Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

GOLF 4 SDI problem z pierwszym biegiem /rozwiązany/

21 Cze 2010 14:10 25752 8
  • Poziom 10  
    Witam.
    Temat wałkowany jak forum długie i szerokie.
    Ale nie znalazłem objawów, które towarzyszą mojej skrzyni.

    Na początek co jest OKi: gdy samochód stoi, wsteczny nigdy nie robi problemów. Mówię o sytuacji, gdy np. wsiadam do samochodu i chcę się wycofać z garażu czy np z parkingu.
    Wsteczny wchodzi bezgłośnie. Zero zgrzytów, szarpań itp.

    W czasie jazdy wszystkie biegi wchodzą bez niepokojących dźwięków. Ogólnie biegi wchodzą dość 'mięsiście'. Nie ma problemów z redukcją biegów.
    Gdy samochód się toczy ( 10km/h) włączenie pierwszego biegu odbywa się bez problemów i bez zbędnych dźwięków.

    Lewarek skrzyni biegów nie lata bez ładu i składu, nie wykazuje luzu.

    Wymienione 4 cięgna. ( skrzynia z lewarkiem łączy się poprzez 4 sztywne cięgna)

    Poziom oleju w skrzyni jest OKi.

    W czasie jazdy od strony skrzyni nie dochodzą zbędne dźwięki.

    Sprzęgło 'bierze' (na oko) w 1/3 odległości od podłogi. Nie ślizga się, nie szarpie, rewelacja, nie muszę deptać do podłogi by zmieniać biegi.

    Poduszki podobno wyglądają OKi.

    I teraz problem:

    Stoję na skrzyżowaniu, zmiana świateł, sprzęgło, lewarek skrzyni do siebie, ruch do przodu by włączyć pierwszy bieg i... jak bym trafił na ścianę.
    Manipulacje lewarkiem, puszczanie sprzęgła i w końcu wchodzi. Nie dzieje się to zawsze.
    Czasami gdy się postaram i pokombinuje torem lewarka - czyli nie dociągnę go do skrajnie lewego położenia, tylko 'w powietrzu' wykonam ruch do przodu - 1 wchodzi bez problemów - ale może to być tylko zbieg okoliczności)

    Czasami, gdy nie mogę włączyć pierwszego biegu, 2 też nie chce wejść, a wsteczny usiłuje mi chrupnąć - to sugerowało by źle 'wysprzęgloną' skrzynię - IMHO.


    ???

    Wybierak, który wchodzi do skrzyni?
    Jakieś 'wodziki' wewnątrz skrzyni?
    Wysprzęglik?

    IMHO synchronizator pierwszego biegu jest OKi, skoro 1 wchodzi bezgłośnie przy jadącym samochodzie - chyba, że się mylę w tej kwestii.
    Jeżeli synchronizator - to co ma synchronizator do roboty przy stojącym samochodzie?

    I teraz jeszcze jedna obserwacja - gdy mam 'zablokowaną' jedynkę, gaszę silnik i bieg wchodzi idealnie. (a jednak sprzęgło czy jakieś elementy w skrzyni, ale jakie???)

    I teraz fachowcy:
    sprzęgło
    sprzęgło
    synchronizator
    wodziki
    sprzęgło
    wysprzęglik i sprzęgło :/

    Tylko rozmowa jest taka:

    Ja-opisuje problem
    Mechanik - gmera lewarkiem, słucha opisu: sprzęgło
    Ja:OKi - wymieniamy sprzęgło, tylko widzi Pan, ja przyjechałem rozwiązać problem, i co, gdy Pan wymieni sprzęgło, a ja będę miał nadal ten sam objaw? Nie chce mieć innego sprzęgła i źle wchodzącej jedynki
    Mechanik: eee,yy
    Ja: rozumiem, dziękuję Panu.

    I opinie mechaników:
    Gdyby coś było w skrzyni to by zawsze było, a nie - raz było i raz nie było.

    Mam pomysł, by spuścić do czystego pojemnika olej i zobaczyć co w nim jest.
    Jak złoty pyłek w ilościach hurtowych - synchronizator poszedł się kochać.
    Jak kawałki czegoś :/ - jeszcze gorzej.

    Jeżeli olej OKi - może to sprzęgło? Ale skoro wsteczny wchodzi bez problemu??? To sprzęgło?

    Przebieg samochodu minimum 196600 ( w ub. roku w marcu miał 163000 - wbite w kwitek dopuszczający do ruchu. W marcu tego roku skończył mu się przegląd i/lub nie pokazali mi kwitów z przeglądu z marca tego roku :) , bo było np. wbite 500000km, ja go mam od około miesiąca, auto z importu))


    Za opinie z góry dzięki :).
  • Poziom 15  
    Witam

    Jeżeli dobrze pamiętam i o tej samej skrzyni mówimy, to powiem ci co możesz sprawdzić:

    Z tyłu skrzyni jest zielona zaślepka tak duża po jej otwarciu masz dostęp do dźwigni sprzęgła, znajduje się tam łożysko i wałek wysprzęglający.

    Sprawdź to łożysko, ono może być rozwalone, gdyż jest plastikowo-metalowe i często siada.

    Następnie sprawdź długość wałka.

    Auto które robiłem to była skoda z tym silnikiem i tam właśnie było walnięte to łożysko i dlatego wałek wysprzęglający się starł o 10 mm!!! więc sprawdź te dwie rzeczy bez ściągania skrzyni.

    W załączniku masz fotki tego wałka i jego długość.
    Fotek łożyska niestety nie znalazłem.

    Życzę powodzenia
  • Poziom 10  
    No to mnie osłabiłeś.

    Dodatkowe objawy, które u siebie zauważyłem.

    Gdy 'zablokuje' mi się 1, trzymam wciśnięte sprzęgło, trzymam z lekkim naciskiem lewarek skrzyni biegów i gdy dodam gazu i obroty dojdą do mniej więcej między 2000 a 3000 bieg wchodzi lekko.

    Opisywana przez Ciebie sytuacja będzie odpowiadać w dalszym ciągu objawom?

    Dodam, że oznaczenie skrzyni to DUS.

    I teraz taka uwaga, u mnie siłownik wysprzęglający jest między skrzynią a rozrusznikiem, z przodu skrzyni. Z przodu, czyli między skrzynią a np. chłodnicą.
    Czyli niekoniecznie to chyba odpowiada opisywanej przez Ciebie skrzyni. Bo z tego co zrozumiałem, mechanizm wysprzęglający byłby między skrzynią a tylnymi kołami :). Pod podłogą samochodu, 'jakby' między lewarkiem biegów a skrzynią.

    Moja skrzynia wygląda 'chyba' w ten sposób.
    http://www.autoteile-erlangen.de/files/products/091708234106_a.jpg

    a tu jest ETKA :
    http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=4151983#4151983
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Jeżeli masz skrzynie taką jak na obrazku to mówię o niej, na tym obrazku po prawej stronie jest łapa do wysprzęglania i to tam jest to łożysko i ten pręt,
    jeżeli to jest walnięte to koszta są niewielkie, razem może 80 zł.

    Twój objaw jest bardzo trudny do zdiagnozowania, wygląda na to że coś w skrzyni się kręci co nie powinno i to najczęściej w takich przypadkach po dodaniu gazu bieg wchodzi bez problemu.

    Wydaje mi się że sprzęgło nie wysprzęgla minimalnie czyli lekko trze a po dodaniu gazu wprowadza poślizg i bieg wchodzi.

    Zrób tak podnieś przód auta i sprawdź czy ze wciśniętym sprzęgłem i wrzuconym pierwszym biegiem koła się kręcą i czy zatrzymasz to kręcenie ręcznie (dociskając buta do obracającej się opony).

    Sprawdź też czy lżej wrzucisz jedynkę z kołami w górze jak nic ich nie blokuje
  • Poziom 10  
    Powoli skłaniam się jednak ku sprzęgłu.

    Co do jedynki przy kręcących się kołach - może zapomniałem dopisać, ale gdy auto się toczy 1 zawsze wejdzie bez najmniejszego szmeru. Idealnie.

    Problem jest gdy koła stoją.

    I teraz jeszcze coś takiego - gdy stoję, sprzęgło wciśnięte, wrzucam biegi, potrafi mi się 'zablokować' np. 4.

    I gdy mam zablokowaną ową 4, gaszę silnik i 4 wchodzi bez problemu. Zresztą gdy 'zablokuje' mi się 1 i przytrzymam lewarek w wstanie 'nacisku' na 1 i zgaszę silnik - bieg od razu wchodzi.

    Podjąłem 'diecezję' - wymiana kompletnego sprzęgła plus łożysko - dam znać dla potomnych czy mi objaw przeszedł.

    Z drugiej strony - :( - obawiam się tego co napisałeś - uszkodzone łożysko i/lub wyrobione gniazda prowadzące wodzika czy jak tam to zwał.

    -----------
    Sprawdziłem zachowanie koła na podlewarowanym samochodzie.
    i buuu :(

    gdy włącze bieg i wciśnięte jest sprzęgło - koło stoi.

    jest jedno ale

    gdy wciśnięte jest sprzęgło i usiłuję włączyć 1 bieg, koło wykonuje lekki ruch, nie obrót tylko 'ruszy się'

    IMHO powinno stać bez ruchu.
    Skoro pedał sprzęgła mam wciśnięty nic nie powinno się w skrzyni kręcić, by przenosiło na mechanizm różnicowy jakiś ruch. Niestety nie mam 2 drugiego samochodu, by sobie to sprawdzić. Ten ruch jest na tyle silny, że nie da się go powstrzymać rękoma.
    Może docisk 'krzywo' bierze, może ... poczekam na wymianę sprzęgła i zobaczę efekt.
    W najgorszym przypadku będę miał nowe sprzęgło. :( /po co najmniej 200000km może mieć docisk lub tarcza fochy. Ostatecznie to tylko VW a nie SUBARU.

    SOLUTION:
    W moim przypadku, przy opisanych objawach, pomogła wymiana sprzęgła. Tak jak napisałem powyżej wymieniłem komplet.


    Jeżeli zmieni mi się coś na niekorzyść dam znać.
  • Poziom 15  
    Bardzo mnie to cieszy że po kłopocie.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Dodam jeszcze, że spuszczony olej do czystego pojemnika był klarowny i czysty, żadnych śladów ciał obcych, śladów opiłków z synchronizatorów czy innych.
    Zanim się weźmie za 'grubą' robotę dobrze jest spuścić olej i zobaczyc co w nim jest, może to być jakaś podpowiedź co do postawienia diagnozy.

    Wczoraj poszło PW, może te objawy kiedyś się przydadzą :).
    Jeszcze raz dzięki za pomoc.
  • Poziom 12  
    Pozwolę sobie podłączyć pod temat. Otóż w moim golfiku 1,9 SDI padła skrzynia a konkretnie układ różnicowy, ścięło nity. Skrzynia została naprawiona i niby wszystko jest w porządku ale od jakiegoś czasu zauważyłem że jedynka przy powolnym toczeniu (około 10 km/h) się auta jest niemożliwa do wbicia. Trzeba się niemal zatrzymać do zera, wtedy wchodzi bez problemu. Od momentu remontu skrzyni zrobiłem około 20 tyś. km i wcześniej nie zwróciłem uwagi żeby taki objaw występował. Po remoncie wymieniłem już olej w skrzyni biegów i ku zaskoczeniu mechaników nie był on czysty i klarowny, był ciemny i srebrzysty (aluminiowy). Ma ktoś z Was jakiś pomysł co to może być??
  • Poziom 10  
    Synchronizator