Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

lpg vsi prins - diagnostyka

northman 18 Jun 2010 11:31 24854 79
  • #1
    northman
    Level 1  
    Witam wszystkich forumowiczów,

    jestem świeży na forum, podobnie w temacie instalacji gazowych.
    Borykam się ostatnio z usterką opisaną w temacie forum ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1204819.html ). Mam sekwencyjną instalację prinsa i chciałbym, przed oddaniem do jedynego w okolicy serwisu sprawdzić czy to jest ten sam problem i czy nie będę naciągnięty na koszta. Z wstępnych ustaleń padła propozycja wymiany reduktora, a dodam że wcześniej była już wymiana filtra która nic nie dała. Może się okazać, że będzie wystarczyła tylko regeneracja reduktora (?).

    Chciałbym podłączyć się pod komputer, podejrzeć ustawienia oraz ewentualne błędy. Moje pytanie dotyczą interfejsu i oprogramowania do instalacji prins.
    Czy szanowne grono może powiedzieć coś na temat jaki interfejs będzie odpowiedni (czy produktom firmy viaken można zaufać)? I drugie pytanie: pobrałem z forum oprogramowanie do vsi prins, zainstalowałem na komputerze (chciałem sprawdzić czy będzie chodzić pod Vistą). Podczas uruchomienia wyskakuje komunikat z obrazka
    lpg vsi prins - diagnostyka

    Czy ten błąd to wynik że brakuje mi podłączenia do interfejsu czy to błąd spowodowany samą Vistą?

    Z góry dziękuje za odpowiedź,
    pozdrawiam northman
  • #2
    gimak
    Level 40  
    Kolego, jeżeli problem jest taki jak w przywołanym temacie, to jest wina złej pracy reduktora. Ale w tym wypadku nie trzeba zaraz wymieniać reduktora, tylko zwyczajne rozebrać i dokładnie wyczyścić. Być może jak reduktor ma już duży staż i będą stwardniałe membrany to trzeba się zaopatrzyć w odpowiedni zestaw naprawczy (allegro), i powymieniać to co trzeba. Po zmontowaniu ustawić ciśnienie pracy takie jakie było przed rozbiórką (czyli trzeba je wcześniej zmierzyć). Lepiej wcześniej przed rozbiórką reduktora zaopatrzyć się w zestaw naprawczy, jeżeli nie będzie potrzebny to zostanie na później.
    Co do pojawiającego się obrazka, nic nie mogę powiedzieć bo Visty nie mam, być może po podłączeniu komputera do instalacji komunikat zniknie.
    Jak będziesz kupował interfejs to tylko do instalacji Prins z odpowiednim wejściem do tego jaki masz w komputerze (port USB potrzebuje zainstalowania odpowiedniego sterownika, który dostaniesz z interfejsem), z innych nie będziesz miał pożytku.
    Po podglądnięciu ustawień, trzeba je jeszcze umieć dobrze zinterpretować i powiązać z występującymi nienormalnymi objawami pracy instalacji - wtedy nie jest się skazany na korzystanie z serwisu i ewentualne naciąganie na koszty.
  • #3
    luc84
    Level 2  
    Witam,
    Pytanko do kolegi Gimak - czy masz może dostęp do opisu programu VSI Diagnostic (co oznaczają dane parametry, z czym się wiążą itd.) i ewentualnie jak należy prawidłowo wyregulować instalację? Dzięki za ewentualną pomoc.
  • #4
    Jerzyk25
    Level 11  
    (port USB potrzebuje zainstalowania odpowiedniego sterownika, który dostaniesz z interfejsem)

    czy ma ktoś taki sterownik?
    kupiłem interfejsa ale przez usb mi nie działa
  • #5
    gimak
    Level 40  
    A ma kolega interfejs pod USB czy pod RS232 - wydaje mi się, że pod RS232, bo do USB dołączają płytę ze sterownikiem. Do interfejsu pod RS232 sterownika nie trzeba - trzeba tylko w programie wybrać odpowiedni com.
    Przy interfejsie pod RS232, aby działał pod portem USB trzeba mieć przejściówkę RS232<>USB oraz zainstalowany sterownik do tej przejściówki. Ja taką przejściówkę ze sterownikiem kupiłem w Vobisie.
  • #6
    Jerzyk25
    Level 11  
    kupiłem przejściówkę pod usb ale nie mogłem się połączyć zatem kupiłem adapter do gniazda pcmia i teraz się łączę, mam inną prośbę, czy ktoś wie jakie powinny być parametry w prinsie z niebieskimi wtryskiwaczami przy mondeo silnik 2.0?
    dzięki
    Jurek
  • #7
    nie_dobry
    Level 12  
    Witam ,na początek takie ustawienia dla ciebie,jeśli będzie coś nie tak to pozmieniaj z RC_inj i OFF_inj , nie ma jakiegoś określonego schematu ,dwa identyczne auta mogą całkiem inaczej pracować na takich samych ustawieniach .
    Zakładka Mixture
    3: RC_inj = 110
    4: OFF_inj = 5
    19: Ti_max_fac = 300
    20: Ti_max_rpm = 0
    11: Lamb_min = 37
    12: Lamb_max = 43
    13: OL_max = 300
    14: OL_min = 300
    22: Cycles = 6
    15: Activate = 351
    Zakładka Vehicle
    7: Bank = 1
    10: Cyl = 4
    6: Low_level = 170 (1.7 bara)
    21: Idlle_level = 220 (2.2 bara)
    17: Temp_min = 35*C
    16: TSO_warm = 5
    30: TSO_cold = 500
    31: Double Mix = 0
    2: TOL = 500
    23: ETL = 350
    24: DOL = 500
    Zakładka Sensors
    1: RPM_fac = 10
    5: RPM_flank = falling
    8: L_type = Disabled
    9: TPS_tye = Disabled
    18: Press_type = 3.5 bara
    Zakładka Spare
    25: Start correction = 1000
    26: Start cor 20C = 15
    27: Start cor 80C = 15
    28: Lcor = 200
    29: Lor_cycles = 0
    32: DCY_limit = 0
    33: RPM_min = 33
    34: AFCO = 34
  • #8
    Jerzyk25
    Level 11  
    a czy te parametry Rc_inj oraz Off_inj nalezy zmieniac do 5 jednostek?
    ostatnio zaczęło bardzo mi szarpać, podejrzewam ze moze trzeba wtryskiwacze wyczyścić solidnie, na allegro się ogłaszają ze potrafią super wyczyścić, reduktor mam po regeneracji.
  • #9
    v88
    Level 13  
    firma BDB z Wielowsi obsługuje kilkadziesiąt warsztatów w Polsce i kilka w Niemczech (adresy na ich stronie internetowej), może u nich warto wyczyścić?
    zawsze możesz przedzwonić do dowolnie wybranego i zapytać o opinię
  • #10
    wojtek0604
    Level 10  
    Witam wsyzstkich.Może ktos mial okazje ustawiac silnik z turbo?
    I czy normalny jest wzrost cisnienia w zależności od obciazenia silnika. Tzn.robocze jest na 1,85 wiecej sie nieda ,ale podczas ostrego przyspieszania cisnienie siega 3,5.
    Co wy na to
    Instalka ma przebieg 80tzs .
  • #11
    gimak
    Level 40  
    Quote:
    Witam wsyzstkich.Może ktos mial okazje ustawiac silnik z turbo?

    Nie bawiłem się w te klocki, ale z tego co wiem, to przy turbo powinien być inny reduktor niż do normalnych oraz w nowszych programach diagnostycznych jest w ustawieniach zakładka "turbo".
    Quote:
    I czy normalny jest wzrost cisnienia w zależności od obciazenia silnika. Tzn.robocze jest na 1,85 wiecej sie nieda ,ale podczas ostrego przyspieszania cisnienie siega 3,5.

    Jeżeli jest to ciśnienie gazu na listwie w stosunku do atmosfery, to wydaje mi się to raczej normalne. Według mojego mniemania (może błędnego), do ciśnienia jakie daje reduktor dodawane jest ciśnienie panujące w układzie dolotowym (korekcja ciśnienia jakie daje turbosprężarka).
    Ale może to być oznaką zanieczyszczonego reduktora lub mało elastycznych membran (przebieg i wiek).
  • #12
    wojtek0604
    Level 10  
    Logicznie myslac rosnace cisnienie moze byc spowodowane cisnieniem turbo, ale (to tylko teoria) jezeli reduktor daje np 1,8 bara a turbo nawet do 2 bar wtedy silnik przestalby pracowac na gazie bo cisnienie jego wtrysku bylo by -0,2bar . W silniku wolnossacym takiej sztuacji niema bo w kolektorye yawsye panuje podcisnienie.
    Może to prawidłowa reakcja instalki ze zwieksza cisnienie o wartosc cisnienia turbo.
    To tylko moja teoria. Teoryzując dalej ,gdy udaloby mi sie podniesc cisnienie robocze do 2,2bar przy pelnej mocy turbo cisnienie gazu na wtryskiwaczach bedzie okolo 4 . Wlasnie dlatego szukam kogos kto mial okazje stroic turbo.
  • #13
    gimak
    Level 40  
    Ja w swoim reduktorze też spotkałem się z podobnym problemem, że reduktor nie reagował na kręcenie śrubą regulacyjną - ciśnienie nie zmieniało się. Nie wiem również jak to wytłumaczyć, ale w czasie jazdy przy szybkim wciśnięciu pedału w podłogę ciśnienie ani drgnęło. Jedyne co pomaga to kręcenie śrubą regulacyjną do końca w kierunku zmniejszenia ciśnienia. W pewnym momencie jakby zacięcie puściło i ciśnienie zaczyna spadać i od tego momentu można ciśnienie już regulować. Co może się tam i w którym miejscu nie wiem, bo po zaobserwowaniu tego zjawiska nie rozbierałem reduktora. W jeździe to w żaden sposób nie przeszkadzało. Zwróciłem na to uwagę podczas zmian ciśnienia pracy reduktora (tak dla własnej ciekawości) jak będzie pracował silnik przy różnych ciśnieniach.
  • #14
    Konk1
    Level 10  
    kupilem wlasnie interfejs i sciagnalem soft z tego Forum-nie jestem biegly w komputrach- moze mi ktos napisac jak krok po kroku zgrac wszystko ze soba?
    z gory dzieki za pomoc
  • #15
    gimak
    Level 40  
    Konk1 wrote:
    kupilem wlasnie interfejs

    Z reguły powinna być do niego dołączona płyta ze sterownikami i plikiem z instrukcją jak to zainstalować. Sterowniki na płycie są z reguły nie najnowsze i jak nie zadziałają to podane jest gdzie można znaleźć najnowsze.
    Z reguły tak jest, że jak włożysz do gniazda nowy sprzęt, system to rozpozna, pojawi się stosowny komunikat o wykryciu nowego sprzętu i uruchomi się kreator instalacji nowego sprzętu, który przeprowadzi tą operację. Od tego trzeba zacząć. Jak jest skutek negatywny, to wtedy pytać, podając to co się uzyskało - łatwiej odpowiedzieć.
  • #16
    Konk1
    Level 10  
    Troche to trwalo- musialem jeszcze xp zainstalowac by program diagnostyczny mogl chodzić
    Odrazu zauwazylem ze cisnienie na reduktorze bylo za male.z 1,85 podkrecilem na 2,2
    Teraz zamierzam powalczyc z problemem, ktory instalka ma od samego poczatku (czyli juz 10lat) a z ktorym gazownicy nie umieli sobie poradzic. Mianowicie jezeli auto przelaczy sie na gaz na postoju to przy probie ruszenia zgasnie- trzeba na krotko przejsc na pb i dopiero podczas jazdy wrocic na gaz.
    Analogicznie jezeli przelaczy podczas jazdy kiedy na przyklad dojezdzam do skrzyzowania tez zgasnie. Podczas jazdy ze stala predkoscia lub przyspieszania przejscie jest praktycznie nie odczuwalne
    Moze mi ktos doradzic z ktorym parametrem zaczac eksperymentowac?
  • #17
    gimak
    Level 40  
    Konk1 wrote:
    Odrazu zauwazylem ze cisnienie na reduktorze bylo za male.z 1,85 podkrecilem na 2,2

    Nie wiem czy dobrze zrobiłeś. Przede wszystkim podaj czy masz silnik wolnossący czy z doładowaniem (turbo), bo ten program co masz (pewnie 2.5.1) przy turbo nie pokaże wszystkiego i nie wiem czy przy jego pomocy da się poprawnie ustawić instalację.
    Podaj jaka moc silnika ile cylindrów i jakie masz wtryskiwacze gazowe (przy keihin - jaki kolor kropki na nim).
    Konk1 wrote:
    Moze mi ktos doradzic z ktorym parametrem zaczac eksperymentowac?

    Zanim zaczniesz kombinować, zapisz jakie wartości są ustawione w poszczególnych parametrach lub porób zrzuty ekranu z nimi, tak abyś w razie niepowodzenia mógł wrócić do wartości początkowych - możesz je też tu podać, to będzie ewentualnie o czym dyskutować.
    Ja u siebie w corolli (wolnossący) ciśnienie ustawiam na rozgrzanym silniku na taką wartość, aby parametr LPG_cor na wolnych obrotach był bliski zera.
    Konk1 wrote:
    Teraz zamierzam powalczyc z problemem

    Jak już uruchomiłeś diaga to musisz poobserwować na ekranie co się dzieje w momencie jak ten problem wystąpi.
  • #18
    Konk1
    Level 10  
    cisnienie przestawilem poniewaz po regeneracji reduktora mialem ustawione "na oko"
    silnik to wolnossace V8 o mocy 209km czyli ok 26km z cylindra
    wtryskiwacze to keihin- kolor musze sprawdzic
    program tak jak podejrzewales to 2.5.1

    Dodano po 6 [minuty]:

    jakie paramery podac do ewentualnej dyskusji?
    rozumiem ze odczytac je na wolnych obrotach i przy rozgrzanym silniku
  • #19
    gimak
    Level 40  
    Konk1 wrote:
    cisnienie przestawilem poniewaz po regeneracji reduktora mialem ustawione "na oko"

    Więc ustaw je tak jak napisałem.
    Konk1 wrote:
    jakie paramery podac do ewentualnej dyskusji?
    rozumiem ze odczytac je na wolnych obrotach i przy rozgrzanym silniku

    Parametry, o których pisałem, żeby sobie spisać, to te które są wymienione w tym temacie w 7 poście. One są wprowadzone do sterownika i nie ulegają zmianie, więc jest obojętne kiedy je spiszesz, może to być na niepracującym silniku.
    W prinsie przy właściwie dobranych wydajnościowo wtryskiwaczach silnik będzie dobrze chodził już na ustawieniach wstępnych. Do optymalnego ustawienia instalacji potrzebne jest dobranie w pierwszej kolejności par. RC_inj i następnie par. OFF_inj i ewentualnie na końcu par. Double Mix.
  • #20
    Konk1
    Level 10  
    jak wczesniej pisalem instalke mam ponad 10 lat i spisuje sie bez zarzutu poza tym jednym malym problemem...
    RC inj 125%
    Off inj -30
    double mix 15%

    Dodano po 5 [minuty]:

    die podpinac lapa i pozostale parametry bede spisywal na biezaco

    Dodano po 48 [minuty]:

    wiec to u mnie wyglada tak jak ponizej. parametru 15 i 22 nie znalazlem
    cisnienie ustawilem jak mowiles. teraz mam na reduktorze 2,17 i lpg cor wskazuje 0,2%-najmniejsza wartosc, jaka udalo mi sie uzyskac

    3: RC_inj = 125
    4: OFF_inj = -30
    19: Ti_max_fac = 30,0ms
    20: Ti_max_rpm = 0
    11: Lamb_min = 37
    12: Lamb_max = 43
    13: OL_max = 30,0ms
    14: OL_min = 30,0ms
    22: Cycles- nie posiadam
    15: Activate-nie posiadam
    7: Bank = 1
    10: Cyl = 8
    6: Low_level = (1.6 bara)
    21: Idlle_level =(2.2 bara)
    17: Temp_min = 40*C
    16: TSO_warm =0,5s
    30: TSO_cold =0,5s
    31: Double Mix = 15
    2: TOL = 0,0s
    23: ETL = 35s
    24: DOL = 5%
    1: RPM_fac = 22
    5: RPM_flank = rising
    8: L_type = Disabled
    9: TPS_tye = Disabled
    18: Press_type = 3
    25: Start correction = 1000
    26: Start cor 20C = 15
    27: Start cor 80C = 15
    28: Lcor = 20%
    29: Lor_cycles = 4
    32: DCY_limit = 0
    33: RPM_min =disabled
    34: AFCO =0,0%
  • #21
    gimak
    Level 40  
    Na początek zmień par. 30 TSO_cold na 100 i sprawdź jaki to będzie miało wpływ na to problematyczne przechodzenie z PB>LPG.
    4: OFF_inj = -30 wydaje mi się trochę duże, ale to być może dlatego, że chyba masz przeholowane RC_inj =125%. Przypuszczam, że masz niebieskie wtryskiwacze i tak przez analogie do siebie bym typował na max 120%. Ale to trzeba by sprawdzić jak biegają korekty na benzynie i porównać je z korektami na gazie.
    Możesz na szybko sprawdzić w czasie jazdy (najlepiej w dwie osoby - jeden prowadzi, drugi obserwuje ekran lapka) czy RC jest dobrze dobrany. Jadąc z podpiętym diagiem, ze stałą prędkością, przy obrotach w okolicach 3000, zmieniasz paliwo PB<>LPG i patrzysz na wykres czasu wtrysku benzyny, w czasie przełączenia z jednego paliwa na drugie na wykresie nie powinno być uskoku góra/dół.
  • #22
    Konk1
    Level 10  
    parametr 30 zmienilem. jaki jest tego efekt sprawdze dopiero wieczorem jak silnik calkiem sie wychlodzi.
    to co zauwazylem to to ze zaraz po starcie przed przelaczeniem na gaz cisnienie na reduktorze bylo tylko 1,18. po przelaczeniu natychmiast skoczylo ale nie na ustawione wczoraj 2.18 tylko na 2.26-przez co korekta na gazie tez podskoczyla z wczorajszego 0,2 na 10,8
    czy to normalne objawy?

    Dodano po 1 [minuty]:

    P.S. wtryskiwacze mam niebieskie
  • #23
    gimak
    Level 40  
    Konk1 wrote:
    zaraz po starcie przed przelaczeniem na gaz cisnienie na reduktorze bylo tylko 1,18. po przelaczeniu natychmiast skoczylo ale nie na ustawione wczoraj 2.18 tylko na 2.26-przez co korekta na gazie tez podskoczyla z wczorajszego 0,2 na 10,8
    czy to normalne objawy?

    To, że było 1.18 (w diagu), to oznacza, że masz ciut nieszczelne wtryskiwacze (bo reszta zakładam, że jest szczelna), a po przełączeniu przeleciało ponad wartość ustawioną, to można przyjąć jako normalny objaw bezwładności reduktora. Startował z niskiej wartości, gdyby startował z wartości np. 1.8, to prawdopodobnie zatrzymałby się na 2.2, a po podjęciu pracy przez wtryskiwacze powinno spaść na wartość nastawioną.
    Co do parametru LPg_cor, jak silnik, a konkretnie temperatura gazu była niższa od tej przy której ustawiałeś ciśnienie i było 0.2 , to w miarę nagrzania się silnika (gazu) LPG_cor bedzie wędrował w kierunku zera.
    Konk1 wrote:
    P.S. wtryskiwacze mam niebieskie

    To przy tym RC_inj prawdopodobnie korekta LTFT na gazie jest na minusie w stosunku do LTFT na benzynie (tak byłoby o mnie w corolli).
    Ja w corolli mam 24.5 KM/cyl. i mam wtryskiwacze pomarańczowe a więc mocno za wydajne i przy RC_inj = 115% (taka jest wartość ustawiana przez producenta w sterowniku jako wyjściowa) i korekta LTFT na gazie kręciła się wokół wartości -7,-8%, a na benzynie 0,+1%. Przy RC_inj = 104% LTFT na gazie zeszła się z tą na benzynie.
  • #24
    Konk1
    Level 10  
    parametr 30- TSOcold zmienilem na 100-jest poprawa-auto przy przejsciu na gas coprawda lekko sie przydusilo ale nie zgaslo jak to mialo w zwyczaju.
    z pozostalymi parametrami bede (z Wasza pomoca) bawil sie jak wroce z urlopu
    Dzieki wszystkim za pomocne rady a w szczegolnosci koledze Gimak!
    do tematu powroce za dwa tygodnie
    pozdrowienia dla wszystkich forumowiczow!
  • #25
    nico6
    Level 17  
    Witam a może mi ktoś podpowiedzieć czy da się jakoś ustawić by działał sensor rezerwy gazu , bo byla wymieniana butla i orginalny sensor miał0-95oma a teraz jest 0-90oma i czy można jakoś zmienić te wartości . Pozdrwaiam
  • #26
    gimak
    Level 40  
    nico6 wrote:
    może mi ktoś podpowiedzieć czy da się jakoś ustawić by działał sensor rezerwy gazu

    Nie bardzo rozumiem, chyba chodzi o czujnik poziomu gazu. I pytanie, czy wcale nie działa, czy źle pokazuje.
    Ja wymieniałem butlę, ale tylko butlę, reszta (wielozawór z czujnikem poziomu) pozostał ten sam. W programie diagnostycznym Prinsa nie ma możliwości skalowania czujnika poziomu.
  • #27
    nico6
    Level 17  
    Tak chodzi o czujnik poziomu gazu zle pokazuje jak zatankujesz to pełna to sa 4 diody a po jakimś czasie zaczynaja 4 pulsować
  • #28
    gimak
    Level 40  
    Nie spotkałem się u siebie z takim przypadkiem. Po jakim czasie, a właściwie po ilu kilometrach te diody zaczynają pulsować, co pokazuje wtedy wskaźnik na butli oraz ile orientacyjnie jest gazu w butli i czy to się mniej więcej pokrywa z tym co pokazuje wskaźnik na butli?
  • #29
    nico6
    Level 17  
    wskaznik pokazuje stan faktyczny na butli tylko wskazania na wskazniku tak szaleja tylko przed wymiana butli i wskaznika bylo ok jak dobrze pamietam był tam sensor 0-95oma a ten jest 0-90 i nie wiem czy można coś z tym zrobić czy komputer sam sobie dopasowuje rezystencje wskaznika
  • #30
    gimak
    Level 40  
    A co było powodem wymiany wskaźnika, jeżeli nie było z nim problemu? Jeżeli masz jeszcze ten stary, to go załóż. Z tego co piszesz, to przypuszczam, że ten nowy wskaźnik jest niesprawny (niepewny styk na ślizgaczu) i dlatego diody "szaleją", bo gdyby styk był pewny, to mniejsza oporność samego czujnika (wg mnie) powodować by mogła inne wskazania poziomu na centralce (przełączniku), ale nie "szalenie" diod.