tutaj nie ma nawet czego porównywać . Zdecydowanie Broetje in plus.
  • #12
    stasiu99
    Level 12  
    Wg mnie to zaden z tych kotłów nie jest optymalny do tego mieszkania i do niedużego zapotrzebowania -jak piszesz-na c.w.u.
    Do c.w.u wystarczy w zupełności 18-20kW.
    Do c.o. wystarczy 5kW.
    Szukaj wiec kotła 2-funkcyjnego turbo z zakresem mocy w przedziale około 5-20kW. Kocioł z zakresem 10-24kW stosuje się do dużych mieszkań i domów jednorodzinnych z większą liczbą domowników, a nie do mieszkania 55m2 z jedną osobą. Kocioł z mniejszą mocą maksymalną i mniejszą mocą minimalną będzie zużywał zauważalnie mniej gazu.
  • #13
    nick-x
    Level 10  
    Dzięki za odpowiedzi :-)

    Który konkretny mniejszy niż 24 KW możnaby polecić?
  • #15
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie poda...
  • #16
    nick-x
    Level 10  
    Miałbym jeszcze takie małe pytanko poboczne:

    Chciałbym zamontować w lazience (przyszły) kocioł i grzejnik w rogu/zejściu dwóch ścian, grzejnik oczywiście niżej niż kocioł, mniej więcej tak...
    Który Kocioł z kom. zamkniętą dwufunkcyjny na mieszk. 55m ?
    Ponieważ ściana na grzejnik jest wąska, grzejnik musiałby być krótki ale możliwie wysoki.
    Odległość kotła od ściany z grzejnikiem ok. 50-70cm.

    Instalator twierdzi, że kocioł tak blisko grzejnika to niedobre rozwiązanie, bo byłby może zbyt mocno nagrzewany i miałoby to negatywny wpływ na działanie kotła.

    Co wy na to? Jak to ewentualnie rozwiązać?
  • #17
    stasiu99
    Level 12  
    To nie jest dobre rozwiązanie wiadomo, ale jak nie ma innego miejsca...
    Tu nie chodzi o to, że któryś grzejnik jest za blisko kotła, tylko o to, że jest zbyt duża różnica w odległości od kotła poszczególnych grzejników i instalację trza wyregulowac hydraulicznie. W tym może być trudność dla instalatora. Jaki to może mieć negatywny wpływ na kocioł? Hmm… pewnie mu chodzi o to, że kociołek będzie się włączał często, ale na krótko, bo będzie grzał w większości tylko tę łazienkę. W pewnym sensie ma racje, ale tu bardziej chodzi o straty gazu na częstych startach palnika niż na zużyciu kotła. Tego bym się nie obawiał. Zresztą nowe kotły mają sporo ustawień dostowujacych kocioł do pracy w warunkach danej instalacji, np. blokada palnika na określony czas, czas wybiegu pompy itp.

    W grzejniku trzeba ograniczyć przepływ. Jeżeli ten człowiek, który montuje c.o. ma jakiekolwiek pojęcie o regulacji hydraulicznej instalacji to powinien sobie z tym poradzić, tym bardziej, że jest to mała instalacja. Ile masz tam tych grzejników? Pewnie ze cztery max.

    Dla każdego grzejnika przepływ powinien być ustawiony odpowiednio do zapotrzebowania na ciepło pomieszczenia w którym się znajduje, umiejscowienia i odległości od pieca. Kupując grzejnik masz na zaworze ustawioną tzw. nastawę wstępną. Jak sama nazwa wskazujej jest to nastawa nie koniecznie mająca wiele wspólnego z nastawą rzeczywistą jaką powinien mieć grzejnik po zamontowaniu w danej instalacji i danym pomieszczeniu. Oczywiście w praktyce wygląda to tak jak wygląda, że wiekszość grzejników hula jak je fabryka wypuściła i potem ludzie się dziwią "dziwnej" pracy instalacji.
    Przy doborze grzejników powinno się uwzględniać nie tylko zapotrzebowanie pomieszczenia na ciepło, ale również inne czynniki dotyczące instalacji. Np. takie jak u Ciebie, że któryś, lub ktoreś grzejniki będzie trzeba mniej lub bardziej ograniczyć. I jeżeli grzejniki dobiera sprzedawca w sklepie instalacyjnym (a tak się bardzo często dzieje) to potem są takie efekty, że ludziom dzieją się czary mary z instalacjami c.o.

    Oblicz sobie jakie jest zapotrzebowanie na ciepło tej łazienki i dobierz grzejnik z naddatkiem mocy. To spowoduje, że będziesz mógł ograniczyć w nim przepływ i dostosować do pozostałych nie obniżając mocy grzejnika poniżej zapotrzebowania na ciepło łazienki. Jeżeli kocioł będzie w łazience, to dodatkowo można ograniczyc grzejnik (zmniejszyć moc), bo przecież kocioł też troche grzeje. Ograniczenia przepływu dokonuje się poprzez zmianę nastawy wstępnej zaworu. Do tego trzeba obliczyć ilość wody jaka musi przepłynąć przez grzejnik, aby grzejnik oddał tyle ciepła ile potrzebuje pomieszczenie. Producent zaworu udostępnia odpowiednią tabelkię, a wzór na strumień masy wody jest ogólnie dostępny w sieci. Jeżeli z nastawą wstępną jest „problem”, co się bardzo często zdarza, to grzejnik ograniczają na oko na zwyklym zaworze, np. powrotnym. Robią to do momentu, aż grzezje tak samo jak inne. Na ogół w małych instalacjach się to sprawdza, ale w większych to już nie za bardzo.

    Radze też nie zapomnieć o założeniu na zasilaniu i powrocie każdego grzejnika jakichś zaworów odcinających, co by można było „odciąć” każdy grzejnik od instalacji. Jeżeli kocioł takich nie posiada, to także na kotle. Masa instalatorów od siedmiu boleści tego nie robi, a to naprawde mocno ułatwia życie, np. w przypadku awarii.

    Co do samego kotła nie mogę Ci polecić jakichś konkretnych modeli bo ja mam do czynienia od 10 lat tylko z jednym modelem kotła, nie zajmuje się ich montażem. Ja mam Vaillanta 2-funkcyjnego 24kW. Powierzchnia jaką ogrzewam to 130 m2 w domku jednorodzinnym i wiem jedno, że minimalna moc jaka ma ten kocioł (9,5kW) jest za duża. Dla mnie wystarczyłoby jakies 7kW. Nawet 24kW dla c.w.u. jest zbyt dużo (3 osoby). Gdybym posiadał tę wiedzę 10 lat temu kupiłbym kocioł 20kW. No to teraz wyobraź sobie Twoje 55m2 ogrzewane 10,5kW tego Brotje bo tyle chyba ma min. na c.o., jeżeli potrzebujesz najwyżej 5kW, chyba że przez podłogę, o której nic nie wspominasz, ucieka sporo ciepła, to może byc troche więcej niż 5. Tak samo jak dopasowywuje się moc cieplną grzejników, tak samo dopasowywuje się moc żródła ciepła. I nie zakłada sie kotła 10kW, jeżeli potrzebne jest 5kW.

    Moja rada jest taka: zamontuj sobie kocioł dwufunkcyjny max 20kW z jak najszerszym zakresem modulacji palnika. Nie będę Cie wyręczał w szukaniu, ale np. Vaillant robi taki kociołek turbo 7,7kW-20kW, np. Termet dwa modele 6-21kW i 7-21kW. Może jak poszukasz dokladniej to znajdziesz coś odpowiedniejszego. Co do Termetów nie wiem jak się sprawują, myślę że to normalne, porządne kotły. Urzytkowałem kiedyś ich piecyk łazienkowy, działał przez 20 lat i był w miarę o.k. Co do Vaillanta to mogę Ci go smiało polecić. Kocioł pracuje już 10 lat i sprawuje się bardzo przyzwoicie.
  • #18
    nick-x
    Level 10  
    Dzięki, stasiu, za pomocne wskazówki.

    Instalator mówił jednak o odległości tego grzejnika w łazience tylko ze wuględu na problem z "podgrzewaniem" kotła, bo kocioł wisiałby prawie nad grzejnikiem i zrozumiałem, że tylko o to mu chodzi. Dlatego, że by go nagrzewał, kocioł mógłby sie robić za gorący i nie działać sprawnie.

    Prawda jest taka, że robione jest to w mieszkaniu mojej matki, która ma "hopla" na tle oszczędzania, znacie to :wink:

    Nikt jej nie zmusi do ciągłego ogrzewania łazienki, którą bardzo mało używa i będzie ją jedynie krótko nagrzewała przed kąpaniem.

    Mieszkanie poza tym to poniemiecka buda o wysokości pomieszczeń 3,20m. Ponieważ jest na parterze, a pod mieszkaniem chłodne, wilgotne piwnice, "ciągnie" też trochę od podłogi.
    Okna są duże, ale plastiki.

    Grzejniki będą rzeczywiście cztery: 3 na pokoje, po jednym na każdy i 1 na łazienkę.

    Odnośnie mocy kotła:
    Zupełnie nie mam o tym pojęcia. Jest duża różnica w kosztach gazu między 24 KW a 20 KW. Nie można takiego na 24 KW tak ustawić żeby pobierał tylko tyle mocy ile konieczne na ogrzanie mieszkania. Czy to jest tak, że większy kocioł to zawsze większe koszty gazu bez wzgędu na to ile ciepła potrzeba? Tzn. mniejszy "na większych obrotach" jest oszczędniejszy niż większy na małych?
  • #19
    ogi4
    Level 16  
    Stasiu99 o jakiej regulacji przepływu ty mówisz. Przy tak małym mieszkaniu w każdym kotle pompa pracująca na pierwszym biegu i tak jest za duża. Przydław grzejnik na przepływie to będziesz miał w domu szumy w grzejnikach. Zawór termostatyczny na grzejniku i regulator pokojowy załatwią wszystkie wątpliwości z oszczędnym użytkowaniem kotła. Nie wypowiadaj się jako użytkownik jednej instalacji w sprawch związanych z instalacjami c.o. Każdy dom i każe mieszkanie jest inne niestety.
  • #20
    nick-x
    Level 10  
    @ogi4:
    Znaczy to, że nominalna moc kotła nie ma wpływu na zużycie gazu i nie szukać mniejszego niż 24 KW? I śmiało mogę brać ten "Brotje - Energy Top 24 KW".
    Czy może czegoś tu do końca nie pojmuję?
  • #21
    stasiu99
    Level 12  
    No to pasowałoby przede wszystkim wiedzieć jakie to mieszkanie ma zapotrzebowanie na ciepło. Nie tyle chodzi o kocioł co o dobór grzejników. Nieizolowana podłoga potrafi nieżle wyziebić chałupę. Jeszcze nie wiadomo jak tam sąsiad nad głową ogrzewa. Ocieplenie ścian spowodowało, że niestety przez podłogę ucieka teraz trochę więcej ciepła niż przed. Podobnie też przez wentylacje.
    Jeżeli ten grzejnik w łazience będzie zamontowany nie bezpośrednio pod kotłem i nie będzie nagrzewany do niewiadomo jakich temperatur to nie obawaiałbym się takiego montażu. Jedyne co w tym kotle może być czułe na podwyższoną tem. powietrza to elektronika, ale na pewno tu nie chodzi o tem. 30-40 st.C, tylko wyższą.
    Jak grzejnik tylko na czas kąpania będzie odkręcany na max moze to rozwiązać problem z jego przytłumieniem. Natomiast gdyby był odkręcony na stałe, to bez ograniczenia w nim przepływu (jeżeli będzie tak blisko kotła jak piszesz) masz pewne jak w banku, że instalacja będzie funkcjonować nieprawidłowo. Podgrzana woda z kotła zamiast rozchodzic się równomiernie po wszystkich grzejnikach i oddawać przez nie ciepło będzie w dużej częsci przez ten grzejnik wracac jeszcze za ciepła z powrotem do kotła. Na tym są spore straty energii. I nie rozwiąze tego żaden termostat, ani pokojowy, ani grzejnikowy, bo one nie regulują płynnie tylko jak zwykły włącznik. Ciepło płynie, albo nie płynie. Natomiast jak ono płynie jest poza kontrolą tych urządzeń. Nim zadziała termostat w łazience i odłączy grzejnik minie bowiem troche czasu. I tak za każdym razem i tak przez każdy sezon grzewczy…Szumem w grzejniku też się nie przejmuj. Występuje on raczej gdy przepływ w grzejniku jest zwiększony, nie odwrotnie.

    Co do kotła:
    Informacja o zapotrzebowaniu na ciepło mieszkania to podstawa. Ale raczej na pewno 20kW nie będzie za mało, nieprawdaż? Kocioł 20kW spowoduje po pierwsze oszczędność na c.w.u. (na c.w.u. kocioł grzeje max mocą na starcie i w przypadku dużego poboru wody) i po drugie na c.o. (kocioł grzeje taką samą lub bardzo zblizoną mocą do zapotrezbowania - w danej chwili- pomieszczenia na ciepło).
    Tu nie chodzi o to -jak piszesz, że mały na wyższych obrotach pobiera mniej energii niż duży na niższych. Tu chodzi o to, że te obroty nie są takie same. Ten duży nie dysponuje takimi małymi obrotami jakich akurat potrzebujesz.
    Kocioł w danym momencie może grzać mocą np. 6kW, ale on grzeje 10kW bo mniej nie może. Oczywiście ktoś może powiedzieć, że to na jedno i to samo wyjdzie, bo ten 10kW szybciej nagrzeje i szybciej się wyłączy. Racja, tylko po pierwsze sprawność tych kotłów rzędu 90% oznacza że są straty 10%. Czyli kocioł 6kW będzie miał mniejsze straty. Po drugie kocioł mniejszy zuzywa mniej gazu. Te dwa czynniki powodują, że mimo, że czas pracy kotła z 10kW jest krótszy, to zużyje on jednak więcej energii.. Dodatkowo kocioł 10kW będzie się częściej włączał i wyłączał. Każdy start palnika powoduje dodatkowe straty energii.
    Najbardziej optymalna jest sytuacja, gdy kocioł grzeje dokładnie taką mocą na jaką ma zapotrzebowanie pomieszczenie. Wówczas w przypadku zastosowania regulatora w trybie pracy ciągłej straty energii są najmniejsze. Temperatura utrzymywana jest na stałym poziomie, a starty kotła są ograniczone do minimum. W przypadku gdy moc kotła przewyższa znacznie zapotrzebowanie regulatory działają na zasadzie włącz/wyłącz. W zasadzie czym większa róźnica temp. między włącz, a wyłącz tym większe straty energii.
    Zakładanie kotłów ze sporym naddatkiem mocy było popularne bardzo długo i pokutuje do dziś. Tylko, że dawniej była inna sytuacja z cenami energii. Załóż sobie większy kocioł, jak będzie zima -50st to będzie w sam raz. Nie zaszkodzi. Takie podejscie zaowocowało m.in. tym, że ludzie zakładają sobie przewymiarowane żródła ciepła (czyli zużywające więcej energii) i jednocześnie wszelkiej maści urządzenia do oszczędzania energii np. termostaty, regulatory i inne duperele.
    Nie wiadomo jaka będzie róznica w kosztach uzytkowania między 20kW a 24kW w Twoim przypadku. Nie są to oczywiście jakieś wielkie kwoty. Pewne jest to, że jednak będzie. Na pewno będzie także różnica w kosztach zakupu i czasem naprawy (niektóre części kocioł mniejszy ma mniejsze, wobec czego tańsze). Typowe podgrzewacze łazienkowe maja właśnie ok. 20kW, nie 24 i nie 30. Dodatkowo, gdyby sprawę niedostosowania mocy kotła do zapotrzebowania na ciepło załatwiały regulatory to oferta producentów nie byłaby aż tak zróżnicowana pod względem mocy, bo niby po co.

    Przypomniało mi się coś odnośnie wymiany instalacji c.o. w mieszkaniu w kamienicy. Moja znajoma wynajmowała mieszkanie w kamienicy i mimo tego, że miała ciepło i rachunki w miarę O.K. to postanowiła wymienic wszystko, bo chciała mieć cieplej, taniej i ładniej. Załozyli jej nowy kociołek wiszący (też w łazience), przy czym stary był jeszcze na chodzie. Oczywiście nowy był większej mocy niż stary, żeby był większy komfort kąpieli w wannie, no i żeby lepiej grzały grzejniki, też oczywiście nowiutkie, panelowe zamiast zeberek żeliwnych, no i nówki rurki miedziane zamiast stalowych rur. Jak przyszła zima to się okazało, że za cholere nie może dogrzać tego mieszkania. Nawet jak dużo podwyższała temp. zasilania to i tak jedynym miejscem gdzie miała w miarę ciepło to była ta wanna podczas kąpieli. Męczyła się tak dziewczyna przez 2 lata i za ogrzewanie płaciła dużo więcej niż wcześniej. Okazało się, że załozyli za małe grzejniki. Były najprawdopodobniej dobrane do wysokości 2,5m, a nie 3,2 i dodatkowo wpierniczone do wnęki pod parapet tak blisko, że ograniczona konwekcja ciepła dodatkowo zmniejszyła ich moc. Fachman który zakładał te grzejniki nie miał zielonego pojęcia, że grzejnik panelowy zupełnie inaczej oddaje ciepło niż żeberka. Grzejniki dobrał sprzedawca w sklepie do metrażu (czyli wysokości 2,5m) a nie do przestrzeni.
    Tak więc uczulam na odpowiednie dobranie grzejników jeżeli będą wymieniane, bo te nowe grzejniki są bardzo niewdzięczne jeżeli chodzi o tego typu mieszkania.
    Dodatkowo zwróć uwagę na odpowiednie podłączenie zasilania do pieca, ew. skontroluj montera lub serwisanta uruchamaiającego. 220V musi być odpowiednio podłączone, bo potem mogą się dziać różne jaja. Podejrzewam, że jest tam stara instalacja elektryczna, bez zera. Normalnie, w praktyce wtyczkę można sobie wkładać do gniazdka dowolnie tak, albo odwrotnie. Dla większości urządzeń jest to obojętne, ale niestety dla kotłow nie. Może nie dla wszystkich, ale dla Vaillantów akurat nie. Kocioł musi być podłaczony faza do fazy, ziemia do ziemi. Nie może być odwrotnie.
  • #22
    ogi4
    Level 16  
    Powiedziała znajoma znajomej i postawiła piec węglowy w kuchni.
    Zajmij się lepiej innymi sprawami lub pisz książki dla dzieci a w wolnym czasie poucz się fizyki. Zapytaj się dobrego serwisanta z czego zbudowany jest każdy kocioł i na jakiej zasadzie działa, bo szkoda twoich wypocin. Nick kup ten kocioł,serwisant ustawi c.o. na moc minimalną zamontuj termostaty na grzejnikach i regulator pokojowy. Oszczędności na wodzie będziesz miał wtedy jeżeli ją będziesz oszczędnie używał. Grzejnik możesz zamontować nawet pod kotłem bo nigdy pomieszczenia nie zagrzejesz powyżej temp. ustawionej na termostacie. W samym kotle temp. są znacznie wyższe.
  • #23
    nick-x
    Level 10  
    Ponowne dzięki za dalsze wskazówki.

    Odnośnie grzejnika pod kotłem:
    Mówicie, że nie ma to znaczenia, bo kocioł ma dużo wyższą temperaturę wewnętrzną. No ale czy nie potrzebuje on chłodzenia? Jeżeli będzie w pobliżu grzejnika i dlatego bezpośrednio nagrzewany przez grzejnik, to będzie to przecież o wiele wyższa temperatura niż ogólnie w pomieszczeniu, i kocioł poprzez to osiągał będzie może zbyt wysoką, krytyczną, temperaturę pracy. Czy dalej źle myślę?
    Quote:
    stasiu: Ten duży nie dysponuje takimi małymi obrotami jakich akurat potrzebujesz.

    Ale czy 6-7 KW na ogrzewanie tego mieszkania rzeczywiście wystarczy? I czy 20 KW na c.w.u., tzn. szczególnie na prysznic jest wystarczające?
  • #24
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Grzejniki przewymiarujesz, jak dasz 50 W/m3
    Z wyliczanek wychodzi, że potrzebujesz ok 5-6 kW na ogrzewanie. Dla produkcji cwu minimum 20 kW. Może coś takiego Cię zadowoli:
    GAZOWY DWUFUNKCYJNY KOCIOŁ C.O.
    z zamkniętą komorą spalania
    TYP GCO-DP-21-03
    Zakres mocy 6-21 kW, lub 7-24 kW
    http://termet.com.pl/strony/produkty_gkw_mini-max_dynamic-turbo.htm
    ewentualnie:
    JUNKERS CERACLASS ZW 14-2 DV KE – dwufunkcyjny (c.o i c.w.u.) 8-14 c.o. i 7-24 c.w.u.
  • #25
    ogi4
    Level 16  
    Kocioł ma własne czujniki temperatury czynnika grzewczego i wody. Więc tym się nie przejmuj, kocioł będzie pracował prawidłowo.
  • #28
    nick-x
    Level 10  
    mirrzo wrote:
    mariusz.lubicz wrote:
    Kociołek musi mieć kilkanaście kW żeby ochoczo grzał wodę ....

    To może być za mało, na ochocze grzanie wody. ..

    O co z tym ochoczym grzaniem wodu przy 20/21 KW. Spoko? Będzie ciepło pod prysznicem?


    No i jeszcze coś: który?

    Junkersa widzę poniżej 2 kafli:
    http://www.ceneo.pl/382569

    Termet to prawie 3000
    http://www.ceneo.pl/796295

    a Vaillant 7,7-20KW prawie 3300:
    http://www.ceneo.pl/662007s

    Dlaczego ten Junkers w porównaniu taki tani? Tamte rzeczywiście lepsze, czy tylko więcej chcą zarobić?
  • #30
    nick-x
    Level 10  
    ogi4 wrote:
    Proponuję Ferroli Domiproject F24. .... Działa jak zwykły piecyk przepływowy. Nie posiada wymiennika płytowego czyli nie potrzebuje pracy pompy do produkcji C.W.U. ...
    http://www.ferroli.com.pl/product,190,DOMIPROJECT_F24.html


    Dzięki! A jakie są wady tego rozwiązania, że nie potrzebuje tej pompy? Dlaczego inne mają wymiennik i pompę?