Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

lpg vsi prins - diagnostyka

northman 11 Sie 2016 11:08 17459 69
  • #31 11 Sie 2016 11:08
    Konk1
    Poziom 8  

    Chciałbym odgrzać temat z przed roku.
    Jak pisalem kilka postów wyżej mam ciągły i niekończący się problem z przejściem benzyna/gaz. To znaczy, jeżeli akurat przejście nastąpi podczas gdy auto zwalnia (np. przed światłami) to zgaśnie.
    Zwiekszyłem nieco paramet RC inj ale nie dało to efektów
    W tej chwili powróciłem całkowicie do poprzednich nastaw (wymienionych kilka postów wyżej) jako ze po zgaśnięciu miałem problemy z ponownym uruchomieniem silnika

    P.S wtryskiwacze mają brązową a nie jak pisałem niebieską kropkę

  • #32 11 Sie 2016 16:14
    gimak
    Poziom 37  

    Konk1 napisał:
    wtryskiwacze mają brązową a nie jak pisałem niebieską kropkę

    I to są Keihin? Jak są brązowe, to masz przerąbane, ciekawe, kto tak przesolił, ciekawym również jakie przy tym RC masz korekty LTFT i STFT, na pewno na głębokim minusie. Przy tej mocy z cylindra (26KM/cyl), powinny być niebieskie (18,7 – 29 KM/cyl), ewentualnie pomarańczowe (26 – 38 KM/cyl), brązowe są dla mocy od 46 KM/cyl.
    To są parametry które wcześniej podałeś i do których wróciłeś:
    3: RC_inj = 125 - ustaw wstępnie na 115
    4: OFF_inj = -30 - ustaw na 0
    19: Ti_max_fac = 30,0ms
    20: Ti_max_rpm = 0
    11: Lamb_min = 37
    12: Lamb_max = 43
    13: OL_max = 30,0ms
    14: OL_min = 30,0ms
    22: Cycles- nie posiadam
    15: Activate-nie posiadam
    7: Bank = 1 - posiadasz tylko jedną sondę na 8 cylindrów?
    10: Cyl = 8
    6: Low_level = (1.6 bara)
    21: Idlle_level =(2.2 bara)
    17: Temp_min = 40*C
    16: TSO_warm =0,5s
    30: TSO_cold =0,5s - ustaw na 100
    31: Double Mix = 15 - ustaw na 0
    2: TOL = 0,0s
    23: ETL = 35s
    24: DOL = 5%
    1: RPM_fac = 22
    5: RPM_flank = rising
    8: L_type = Disabled
    9: TPS_tye = Disabled
    18: Press_type = 3
    25: Start correction = 1000
    26: Start cor 20C = 15
    27: Start cor 80C = 15
    28: Lcor = 20%
    29: Lor_cycles = 4
    32: DCY_limit = 0
    33: RPM_min =disabled
    34: AFCO =0,0%
    Jeżeli masz sondę podłączoną do sterownika, to możesz w par. 8: L_type wstawić wartość odpowiadającą zastosowanej sondzie:
    0=Wyłączona
    1=0-1V
    2=1-0V
    3=0-5V
    4=5-0V
    5=0-0.5V
    6=0.5-0V
    7=1-2V
    8=2.5-3.5V
    a w okienku np. 4 ustawić Lambda1, wtedy 4 wykres będzie obrazem pracy sondy lambda.
    Wykres ten na wolnych obrotach powinien być podobny do sinusoidy.
    Ja ten parametr mam normalnie ustawiony na 0 i zmieniam go ewentualnie tylko na czas podłączenia programu diagnostycznego.
    W okienku 1 ustawić czas otwarcia wtryskiwacza benzynowego np. 1 cylindra (lnj1_in), wtedy górna linia w oknie z wykresami będzie przedstawiała czas otwarcia wtryskiwacza benzynowego na 1 cylindrze.
    A teraz czas na dobór parametru RC. Parametr ten najlepiej dobierać w czasie jazdy przy ustalonym obciążeniu silnika (przy stałych obrotach 2500-3000 i odpowiednich warunkach drogowych) i wykonywać to w dwie osoby - jedna prowadzi samochód, a druga z lapkiem na kolanach zmienia paliwo LPG<>PB, obserwuje jego ekran (1 wykres) i wprowadza odpowiednie poprawki parametru RC.
    Sprawa sprowadza się do tego, żeby przy odpowiednio dobranym RC przy przejściu LPG<>PB (w obie strony) linia 1 wykresu zachowała ciągłość (żeby nie było w momencie przełączenia uskoku w górę lub dół).
    W Twoim przypadku z RC trzeba będzie pójść w dół i to podejrzewam, że może to być poniżej 100%.
    Ja przy pomarańczowych wtryskiwaczach (powinny być niebieskie) z RC zjechałem co 105%.
    Jak się z tym uporasz, to w ten sam sposób dobierasz par. 4: OFF_inj, ale na postoju, silnik na wolnych obrotach.
    A na samym końcu na wolnych obrotach przy przechodzeniu PB>LPG dobiera się par. 31: Double Mix, tak aby to przejście było płynne.
    Tyle na początek i ciekawym jest do jakiej wartości RC zejdziesz i czy wtryskiwacze gazowe na wolnych obrotach wyrobią.

  • #33 11 Sie 2016 22:42
    Konk1
    Poziom 8  

    Dzięki wielkie za porady. Od jutra zaczynam walczyć z tematem. Jak coś będę pytał

  • #34 13 Sie 2016 12:22
    Konk1
    Poziom 8  

    Udalo mi się zamienic z kolegą na wtryskiwacze-tez ma prins'a tylko w audi s6.stwierdził że u niego pomarańczowe nie wyrabiają i bardzo się ucieszył na zamianę na brązowe. Ja też:)
    Tak więc:
    Pomarańczowe wtryski pracują już u mnie pod maską a auto jeździ z na stałe podpiętym laptopem.
    RC_inj ustawiłem na 130 (chociaż na 125 tez nie było skoku na wykresie, ale na 120 już tak)
    Następnie na wolnych nie ma żadnych skoków więc OFF_inj zostawiłem bez zmian (-30)
    Double mix zmienilem na 0 z 15- w obydwu przypadkach przejście jest płynne
    Auto na ciepłym silniku zachowuje sie poprawnie. Zobaczymy co bedzie z problematycznym przejściem benzyna/gaz...

    Dodano po 5 [godziny] 32 [minuty]:

    Odpaliłem na zimno. (Zapomnialem dodac ze podwyższyłem temp. przełączenia z 35 na 45°C)
    Na gaz przeszedł bez zająknięcia ale przy ruszeniu mocno sie przydusił. Przełączylem spowrotem na bene ruszyłem i przy stałych obrotach na gaz. Wtedy było już ok.
    Z jakim parametrem teraz sie pobawić?

    P.S. skoro na RC_inj 125 i 130 nie ma skoku na wykresie to który lepiej zostawić?

  • #35 13 Sie 2016 12:31
    gimak
    Poziom 37  

    Mnie to nie pasuje, chyba, że ten, co wyposażył ten silnik we wtryskiwacze brązowe (po drodze są jeszcze żółte), zaaplikował dysze, których normalnie w Prinsie nie ma.
    U mnie przy wtryskiwaczach pomarańczowych i przy niewiele mniejszej mocy z cylindra optymalne ustawienie RC jest 104%. Przy takim ustawieniu korekta LTFT oscyluje w pobliżu 0, przy ustawieniu domyślnym (115% - ustawianym przez producenta) jakie odziedziczyłem po montującym instalację korekta LTFT na gazie oscylowała w okolicach -7% i to jest logiczne, przy RC = 115% dawka gazu jest za duża, sonda idzie na bogato i sterownik benzynowy skraca czas wtrysku benzyny, a tym samym skraca czas wtrysku gazu, żeby sonda (0-1V) oscylowała w granicach 0.2-0.8 V, a mieszanka była optymalna.
    U mnie przy RC = 125-130% silnik jeszcze będzie chodził, ale wykres pracy sondy lambda nie jest już podobny do sinusoidy, a LTFT (średnia) poleci jeszcze bardziej w dół (tego nie sprawdzałem), ale podejrzewam, że będą to wartości ok. -15%, a może nawet -20%.
    W tej sytuacji, wg mnie warto sprawdzić jak te korekty wyglądają.

  • #36 13 Sie 2016 15:53
    Konk1
    Poziom 8  

    W między czasie (jeszcze przed zakupem prgramu diagnostycznego) miałem awarie reduktora. Po naprawie ustawiłem ciśnienie na 2,2. Być może wcześniej nastawy były pod całkowicie inne ciśnienie. Tego nie wiem.
    Teraz może mało inteligentnie zapytam: co to jest to LTFT?

    Dodano po 2 [godziny] 21 [minuty]:

    Rozumiem że parametry LTFT i STFT mogę odczytac tylko urządzeniem diagnostycznym bezpośrednio z ecu?
    Czy jest tez mozliwosc poprzez program od prins'a?
    Nie znalazłem nigdzie zakładki o podobnej nazwie

  • #37 13 Sie 2016 16:14
    psooya
    Poziom 36  

    Pokaż zdjęcia spod maski bo to, że gaśnie wcale nie oznacza problemu z regulacja a np z kilometrowym wezykiem miedzy kolektorem a pewnie cudowną listwa wtryskowa.

  • #38 13 Sie 2016 16:23
    Konk1
    Poziom 8  

    Weżyki sa krótkie. Sam ostatnio zmieniałem bo były już sparciałe (instalke mam już 11ty rok) ich długości zawierają się pomiędzy 5 a 8cm

  • #39 13 Sie 2016 16:36
    gimak
    Poziom 37  

    Konk1 napisał:
    o naprawie ustawiłem ciśnienie na 2,2. Być może wcześniej nastawy były pod całkowicie inne ciśnienie. Tego nie wiem.

    Ustawione ciśnienie gazu na reduktorze nie ma istotnego wpływu na dawkowanie ilościowe gazu. Algorytm sterownika Prinsa przelicza czas wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu. W tym przeliczeniu uwzględniane jest ciśnienie i temperatura gazu na listwie w formie korekty LPG_cor. Przy ciśnieniu na listwie (P_sys) na rozgrzanym silniku równym ok. 2.14 bara, LPG_cor jest bliskie zeru, przy ciśnieniu większym LPG_cor przyjmuje wartości ujemne i to tym większe im większa jest odchyłka od w/w wartości. Przy ciśnieniu mniejszym od w/w wartości jest dokładnie odwrotnie. LPG_cor określa o ile jest wydłużany lub skracany rzeczywisty czas wtrysku gazu. Takie podejście w pewnych granicach uniezależnia ilościową dawkę gazu od ciśnienia gazu na listwie (kompensuje również wahania ciśnienia gazu wynikające ze zmian obciążenia silnika.
    Konk1 napisał:
    co to jest to LTFT?

    Jest to długookresowa korekta czasu wtrysku benzyny i jest związana z korektą krótkookresową STFT, a ta z kolei jest związana w pewnym sensie z pracą sondy lambda.
    Mogę opisać jak to mniej więcej jak wygląda u mnie w corolli i na podstawie tego jak ja sobie to wyobrażam, ale to różnie wygląda w różnych markach.
    Na rzeczywisty czas wtrysku paliwa (benzyny) składa się czas wtrysku wyliczony przez sterownik benzynowy wynikający z obciążenia silnika, korekta STFT i LTFT
    Korekta STFT jest wynikiem działania sondy lambda oceniającej efekty zastosowanego aktualnego czasu wtrysku paliwa, ona się szybko zmienia (odzwierciedla w pewnym sensie przebieg wykresu sondy lambda) i w zasadzie nie powinna posiadać składowej stałej, czyli powinna oscylować wokół zera. W niej uwidaczniają się chwilowe niedopasowania realnej dawki paliwa w stosunku do tej optymalnej.
    Jeżeli z jakichś powodów to niedopasowanie trwa dłużej i składowa stała nie zanika w jakimś okresie czasu, wtedy składowa stała STFT odkładana jest w korekcie LTFT (w zależności od znaku zmniejsza lub zwiększa wartość LTFT) i tym samym STFT zaczyna oscylować ponownie wokół zera.
    LTFT też oscyluje, ale bardzo powoli, też charakteryzuje się składową stałą i wg mnie wartość tej składowej mówi o kondycji układu paliwowego. W niej można powiedzieć odkładają się wszelkie długotrwałe niedopasowania nieprzewidziane przez projektanta silnika np. przytkane lub lejące wtryskiwacze benzynowe, lewe powietrze itp.
    W pełni sprawnym silniku składowa stała LTFT wg mnie powinna być bliska zeru.
    Przy regulacji instalacji gazowej powinno dążyć się do tego, aby korekta LTFT przy pracy silnika na gazie zmieniała się w tym samym zakresie wartościowym jak przy pracy na benzynie. Takie podejście jest wg mnie słuszne tylko przy w pełni sprawnym silniku zasilanym benzyną.
    Nie wiem czy to co napisałem jest strawne, przypuszczam, że nie.
    Najlepiej na to wyrobić sobie pogląd, przeglądając, analizując logi zebrane programem np. PCMScan lub podobnym w czasie jazdy samochodem na dłuższych odcinkach drogi.
    Dobrze jak w logach, oprócz wykresów pracy sond lambda, LTFT, STFT rejestrowane są prędkość, obroty silnika, położenie przepustnicy.
    Ja takie logi zbierałem na dystansie ok. 200 km na trasie Nowy Sącz - Jatrzębie Zdrój.
    Tak przy okazji, najpierw najpierw na benzynie, żeby poznać jak wyglądają przebiegi LTFT i STFT, w jakich zakresach wartości się zmieniają. A później to samo na gazie.
    U mnie (w corolli) wartość LTFT zmieniała się po przejechaniu od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów, a na postoju - silnik pracujący bez obciążenia przy różnych obrotach nawet przez pół godziny, nie doszło ani raz do zmiany wartości LTFT.
    Natomiast u kolegi w oplu, na postoju LTFT i STFT tak szybko się zmieniały, że gdyby nie opisy, to miałbym problem ze wskazaniem który wykres jest który i tu już bym miał problem z postawieniem oceny, tak z biegu.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Konk1 napisał:
    Rozumiem że parametry LTFT i STFT mogę odczytac tylko urządzeniem diagnostycznym bezpośrednio z ecu?
    Czy jest tez mozliwosc poprzez program od prins'a?

    Tak tylko z ECU programami które ja znam, to PCMScan lub ScanMaster-ELM, ale nie wiem czy pasują do Twojego samochodu.
    W Prinsie nie ma takiej możliwości. Jak jest podłączona sonda lambda do sterownika Prinsa, to można zobaczyć wykres pracy sondy i sprawdzić jaki wpływ na jej przebieg ma zmiana parametru RC.

  • #40 13 Sie 2016 16:39
    psooya
    Poziom 36  

    A do jakiej pojemności masz to zamontowane i jakiej średnicy sa wezyki?

    Dodano po 30 [sekundy]:

    A jakiej średnicy były?

  • #41 13 Sie 2016 16:57
    Konk1
    Poziom 8  

    Do Gimak: niestety tak jak sie obawiałem nie bede miał możliwości sprawdzić tych korekt. Auto nie ma złącza ODB tylko stare amerykańskie OTC-obecnie poszukuję na ebay'u za oceanem skanera w rozsądnych pieniądzach. Czyli na tę chwilę mogę jedynie opierac się na wskazaniach sondy lambda? Postaram sie zaraz pojeździc z włączonym wykresem i zobaczę co to da

    Do Psooya: teraz już nie pamiętam czy wężyki były fi 6 czy 8mm-w każdym razie takie same jak byly zamontowane wcześniej. A pojemność to 5.2l V8

  • #42 13 Sie 2016 19:05
    psooya
    Poziom 36  

    To wężyk nie ma znaczenia w takim silniku.

  • #43 13 Sie 2016 20:04
    gimak
    Poziom 37  

    Konk1 napisał:
    Czyli na tę chwilę mogę jedynie opierac się na wskazaniach sondy lambda?

    Ja się na sondzie nie opierałem, bo eksperymenty z włączonym wykresem sondy zacząłem robić jak już miałem ustawiony optymalny RC, więc trudno mi coś jednoznacznie twierdzić. Robiłem to tylko na postoju i raczej na wolnych obrotach, bo wtedy przy optymalnym RC wykres ma przebieg najbardziej regularny i nie ma składowej stałej. Odchyłki od tego optimum powodują zniekształcenia przebiegu przez to pola nad i pod linią 0.5V (dla sondy 1V) zaczynają być różne - pojawia się składowa stała.
    Konk1 napisał:
    RC_inj ustawiłem na 130 (chociaż na 125 tez nie było skoku na wykresie, ale na 120 już tak)
    Następnie na wolnych nie ma żadnych skoków więc OFF_inj zostawiłem bez zmian (-30)

    Nie zwróciłem wcześniej na to uwagi, a to jest zgodne z tym co napisałem w poście #32 w formie przypuszczającej:
    Cytat:
    W Twoim przypadku z RC trzeba będzie pójść w dół i to podejrzewam, że może to być poniżej 100%.

    W tym wypadku mnożnik wynikowy dla wolnych obrotów wynosi: RC+OFF = 130+(-30) =100, czyli zgodnie z tym, co tak na nos przewidywałem.
    Nie wiem w jaki sposób podszedłeś do tego co napisałem w poście #32, ale teraz sugeruję ustaw OFF na zero, a RC na 100 i sprawdź jaki będzie skutek, jestem przekonany że powinien być pozytywny, w każdym razie lepszy niż przy RC=130 i OFF= -30.

  • #44 15 Sie 2016 14:56
    Konk1
    Poziom 8  

    Ustawiłem wczoraj RC_inj na 100 a OFF na zero. Wydaje się, że jest lepiej. Przy przejściu na bene wykres czasu otwarcia wtryskiwacza ani drgnie. Kolejne dni będę testował przejście bena/gaz w różnych warunkach.
    Jeszcze raz wielkie dzięki za zainteresowanie moim problemem.

  • #45 17 Sie 2016 16:55
    Konk1
    Poziom 8  

    Kolego Gimak, muszę to napisać:Jesteś wielki!!!
    Autko śmiga super.żadnego problemu przy przejściu na gaz.
    Pozostał tylko jeden mały problem, ktory też mam od początku. Mianowicie, jak silnik nieco sie wystudzi powiedzmy do 50-60st (temp.przełączania mam ustawioną na 45st, czas pracy na benie:5sek) to po przejściu na gaz na wolnych zgaśnie. Musze ruszyć na benie i potem na gaz-wtedy jest ok.
    Który parametr teraz mam pomęczyć?

  • #46 17 Sie 2016 21:55
    gimak
    Poziom 37  

    Jakiś brak konsekwencji, piszesz, że wszystko gra i buczy przy przełączaniu, a jest problem.
    Trudno tak zgadywać bez podglądu tego co widzi sterownik i jakie podejmuje kroki, bo efekt tego widać. Sprawdź jakie jest ciśnienie gazu przed takim przełączeniem ze zgaśnięciem silnika, to jest wg mnie istotne - podejrzewam, że jest za wysokie. To jedno, a drugie podaj jak masz teraz masz ustawione poszczególne parametry.

  • #47 18 Sie 2016 04:41
    Konk1
    Poziom 8  

    Źle się wyraziłem pisząc "wszysko gra". Miałem na myśli,że najważniejsza rzecz jaką było przejście z beny na gaz po starcie na "zimno" odbywa się już bez zająknięcia.
    To, że zdarza sie autku zgasnąć w warunkach jak napisałem powyżej nie jest już tak dokuczliwe, niemniej myślałem, że też się da coś z tym zrobić.
    Ustawienia które zmieniłem:
    RC_inj było 130 jest 100
    RC_off było -30 jest 0
    Double mix bylo 15 jest 0
    Podwyższylem jeszcze temp. przełączania z 35 na 45st
    Ciśnienie w momencie przejścia sprawdze jutro (podczas jazdy trzyma jak ustawilem 2.2)

    Dodano po 5 [minuty]:

    P.S kilka postów wyżej pisałeś bym zmienił TSO_cold z 0,5s wpisując 100.tego jeszcze nie ruszałem. Pozostałe parametry bez zmian

  • #48 18 Sie 2016 15:24
    gimak
    Poziom 37  

    Jeżeli ciśnienie gazu przed takim przełączeniem po którym silnik gaśnie jest dużo wyższe (a może tak być przy nieszczelnym zaworze regulacyjnym w reduktorze), to sterownik gazowy, może tak skrócić czas wtrysku, że czas ten może być już w nieliniowym zakresie charakterystyki wtryskiwacza lub nierealny do zrealizowania - wtryskiwacz nie zdąży się otworzyć. Jeżeli tak jest z ciśnieniem, to trzeba by przywołać do porządku zawór regulacyjny reduktora. Możesz spróbować pomajstrować (zwiększając go) z par. Double Mix - może na to pomoże, ale nie wiem czy nie popsuje to trochę przełączania w innych warunkach.
    Jeszcze jedno pytanie do gaśnięcia silnika przy przełączaniu dochodzi w czasie jazdy, czy w czasie postoju samochodu (na wolnych obrotach)?

  • #49 18 Sie 2016 23:02
    Konk1
    Poziom 8  

    Podczas postoju. Jezeli przykladowo przyjechalem przed trzema godzinami i auto stalo tak, ze silnik wychlodzil sie ale nie ponizej ustawionych 45st.,przy przejsciu na gaz zgasnie. Jezeli przelacze na benzyne i manualnie na gaz juz podczas jazdy to wszystko jest ok

  • #50 19 Sie 2016 09:50
    gimak
    Poziom 37  

    Sprawdzenie ciśnienia gazu po takim postoju, przed przełączeniem, może coś wyjaśni.

  • #51 19 Sie 2016 14:59
    Konk1
    Poziom 8  

    Posprawdzalem ciśnienie na reduktorze. Podczas jazdy zawiera sie pomiedzy 2,26 a 2,31. Po odstaniu przy temp. silnika ok 50st. bylo 2.22 i nie skoczylo przy przejsciu-motor co prawda tym razem nie zgasł ale dość mocno sie zawahał. Skoro to nie w ciśnieniu leży problem, będę eksperymentować z double mix

  • #52 19 Sie 2016 15:18
    gimak
    Poziom 37  

    No to pozostał Double Mix, ciekawym przy jakiej wartości będzie dobrze.

  • #53 02 Wrz 2016 09:56
    hatson
    Poziom 9  

    Witam,

    podlacze sie pod temat bo dotyczy rowniez VSI Prins w Chevrolecie z silnikiem 6 cylindrowym 4.2 litra. 273 kucykow. Auto kupilem niedawno juz z instalacja i od poczatku byla lipa. O ile ruszalo sie dosc dobrze, to juz w czasie jazdy, przy przyspieszaniu zamulal, a przy jezdzie ze stala predkoscia na tempomacie ma takie wyrazne przydlawienia, przez co glupieje skrzynia automatyczna. Na wolnych obrotach tez zle chodzi, trzesie buda. Podpialem do kompa 2 interfejsy. Na OBD i do LPG i pierwsze, co mi sie rzucilo w oczy, to roznica obrotow na OBD i LPG o jakies 200 obr./min. Zmienilem wiec odpowiedni parametr z 9 na 12 i teraz obroty sa identyczne. Druga sprawa, to mialem przy parametrze BANK - 2 , chociaz to silnik rzedowy i w OBD pokazuje, ze lambda bank2 nie istnieje (czy jakos tak).
    RC_inj było 148
    RC_off było -7 .
    Cisnienie 2.2
    minimalne 1.4
    Minimalnie podkrecilem reduktor bo pokazywalo 2.17 ale widze, ze to sie zmienia bo czasem jest 2.17 ,a czasem 2.22. To chyba jednak nie sa duze skoki ?
    Wtryskiwacze Keihin z zolta kropeczka, wiec wedlug tabelki ok.

    Odpalilem sobie wykresy korekty wtryskiwaczy na OBD razem z programem do VSI.
    Na zimnym silniku na Pb korekty krotkoterminowe sa troche wyzsze ,nawet od -3 do +5% ale lambda jeszcze chyba nei dziala. Po rozgrzaniu, sa w granicach -2% do +3,5% Nie wiem, czy to prawidlowo. Wykres jest wiec taki troche pilowaty. Po przelaczaniu na LPG przy tych ustawieniach, wykres wydaje sie byc podobny i czasy tez sa prawie takie same, a mimo to, nie jest dobrze.

    Obawiam sie, ze zle podane sa informacje o sensorach itd. Jak moge to sprawdzic, gdzie szukac tych informacji, czy np. jest podane dobre napiecie lambdy itd ?

    Pozdrawiam
    Pawel

  • #54 02 Wrz 2016 16:42
    gimak
    Poziom 37  

    hatson napisał:
    Druga sprawa, to mialem przy parametrze BANK - 2 , chociaz to silnik rzedowy i w OBD pokazuje, ze lambda bank2 nie istnieje (czy jakos tak).

    O tym jaka wartość jest w par. Bank decyduje ilość sond regulacyjnych (przed katalizatorem), a nie to ile jest cylindrów i jak są rozmieszczone, w rzędzie czy w układzie V. Więc jeżeli masz jedną sondę, to w banku powinna figurować 1, tak dla porządku, bo nie wiem czy ma to jakieś znaczenie dla pracy samej instalacji.
    hatson napisał:
    Po rozgrzaniu, sa w granicach -2% do +3,5% Nie wiem, czy to prawidlowo.

    Wg mnie jest to prawidłowe - w stabilnych warunkach pracy silnika (praca w pętli zamkniętej) STFT powinna oscylować mniej więcej wokół zera - tak jest u mnie w corolli.
    Istotne jest to w jakim zakresie zmienia się LTFT przy pracy na benzynie i na gazie - powinny biegać mniej więcej w tych samych zakresach wartości - taki jest ogólny pogląd na tę sprawę i ja się z nim zgadzam, ale z małym uzupełnieniem - przy w pełni sprawnym silniku, korekta ta również powinna oscylować wokół zera. Szczególnie na benzynie, bo to jest wg mnie wyznacznikiem czy silnik jest sprawny. I jeżeli ta korekta na benzynie chodzi w zakresie np. -2% - +3%, to przy dobrze ustawionej instalacji gazowej, przy pracy silnika na gazie korekta LTFT powinna też chodzić w podobnym zakresie.
    Co do wtryskiwaczy, żółte są na skraju obsługiwanego zakresu mocy (38-45 KM/cyl), wg mnie lepsze byłyby brązowe.
    RC_inj -kierunek ustawiania jest dobry (jest >115), ale czy wartość jest optymalnie dobrana, to trzeba sprawdzić na wykresach czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych i ewentualnie na porównaniu zakresów zmian LTFT na benzynie i na gazie.
    RC_OFF - nie ma takiego parametru jest OFF_inj i jest on odpowiedzialny za korekcje czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych na wolnych obrotach i działa on w powiązaniu z RC_inj.
    Zasada ustawiania (regulacji) jest taka, że najpierw dobiera się RC_inj (przy OFF_inj ustawionym na zero), a dopiero później dobiera się OFF_inj.
    Nie mam żadnych przemyśleń, spostrzeżeń odnośnie ustawiania instalacji z silnikami z automatyczną skrzynią biegów i tempomatem, ale wydaję mi się, że to zestawienie RC=148 i OFF=-7 nie jest za szczęśliwe, skoro trzęsie budą na wolnych obrotach.
    Nie sądzę, aby powodem trzęsienia było to, że wtryskiwacze nie wyrabiają, raczej źle jest dobrane RC. Dobrą informacją byłoby to jaki jest przebieg (wykres) sondy lambda na wolnych obrotach. Przy sondzie 0-1V (nie wiem jaką masz), sonda powinna oscylować mniej więcej, pomiędzy wartościami 0.2-0.8V. Powinna mieć kształt podobny do sinusoidy w programie diagnostycznym VSI lub zygzaku np w programie PCMScan.
    Ciśnienie - jego ustawienie nie ma w ostatecznym efekcie wpływu na czas otwarcia wtryskiwaczy gazowych, ma natomiast wpływ na LPG_cor - współczynnik korekcyjny wynikający z ciśnienia i temperatury gazu na listwie. Z tego co ja zaobserwowałem, to przy ciśnieniu 2.14 bara, LPG_cor jest równy, albo prawie równy zeru, przy zwiększaniu ciśnienia idzie w wartości ujemne (skracanie czasu wtrysku gazu), a przy zmniejszaniu idzie w warości dodatnie (wydłużenie czasu wtrysku gazu) i w efekcie tego czas wtrysku jest taki jak przy ciśnieniu 2.14 bara.
    hatson napisał:
    Obawiam sie, ze zle podane sa informacje o sensorach itd.

    O jakie sensory chodzi?
    Ponieważ Kolega niedawno nabył ten pojazd, proponuję (ja bym od tego zaczął) pojeździć tym samochodem tylko na benzynie, zobaczyć jak na niej chodzi, żeby mieć skalę porównawczą. W tym czasie, podczas dłuższej wycieczki (50 -60 km) zdjąć wykresy korekty LTFT, STFT, sondy lambda (programem np PCMScan), żeby wyrobić sobie pogląd jaka jest ich zmienność. To samo powtórzyć na gazie, porównać te dane i wyciągnąć wnioski.

  • #55 02 Wrz 2016 17:32
    hatson
    Poziom 9  

    Witam,
    wrocilem na to forum po latach i widze, ze nadal sa tu ludzie, ktorzy znaja sie na rzeczy i odpowiadaja na temat, a nie swoje przemyslenia, typu " przeciez Chevrolet to amerykanski szmelc " itd.
    No ale do rzeczy.
    Wychodzi na to, ze Lambda jest jedna. Z tego co czytalem, to rzadkosc aby w rzedowym silniku byly 2 no i zreszta nie mam zadnych wskazan z drugiej lambdy na OBD. Wychodzi na to, ze sonde mam 0-1V z dodatkowym podgrzewaniem. Czy parametr Lambda Type , nie powinien byc ustawiony w zwiazku z tym na 50 ? Z tego co pamietam (nie mam w tej chwili przy sobie wydruku), mam cos okolo 40.

    Jechalem autem ostatnio nad morze i caly czas praktycznie na Pb . Wszystko bylo ok. Ile tak wogole kilometrow, trzeba mniej wiecej przejechac na danym paliwie, Niestety nie zczytalem wtedy korekt i nie wiem, jakie byly. Teraz LTFT , Modiag (cos ala PCMScan) pokazuje blizko 7% ale to w tej chwili malo miarodajne.
    Nie wiedzialem ,ze zwiekszanie RC w stosunku do domyslnego 115 jest ok. U mnie na 120, auto gasnie na LPG.

    Co do sensorow, to mialem namysli wlasnie te parametry poczatkowe, jak okreslanie obrotow, sondy lambda itd. Sprobuje jeszcze dzis podlaczyc kompa do auta i zrobic filmik z moich odczytow.

    Dziekuje za pomoc i podjecie tematu, moja wiedza troszke sie zwiekszyla. Moglbym pojechac do jakiegos gazownika ale z tego co widze, to dobre ustawienie, wymaga czasu i przejechanych kilometrow, a zaden gazownik, nie ma na to czasu.

    Pozdrawiam
    Pawel

  • #56 02 Wrz 2016 21:00
    gimak
    Poziom 37  

    Jak masz sondę 0-1V to parametr 8. L_type ustaw na 1 i jeżeli sondę masz podłączoną do sterownika gazowego (nie jest to wymagane dla poprawnej pracy instalacji), to jak w diagu w np. 4 okienku wybierzesz Lambda1, to 4 linia w oknie z wykresami będzie wykresem sondy lambda.

    hatson napisał:
    Ile tak wogole kilometrow, trzeba mniej wiecej przejechac na danym paliwie,

    Ile w Twoim samochodzie nie wiem, u mnie w corolli zakres zmian LTFT stabilizuje się po resecie, dopiero po 20-30 km i po takim dystansie mam pewność, że LTFT nie jest skażone pracą na gazie. U mnie LTFT zmienia się bardzo powoli, czasem po przejechaniu kilkunastu, a nawet więcej kilometrów i chcąc poznać pełny zakres w jakim chodzi LTFT trzeba przejechać następne kilkadziesiąt kilometrów. Ja to robiłem na dystansach 200 kilometrowych, bo takie trasy w tym czasie często pokonywałem i to tak przy okazji było robione. Wg mnie istotne jest, jak się tego nie wie, poznanie w jakim zakresie i jak często zmienia się LTFT. Piszę to dlatego, bo u mnie LTFT zmienia się bardzo wolno i w zasadzie tylko w czasie jazdy jak silnik jest obciążony, w czasie pracy bez obciążenia LTFT nie ulegała zmianie nawet po półgodzinie takiej pracy. U kolegi w Oplu LTFT przy przacy silnika bez obciążenia LTFT latało prawie tak samo często jak STFT.
    hatson napisał:
    Teraz LTFT , Modiag (cos ala PCMScan) pokazuje blizko 7% ale to w tej chwili malo miarodajne.

    Na pewno w tym wypadku nie jest to miarodajne, bo to jest wartość chwilowa i istotne jest czy ta wartość chwilowa mieści się w zakresie zmian.
    hatson napisał:
    Nie wiedzialem ,ze zwiekszanie RC w stosunku do domyslnego 115 jest ok. U mnie na 120, auto gasnie na LPG.

    Przeczytaj ten temat, bo chyba w nim pisałem na czym polega dobieranie RC, tu powiem tyle, że gdyby Twój silnik miał moc z cylindra ok. 41.5 KM (połowa zakresu 38-45), to wtedy RC=115 byłoby optymalne.
    hatson napisał:
    Moglbym pojechac do jakiegos gazownika ale z tego co widze, to dobre ustawienie, wymaga czasu i przejechanych kilometrow, a zaden gazownik, nie ma na to czasu.

    To się zgadza, ale to już jest apteka, w którą ja się bawiłem, żeby mieć pełen obraz jak to wygląda, a teraz na podstawie właśnie tych testów, mogę powiedzieć, że w Prinsie wystarczy ustawienie (dobranie) RC_inj i OFF_inj na podstawie wykresów (to jest wygodniejsze) zmian czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych w momencie przechodzenia PB<>LPG (w jedną i drugą stronę) - żeby przy tej zmianie nie było uskoku na wykresie. Też o tym tu pisałem.

  • #57 02 Wrz 2016 22:03
    hatson
    Poziom 9  

    Witam,

    Tak, ustawilem lambde na 1 bo byla wylaczona. Pojezdzilem troche na benzynie, tak, ze auto chodzilo rowno bez wypadania zaplonow itp. Ustawilem optymalnie LPG na postoju ale przy 3 tys obr. Na postoju chodzil dosc rowno, czasami, wyskoczyl jakis zaplon na LPG ale ogolnie ok. Rura w trase i kurde ruszal niby ok, przy gwaltownym depnieciu tez ok ale jak staram sie utrzymywac stala predkosc albo delikatnie przyspieszac, to takie wyczuwalne opory, jakby sie przydlawial. Pobawilem sie troche parametrami ale nie wiele to dawalo.
    Na koniec, rozlozyl mnie na lopatki bo na ustawieniach, ktore wczesniej byly ok, teraz przydlawienie na lpg w dolnym zakresie obrotow, zapalila sie na chwile zolta lampka silnika (wypadanie zaplonu na 4 cylindrze) i kicha. Auto w dolnym zakresie tak do 2 tys. obrotow chodzi jakby bez jednego gara, a pozniej wyrywa do przodu. Mowa oczywiscie o LPG. Dziwne, ze wczesniej na tych ustawieniach, zachowywal sie inaczej. Jutro zamienie cewki, moze faktycznie, jedna z nich niedomaga. Jesli masz chwile, to wrzucilem kilka filmikow na youtube z moich dzisiejszych "zabaw", w takiej kolejnosci, jak "mieszalem".

    https://youtu.be/XyPm8v9Ij44
    https://youtu.be/ItWi3pbU8pc
    https://youtu.be/dVIn55tP9ZI
    https://youtu.be/osao3825guc
    https://youtu.be/jmV8_z43kt8
    https://youtu.be/_S5ZgueSDME

    Pozdrawiam, milego weekendu
    Pawel

  • #58 02 Wrz 2016 22:55
    gimak
    Poziom 37  

    Nic z oglądania, bo film jest prywatny i wymaga logowania się.
    Podaj po kolei jak masz ustawione poszczególne parametry.

  • #59 02 Wrz 2016 23:50
    hatson
    Poziom 9  

    gimak napisał:
    Nic z oglądania, bo film jest prywatny i wymaga logowania się.
    Podaj po kolei jak masz ustawione poszczególne parametry.


    Ups, teraz powinno dzilac. Nie chcialem, aby pokazywalo sie na liscie, a dalem prywatne. Chcialbym abys zerknal ,jak zachowuja sie te korekty, jak bedziesz mial chwile.

    Pozdrawiam
    Pawel

  • #60 03 Wrz 2016 01:57
    psooya
    Poziom 36  

    Na filmikach masz tylko postój i wszystko wygląda książkowo, korekty wg mnie idealne, patrzyłem też na czasy wtrysku i też są ok więc korekty pokazują prawdę. Auto musi być pod obciążeniem i wtedy poprzełączać gaz benzyna by porównać korekty czy czasy wtrysku. Ja tam prinsa nie robię stąd nie wiem który parametr (po nazwie skrótowej) co robi ale kolega gimak jest obeznany to pomoże.
    Ps. Jest jakiś PDF do tego z opisem tych parametrów? Instalacja wygląda na mega prostą z mega zaletą - brakiem podpinania podciśnienia co dużo zmienia w niektórych przypadkach ale to też na każdej innej można zrealizować.