Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

RBox - tania 32-bitowa konsola do gier video

kamilsos 16 Cze 2010 14:05 5937 7
  • RBox - tania 32-bitowa konsola do gier video

    Celem autora projektu było stworzenie taniego urządzenia do generowania sygnału video. Jego uwagę przykuła nowa rodzina mikroprocesorów ARM Cortex M0, na której postanowił oprzeć ten projekt. RBox to konsola gier video która jest na tyle mała i prosta, że można zbudować ją na płytce uniwersalnej. Koszt stworzenia takiego urządzenia jest stosunkowo niski w porównaniu do jego sporych możliwości. Obniżenie kosztów możliwe było przez wykorzystanie taniego mikroprocesora 32-bitowego firmy NXP.

    Urządzenie potrafi generować sygnał kompozytowy oraz sygnał s-video z oddzielnym sygnałem luminancji. Obraz ma rozdzielczość 320x240 oraz 256 kolorową paletę z możliwością rozszerzenia do 8 tyś kolorów. Konsola potrafi też generować dźwięki 8-bitowe do 15 khz.

    Mikroprocesory LPC111X posiadają wystarczająco szybkie taktowanie do spełnienia swojego zadania. Przy 48 Mhz potrzebują dwóch zegarów aby mieć dostęp do pamięci tak aby zrobić to odpowiednio szybko dla 320 lini horyzontalnych. Każdy piksel zabiera 8 taktów zegara co wystarcza na odczyt palety i innych informacji.

    RBox - tania 32-bitowa konsola do gier video

    Do projektu użyty został przetwornik cyfrowo-analogowy stworzony z kilku rezystorów. Mikroprocesor podkręcono z taktowania maksymalnego 48Mhz do 57.27 Mhz. Taki zabieg pozwolił na sterowanie sygnałem chrominancji.

    Po rozwiązaniu problemu tworzenia sygnału video przyszedł czas na ustalenie sposobu tworzenia i buforowania grafiki. Ze względu na to iż użyty mikroprocesor posiada jedynie od 2 kB do 8 kB pamięci buforowanie całych klatek nie było możliwe. Zamiast tego użyte zostało buforowanie pojedynczych linii obrazu. Aplikacja wysyła poszczególne linie obrazu do sterownika video sprawiając wrażenie bufora klatek. Paleta chrominancji może być dowolnie zmieniana co pozwala na uzyskanie 8 tyś kolorów pikseli.

    Na materiale video widać efekty pracy autora. Prezentowana demonstracja to obraz 8192x2048 po którym porusza się za pomocą joysticka.



    Źródło: http://rossum.posterous.com/20131601


    Fajne!
  • #3 16 Cze 2010 19:54
    Ronin64
    Poziom 35  

    Chyba nie wiesz o co chodzi w demach :)

  • #4 17 Cze 2010 10:03
    livex21
    Poziom 22  

    Kolega 11111olo najwyraźniej nie wie o co chodzi w demach oraz o tym, że w konsolach najważniejsze jest wyświetlanie grafiki...

    Pozdrawiam!

  • #5 17 Cze 2010 12:10
    PO.
    Poziom 20  

    Taaa, tylko takie projekty kończą zazwyczaj jako demo :) że się da...
    Konsola to software - tworzenie platformy od zera to już nawet nie optymizm.
    Tutaj niestety sprawdza się tylko "kupić".

    Choć fajny były na przykład emulator 386/486+dos na psp i stare przygodówki w kieszeni :P .
    Albo w ostateczności taki sprzętowy projekt kieszonkowego micropc.

  • #7 18 Cze 2010 13:14
    236759
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 21 Cze 2010 23:10
    andrzejlisek
    Poziom 28  

    Akurat Dos i PC to bardzo skomplikowany system. Do odpalania nawet przymitywnych gier, DosBox w wersji na PC potrzebuje w miarę wydajnego komputera, szczególnie w grach/programach czasu rzeczywistego.

    Co do projektu, to myślę, że warto byłoby zrealizować emulator bardzo popularnej niegdyś konsol NES / Famicom. Gry na te konsole już są w internecie. Nie mówię o obsłudze wszystkich mapperów, ale przynajmniej chodzi o te najczęściej spotykane, wtedy można uruchomić dość dużo gier.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo