Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zegarek do samochodu

MICHAŁ6201 01 Jul 2010 13:35 24692 37
  • #31
    tarkan1
    Level 17  
    Co do zmiany jasności podświetlania mam takie przy oryginalnym zegarku w honda civic 94r. Po włączeniu zapłonu świeci bardzo jasno a gdy zapalam światła to świeci ciemniej (podświetlanie całej deski z licznikami tak działa). nie jestem pewien ale dało by się to zrobić w prosty sposób.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #32
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Ja to rozwiązałem w ten sposób, że u mnie świeci cały czas jednakowo bez względu na to czy włączone są światła a czy nie. Zaświeca się podświetlenie zegarka jak przekręcam kluczyk, czyli zasilanie po stacyjce. I tu mogę zmienić jasność za pomocą wartości rezystorów. Jasność wtedy tak dobrałem żeby nie różniła się w nocy od jasności zegarów i jest ok, ale w dzień to jednak za słabo.
    Podświetlenie w tym wyświetlacz ma wspólną anodę do której teraz podpięte jest +5V no i te rezystory ograniczające przy bazach tranzystorów i tak sobie teraz pomyślałem że zamiast dawać tam na anodę +5V można by dać napięcie regulowane np z LM117 oczywiście zmniejszając wartość tamtych rezystorów no i i z tego lm żeby nie poszło więcej jak 5V i wtedy można by regulować płynnie jasność jedną "podkówką". Albo zmieniając soft dodać regulacje pwm.
    Mimo wszystko jednak dobiorę wartości rezystorów. Najtaniej i najłatwiej moim zdaniem.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #33
    wind_energy
    Level 14  
    Kolego, a na czym zrobiłeś pomiar temperatury z dokładnością do 0,1st.C? Jaki masz zakres pomiaru?
  • #34
    MICHAŁ6201
    Level 16  
    Na DS18B20 a zakres jest tak jak w nocie katalogowej jak dobrze pamiętam to od -55st do +150st ale nie pamiętam, a nie mam teraz bardzo czasu szukać.
  • #35
    wind_energy
    Level 14  
    A jakiego przetwornika użyłeś? 10 Bitowego? Z moich obliczeń wynika, tak:
    |-55| +150 = 205
    205*10 = 2050 - bo napisałeś, że dokładność to 0,1st.C
    Jakiego napięcia odniesienia użyłeś?
    Jeśli 5V to by wychodziło tak:
    0,00243V = 1 Bit
    Dla uproszczenia można przyjąć 1Bit = 0,1st.C (11 bitowy to 2047)
    Z taką dokładnością kolego musiałbyś odczytywać napięcie z przetwornika, czy tak robisz czy inaczej?
    Słowo 10Bitowe to jedynie wielkość do 1023.
    Jakiego przetwornika użyłeś, jakiej kompensacji użyłeś i jak stabilny jest odczyt tak dokładnej temperatury?
    Pozdrawiam,
    WE
  • #36
    pawelas883
    Level 9  
    Bardzo ładnie wykonane?
    Ale możesz podać wymiary?
    Czy sądzicie ,czy taki projekt byłby dobry na kierownice motocykla?
    Chodzi mi o wymiary przede wszystkim. MZ 150/.
  • #37
    ukasz.S
    Level 10  
    Bardzo fajna koncepcja i wykonanie. W tym przypadku wariant z przyciemnianiem wyświetlacza po włączeniu świateł mógł by rozwiązać z problem jasnością wyświetlacza w dzień. Fabryczna instalacja musi mieć chyba podciągnięty przewód od świateł.

    Niektóre w/w kwestie można rozwiązać na etapie projektowania płytki (zostawienie wolnych padów na płytce).

    Co do ogólnych uwag to wydaje mi się że cyfry na wyświetlaczu są trochę małe (niestety pewnie ciężko dobrać coś lepszego), gdyby były większe zrezygnował bym z sekundnika, który może rozpraszać podczas jazdy.


    Co do kosztów to wydaje mi się, że można zejść do poziomu 30-50 zł.

    PS mi by się nie chciało montować osobno tych przycisków - w tym modelu samochodu demontaż osłony zegara jest bardzo prosty i te parę przycisków można umieścić na jednej płytce.
  • #38
    Marian B
    Level 36  
    Wszystko to "piękne" pod względem wykonania elektronicznego, ale czy funkcjonalne?
    Moim zdaniem zegarek w samochodzie powinien wyglądać mniej więcej tak:
    Zegarek do samochodu Zegarek do samochodu Zegarek do samochodu Zegarek do samochodu
    Jest dość ładna ozdoba, i godzinę widzą kierowca i wszyscy pasażerowie, także ci z tyłu.
    Ten zegarek "powstał" przy okazji dorabiania obudowy dla monitora kamery cofania. Największy problem był ze zrobieniem odpowiedniego podświetlenia. Podświetlenie nie jest "wewnątrz" zegarka, po kilku próbach nie dało się tego zrobić w sposób zadowalający, i dużo kłopotów przy tym z "mechaniką precyzyjną" oraz z wyprowadzeniem przewodów. Dioda podświetlająca jest umieszczona na ruchomym przegubie pod przednią krawędzią osłony monitora. Krążek światła daje się dowolnie ustawić z milimetrową dokładnością. Jest też regulacja natężenia światła za pomocą potencjometra.

    Są do nabycia bardzo ładne zegarki nawet już z obudową do samochodu, np takie:
    Zegarek do samochodu Zegarek do samochodu