Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala

Michalek210 20 Cze 2010 19:14 15392 14
  • #1 20 Cze 2010 19:14
    Michalek210
    Poziom 8  

    Mam problem z glebogryzarką Robi 55 - tak jak w temacie nie odpala. Iskra jest, ale słaba i podobno pod ciśnieniem sprężania nie przeskakuje. Człowiek, od którego było to kupione mówił, że miał problemy z odpaleniem, a jak odpaliła to zaraz gasła. Po zakupie zawieziona była do takiego gościa, co się trochę zna na takich sprzętach, ale nic nie poradził.
    Na tabliczce na ramie pisze Made in Hungary, na tabliczce na silniku znowu Made in Czechoslovakia. Pojemność 50 ccm, zapłon tzn koło magnesowe, i cewki podobne są jak w motorowerze Jawa. Tam na tabliczce iskrownika(czy jak to się zwie) jest namalowane: 6V 10W. Cewka to tak jakby z wbudowanym jakimś modułem, dochodzą do niej 3 przewodziki, i widać, że jakiś element elektryczny jest przykręcony do obudowy.
    Czy można jakoś przerobić ten zapłon??? Albo jakoś naprawić? Miał ktoś do czynienia z takim sprzętem?

    1 14
  • #2 25 Cze 2010 14:14
    jack63
    Poziom 40  

    Jak jesteś dalej zainteresowany naprawą to:
    1. Znajdź wyczyść i zrób zdjęcia (może lepszym aparatem) modułu zapłonowego i właściwej cewki zapłonowej - tej z której wychodzi kabel WN. Może być dwa w jednym. Na zdjęciach tego nie widać.
    2. Odtwórz schemat układu zapłonowego z zaznaczeniem kolorów przewodów i połączeń masy. Jak sądzę jest banalnie prosty. Na pewno sobie poradzisz.
    3. Zmierz rezystancję cewki w niebieskiej izolacji. Nie widać czy to jest izolacja fabryczna. jak nie to masz pierwszego podejrzanego. Jest to cewka zasilająca moduł zapłonowy.
    4. Zmierz rezystancję cewki będącej pod w/w. wgląda na impulsator.
    To tyle. Przedstaw wyniki na forum, to pomyślimy o następnych krokach.

    0
  • #3 30 Cze 2010 14:46
    Michalek210
    Poziom 8  

    Oczywiście jestem zainteresowany naprawą.
    Zrobiłem zdjęcia aparatem, są poniżej.

    Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala

    Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala





    Czerwony przewód idzie od cewki w niebieskiej izolacji do cewki zapłonowej, gdzie na konektorku podłączone są dwa przewodziki- drugi idzie do wyłącznika na kierownicy. Zielony idzie od dwóch pozostałych cewek, które połączone są szeregowo, i na zewnątrz jak wychodzi z koszulki, poprostu sobie wisi, do niczego nie jest podłączony, ani nigdzie nie ma miejsca aby go podłączyć. Żółty przewód idzie od jakby cewki wyzwalającej? tj. od tego co widać na szóstym zdjęciu, to wystaje do dołu od tego całego pierścienia(korpusu) i tam widać czerwony plastik, a w nim stalowy rdzeń. Od góry do tej cewki dochodzi biały masowy przewód, i wychodzi żółty, który potem podłączony jest do cewki zapłonowej. Biały to masa. Poniżej schemat układu zapłonowego.
    Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala

    Jeśli chodzi o rezystancję, to na czerwonym przewodzie, czyli od cewki w niebieskiej izolacji, gdy tylko dotknęłem końcówkami multimetra pokazało 0, gdy zacząłem kręcić wałem za pomocą rozrusznika linkowego, pokazywało do 1, czyli nieskończoności. Napięcie także zmierzyłem, dochodziło do ponad 25 V, oczywiście kręcąc rozrusznikiem. Na żółtym przewodzie natomiast rezystancji nie pamiętam dokładnie, coś około 271 było, tylko nie pamiętam czy to było wtedy jak kręciłem. W najbliższym czasie zmierzę jeszcze raz i podam na forum, a napięcie to pojawiało się 0,1 V, ale to tak jakby impuls, bo pojawiło się 0,1, zaraz 000, znowu 0,1 i 000 itd.

    0
  • #4 30 Cze 2010 17:21
    jack63
    Poziom 40  

    Fajnie. Zdjęcia sporo pomogły. A schemat super.
    Cewka w niebieskiej izolacji (widać, że nie oryginalnej) jest coś pokombinowana.
    Dobrze by było to sprawdzić zdejmując ostrożnie tąże izolację. Widać, że ktoś się znęcał nad kabelkami. Trzeba to sprawdzić i poprawić połączenia: Lutowanie + koszulki termokurczliwe.
    Trzeba przeprowadzić porządne pomiary rezystancji i napięć na zmontowanym iskrowniku. Napisz czym i jak mierzyłeś.
    Nie wolno mierzyć rezystancji obracając wałem silnika!
    Przecież to prądnica! Tak mierzymy napięcia.
    Spróbuj rozebrać i zrobić zdjęcia czerwonego elementu z tranzystorem KD602.
    Tam jest układ zapłonowy. Może jest uszkodzony i uda się go naprawić.
    Tam też było coś grzebane!
    Nie napisałeś czy masz silnik dwusuwowy czy czterosuwowy.

    0
  • #5 01 Lip 2010 15:14
    Michalek210
    Poziom 8  

    Silnik oczywiście dwusów.
    Rezystancję i napięcia mierzyłem miernikiem uniwersalnym bodajże M830 BUZ. Jest to miernik z wyświetlaczem cyfrowym.
    To czerwone co mam rozebrać to cewkę WN, tą z zielonym grubym przewodem zakończonym fajką ze świecą, tak???

    0
  • #6 01 Lip 2010 16:47
    jack63
    Poziom 40  

    Tak to czerwone. Chyba było już rozbierane, bo kable są izolowane izolacją.
    Postaraj się tak rozbierać aby można było to złożyć.
    Pomiary przeprowadź jeszcze raz wg poprzedniego postu!

    0
  • #7 04 Lip 2010 11:57
    Michalek210
    Poziom 8  

    Jedyne, co udało mi się rozebrać to odkręcić tranzystor KD602 i zdjąć kabel wysokiego napięcia z fajką. Po odkręceniu tranzystora widać tylko dwa przewody wychodzące z obudowy plastikowej (czerwonej) przylutowane do dwóch elektrod tranzystora. Niestety więcej nie można rozebrać.
    A rezystancję jak mam mierzyć? Końcówkami miernika gdzie mam dotykać? Bo jak wcześniej mierzyłem to końcówką czarnego przewodu COM dotknąłem masy, a końcówką czerwonego VmAΩ dotykałem do poszczególnych przewodów od iskrownika. Nie wiem czy dobrze robiłem?
    A i jeszcze zdjąłem tę niebieską izolację z cewki. Wyglądała jakby oryginalna, bo pod niebieską izolacją była przezroczysta. A tak wogóle pod izolacją było uzwojenie z bardzo cienkiego miedzianego drutu. Drut z uzwojenia jest połączony z drucikiem w koszulce, a ten przylutowany do grubszego drutu, który jest tak z boku cewki. Zrobię zdjęcie i wtedy pokażę jak to jest, bo opisać lepiej nie potrafię.

    0
  • #8 04 Lip 2010 22:08
    jack63
    Poziom 40  

    Michalek210 Osłabiasz mnie. Jeżeli piszę niezrozumiale to bądź łaskaw mnie o tym powiadomić!
    Z mojej strony wygląda to tak:
    1. Nie czytasz dokładnie postów.
    2. Nie wykonujesz dokładnie czynności, które mogą pomóc w diagnozie.
    3. Nie starasz się powiększyć swojej wiedzy i umiejętności czytając forum.
    Starałem się aby naprawa odbyła się najmniejszym możliwym kosztem. Może popełniłem błąd. Robimy ostatnie podejście.
    Musisz otworzyć czerwoną obudowę cewki zapłonowej i wyjąć z niej elementy modułu zapłonowego i samą cewkę. Oczywiście jak nie są zalane twardą masą.
    Zdjęcia obowiązkowe. Wciąż nie wiadomo co się uszkodziło. Cewka ładująca, cewka zapłonowa czy elektronika modułu.
    Czytasz stronkę http://zaplon.pl.tl
    Wariant drugi. Kupujesz (robisz - nie znam twoich możliwości) moduł zapłonowy CDI i cewkę zapłonową przystosowaną do takich układów zapłonowych.
    Wariant trzeci. Kupujesz tzw. cewko-moduł współpracujący z cewką ładującą i impulsatorem.
    Niestety nie znam ani parametrów cewki ładującej będącej w Twojej maszynie ani typów modułów dostępnych na rynku. Może inni koledzy pomogą.
    Wariant czwarty. Dajesz glebogryzarkę do naprawy fachowcowi.

    0
  • #9 04 Lip 2010 22:14
    39006
    Usunięty  
  • #10 04 Lip 2010 22:48
    jack63
    Poziom 40  

    Rycho_T jak zwykle niezawodny. :D
    Popieram wymianę tranzystora, jeżeli jest dostęp do jego "nóżek". Tesla nie słynęła z dobrej jakości półprzewodników. Trzeba znaleźć zamiennik. Pewnie wystarczy w obudowie TO220.
    Jutro spróbuję podać typ. Pytanie czy nie przekracza to możliwości Michalek210?

    0
  • #11 11 Lip 2010 16:26
    Michalek210
    Poziom 8  

    jack63 co do twoich 3 punktów to jest odwrotnie jak opisałeś - posty czytam dokładnie, wykonuję czynności, które mogą pomóc w diagnozie i staram się powiększyć swoją wiedzę.
    Cewki nie da się rozebrać, ponieważ sama cewka, i nie wiem czy jeszcze jakieś elementy, są zalane czerwoną masą. Jedynie można odkręcić dwie śrubki i odjąć tranzystor, a po tym można jeszcze odlutować nóżki tranzystora i całkiem rozdzielić od czerwonej obudowy. Jeśli wyraziłem się niejasno to najmocniej przepraszam. Zrobiłem kilka zdjęć.
    Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala

    Rezystancje cewek są następujące: cewka w niebieskiej izolacji (czerwony przewód) - nieskończenie wielka rezystancja, żółty przewód - rezystancja 16Ω. Poniżej zdjęcia cewki po zdjęciu niebieskiej izolacji.
    Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala Glebogryzarka Robi 55 - nie odpala

    1
  • #12 11 Lip 2010 18:01
    jack63
    Poziom 40  

    Coś mi się wciąż nie zgadza, ale zrobiliśmy krok na przód. :D
    Jak mierzyłeś rezystancję cewki ładującej (w niebieskiej izolacji). Opisz dokładnie. Jaki zakres pomiarowy? Gdzie dotykałeś końcówkami pomiarowymi?
    Mam poważne podejrzenia, że ją uszkodziłeś do końca. Nawijana jest bardzo cienkim drutem. Na moje oko powinna mieć min. 300 Ohm.
    We wcześniejszych postach coś innego udawało Ci się zmierzyć. (?)
    Sprawdź tranzystor. Jak ? Poczytaj elektrodę.
    Z nim też coś mi się nie zgadza. 110V/8A.
    W ogóle ten układ wygląda na niedopasowany.

    0
  • #13 12 Lip 2010 13:44
    Michalek210
    Poziom 8  

    Rezystancję mierzyłem dotykając końcówkami jedną do masy, drugą do przewodu w miejscu, gdzie wpina się do cewki WN/cewkomodułu (ten czerwony element). Zakres pomiarowy miałem ustawiony na 2000 Ω, podziałka wynosiła w tym przypadku 1 Ω.
    A oczywiście cewka była odkręcona, więc nie dotykałem końcówką do maszyny, tylko do rdzenia cewki, który po przykręceniu dotyka masy. Tam jest jedno połączenie, moim zdaniem trochę lipne - drut, który jest nawinięty na cewce jest zawinięty jakby ręką z drugim kawałkiem, który z kolei jest zlutowany z grubszym drutem miedzianym, który znowu jest przylutowany do rdzenia. Tak mi teraz przyszło do głowy, aby poprawić te połączenia. No i jeszcze sprawdzę tranzystor.

    0
  • #14 12 Lip 2010 13:57
    jack63
    Poziom 40  

    Zmierz tak:
    1. Końcówka kabla pomiarowego do lutu na korpusie cewki. Zeskrob delikatnie utlenioną powierzchnię lutu, aby uzyskać pewny styk.
    2. Druga końcówka do połączenia kabla wychodzącego z cewki z drutem uzwojenia. Oskrobanie tlenków też wskazane.
    Uważaj! Ze zdjęć wynika, że jesteś blisko pourywania kali od cewek!

    0
  • #15 19 Lip 2010 11:45
    Michalek210
    Poziom 8  

    Teraz rezystancja wynosi 198Ω. Mierzyłem między lutem na korpusie a lutowanym połączeniem drutu z cewki i czerwonym przewodem.
    Tranzystor też sprawdzałem (współczynnik hfe) pokazywało albo zero, albo 1.

    2
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo