Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik krokowy o duzym momencie trzymajacym

01 Wrz 2004 15:10 4736 8
  • Poziom 29  
    Witam. Posiadam silnik krokowy o nastepujacych paramettrach:

    Prąd na faze: 4,2A
    Moment Trzymajacy: 6,3Nm
    Napiecie fazy: 3,8V
    Rezystancja uzwojeniqa: 1,2 Om
    Indukcyjnosc: 8,8mH
    Krok: 1,8 stopnia

    Poszukuje ukladu sterujacego tym silnikiem: Mam uklad na L297 i L298 ale on jest to 2A :| wiec przydala by sie jakas koncowka mocy do tego ukladu, lub moze posiada ktos jakis gotowy uklad do takich duzych silnikow bo szukalem ale ciezko jest cos takiego znalesc.
    Nie odsylajcie mnie do www.silniki.pl ani www.wobit.com.pl gdyz kupilem od niech sterownik i mikroindekser ale to tylko wydane pieniadze. Chce zrobic cos prostego ale zarazem funkcjonalnego :)
  • Poziom 11  
    Cześć

    Piszesz, że kupiłeś sterownik silnika krokowego od firmy Wobit i się nie sprawdził. Zaletą firmy Wobit jest to, że produkują takie sterowniki i są dostępne. Osobiście wykorzystywałem sterowniki SMC 62 i SMC116. Sterownik SMC116 steruje silniki prądem do 8A z tym, że w zamówieniu należy podać prąd silnika na fazę. Ostatnio reklamują SMC87, gdzie prąd ustawia się doborem rezystorów. Z moich doświadczeń ze sterownikami SMC116 wynika: przy niewielkim obciążeniu można było uzyskać 5obr/sek bez rampy rozbiegowej ( start bezpośredni ). Przy dużych obciążeniach 1-2 obr/sek. Chcąc uzyskać większe obroty należe stosować rozbieg. Moment rozruchowy w dużym skrócie zależy od szybkości narastania prądu w uzwojeniu a to zależy od indukcjności uzwojenia i napięcia zasilającego fazę. Reklamowany sterownik SMC87 może pracować do napięcia 80V a SMC116 do35V, różnica znaczna. Myślę , żę powinny wzrosnąć również parametry rozruchowe. W swoim czasie próbowałem wykonać sterownik we własnym zakresie i zbudowałem. Nie wytrzymał prób w eksploatacji. Przebijały tranzystory kluczujące oraz zasilacz, który był impulsowym stabilizatorem prądu. Kosztowało to dużo pieniążków i czasu. Na rynku polskim nie znalazłem innego sprzedawcy sterowników do silników krokowych dwufazowych. Obecnie jest w miarę wolnego czasu testowany silnik krokowy 3-fazowy. Napięcie zasilania to 80V. Pierwsze obserwacje wskazują , że taki zestaw posiada lepsze własności rozruchowe. Ale posiada gabaryty większe i większy gabarytowo sterownik i zasilacz.

    Życzę powodzenia
  • Poziom 29  
    Wiec tak:
    Zakupilem z www.silniki.pl silnik krokowy 85BYGH450B, a TU jest PDF od niego. Polaczylem wszystko tak jak w pdf`ie i silnik dzialal jakby chcial a nie mogl. Raz krecil sie w jedna strone raz duga, nieraz nie mogl sie zatrzymac. Wiec metoda prob i bledow (caly dzien w plecy :roll: ) znalazlem swoja kombinacje aby podlaczyc uzwojenia silnika do sterownika. Niestety ta kombinacja nic a nic nie zgadzala sie z opisem z wobitu. Acha, kupilem sterownik SMC-116 i indekser MI 1.3.2. Lipa ogolnie z tym. Silnik na wlaczonym podtrzymaniu walu "enable" po 20 min staje sie bardzo goracy. Na mojej kombinacji pochodzil podczas prob moze pare dni i nagle na finale projektu zaczal robic problemy. Zaczal gubic kroki i zachowywal sie jakby przeskakiwal pare krokow na raz. Nie krecil sie rownomiernie ale z jakimis zrywami.

    Zna ktos moze jakis sposob na sprawdzenie poczatku i konca uzwojenia bo moze w tym tkwi caly problem :?
  • Poziom 11  
    Cześć
    Nie mam doświadczenia z silnikiem 85By....Przejrzałem opis końcówek silnika 85BYGH450B i połączył bym do SMC116 w ten sposób: zwarł na stałe końcówki: zieloną z czerwoną, niebieską z białą, koncówkę żółtą do zacisku A a pomarańczową do zacisku A\, koncówkę fioletową do zacisku B a brązową do zacisku B\. Problem grzania się silnika - może sterownik nie jest ustawiony na prąd 4,2A ( ustawia go producent na życzenie odbiorcy ), silnik nie powinien być zamknięty w ciasnej obudowie i powiniena być odpowiednia wentylacja. Gubienie kroków i nierównomierna praca może być wynikiem dużego obciążenia, dużych obrotów bez rampy rozbiegowej lub wadliwą pracą generatora taktującego. Zwrócił bym też na zasilacz, gdyż jak wykazuje praktyka jest częstym zródłem zakłócen poprawnej pracy. Zasilacz powinien być niestabilizowany ale o dobrej filtracji. Być może pracuje wadliwie indekser. Próbował bym indekser zasąpić generatorem.

    Powodzenia.
  • Poziom 36  
    Witam.
    Co do sterowników SMC- 116 mam odmienne zdanie. Jest to sterownik o bardzo dobrych parametrach. Przy Twoim silniku prąd w sterowniku powinien być ustawiony na 5A. Silnik powinien pracować w mikrokroku, czyli zworki M1, M2 wyjęte. W celu ograniczenia prądu hamowania należy załozyć zworkę na M3 (automatyczna redukcja prądu). Na wejście CKL podajesz sygnał prostokątny z generatora . Silnik który Posiadasz będzie poprawnie pracował przy częstotliwości taktowania 3-4 KHz. Musisz to dobrać doświadczalnie.
    Powodzenia.
  • Poziom 1  
    witam, jestem posiadaczem silnika krokowego 85BYGH450B i sterownika SMC116, niestety po kilku probach polaczen silnika do sterownika nie udalo mi sie uzyskac poprawnej konfiguracji polaczen i z powodu obaw o "zdrowie" silnika zaprzestalem prob, laczac w sposob podany przez WOBIT rezultaty sa identyczne jakie uzyskal Pan fantasta, jesli ktos ma doswiadczenie z tego typu silnikami i sterownikami bardzo prosilbm o pomoc, oto zdjecie opisu wyprowadzen https://obrazki.elektroda.pl/29_1163003787.jpg
  • Poziom 29  
    Widze troche stary temat odkopany.

    To co pamietam z przed 2 lat to to ze wywalilem tes smierdzacy sterownik z Wobitu i zrobilem swoj nie pamietam na jakims ukladzie. Chyba na L297 i L298. A podlaczenia jakos zmierzylem i dziala swietnie. Silnik na trzymaniu moze chodzic 24/H i nawet cieply sie nie zrobi ;)

    Jak mi sie uda dostac teraz do maszyny to powiem ci jakie mam tam pary porobione i jaki uklad.
  • Poziom 29  
    Wiec tak.

    Sterownik mam zrobiony na standardowej parze L297 + L298 a silnik podlaczony tak:

    Zółty + Przezroczysty <-- Razem
    Brązowy + Niebieski <--Razem
    Zielony - Fioletowy <-- Para A
    Czarny - Czerwony <-- Para B