Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

domowa instalacja elektryczna- zasilająca

maltoo 14 Lis 2008 21:59 268089 221
  • #181 14 Lis 2008 21:59
    boodrys
    Poziom 2  

    Witam! jestem tu pierwszy raz i chcialem sie czegos dowiedziec... Mianowicie, znajomy podniosl sobie poddasze i zrobil tam pokoj i lazienke... Podejzewam ze potrzebne beda 2 obwody na oswietlenie i gniazda, a moze 3 osobny na łazienke? I skad wziac tam prąd z rozdzielni z pietra ( kazde pietro ma swoja rozdzielnię) czy zaraz za licznikiem? Dziekuje za odpowiedz ;)

  • Katalog Megger
  • #182 14 Lis 2008 23:45
    chomiczek21
    Poziom 12  

    [/quote]?:
    ... a jeśli będziesz chciał dogrzać pomieszczenie 3,5 "kilowatowym" grzejnikiem, a żona podłączy w tym samym czasie i do tegoż gniazdka suszarkę do włosów 1600W, a te barany dały bezpiecznik 16A :!: :?:
    Zaznaczam, że nie jestem elektrykiem z zawodu i jak coś "dłubię" u siebie czy znajomych, to przedtem zasięgam porad mądrzejszych od siebie i kompetentnych [/quote] slawkuX jak sam napisałeś nie jesteś elektrykiem i lepiej nie doradzaj w kwestiach o których nie masz pojęcia.Pokaż nam choćby 1 gniazdo w instalacji domowej , które "wytrzyma" 22,17A ciągłego obciążenia?Osobiście nie spotkałem się , żeby przepisy określały że na oświetlenie ma być 1,5 a na gniazda 2,5 mm2 dobór przekroju musi uwzględniać wiele czynników jak choćby sposób ułożenia , temperaturę otoczenia ,współczynnik jednoczesności itd. pozdrowienia

  • Katalog Megger
  • #183 15 Lis 2008 07:37
    SławekX
    Poziom 15  

    chomiczek21 napisał:

    slawkuX jak sam napisałeś nie jesteś elektrykiem i lepiej nie doradzaj w kwestiach o których nie masz pojęcia.
    W kwestiach, o których nie mam nawet bladego pojęcia, nigdy nie doradzam. W sprawach, w których mam jakieś tam pojęcie, staram się doradzić umieszczając powyższe zastrzeżenie, co sugeruje, że moją wypowiedź należy zweryfikować u osób bardziej kompetentnych. Czasem piszę: "jeśli się mylę, proszę mnie poprawić".

    chomiczek21 napisał:
    Pokaż nam choćby 1 gniazdo w instalacji domowej , które "wytrzyma" 22,17A ciągłego obciążenia?
    Czy ja coś mówiłem o ciągłym obciążeniu gniazdka 22,17A pisząc:
    Cytat:
    ... a jeśli będziesz chciał dogrzać pomieszczenie 3,5 "kilowatowym" grzejnikiem, a żona podłączy w tym samym czasie i do tegoż gniazdka suszarkę do włosów 1600W, a te barany dały bezpiecznik 16A :?:
    :?:
    Przecież suszarkę do włosów włącza się na parę minut i gniazdko to spokojnie wytrzyma. Jeżeli przewód będzie zbyt cienki, to będzie się nagrzewał (przy podłączeniu czajnika jeszcze bardziej) i po jakimś czasie szlag go trafić może. Gniazdka zaś są bardzo różnej jakości i jeśli będzie lepsze niż przewód, to użytkownika takiej "oszczędnościowej" instalacji czekać mogą kłopoty.

    chomiczek21 napisał:
    Osobiście nie spotkałem się , żeby przepisy określały że na oświetlenie ma być 1,5 a na gniazda 2,5 mm2 dobór przekroju musi uwzględniać wiele czynników jak choćby sposób ułożenia , temperaturę otoczenia ,współczynnik jednoczesności itd. pozdrowienia
    Przepisy pewnie i są, a co do reszty masz rację. Ja jednak nie zamierzam studiować schematu instalacji w domu przed każdym włączeniem/podłączeniem urządzenia i dlatego wszędzie mam 3x2,5mm (do gniazd), a do oświetlenia 1,5mm. Podział na tablicy z bezpiecznikami też raczej rozsądny i perspektywiczny, bo przy dwóch pokojach z kuchnią, łazienką i przedpokojem 6 "esek" raczej wystarczy.
    Robiąc swoją instalację podpierałem się wiedzą i doświadczeniem innych, n.p.:
    Link 1
    Link 2
    ... i własnymi widzimisię co do komfortu użytkowania. :D
    Pozdrawiam.

  • #184 30 Lis 2008 18:45
    czester59
    Poziom 9  

    CZesc.Mam zabezpieczenie przedlicznikowe 25A za mam 10,10 16A i to jest na parterze a chcialbym to przeniesc na drugie pietro.Czy jest mozliwe zeby te na dole dac wieksze czyli 16,16,20A a do gory dac 10,10,16A i jaka roznicowka.

  • #185 05 Gru 2008 17:05
    karola44-81
    Poziom 27  

    Sa dwie opcje.
    1. Jezeli mozesz pociagnac na pietro zasilanie z przed tych bezpiecznikow na parterze to nie musisz zmieniac tych na dole.
    2. Jezeli musisz wziac zasilanie z tych bezpiecznikow to mozesz zalozyc ieksze ale i tak niekoniecznie. Wszystko zalezec bedzie od poboru mocy.
    Rozwiazanie 1 jest zdecydowanie leprzym rozwiazaniem.

    Roznicowka minimum 25A.
    Ale tak wogole to podales malo szczegolow. W sumie to nie wiem o co ci tak do konca chodzi. A prad to nie zabawka.

  • #187 07 Kwi 2009 22:35
    michcio
    Specjalista elektryk

    karola44-81 napisał:
    Sa dwie opcje.
    1. Jezeli mozesz pociagnac na pietro zasilanie z przed tych bezpiecznikow na parterze to nie musisz zmieniac tych na dole.
    2. Jezeli musisz wziac zasilanie z tych bezpiecznikow to mozesz zalozyc ieksze ale i tak niekoniecznie. Wszystko zalezec bedzie od poboru mocy.
    Rozwiazanie 1 jest zdecydowanie leprzym rozwiazaniem.

    Roznicowka minimum 25A.
    Ale tak wogole to podales malo szczegolow. W sumie to nie wiem o co ci tak do konca chodzi. A prad to nie zabawka.


    Nie udzielaj takich rad, bo to jest niebezpieczne.
    Znasz przekroje przewodów, ze mówisz o zwiększeniu zabezpieczenia? Na 99% nie jest to możliwe.

  • #188 08 Kwi 2009 16:38
    demsy
    Poziom 22  

    demsy napisał:
    Witam wszystkich na forum!!
    Mam jedno pytanie dotyczące instalacji. Dajmy na to ze mam instalacje dwużyłową, a chciałbym przerobić na trzyżyłową i zastanawiam sie czy przewód ochronny połączyć tak jak na rysunku czy za licznikiem?

    domowa instalacja elektryczna- zasilająca


    Nikt nie potrafi na to odpowiedziec?

  • #189 08 Kwi 2009 18:05
    Łukasz-O
    Admin Elektroenergetyka

    demsy napisał:
    Dajmy na to ze mam instalacje dwużyłową
    Na tak zadane pytanie - odpowiadam:
    Dajmy na to, że możesz podłączyć tak jak na rysunku.


    Nic nie wiemy o Twojej instalacji przedlicznikowej a wróżenie z fusów nie należy do specjalności tego forum.

  • #193 09 Kwi 2009 23:55
    Łukasz-O
    Admin Elektroenergetyka

    demsy napisał:
    intalacja która jest na zdjeciu nie jest moją instalacją.

    Z elektrycznego punktu widzenia, nie ma to znaczenia czy instalacja jest Twoja czy nie.
    demsy napisał:
    podałem tylko przykład, bo chciałem sie tylko dowiedziec czy podłączyc przewód neutralny przed czy za licznikiem.

    Jeśli wykonujemy podział to zawsze przed licznikiem, jednak to nie jest w tej chwili najważniejsze. Są inne ważne zagadnienia o które pytałem post wyżej. Ponieważ nie znamy odpowiedzi, możemy jedynie otworzyć i wypić sobie piwko. Rozumiesz?

  • #196 31 Maj 2009 08:11
    retrofood
    Moderator

    Możesz.

  • #197 24 Cze 2009 12:46
    pn1985
    Poziom 1  

    mam pytanko dostałem w spadku dom z bratem na pół i chce remontowac 2kondygnacje + chce zrobic poddasze mieszkalne MOIM PROBLEMEM JEST TO ZE MAM w domu instalacje z lat 80tych alu i topiki i 4 przewody do domu chcialbym to wymienic na , ile by wyniosla mnie rozdzielka na 16 obwodów+prawidłowy uziom

    Przed napisaniem kolejnego postu popraw pisownię oraz przeczytaj regulamin, a w szczególności pkt 10.9 oraz 15. [Łukasz]

  • #198 24 Cze 2009 13:46
    michcio
    Specjalista elektryk

    Nie na różnicówki tylko na wyłączniki nadprądowe.

    16 esek po 10 zł to 160 zł.
    2 róznicówki 3-fazowe (na gniazda i światło) to w sumie 300 zł.
    Rozłącznik FR to 50 zł.
    To takie minimum.
    Plus rozdzielnica, do tego pasowała by minimum 3x12 (36 modułów) np. RWN36 około 180 zł.

    W sumie spodziewał bym się coś koło 700 zł za wyposażenie rozdzielnicy plus jakieś drobiazgi (przewody, listwy, szyny).

    Uziom? Tego nikt nie powie. Trzeba robić tak żeby uzyskać odpowiednią rezystancję. Ale ja polecam otok. Bednarka minimum 25x4 ocynkowana wokół budynku metr od ścian i 60 cm pod ziemią, połączenia spawane i zalane masą bitumiczną.
    Od takiego uziomu można wyprowadzić w razie czego wąsy do instalacji odgromowej.

    Tylko pamiętaj - zawsze 3x2.5 do gniazd i zawsze przewód PE do oświetlenia, czyli o np. żyrandoli przewód 4x1.5, do pojedynczych opraw 3x1.5!

    Nie zapomnij o oddzielnych obwodach do pralki, zmywarki (nawet jeśli jej nie ma!), 3-fazowego podłączenia do piekarnika i ew. płyty elektrycznej (to tu mamy już eskę 3f, więc 2 miejsca w rozdzielnicy więcej), oddzielnych gniazdach kuchennych, pokojowych, łazienkowych itd.

    Jeśli będą to oddzielne mieszkania, to każde musi mieć oddzielną rozdzielnicę, a gdzieś przy wejściu trzeba pomyśleć o skrzynce na dwa liczniki.

  • #199 26 Cze 2009 14:02
    Artis79
    Poziom 9  

    Witam

    Jestem an etapie wymiany instalacji elektrycznej w mieszkaniu. Instalacja jest stara, tzn kable aluminiowe plus jakieś dziwne przeróbki poprzednika więc postanowiłem, że trzeba to uporządkować na przyszłość. Problem u mnie polega na tym, że jest bardzo mało miejsca we wnęce gdzie mam licznik i nie zmieszczę tam więcej niż czterech "esek". Pod spodem wkleiłem moją koncepcje proszę o komentarze. Będę robił to pierwszy raz ale jestem po technikum elektrycznym wiec pojęcie mam, również na polibudzie miałem co nie co.

    1. Wg informacji dostawcy prądu mam 5,7 kw zainstalowane w związku z tym, przy tej liczbie urządzeń nie będzie problemów?
    2. Jakie bezpieczniki stosować do poszczególnych obwodów. łazienka 20A, kuchnia 20A, gniazdka w pokojach 16A i oświetlenie 10A?
    3. Jak to jest z tą różnicówką? jak widzicie nie dałem jej ponieważ w tym temacie różnie pisali.
    4. Na zdjęciu nie widać kabli wiec napisze dla gniazdek 2,5 a dla oświetlenia 1,5.
    Macie jakieś uwagi jeszcze?

    domowa instalacja elektryczna- zasilająca

  • #200 26 Cze 2009 18:34
    michcio
    Specjalista elektryk

    Źle określiłeś moce urządzeń, bo:
    -Zmywarka to nie 1000W tylko około 2500W.
    -Pralka to nie 1000W tylko nawet 3000W.


    Na światło góra 10A a może i nawet 6 A. Na gniazda 16 A, 20 A to zdecydowanie za dużo, przewód 2.5 tego nie wytrzyma.
    Oczywiście każdy obwód musi mieć swoje zabezpieczenie.
    Jeśli nie masz miejsca w jakiejś tam wnęce to zrób normalną rozdzielnicę w przedpokoju na ścianie. Tylko nie nad drzwiami ale na wysokości głowy a nawet niżej. Najlepiej wtynkową wykuwając dziurę w ścianie (najestetyczniej). Chyba, że to wielka płyta to w żelbetonie kuć nic nie możesz.

    Schemat ogólnie poprawny, ale brakuje różnicówki, która musi być w nowej instalacji przynajmniej dla łazienki.

    I nie zgadzają się oznaczenia - jeśli przed licznikiem jest PEN (czyli układ sieci to TN-C) to możesz tak zrobić jak na schemacie (rozdział na PE i N). Natomiast jeśli faktycznie jest to N (czyli układ sieci TT) to nie można z niego wyprowadzić TT tylko trzeba zrobić swój uziom dla przewodu PE.

  • #201 27 Cze 2009 13:07
    michcio
    Specjalista elektryk

    Weź pod uwagę że wszystkich urządzeń jednocześnie przecież używać nie będziesz. Wyobraź sobie jakieś sytuacje najbardziej prawdopodobne i czy wystarczy mocy. Ewentualnie można dokupić więcej mocy.

    Co do różnicówki - możesz dać jedną na całą instalację.
    A co do dwóch przewodów + różnicówka - zauważ, że przecież do każdego budynku zawsze dostarcza się dwa przewody, nigdy 3. Dopiero tam następuje rozdział na 3. Ewentualnie robi się to w złączu.
    Róznicówki nie wolno stosować jeśli za nią jest układ 2-przewodowy. Jeśli przed nią następuje rozdział to jest OK.

    Punktu rozdziału nie trzeba uziemiać. Choć jest do dobre, to nie konieczne. Szczególnie jeśli jest to x-piętro jakiegoś bloku, wtedy uziemienie jest nierealne.

    Układ sieci? Telefon do ZE lub do aministracji.

  • #202 12 Lis 2009 23:17
    stani^c
    Poziom 12  

    demsy napisał:
    demsy napisał:
    Witam wszystkich na forum!!
    Mam jedno pytanie dotyczące instalacji. Dajmy na to ze mam instalacje dwużyłową, a chciałbym przerobić na trzyżyłową i zastanawiam sie czy przewód ochronny połączyć tak jak na rysunku czy za licznikiem?

    domowa instalacja elektryczna- zasilająca


    Nikt nie potrafi na to odpowiedzieć?


    a nie lepiej do ziemi konkretne uziemienie jest lepsze niż zerowanie. w twoi przypadku nawet prostsze do wykonania.
    jeśli nie to po liczniku bo jak chcesz się dostać do przewodów przed - ingerencja w te kabelki może być potraktowana przez zakład energetyczny jako lewy podłącz :( a to poważne kłopoty. Dodatkowo różnicowo-prądowy (o ile taki jest w instalacji) może ci waryjować jeśli użyjesz zerowania

  • #203 28 Lis 2009 23:31
    gregov82
    Poziom 9  

    Przeczytałem cały temat i tylko jednej rzeczy do końca nie rozumiem. W dość starym blokowisku mam instalację 2-przewodową, która oczywiście ma w gniazdkach połączone przewód niebieski z bolcem. Chcąc wymienić instalację na 3-przewodową nie chcę ruszać licznika i wszystkiego co jest przed nim. Czy mogę rozdzielić za licznikiem, a przed różnicówką kabel niebieski (nie wiem czy to N czy PEN) nie znając rodzaju sieci pod którą jestem podpięty (przed różnicówką połączyć go z szyną PE, a za z szyną N)? Jeśli w gniazdkach mam bolec połączony z kablem niebieskim to wnioskuje, że jest to kabel PEN i mogę zrobić taki rozdział ?

  • #204 04 Gru 2009 12:25
    fantom
    Poziom 31  

    gregov82 napisał:
    Przeczytałem cały temat i tylko jednej rzeczy do końca nie rozumiem. W dość starym blokowisku mam instalację 2-przewodową, która oczywiście ma w gniazdkach połączone przewód niebieski z bolcem. Chcąc wymienić instalację na 3-przewodową nie chcę ruszać licznika i wszystkiego co jest przed nim. Czy mogę rozdzielić za licznikiem, a przed różnicówką kabel niebieski (nie wiem czy to N czy PEN) nie znając rodzaju sieci pod którą jestem podpięty (przed różnicówką połączyć go z szyną PE, a za z szyną N)? Jeśli w gniazdkach mam bolec połączony z kablem niebieskim to wnioskuje, że jest to kabel PEN i mogę zrobić taki rozdział ?


    Nie widze powodu dla ktorego bys nie mogl ale jestem elektronikiem a nie elektrykiem.

    Ciekawi mnie co innego (jako elektronika ktoremu wszystkie prady w obwodzie musza sie zgadzac) i chcialbym do tego wykorzystac schemat kolegi demsy. Otoz zalozmy ze mamy taki przypadek ze licznik ma zabezpieczenie 25A i dalej w domu mamy 3 obwody zalozmy 16A,16A i 10A. Jak latwo policzyc mozna uzyskac przypadek w ktorym zadna s-ka nie poleci a wywali glowny bezpiecznik przedlicznikowy tzn np odpowiednio 10A, 10A i 7A (bo obwody sa polaczone rownolegle). Czy ja cos zle mysle ? Osobiscie dalbym glowna s-ke za licznikiem na 25A (jak kolega demsy) ale z kolei biorac pod uwage stopniowanie powinienem dac 20A ale dlaczego mam tracic te 5A skoro wiadomo ze eska poleci szybciej niz topik przed licznikiem. Z kolei tej roznicowki na 40A u kolegi demsy na jednym z obwodow zupelnie nie rozumiem. Uprzejmie prosze o wyjasnienia elektrykow z umiejetnoscia myslenia a nie odpowiedziami typu "bo tak ma byc".

  • #205 27 Gru 2009 18:39
    pati30
    Poziom 9  

    Chcę wymienić rozdzielnie w mieszkaniu jest jeszcze na topnikach. Chcę zrobić S i prądowo różnicowy.
    są 4 pokoje
    łazienka
    kuchnia
    W kuchni jest siła do piekarnika. czy może mi ktoś powiedzieć co kupić żeby to dobrze zrobić i jak podłączyć p-r na 230V i na siłę.

  • #206 27 Gru 2009 19:36
    Arturo2005
    Poziom 33  

    Prosta i bezpieczna rada - zatrudnij elektryka :) Chcesz wymienić rozdzielnice a nawet nie masz pojęcia w jaki sposób podłączyć ?

  • #207 27 Gru 2009 20:56
    retrofood
    Moderator

    fantom napisał:
    Ciekawi mnie co innego (jako elektronika ktoremu wszystkie prady w obwodzie musza sie zgadzac) i chcialbym do tego wykorzystac schemat kolegi demsy. Otoz zalozmy ze mamy taki przypadek ze licznik ma zabezpieczenie 25A i dalej w domu mamy 3 obwody zalozmy 16A,16A i 10A. Jak latwo policzyc mozna uzyskac przypadek w ktorym zadna s-ka nie poleci a wywali glowny bezpiecznik przedlicznikowy tzn np odpowiednio 10A, 10A i 7A (bo obwody sa polaczone rownolegle). Czy ja cos zle mysle ?
    Bardzo dobrze! Tak właśnie będzie. Ale to rzadkie zjawisko.
    Osobiscie dalbym glowna s-ke za licznikiem na 25A (jak kolega demsy) ale z kolei biorac pod uwage stopniowanie powinienem dac 20A ale dlaczego mam tracic te 5A skoro wiadomo ze eska poleci szybciej niz topik przed licznikiem.
    1. eska nie zawsze leci szybciej niż topik
    2. a po co w ogóle dawać? Wystarczy zwykły wyłacznik FR. By nie tracić tych 5A.

    Z kolei tej roznicowki na 40A u kolegi demsy na jednym z obwodow zupelnie nie rozumiem. Uprzejmie prosze o wyjasnienia elektrykow z umiejetnoscia myslenia a nie odpowiedziami typu "bo tak ma byc".
    Bo te 40A oznacza po prostu wytrzymałość a nie próg zadziałania. Wiekszy amperaż oznacza możliwość zastosowania aparatu w obodach o większym obciążeniu. Masz pewnie problemy ze zrozumieniem istoty działania RCD. Jak zrozumiesz zasadę działania to problem zniknie.

  • #208 31 Gru 2009 14:30
    fantom
    Poziom 31  

    retrofood napisał:

    2. a po co w ogóle dawać? Wystarczy zwykły wyłacznik FR. By nie tracić tych 5A.[/color]


    To czym sie rozni FR od S ? Myslalem ze to tylko zwykly wylacznik, chyba ze chodzi o to ze s-ka rozlacza tylko przewod fazowy a FR-ka obydwa, to by wyjasnialo sprawe.

    retrofood napisał:

    Bo te 40A oznacza po prostu wytrzymałość a nie próg zadziałania. Wiekszy amperaż oznacza możliwość zastosowania aparatu w obodach o większym obciążeniu. Masz pewnie problemy ze zrozumieniem istoty działania RCD. Jak zrozumiesz zasadę działania to problem zniknie.[/color]


    Oczywiscie rozumiem co to jest RCD i do czego sluzy (toz to banalnie proste) ale w obecnej chwili chyba wszystkie RCD maja modul nadpradowy wiec doszedlem do wniosku ze to oznaczenie wskazuje na 40A zabezpieczenie nadpradowe.

  • #209 31 Gru 2009 14:46
    retrofood
    Moderator

    fantom napisał:
    ale w obecnej chwili chyba wszystkie RCD maja modul nadpradowy wiec doszedlem do wniosku ze to oznaczenie wskazuje na 40A zabezpieczenie nadpradowe.


    A gdzież tam. Te z modułem nadprądowym maja literą przed amperażem, tak jak eS-ki. Np.:
    40 A oznacza brak członu nadprądowego
    B40 A oznacza z członem nadprądowym o ch-ce B ... itp.

  • #210 05 Sty 2010 11:48
    fantom
    Poziom 31  

    retrofood napisał:
    fantom napisał:
    ale w obecnej chwili chyba wszystkie RCD maja modul nadpradowy wiec doszedlem do wniosku ze to oznaczenie wskazuje na 40A zabezpieczenie nadpradowe.


    A gdzież tam. Te z modułem nadprądowym maja literą przed amperażem, tak jak eS-ki. Np.:
    40 A oznacza brak członu nadprądowego
    B40 A oznacza z członem nadprądowym o ch-ce B ... itp.


    Ok zrozumiano ale co z tym FR ? Przeciez on nie daje zadnego zabezpieczenia bo nie dziala jak S-ka tylko musi byc wylaczony manualnie. Powraca wiec pytanie jak zabezpieczyc przedlicznikowy bezpiecznik bez "utraty amperow" ?