Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fabryka prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Najmniejszy silnik elektryczny świata

kamilsos 17 Cze 2010 20:04 13547 23
  • Najmniejszy silnik elektryczny świata

    Jos d’Haens ustanowił światowy rekord Guinnesa tworząc najmniejszy silnik elektryczny świata. Jego rozmiary są mniejsze od główki zapałki widocznej na zdjęciu. Rekordzista już od małego zajmował się majstrowaniem w warsztacie jednak dopiero po latach pracy w firmie Bell zdecydował się na tworzenie miniaturowych urządzeń elektrycznych, które mogłyby zostać wykorzystane w medycynie.

    Jego pierwszym wynalazkiem był malutki silnik elektryczny do zastosowań medycznych. Był to nie lada wyczyn gdyż dokonał tego w 1958 r. W tamtym czasie był to najmniejszy silnik elektryczny na świecie. W 1962 r. opracował i wykonał własną zmechanizowaną sondę jelitową. Aby doskonalić swoją wiedzę studiował na Uniwersytecie Paryskim Sorbonie. Jego dalsza kariera przebiegała bardzo dobrze. Posiadał dwie fabryki płytek PCB w Belgii i w dalszym ciągu pracował nad nowymi urządzeniami.

    Obecnie Jos d’Haens jest na emeryturze jednak nadal pracuje w swoim warsztacie. Jego najnowsze dzieło to jak twierdzi najmniejszy silnik elektryczny na świecie. Na dowód tego autor otrzymał oficjalny certyfikat światowego rekordu Guinnesa.

    Aby możliwe było wykonanie takiego silnika Jos potrzebował do tego specjalistycznych maszyn, które były wyposażeniem jego warsztatu. Precyzyjne nawijarki i inne urządzenia umożliwiły wykonanie tego arcydzieła. Parametry silnika są następujące:

    Średnica: 1.65 mm
    Długość: 0.90 mm
    Waga: 9.8 mg
    Objętość: 1.92 mm3
    Napięcie zasilania: 0.220 V
    Prąd zasilania: 18 mA
    Prędkość obrotowa: 600 – 6000 (regulowana)

    Silnik posiada 3 cewki które są zasilane przez elektronicznie generowany sygnał trójfazowy. Jest to silnik bez-szczotkowy. Każda cewka posiada 80 zwoi nawiniętych drutem 0.02 mm. Elementem silnika jest również bardzo mały magnes, dopasowany do wymiarów urządzenia.

    Najmniejszy silnik elektryczny świata

    Na schemacie widoczny jest układ który steruje silnikiem zasilany 9V baterią. Regulator 7805 zbija napięcie do stabilnego 5V. Drugi regulator napięcia LM317 służy do obniżenia napięcia do 1.5 V tak aby nie spalić uzwojeń silnika.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    kamilsos
    Poziom 13  
    Offline 
    kamilsos napisał 110 postów o ocenie 19, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Lublin. Jest z nami od 2008 roku.
  • Fabryka prądu
  • #2
    owocowy89
    Poziom 20  
    Ciekaw jestem do czego używany jest taki silniczek?
  • #3
    mrowaa
    Poziom 15  
    do bicia rekordu guinnesa;d
    ciekawy news zawsze mnie to ciekawilo. szkoda tylko ze malo parametrow podano. po schemacie widac ze nie wszedzie trzeba wsadzac uC.
    Ten magnes o ktorym mowa jest w srodku? wszystkie silniki bezszczotkowe jakie widzialem mialy magnesy na zewnatrz ale za bardzo w temacie nie siedze wiec sie pytam:)

    PS widzialem tez klatkowe, chodzilo mi o te male;d
  • #4
    dec1234
    Poziom 14  
    Za uzyskane wymiary należy się szacunek :)

    Mnie powaliła informacja że wirnik potrafi obracać się do 60 000 obrotów...
    Naprawdę sporo... :D

    Ciekawe jaki jest rekord uzyskanych obrotów silnika elektrycznego ??

    Jedno co mi się udało znaleźć to dane techniczne jakiegoś silnika modelarskiego który osiongał 40 000 obrotów - ale szybszego nie znalazłem :D


    Pozdro :D
  • Fabryka prądu
  • #5
    gts1991
    Użytkownik obserwowany
    Szacunek :-P Dołączam się do pytania o największą prędkość silnika elektrycznego :D 60 000 obr/ min a to się nie rozpadnie hehe:)
  • #6
    Robewit
    Poziom 26  
    Trzeba mieć cierpliwość żeby wykombinować taki dinks. Obroty maksymalne to raczej 6 tys. na minutę, tak wynika ze schematu.
  • #7
    trance123
    Poziom 21  
    Ogółem masakra widzieć coś tak małego co jeszcze sie kręci
    Ostatnio widziałem silnik 75 000 obrotów ale większego tez jeszcze nie
  • #8
    dec1234
    Poziom 14  
    75 000 obrotów ??

    No ładnie :D


    Z czego to był silniczek ??
  • #10
    djsway
    Poziom 17  
    Tak dla informacji, wysokoobrotowe wrzeciona do frezarek rozpędzają się nawet do 160 000 obr/min. Ale to i tak nic przy "wiertarkach dentystycznych" (nie wiem dokładnie jak to nazwać) Tam obroty sięgają 500 000 obr/min. Co prawda są zasilane sprężonym gazem, ale 500 000 robi wrażenie:d
  • #11
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #12
    dec1234
    Poziom 14  
    Wyfrezować wpust na klin...? Hmmm.... Całkiem możliwe :D Tylko wątpię czy jest taka potrzeba...

    Jubilerzy mają dość dokładny sprzęt do grawerowania więc może by się udało :D

    Ja bym bardziej obstawiał cokolwiek "frezować" przy czymś tak małym techniką laserową :P
  • #13
    karwo
    Poziom 23  
    kpp_jacek napisał:
    Ciekawe czy dałoby się wyfrezować w osi wirnika wpust na klin?


    Klin przy takiej mocy przenoszonej przez oś to chyba przesada, wystarczyło by ciasne pasowanie. Chyba że sztuka dla sztuki...

    Szacun za cierpliwość i dokładność.
  • #14
    FoxTech
    Poziom 20  
    Proszę o podanie źródła do artykułu.
  • #15
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Spokojnie, bezszczotkowe silniki turbin próżniowych pomp turbomolekularnych pracują z prędkościami obrotowymi rzędu właśnie 60 tysięcy obr/min. I tak kilka miesięcy bez przerwy, po czym trzeba wymienić smarowniczki łożysk (kulkowych, żeby nie było niedomówień). Oczywiście raz na jakiś rok, czy 2 lata trzeba wymienić łożyska.
    Taka pompa pracuje z ta prędkością w próżni rzędu 1.0E-9 mbar, pod ciśnieniem atmosferycznym opory aerodynamiczne ruchu spowodowałyby spalenie silnika (albo zniszczenie wirników). Wymaga wstępnej pompy rotacyjnej.
    Takie rzeczy się robi, ale kosztują tyle, co sredniej klasy nowy samochód.
  • #16
    Svavo
    Poziom 23  
    mrowaa napisał:
    (..)
    Ten magnes o ktorym mowa jest w srodku? wszystkie silniki bezszczotkowe jakie widzialem mialy magnesy na zewnatrz ale za bardzo w temacie nie siedze wiec sie pytam:)

    PS widzialem tez klatkowe, chodzilo mi o te male;d


    W silnikach BLDC magnes jest na wirniku a na statorze uzwojenia.
  • #17
    a.bakus
    Poziom 15  
    Jak wyważa się takie małe wirniki?
  • #18
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #19
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #20
    a.bakus
    Poziom 15  
    technics6 napisał:
    1. Przecież przy takiej małej średnicy masie wysokie obroty to żaden problem...


    Żartowałem ;)
  • #21
    barytek
    Poziom 23  
    Już niedługo mrówki doczekają się elektrycznych samochodów.
  • #23
    tmichal24
    Poziom 10  
    A czy ten schemat do regulacji obrotów tego maleństwa nadaje się do sterowania silników BLDC z dysków twardych???
  • #24
    paluszasty
    Poziom 24  
    Kolega djsway pisał o wiertarkach dentystycznych. 500tys RPM. Czyli około 8,3kHz. W nowoczesnych spektrometrach NMR do badan ciał stałych stosuję się wirowanie z prędkościami do :
    15kHz dla rotorów 4mm (typowo 10kHz)
    35kHz dla rotorów 2.5mm (typowo 25kHz)
    70kHz dla rotorów 1.3mm (typowo 65kHz co daje skromne 3.9 milionów RPM).
    I nie jest to fikcja, daleka Ameryka,Japonia taki sprzęt znajduje się w wielu ośrodkach naukowo-badawczych w Polsce, sam na takim pracuje. Oczywiście napęd jest pneumatyczny, a ceny kosmiczne. Co więcej częstotliwość rotacji musi być stabilizowana z dokładnością do kilku Hz.