Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dziwne zachowanie anteny mobilowej KF

diodak_ 22 Cze 2010 23:55 1607 12
  • #1 22 Cze 2010 23:55
    diodak_
    Poziom 15  

    Witam.
    Posiadam antenę mobilową KF Diamond z cewką MDC-80( 3,5MHz).
    Antena przykręcona do podstawy magnetycznej i ustawiona na dachu samochodu. Po podłączeniu do radia(FT-450)nie udaje się zestroić. Przy zastosowaniu zewnętrznej skrzynki AT-100pro swr jest na tyle duży, że nie udaje się też zestroić. Antena jest głucha wygląda tak jak by wogóle nie była podłączona. Sytuacja się zmienia diametralnie, gdy do radia podłączę tylko samą gorącą żyłę przewodu od anteny (wtyczka UC-1 nie zostanie dokręcona), wtedy słyszę bardzo wyraźnie stacje z całej Polski.
    Możliwe jest też zestrojenie anteny przy pomocy skrzynki.
    Przewód nie ma zwarcia i obie żyły mają przejście.
    Proszę o sugestie.
    Pozdrawiam

    0 12
  • #2 23 Cze 2010 06:17
    c2h5oh
    Moderator

    Co się dzieje po przyłączeniu innej anteny lub sztucznego obciążenia?
    Jeżeli wszystko jest w porządku to uszkodzenia trzeba szukać w antenie.
    Być może masz zwarte zwoje w cewce która jest w antenie. Może się też zdarzyć zawilgocenie cewki.

    0
  • #3 23 Cze 2010 09:28
    diodak_
    Poziom 15  

    Witam,
    Wtyczke wymienilem bo wcześniej miałem BNC i przejście do UC-1 - wtedy myślałem że to wina tego przejścia ale wymiana nic nie pomogła wręcz pogorszyła - teraz antena jest zupełnie głucha. Pomiary omomierzem nie wykazują zwarcia a przejście jest zarówno dla oplotu jak i żyły "gorącej".
    antena zaczyna sie właściwie zachowywać jak odłączę oplot od radia- wtedy to i z pomocą wbudowanej skrzynki wszystko się stroi szybko. Czy może zachodzić pętla dla prądu w.cz poprzez masę radia do obudowy samochodu i powodować takie zjawisko?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Witam ,
    Antena posiada demontowalną cewkę tak jak na załaczonym obrazku, cewka raczej nie jest uszkodzona - zresztą cała antena jest prawie nowa.
    Dodam ,że wcześniej testowałem antenę na analizatorze MFJ i rezonans wychodził na ok 3,7MHZ, ale antena wtedy była nie podłączona elektrycznie do masy samochodu tylko ustawiona na dachu samochodu. Jak połączyłem obudowę miernika z karoserią to wtedy swr wariował i nieschodził poniżej 10.

    0
  • #4 23 Cze 2010 12:55
    diodak_
    Poziom 15  

    Po podłączeniu do radia sztucznego obciążenia wszystko jest ok. - tzn. radio własciwie się stroi a swr = 1.1 Radio wcześniej testowałem na innych antenach(dipol i GP) i działało właściwie. Teraz jestem jednak na wyjeździe i chciałem użyć tej mobilowej anteny.

    0
  • #5 24 Cze 2010 00:05
    diodak_
    Poziom 15  

    Witam
    Problem istnieje w podstawie magnesowej. Okazuje się że tego typu antena nie będzie najlepiej pracować z podstawą magnesową. W/g producenta aby SWR był niski powinna mieć dobre połaczenie z masą samochodu.Dziś zrobiłem test i do masy na gnieździe UC-1 w antenie dołączyłem kilkadziesiąt metrów przewodu i położyłem go na ziemi nie łacząc z masą samochodu. Po włączeniu radia udało się dostroic antenę.Wychodzi na to żeby używać tą antenę powinienem ja zamontować na stałe do samochodu albo wozić ze soba szpulę kabla na przeciwwagę:) Macie może inne pomysły jak taka antenę zamontować na samochodzie bez wiercenia dziury w karoserii?

    0
  • #6 24 Cze 2010 08:19
    Bushman10980
    Poziom 22  

    Witam... Uchwyt na reling lub uchwyt na klapę bagażnika w zależności czy masz zmasowane relingi. - Co masz za auto?

    0
  • #7 24 Cze 2010 09:33
    diodak_
    Poziom 15  

    Ford Focus kombi ale bez relingów więc uchwyt na reling odpada.

    0
  • #8 24 Cze 2010 09:44
    Bushman10980
    Poziom 22  

    Zatem uchwyt na klapę bagażnika, ewentualnie otwór po antenie montowanej fabrycznie na 88-108MHz.

    0
  • #9 24 Cze 2010 13:27
    diodak_
    Poziom 15  

    Chyba jednak uchwyt na klapę , dzięki za info. Puki co narazie jestem skazany na przeciwwagę w postaci przewodu zwisającego do ziemi( jestem na urlopie i nie mam jak narazie kupić uchwytu). Może wiesz jak wyliczyć dlugość przewodu na przeciwwagę? Przy różnych długościach antena stroi się raz lepiej raz gorzej.

    Pozdrawiam
    SQ5MGA

    0
  • #10 24 Cze 2010 13:56
    Bushman10980
    Poziom 22  

    Przeciwwaga najlepiej jak ma długość 1/4 fali na dane pasmo np. 14MHz ~ 20m to przeciwwaga około 5m. I minimum 3 takie odchodzące od auta.

    Na 3,7MHz to będzie z 20m jedna miała.

    0
  • #11 24 Cze 2010 13:57
    pietach
    Poziom 22  

    Jeśli masz miejsce to zrób kilka przeciwwag o długości 1/4 fali (~ 20m) i każda rozłożona w inną stronę.

    0
  • #12 24 Cze 2010 14:09
    diodak_
    Poziom 15  

    Promiennik mojej anteny ma długość ok 2 m czy to ma znaczenie jak długą przeciwwage dołączyć?

    0
  • #13 24 Cze 2010 15:43
    pietach
    Poziom 22  

    Promiennik ma 2m długości bo reszta jest w cewce (no może nie cała reszta).
    Tak jak pisałem - jak masz możliwości to przeciwwagi po 1/4 fali.

    0