Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klawiatura matrycowa czy zwykłe przyciski - zakłócenia

19 Cze 2010 17:45 3022 15
  • Poziom 14  
    Witam.

Moje pytanie dotyczy wyboru rodzaju sterowania mikrokontrolera avr. O ile zwykłe przyciski z rezystorami podciągającymi i optoizolatorami sprawdzają się w warunkach zakłóceń i równocześnie chronią wejścia mikrokontrolera o tyle nie mam doświadczenia w klawiaturze matrycowej a chciałbym ograniczyć się tylko do jednego portu. Wyczytałem o rezystorach podciągających linie do plusa 470ohm. Czy klawiatura matrycowa jest bezpieczna i pewna w środowisku pełnym styczników i przekaźników. Jakie ma wady jeśli chodzi o pewność działania, jakie mogą być maksymalne rezystancje styków?

Będę wdzięczny za pomoc od praktyków którzy wyciągnęli jakieś wnioski.
    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Ja wykonałem klawiaturę 2*4 przyciski, w dodatku cztery linie danych służą jednocześnie jako linie danych wyświetlacza LCD, całość oddalona od µP o 20cm i choć wyświetlacz łapie czasami zakłócenia z sieci (jeśli są, ale to inna bajka) to przyciski działają bezproblemowo. Nie należy przesadzać z szybkością odczytywania oraz wprowadzić pewne opóźnienie po wykryciu przyciśnięcia przycisku aby wyeliminować powtórną reakcję na raz wciśnięty przycisk.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Moim zdaniem jak zrobisz prawidłowe procedury debouncingu (chociaż może nazwa nie jest idealnie trafiona), to żadne zakłucenia nie powinny tutaj przeważyć.

Jeżeli np ustawisz tak timer, że przerwanie będzie sie "uruchamiało" co 10ms, następnie sprawdzasz wszystkie kolumny (czy tam wiersze). Tam gdzie wykryjesz wciśnięcie przycisku zwiększy wartość licznika od danego przycisku. Jeżeli licznik przekroczy jakąś tam wartość (czyli np 5 dla 50 ms), dopiero wtedy przycisk zostaje oznaczony jako wciśnięty.