Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130

nobisz 02 Lip 2010 10:58 7398 3
  • #1 02 Lip 2010 10:58
    nobisz
    Poziom 14  

    Witam,
    Wiem że temat wielokrotnie wałkowany, ale każda sytuacja różni się od pozostałych.
    Samochód i silnik jak w tytule. W czasie dłuższej równomiernej jazdy z prędkością około 80km/h zapala się kontrolka silnika, zachowanie występuje od momentu zakupu więc trudno mi powiedzieć czy "muli", pali około 8L/100km, ale dużo jeżdżę po mieście, więc chyba jest ok. Czasami można jeździć tydzień i nie zapali się wcale innym razem kilkakrotnie podczas jednej trasy. Sprawdziłem błędy przy pomocy AB-Com'a i zapisany jest "P0130 - (4) O2 sensor kreis offen - nie znajduje". Wychodzi na to, że uszkodzona jest sonda Lambda, jednak z wielu postów na ten temat wyczytałem, że błąd sondy Lambda to nie zawsze sonda. Często sugeruje się wymianę przepływomierza, jednak ten silnik nie ma przepływomierza, sprawdziłem potencjometr przepustnicy, czujnik ciśnienia, EGR, szczelność układu dolotowego, wszystko wygląda ok. Włączyłem bloki pomiarowe po kolei, zrzuty ekranowe w linkach poniżej. Podczas pomiaru napięcie sondy wahało się stale w prawidłowym zakresie (zmiany następowały bardzo często więc chyba reaguje dobrze) około 400mV. Jedyne co mnie zaniepokoiło to, że sonda bardzo rzadko wchodzi w zamkniętą pętlę sterowania.
    1. O ile dobrze doczytałem, to przy otwartej pętli sterownik ignoruje sygnał z sondy i sam sobie pobiera wartości z map, a faktycznie sondę odczytuje tylko przy zamkniętej pętli sterowania?
    2. Jak często lub czy zawsze podczas równomiernej jazdy sterownik powinien pracować w zamkniętej pętli?
    3. W bloku pomiarowym EGR mam 3 wartości: zadana w %, rzeczywista w % i rzeczywista w Voltach, rzeczywista w % zawsze posłusznie nadąża za zadaną, natomiast rzeczywista w Voltach jest zawsze 0, czy to wynika z błędów OP-Com'a. Czy wartośc w V też powinna się zmieniać? Moim zdaniem odpowiedź w procentach z potencjometru potwierdza prawidłowe działanie EGR?
    4. Jakie wartości powinny przybierać parametry "Knock retard" dla poszczególnych cylindrów, wyczytałem, że wartość 1 stopnia to utrata 2% mocy u mnie te wartości oscylują koło 10 stopni, czyli mam 20% mocy mniej?
    5. Wykluczam też uszkodzony przewód sondy, ponieważ po wypięciu sondy zgłaszany błąd uległ zmianie na P0130 - (4) O2 sensor kreislauf offen - znajduje". Czy ktoś wie co oznacza to znajduje lub nie znajduje, co oznacza cyfra (4) i skąd można pobrać oryginalną wersję, ponieważ podejrzewam, że tłumaczenie nie jest najtrafniejsze?
    6, Czytałem, że nowe nieoryginalne sondy potrafią zachowywać się gorzej niż uszkodzone oryginały. Kupić nowy oryginał czy uniwersalną? Z uniwersalną może się okazać, że mam uszkodzoną i wymienię na wadliwą i będę dalej szukał problemu?
    7. Jak można (najlepiej AB-Com'em) wykasować mapy adaptacyjne i czy to coś pomoże?
    8. Czy ma ktoś jakiś opis do AB-Com, lub jakąś tabelę z wartościami referencyjnymi w poszczególnych blokach pomiarowych?

    Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130 Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130 Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130 Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130 Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130




    Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130 Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130 Astra F silnik 1.6 SZR błąd P0130

    0 3
  • #2 07 Lip 2010 07:58
    nobisz
    Poziom 14  

    Skoro nikt nie zdecydował się pomóc to sam sobie odpowiem i może pomogę innym.
    Uznałem, że skoro faktycznie jest uszkodzona sonda lambda to powinny to potwierdzić badania na analizatorze spalin, pojechałem na stację diagnostyczną i za 10zł dostałem listę parametrów spalania:

    lambda 0,89 norma 0,97-1,03
    CO 4,3% norma poniżej 0,3%
    HC 340 norma poniżej 100

    Na wydruku było jeszcze kilka innych parametrów, które są tutaj mniej istotne i raczej wskazują na działanie katalizatora niż sondy lambda.
    W tym miejscu naprawdę polecam analizator spalin, małe pieniądze, a cenne informacje.
    Zaniżona wartość lambda generuje bogatą mieszankę, a w efekcie niespalanie do CO2 tylko do CO.

    Kupiłem sondę nieoryginalną (uniwersalną nową za 75zł), wymieniłem i odpaliłem samochód i raczej efektu nie było. Postanowiłem zresetować ECU, mimo że opinie na temat sensu resetowania są podzielone. Zrobiłem tak jak zalecają fora, odłączyłem akumulator, zaczekałem kilka godzin i podłączyłem ponownie. Na wolnych obrotach na postoju rozgrzałem silnik i pojechałem na trasę.
    Po tym zabiegu AB-COM zaczął pokazywać wartości jakby z innego silnika. Jako że screeny są powyżej nie będę umieszczał nowych tylko napiszę jakie parametry, jak się zmieniły:

    Blok 3
    Injection pulse w czasie jazdy przy głęboko wciśniętym pedale gazu wskazywał czas wtrysku ponad 5ms, po wymianie sondy wartość nie przekracza 4ms, czyli spadek spalania o około 20%!
    Spark angle before TDC czyli kąt wyprzedzania zapłonu w czasie jazdy nie zmienił się istotnie, jednak na postoju z około 15stopni obniżył się do 6stopni.
    Knock retard przy głeboko wciśniętym pedale gazu przekraczał 10, po wymianie sondy utrzymuje się poniżej 5

    Blok 4
    Fuel tank ventilation valve przed wymianą przez cały czas wskazywał 0% po wymianie pracuje płynnie i rośnie w miarę obciążenia samochodu.
    O2 sensor czyli nasza sonda, podczas rozgrzewania silnika wskazywała cały czas wartości z przedziału 0,990 do 1,010, czyli praktycznie idealne, silnik w tym czasie pracował w pętli otwartej, więc obliczał mieszankę z pominięciem wartości z sondy jednak jej wskazania informowały, że wszystko jest w idealnym porządku. Po rozgrzaniu silnika jej wskazania zmieniały się pomiędzy 60-900mV z dużo większą częstotliwością niż przed wymianą. Przed wymianą zmiany bardziej oscylowały w okolicach 400mV i zmieniały się co około 1s. Po wymianie zmiana wartości następuje kilka razy na sekundę.
    Air/fuel ratio praktycznie nie zmieniała się przed wymianą, po wymianie na zimnym silniku rosła od 12 do 14,7 w miarę rozgrzewania.
    O2 sensor loop tutaj nastąpiła największa zmiana, przed wymianą silnik prawie cały czas pracował w pętli otwartej, po wymianie rozgrzewał się w pętli otwartej, potem przeszedł do sterowania w pętli zamkniętej i tak już pozostał, co sugeruje, że cały czas zbierał dane z sondy, a wcześniej je ignorował
    Air/fuel status zmienia się pomiędzy lean i rich jak wcześniej

    Blok 5
    O2 loop blm enable zmieniło się z inactive na active, co chyba oznacza, że silnik pracuje w trybie tworzenia map.

    To tyle z mojej strony, autko chodzi bez zastrzeżeń błąd się nie wyświetla, parametry na analizatorze ideał:
    lambda 1,000 norma 0,97-1,03
    CO 0,026 norma poniżej 0,3
    HC 33 norma poniżej 100
    To już może wrażenie subiektywne, ale wydaje mi się, że silnik pracuje znacznie ciszej.

    1
  • #3 07 Lip 2010 10:54
    ociz
    Moderator Samochody

    nobisz napisał:

    HC 340 norma poniżej 100

    Po co analizator spalin, przy takim poziomie HC to aż oczy pieką. :D

    0
  • #4 07 Lip 2010 11:32
    nobisz
    Poziom 14  

    sorry, ja nie umiem diagnozować aut według pieczenia oczu :D, ale mogłeś podpowiedzieć, że należy zaglądać do tłumika przy pracującym silniku :D. Ja uważam, że dwie analizy spalin za 10zł, pierwsza ustalenie awarii, druga potwierdzenie, że wszystko gra i jest w normie to naprawdę niewiele, mogę tylko polecać

    0