Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak rozumieć parametry anteny cb i co

alfa2 18 Jun 2010 08:09 3936 10
  • #1
    alfa2
    Level 18  
    Jak rozczytać te parametry anten o co chodzi z ta masa?
    antena (1)
    Częstotliwość 26-28 MHz
    Częstotliwość strojenia 1200 kHz
    Długość fali 1/4
    Masa 0.825 kg
    Zysk +3 dBi
    Długość anteny 720 mm
    Moc 100 W P.E.P
    antena (2)
    Częstotliwość 26-28 MHz
    Częstotliwość strojenia 1200 kHz
    Długość fali 1/4
    Masa 0.300 kg
    Zysk +3 dBi
    Długość anteny 750 mm
    Moc 100 W P.E.P
    Średnica otworu mocowania 13 mm
    Jestem na drodze kupna dobrej anteny CB mocowanej na stałe, do 1m wysokości i nie wiem czy coś z presidenta czy z sirio? Teraz mam przerobioną na stałe missouri ale cewka jest już bardzo spękana od kamieni.
  • #2
    pietach
    Level 22  
    Jak to o co chodzi z tą masą - to jest podane ile waży dana antena.
  • #3
    birband
    Level 23  
    Częstotliwość podana - zakres częstotliwości w której poprawnie stroi się antena,

    1/4 - stosunek długości anteny do długości fali
    masa - chyba nie wymaga objaśnienia
    3 dbi zysk energetyczny anteny podawany w decybelach ( czym wyższa liczba tym lepiej)
    750 mm rzeczywista długość anteny
    100W - dopuszczalna wartość mocy dostarczonej do anteny
  • #5
    birband
    Level 23  
    Kondensator - ja wiem Ty wiesz, ale po co mieszać w głowach mniej doświadczonym kolegom. Jak bym napisał, że niektóre anteny mogą pracować z ujemnym zyskiem energetycznym to by się dopiero narobiło :-)))
  • #6
    kondensator
    Level 36  
    birband wrote:
    ...po co mieszać w głowach mniej doświadczonym kolegom. Jak bym napisał, że niektóre anteny mogą pracować z ujemnym zyskiem energetycznym to by się dopiero narobiło
    Co by się narobiło ? Lepiej niech mieszają w głowach autorytety z "allexxx" i for typu "161 - Maj Frend - PO BOX OK" ? Akurat na falach krótkich większość anten na zysk <0dBd. Chodzi jednak o to by sprawność (to w %) nie była bliższa 0% a jednak bardziej w stronę 100%.
    Wraz ze skracaniem (przeważnie cewką) anten unipolowych 1/4 fali maleje jednocześnie ich szerokość pasma pracy (w antenach samochodowych CB liczona w kHz) i jednocześnie sprawność (liczona w %). Mała szerokość pasma pracy - i wystarczy szron lub krople wody na antenie, a przestroi się ona na inną częstotliwość, a tam gdzie SWR na środkowym kanale był nawet do przyjęcia (na sucho, przy zatrzaśniętych drzwiach i pokrywach auta) robi się bardzo duży (i powoduje to złą pracę nadajnika, wzbudzanie się, promieniowanie harmonicznych a nawet spalenie tranzystorów mocy).

    Mam nadzieję, że to wyjaśnienie jest wystarczająco jasne, choć nie wyczerpuje tematu - zainteresowanych proszę o poczytanie we wcześniej wskazanych linkach (źle zainstalowana antena nie będzie miała dobrych parametrów, także sprawności).
  • #7
    alfa2
    Level 18  
    Z drugiej strony to prawda. Przecięz nie ma serwisów anten cb gdzies w lasach daleko od miasta. Bo i tak zestrojona super antena bedzie się niebo inaczej zachowywała w mieście? A cod o drugieego pytania to co brać
    ?
    Teraz mam missouri na samym bagażniku dachowym który nie jest zmasowany z karoserią i swr mam 1,0.
  • #8
    kondensator
    Level 36  
    alfa2 wrote:
    Z drugiej strony to prawda. Przecięz nie ma serwisów anten cb gdzies w lasach daleko od miasta. Bo i tak zestrojona super antena bedzie się niebo inaczej zachowywała w mieście? A cod o drugieego pytania to co brać ? Teraz mam missouri na samym bagażniku dachowym który nie jest zmasowany z karoserią i swr mam 1,0.
    Nie bardzo Kolegę rozumiem, co do tego mają lasy i miasta. Jak prawidłowo, skutecznie i bezpiecznie (!) zainstalować antenę w samochodzie podawałem nie raz, także w różnych rodzajach samochodów, przykłady odpowiednich anten też podawałem, proszę poczytać. SWR to nie wszystko, sztuczne obciążenie ma bardzo dobry SWR w szerokim paśmie częstotliwości... (Nie mówić już o wadliwym i często wprowadzającym w błąd pomiarze SWR łatwo dostępnymi reflektometrami przelotowymi (a raczej tym za co one się podają), zwł. z udziałem źle zainstalowanych anten podłączonych łatwo dostępnymi imitacjami przewodów koncentrycznych...). Większości rozpaczliwych postów w tasiemcowym wątku o zakłóceniach CB w samochodzie mogło by nie być, gdyby takie pojęcia jak EMC, ekranowanie, ekwipotencjalizacja nie były ignorowane...
  • #9
    alfa2
    Level 18  
    A jak i gdzie zamontować cb w aucie z włókna szklanego metalowa jest rama.
    I co dalej jak podłączyć ante wg twojej teori?
  • #10
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    alfa2 wrote:
    A jak i gdzie zamontować cb w aucie z włókna szklanego metalowa jest rama.

    Gdy nie ma masy (GND) dla w.cz. to możesz ją sztucznie utworzyć, poprzez podłączenie z GND anteny (stopka anteny) przewodu o długości fizycznej 1/4 fali ( na CB 1/4 fali to 2,66m ) najlepiej prostopadle do promiennika.
    Na końcach tego przewodu 2,66m (przeciwwagi) zostawiasz go NIE podłączonego do żadnej metalowej części w autku.

    Najlepsze wyniki sztucznej masy uzyskasz już od podłączenia od dwóch takich przewodów (po 2,66m) .
    Im więcej tym lepiej a impedancja anteny będzie się zbliżała do 50om i kąt promieniowania będzie się zmniejszał w płaszczyźnie pionowe. Same zalety. :D


    Pozdrawiam.
  • #11
    kondensator
    Level 36  
    SP5ANJ wrote:
    alfa2 wrote:
    A jak i gdzie zamontować cb w aucie z włókna szklanego metalowa jest rama.
    Gdy nie ma masy (GND) dla w.cz. to możesz ją sztucznie utworzyć, poprzez podłączenie z GND anteny (stopka anteny) przewodu o długości fizycznej 1/4 fali ( na CB 1/4 fali to 2,66m ) najlepiej prostopadle do promiennika. Na końcach tego przewodu 2,66m (przeciwwagi) zostawiasz go NIE podłączonego do żadnej metalowej części w autku.
    Co do długości to OK, co do niepodłączania końców do masy pojazdu to już niekoniecznie. Ważna jest indukcyjność połączeń do masy, lepsze są szerokie cienkie taśmy (np. z blachy Cu 100 x 0.2mm) niż gruba przewody np. Cu 16mm2.
    Można dużo pisać, a jak się tego nie czuje i nie zna podstaw techniki w.cz. i EMC to na nic pisanie, może zobaczymy zdjęcia pojazdu (Trabant ?, Smart ?, Gepard czy inny kabriolet ?) i coś się dalej wyjaśni. O instalowaniu anteny w CB w pojeździe z plastykowym dachem też już było (chyba jakaś wersja Polonez Combi). Nie zawsze antena CB (lub inna na f<100MHz) musi być na dachu i nie zawsze jest to najlepsze dla niej miejsce.