Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulacja silnika kosiarki nieznanego producenta.

GrandMasterT 28 Jun 2010 16:30 9582 7
  • #1
    GrandMasterT
    Level 24  
    Posiadam kosiarkę nieznanej marki, która aktualnie jest w odstawce, ze względu na problemy z silnikiem.
    Nie wiem co to za sprzęt, ale przeglądałem właśnie tematy i zauważyłem zdjęcie silnika który z boku wygląda identycznie jak mój -> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1666139.html

    Kosiarka była kupiona nowa z jakiejś promocji/wyprzedaży, od samego początku chodziła jakoś nie za specjalnie, w tym roku jednak trochę się to pogorszyło.

    Sytuacja wygląda tak:
    - zimny silnik chodzi nieregularnie, automatyczny regulator potrafi przez dłuższą chwilę pociągać i popuszczać wajchę, aż obroty w końcu się stabilizują. Jest to płynne, początkowo cykl pociągania i popuszczenia trwa może 1-2 sekundy, pod koniec - tuż przed stabilizacją - 10-15 sekund. W tym czasie naciśnięcie 1-2 razy na przycisk przy gaźniku powoduje krótką chwilę równej pracy, czasami nawet przyspiesza moment ustabilizowania się obrotów. Obroty są według mnie ciut za niskie.



    - silnik odpalony po krótkiej przerwie od razu pracuje równo.

    - po rozgrzaniu silnik pracuje równo, ale po wjechaniu w większą trawę regulator obrotów jakby panikuje - dodaje obrotów i prawie od razu puszcza, jeśli jadę przez dłuższy pas jednakowej trawy, dzieje się to w równych cyklach. Nigdy jednak nie gaśnie.

    Mechanika nie jest moją specjalnością, ale dłubania się nie boję, dlatego pooglądałem wszystko dokładnie, rozebrałem i co się dało - przeczyściłem benzyną/naftą i szczoteczką do zębów.
    Bezpośrednio po wyczyszczeniu na elementy regulatora obrotów - tj. obie dźwigienki i ich śrubki oraz sprężynki kapnąłem po kropelce oliwy.
    Po tej prostej operacji silnik pracował wręcz zaskakująco równo - po odpaleniu na zimno natychmiast wchodził na równe obroty, na dodatek nieco wyższe od wcześniejszych, a po wjechaniu w trawę obroty regulowane były w miarę płynnie, panika regulatora i pociągnięcie do oporu zdarzały się niesamowicie rzadko.
    Pokosiłem łącznie może 2-3 godziny i niestety problem powrócił.

    Zauważyłem jednak, że gdy na włączonym silniku pociągnę mu za którąś wajchę parę razy, potrafi wejść na wyższe obroty i lepiej działać przez jakiś czas. Domyślam się więc, że problem leży w regulatorze. Jak go poprawnie ustawić ? Nie ma żadnej pewności, że nikt tam wcześniej nie kręcił, kosiarka wygląda jak jakiś składak, nie mam do tego absolutnie żadnej dokumentacji.
  • #3
    GrandMasterT
    Level 24  
    Sprawa samej regulacji jest (raczej) jasna, tylko po czym poznać, że zakończyła się sukcesem ?
    Jak powinien się zachowywać silnik podczas pracy w miejscu i po wjechaniu w trawę ? Kosiarka miała takie problemy od samego początku, więc zapewne fabrycznie była źle ustawiona i niestety nie mam żadnego punktu odniesienia.
    Druga kosiarka przyspiesza gdy tylko poczuje obciążenie i po ruchu dźwigienek widzę, że regulacja jest płynna - czy w tym silniku powinno być tak samo ?


    W kwestii gaźnika - niedawno go czyściłem, ponieważ był jeszcze inny problem - kosiarka po podpompowaniu i uruchomieniu chodziła 5-10 sekund po czym gasła. Przyciśnięcie raz czy dwa pompki na gasnącym już silniku dodawało kolejne 5-10 sekund. Wymyłem wszystko dokładnie, poskładałem tak jak było i problem ustąpił.
    Filterek powietrza również jest czysty.
  • Helpful post
    #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    GrandMasterT
    Level 24  
    Wszystkie sprężynki są oryginalne, na swoich miejscach i nieuszkodzone. O tym, że trzeba ich pilnować przekonałem się właśnie na tej drugiej kosiarce - uszkodziłem jedną ze sprężynek i miałem poważne problemy ze znalezieniem zastępczej.

    Jeszcze jedno pytanie - czy filtr paliwa w tym silniku jakoś się demontuje, czy jest na stałe zamocowany w baku ?
    Świeciłem tam latarką ale niespecjalnie widziałem możliwość jego zdjęcia.
    Chciałbym przeczyścić filterek i przepłukać bak, ponieważ na początku tego sezonu, gdy uruchamialiśmy tą kosiarkę, chodziła na paliwie z ubiegłego roku. Niby nic nadzwyczajnego, ale później okazało się, że ze starości odłaziła z kanistra (ma ze 20 lat) farba - teraz widać jak na dnie w baku przelewają się jej płatki a niewielkie fragmenty przylepiły się też do filterka (aczkolwiek nie jest na pewno zapchany).
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    GrandMasterT
    Level 24  
    No i już po płukaniu baku i regulacji.
    Z regulacją miałem pewien problem, ponieważ ta zagięta blaszka u mnie założona jest jakby odwrotnie. Tak ma być, czy to fabryczna pomyłka ? Nikt absolutnie w tym nie dłubał.

    Regulacja silnika kosiarki nieznanego producenta.

    Ponieważ nie byłem pewien, czy z odwróconą blaszką regulacja odbywa się tak samo, zrobiłem trochę inaczej - zdjałem filtr powietrza żeby lepiej widzieć, upewniłem się że przepustnica jest otwarta, na cięgnie zostawiłem minimalny luz, odkręciłem śrubę regulatora i dźwignię tak ustawiłem, żeby rozpędzający się silnik zaczynał przymykać przepustnicę.
    Chyba się udało, ponieważ teraz obroty są ciut większe a wjechanie w wyższą trawę nie powoduje od razu paniki regulatora - w dość sporym zakresie regulacja odbywa się płynnie.

    No i mam jeszcze jedno pytanie - czy i ewentualnie w jaki sposób konserwować te dźwignie ? Może po prostu powinny być suche ? Mechanizm otwierający przepustnicę obraca się z pewnym oporem, odnoszę wrażenie, jakby był na granicy blokowania się w którymś położeniu.
  • #8
    User removed account
    User removed account