Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa wentylatora chłodnicy

karmel5 22 Cze 2010 14:32 9388 5
  • #1 22 Cze 2010 14:32
    karmel5
    Poziom 8  

    Witajcie, czy wiadomo Wam coś o możliwości naprawiania silnika wiatraka od chłodnicy samochodowej? Prawdopodobnie zużyły się szczotki (z powodu walniętej jakiejś czujki wiatrak chodził non stop po 2 godz. dziennie przez 2 tygodnie aż przestał). Problem w tym że obudowa silniczka jest zagniatana czy też zgrzewana i nie daje się go tak prosto rozebrać i zobaczyć a bez wprawy nie chciałbym podejmować się samodzielnego rozbrajania go.

    Czy znacie kogoś/warsztat kto zajmuje się takimi naprawami?

    Jest to dość nietypowy wiatrak (2 biegowy, 5 pinów do podłączenia) i nie mogę go dostać nawet na szrotach.

    Z góry dziękuję ze pomoc.

  • #2 22 Cze 2010 14:36
    domellus
    Poziom 28  

    Co do szczotek to możliwe ale jeszcze istnieje możliwość że bedzie przegrzany (przepalony) a wtedy to tylko nowy lub urzywany. Jeśli chodzi o naprawę to zapewne sie da tylko czasami z marnym skutkiem :) Napisz do jakiego auta i jak masz numer z wentylatora to też napisz bedzie komus łatwiej określic czy da sie zrobic czy nie :)

  • #3 22 Cze 2010 14:48
    karmel5
    Poziom 8  

    Citroen Xsara Picasso 1.6HDI (diesel), 110KM, 2006r. Nie ma problemu z dostaniem wiatraka do populrniejszego, słabszego silnika o mocy 90KM oraz do benzynowego. Ale do tego jest problem. Nr części fabryczny to 1253G4. Wariaci w serwisie Citroen wołają ponad 2 tys, zł za taki wiatrak!!!! Podczas gdy nowe zamienniki do benzynowego bez problemu można kupić za 280 zł.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Fotka tego silniczka:
    Naprawa wentylatora chłodnicy

  • #4 22 Cze 2010 15:23
    domellus
    Poziom 28  

    No faktycznie z tym modelem jest mały problem... Nie wiem jak rozmontowanie, musisz prubować inaczej chyba sie nie dowiesz bo podejrzewam że jeszcze nikt takiego silnika nie rozbierał ... jeśli Ci sie uda to podziel sie później tym jak Ci poszło, może kiedyś sie komus przyda :)

  • #5 22 Cze 2010 15:54
    carrot
    Moderator Samochody

    Wkręcasz delikwenta w imadło, młotek i płaski śrubokręt i zbijasz do siebie te rozklepane "łapki", powinno się udać ściągnąć dekiel
    Naprawa wentylatora chłodnicy

  • #6 12 Lis 2010 08:59
    karmel5
    Poziom 8  

    młotek, imadło i śrubokręt - rzeczywiście udało się "dziada" otworzyć. Szczotki były ok. Niestety ten silniczek ma w środku swoją własną elektronikę - wszystko zalane na płytce drukowanej jakimś silikonem. W jednym miejscu na płytce był wypalony silikon a pod nim jakaś dioda albo tranzystor (czarny kwadracik na 3 nóżkach, z których 1 upalona sama wypadała).
    Niestety żaden warsztat elektroniczny, który odwiedziłem (naprawy RTV, naprawa rozruszników, elektronicy samochodowi) nie chcieli się podjąć naprawy, twierdząc, że to może być więcej elementów popalonych niż tylko ten 1 (nie było na nim widać żadnych oznaczeń).
    Nie pozostało mi nic innego jak znaleźć używany wiatraczek w jakiejś normalnej cenie. Po 2 pierwszych wiatrakach, które sprawdzałem okazało się że nadal coś nie działa. W serwisie znaleźli że gdzieś w układzie brak jest przejścia i wiatrak nie dostaje sygnału do załączania się. Po usunięciu problemu wiatrak zaczął działać, ale miał najwidoczniej jakąś niekompatybilną elektronikę bo wyłączał się po 0,5h od wyłączeniu zapłonu.
    To podobno zależy od tego czy elektronika w wiatraku jest w wersji do auta z FAP (filtr cząsteczek stałych) czy bez - i w zależności od tego jest inaczej zaprogramowany.
    Wiatrak wymieniłem na taki co w ogóle nie chciał działać i dopiero czwarty wiatrak zaczął działać jak należy. Udało mi się dostać prawie nówkę, tzn. miał on wg tabliczki znamionowej i nadruków 7 lat ale albo nie był jeszcze nigdy używany, albo był wymontowany z praktycznie nieużywanego auta, bo nie miał żadnych śladów używania (nie zaśniedziała obudowa, w środku przez szczeliny widać że elektronika nawet nie zakurzona, plastik łopatek wiatraka oraz wiązka kabli lśniące). Niestety koszt tego wiatraka to 830 zł, choć i tak znacznie mniej niż chciały żydki w Citroenie (2 300zł).

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME