Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

lpg vsi prins - diagnostyka

northman 03 Wrz 2016 09:14 19820 69
  • #61
    gimak
    Poziom 38  
    psooya napisał:
    Jest jakiś PDF do tego z opisem tych parametrów?

    Jest plik, a przynajmniej powinien być dostępny z poziomu programu diagnostycznego w zakładce HELP/Index, nie jako PDF, ale jako HELP_VSI_UK.CHM i jest po angielsku.
    Co do filmików, to trudno mi się wypowiadać, bo mój punkt odniesienia, to tylko silnik w corolli.
    U mnie podczas podobnych eksperymentów nigdy nie dochodziło do zmiany wartości LTFT.
    U mnie wykres pracy sondy lambda na wolnych obrotach (na benzynie i na gazie) w programie diagnostycznym jest podobny do wykresu z pierwszego filmu i ostatniego przy pracy na benzynie.
    Co do poprawności dobrania RC, trudno się wypowiedzieć przy tak krótkich czasach wtrysku. Tak jak kolego psooya powiedział, trzeba to robić pod stałym obciążeniem (stałe obroty 2500-3000, czas wtrysku benzyny ok. 10 msek), wtedy przy zmianie paliwa i przy właściwym RC (OFF ustawione na zero) wykres powinien zachować ciągłość. Jeżeli to już jest spełnione, to na wolnych obrotach dobieramy wartość OFF-u, tak aby przy zmianie paliwa linia wykresu też zachowywała ciągłość.
    Co do wykresów LTFT, to trudno się wypowiadać, bo nie wiadomo jaki jest zakres zmian (min/max przy pracy na benzynie nie skażonych pracą na gazie) i co się składa na wynik wyświetlany na filmach (praca na benzynie czy na gazie). Przypuszczam, że to jest mix benzyny i gazu z przewagą gazu i ta wg mnie wysoka wartość (u mnie ona jest zawarta między -2% i +3%) mogłaby sugerować, że ustawiony RC jest za mały.
  • IGE-XAO
  • #62
    hatson
    Poziom 9  
    psooya napisał:
    Na filmikach masz tylko postój i wszystko wygląda książkowo, korekty wg mnie idealne, patrzyłem też na czasy wtrysku i też są ok więc korekty pokazują prawdę.
    Ps. Jest jakiś PDF do tego z opisem tych parametrów?


    Dzieki za info. Tak, faktycznie robilem to na postoju , z klockiem pod pedalem gazu. W czasie jazdy nie moge dojsc z tym do ladu bo sa za duze roznice. Musialbym wyjechac gdzies na amerykanska autostrade :)

    Pdf z opisem parametrow mam ale w angielskim lub niemieckim, jesli cie interesuje.

    Pozdrawiam
    Pawel

    Dodano po 6 [minuty]:

    Tak, o tym obciazeniu wiem ale kurde, ciezko na trasie uzyskac jednolite warunki. Mialem podparcie pod pedalem i staralem sie trzymac 3000 na jednym z filmow.
    Piszecie o resecie korekt. Jak sie to robi ? W tym OBD, czy kleme z akumulatora ?
    Dzis zalozylem nowe swiece, przeczyscilem czpienie na cewkach bo niektore mialy jakis lekki rdzawy osad. Na benzynie jest prawie ok. Prawie, poniewaz na wolnych obrotach, wypadaja niektore zaplony. Czy powodem, moze byc wczorajsza zabawa z LPG i to, ze sie troche korekty poprzestawialy ?

    Pozdrawiam
    Pawel
  • #63
    psooya
    Poziom 37  
    Pdf wrzuć, chętnie wersje en poczytam. Co do strojenia to po prostu trzeba trochę wprawy, czesto sam stroje auta z afr i jest ok, zależy czy silnik zwykły czy vvt/egr do tych biorę kierowce i często się okazuje, że nie da się poprawnie ustawić auta i wymaga modyfikacji pod maską. Dziś quashqai czy jak to się pisze stroiłem i wszystko mieściło się w plus minus 10% aż wyszło ze w pewnym obciążeniu w ol około 4500 rpm w pewnym położeniu pedału gazu afr 16....... wcześniej w aucie był pożar katalizatora..... zrobiłem bez korekt rpm ale dwa przejazdy autostrada i modyfikacja pod maską. .... masakra. Bez kierowcy bym tego nie wypatrzyl.
  • IGE-XAO
  • #64
    gimak
    Poziom 38  
    Tak, widziałem ten film z 3000 obrotów. Zwróć uwagę jak niewiele większe są na tym filmie czasy wtrysku od tych na wolnych obrotach.
    hatson napisał:
    W czasie jazdy nie moge dojsc z tym do ladu bo sa za duze roznice. Musialbym wyjechac gdzies na amerykanska autostrade :)

    Jesteś chyba w gorącej wodzie kąpany. Nie wiem z czym nie możesz dojść do ładu.
    Zacznijmy od początku.
    Reset korekt i błędów. Piszę jak to jest u mnie, ale jak to jest w Twojej gablocie tego nie wiem. U mnie mogę to dokonać na kilka sposobów:
    - przez odłączenie akumulatora na kilka minut,
    - wyjęcie na kilka minut odpowiedniego bezpiecznika w komorze silnika (zasilanie ECU), dawno tego nie robiłem,
    - poprzez programy diagnostyczne np EasyObdII, PCMScan, które łaczą się ze sterownikiem, można nimi sczytać błędy i je skasować, przy kasowaniu błędów (nie ważne czy są, czy ich nie ma), zerowane są również korekty.
    Ustawianie RC na podstawie wykresu czasu wtrysku benzyny.
    Najlepiej, najbezpieczniej jest zrobienie tego w dwie osoby. Jedna prowadzi samochód i jak są ku temu warunki drogowe, stara się utrzymać stałą prędkość (przy stałych obrotach - bez zmiany położenia przepustnicy. Druga osoba z lapkiem na kolanach z uruchomionym diagiem obserwuje trasę i ekran lapka i jeżeli są ku temu warunki - stała prędkość i obroty silnika (linia czasu wtrysku jest wtedy pozioma) dokonuje zmiany paliwa i obserwuje na ekranie linie czasu wtrysku benzyny. Zmiany paliwa może też dokonywać na centralce ten co prowadzi samochód. Ideał jest jest wtedy jak ta linia jest ciągła, bez uskoku w górę lub w dół. Uskok jest tym większy im większe jest niedopasowanie RC. Jeżeli jest uskok, to w zależności od tego w którym kierunku jest uskok (w górę czy w dół) oraz od tego z jakiego paliwa przechodziliśmy na jakie (PB>LPG czy LPG>PB) odpowiednio zmieniamy RC i w odpowiednich warunkach drogowych znowu zmieniamy rodzaj paliwa i tak do skutku. Nie musi się tak uparcie dążyć do tej linii bez uskoku, wystarczy, że jak będzie na grubość linii.
    I teraz kierunek uskoku.
    Jeżeli przejściu PB>LPG towarzyszy uskok w górę, to znaczy, że RC jest za małe i sterownik benzynowy wydłużył czas wtrysku, jeżeli uskok był w dół to RC jest za duże i sterownik benzynowy skrócił czas wtrysku.
    Przy przejściu LPG>PB sytuacja jest dokładnie odwrotna. Jeżeli uskok był w górę, to RC jest za duże, a jeżeli w dół to RC jest za małe.
    I tu uwaga - ja te eksperymenty robiłem w porach o małym ruchu i przy dużym obciążeniu silnika, najczęściej podczas jazdy pod górę, żeby czas wtrysku był długi (9-10 msek), bo wtedy też i różnice czasu przy przełączeniach są większe.
    Ustawienie OFF-u robi się podobnie, ale na wolnych obrotach i to już jest pestka, jak wykres na wolnych obrotach jest linią, a nie zygzakiem jak u mnie.
    A teraz o korektach.
    hatson napisał:
    Na benzynie jest prawie ok. Prawie, poniewaz na wolnych obrotach, wypadaja niektore zaplony. Czy powodem, moze byc wczorajsza zabawa z LPG i to, ze sie troche korekty poprzestawialy ?

    No właśnie - jest prawie ok. A powinno być bez tego prawie i co jest tego powodem, że jest tylko prawie. Nie wiem jak to jest w innych instalacjach, ale w Prinsie, to "prawie" może się przekładać na pracę silnika na gazie. Nie wiem co może być powodem wypadania zapłonów, a w zasadzie cykli pracy. Zapłon (iskra) może być, ale mieszanka (za uboga lub za bogata) jest na granicy zapalności i raz dojdzie do zapłonu innym razem nie. Jeżeli taka jest przyczyna tego "prawie" na benzynie, to to nie będzie miało wpływu na pracę silnika na gazie.
    Czy przestawienie się korekt może mieć wpływ na to "prawie" nie umiem odpowiedzieć, bo u mnie się z tym nie spotkałem. A poza tym uważam, że nawet jak się przestawi LTFT, to powinno to natychmiast skorygować odpowiednie ustawienie STFT.
    Żeby ustawiać na korekty, to trzeba wiedzieć jak one się zmieniają w czasie jazdy. Szczególnie LTFT - tak przynajmniej jest u mnie i u mnie są tylko te dwie korekty LTFT i STFT, a podobno w innych silnikach może być po kilka korekt w zależności od obrotów i obciążenia - jak to w realu wygląda nie mam pojęcia.
    Do takiego poznania jak się zmieniają, w jakich granicach najlepiej jest zdjąć logi z takich jazd i później w domu na spokojnie sobie to pooglądać i porównać.
    Powiem tak. Na początku mojej zabawy z Prinsem, jak chciałem ustawiać na korekty, to kierowałem się tym co na forum przeczytałem i w piętkę goniłem - raz było dobrze, za chwilę źle. A było tak dlatego, że brałem dosłownie to co przeczytałem. Później jak poznałem jak u mnie korekty się zachowują w czasie jazdy na benzynie i na gazie, doszedłem do wniosku, że to nie korekty mają się pokrywać na benzynie i na gazie, ale zakresy ich zmienności. Od tego momentu, w moim przypadku, wszystko stało się proste.
  • #65
    psooya
    Poziom 37  
    Dlatego ja stroje na czasy wtrysku, obd w francuzach dziala inaczej, w mojej Yarisce ltft jest zmienne chyba wielopoziomowe, w mazdzie zmienia ltft online i trzeba patrzeć równocześnie na obie korekty, stad tez nie stosuje sterowników z obd a strojenie ograniczam do afr, czasów wtrysku i własnej wiedzy jak cos poprawić by działało dobrze bez korekt rpm, bez rozjazdu plus minus 10%, bez dziwnych zachowań w stanach nieustalonych. Jak na razie działa jak trzeba każdy samochód.
  • #66
    hatson
    Poziom 9  
    Gimak: Masz racje, moze troche za szybko chce pozbyc sie problemu. Wylaczylem LPG, wezme sie za inne rzeczy, a do LPG wroce za kilkadziesiat km. Tak, masz racje z tymi czasami przy 3000 obrotow, niewiele sie zmienily. Nawet w instrukcji (mam niemiecka) jest napisane, ze czasy pod obciazeniem, powinny sie znacznie wydluzac. Z tym kasowaniem korekt nie wiedzialem, ze kasuja sie przy kasowaniu bledow. Znowu wiem cos nowego.

    psooya: szkoda, ze nie mam do ciebie blizej bo chetnie bym zawital na odplatna usluge. Niestety wiekszosc gazownikow, nie ma ochoty na przejazdzki i obserwowanie zachowan auta w roznych sytuacjach.

    Dzieki wam jeszcze raz. Odezwe sie, jak beda jakies pozytywne efekty lub znowu bede mial jakies pytania. Pozdrawiam.
  • #67
    psooya
    Poziom 37  
    Wg mnie nie ma co kasować tylko porządnie ustawić i najlepiej skontrolować afr bo niektóre auta przenoszą ltft w ol i mogą się wtedy cuda dziać. Co do mojej roboty to pisałem, że nie znam prinsa, jak poznam to ustawie, ale jeszcze nikogo nie było na doktorat wiec tylko mogę poszczycić się sonda afr.
  • #68
    hatson
    Poziom 9  
    psooya napisał:
    Wg mnie nie ma co kasować tylko porządnie ustawić i najlepiej skontrolować afr bo niektóre auta przenoszą ltft w ol i mogą się wtedy cuda dziać. Co do mojej roboty to pisałem, że nie znam prinsa, jak poznam to ustawie, ale jeszcze nikogo nie było na doktorat wiec tylko mogę poszczycić się sonda afr.


    Tak z ciekawosci, gdzie ta sonde afr wsadzasz na takie tymczasowe pomiary ? Zamiast normalnej lambdy ?

    Pozdrawiam
  • #69
    psooya
    Poziom 37  
    W wydech, mam opcje montażu jako sondy regulacyjnej ale to za dużo roboty. Mam dwie rurki ze zwezka venturiego i jedną przelotowa i tym sobie mierze.
  • #70
    adobrzan
    Poziom 11  
    Koledzy, czy ktoś wie którym parametrem w programie VSI Prins diagnostics ustawiamy rodzaj czujnika poziomu gazu w butli? Wymieniłem butlę holenderską gdzie był czujnik halotronowy na polską gdzie jest czujnik rezystancyjny 0-100ohm. Czujnik podłączyłem tymi samymi przewodami. Samochód się przełącza na LPG poprawnie tylko wskaźnik miga wszystkimi diodami zamiast pokazywać właściwy poziom.