Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

domowa instalacja elektryczna- zasilająca

maltoo 01 Sep 2004 19:44 273432 221
Tespol
  • #1
    maltoo
    Level 11  
    Mam mieszkanie do remontu, z braku środków chciałbym sam wykonac instalację elektryczną, później oczywiście poszukam elektryka który załatwi wszystko w "energi". Chciałbym aby była to instalacja nowoczesna z zabezpieczeniem różnicowo-prądowym, posiadam 1 fazę i tak zostanie, 3pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój. Prosiłbym o pomoc jakie zastosować zabezpieczenia na poszczególne obwody, jakie zabezpieczenie przedlicznikowe i jakie zabezpieczenie albo zabezpieczenia różnicowo- pradowe. Nigdy nie podłączałem "różnicówki" więc prosiłbym o opis albo schemat.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    Najpier napisz co wchodzi do mieszkania-zasilanie jest dwużyłow czy trzyżyłowe, jak daleko jest ewentualnie do punktu uziemienia przewodu neutralnego lub ( jeśli jest ) skąd idzie PE.
    Pozdr. J.
  • #3
    ekaand
    Level 22  
    Żeby podejść do tematu,to może najpierw określ ile możesz przeznaczyć kasy na tą instalację.Wtedy łatwiej będzie doradzić jak mocno rozbudowywać.Wnioskuję z Twojego postu,że jest to mieszkanie w bloku?
  • #4
    maltoo
    Level 11  
    Dzięki za schemat różnicówki.
    Więc tak, gniazd to myślałem ze 3-4 w każdym pokoju, myślę że osobno kuchnia i łazienka - pralka, bojlera w łazience nie ma, kuchenka jest na gaz, ale z piekarnikiem elektr. pobór około 1600W max. z tego co pamiętam.
    Obwody byłyby łączone w puszkach.
    Obecnie zabezpieczenie przedlicznikowe to 20A.
    Mam przy okazji pytanie, czy dać jedną różnicówkę na całe mieszkanie czy lepiej na każdy obwód, a może na kilka np. tylko gniazda, nie jestem elektrykiem więc chciałbym poradzić się jak lepiej.
    Będąc w elektrycznym widziałem że są "eski" typu B,C o co w tym chodzi? Proszę nie śmiać się i wytłumaczyć językiem dla laika.
    W sklepie powiedzieli mi że zabezpieczenie przedlicznikowe powinno być zwykłe - topikowe, a dlaczego ? Tak podobno się robi?
    Robiąc schemat prosiłbym o wartości poszczególnych zabezpieczeń. Dzięki.
  • #5
    adamjur1
    Level 41  
    1. Pzredlicznikowe topikowe ze względu na ich mozliwe dodboru charakterystyki- zwloczne gG, pozwoli to wyrzucic s-kę w domu a nie s-20A w pionie przy liczniku.
    2.Rożnicówek im więcej tym lepiej ( i drożej ) w takiej instalacji minimum dwie- odzielna na łażienkę - kuchnie, i na resztę instalacji.
    3. Dla lepszej funkcjonalności instalacji obwody oświetlenia podziel przynajmniej na dwa, tak aby sasiadujace pomieszczenia była na różnych( jak padnie s-ka to chociaż coś będzie swiecić)
    4.instalacje gniazd wtykowych w łazience, kuchni wykonaj kablem 3x2,5mm2 ( dużo tego nie będzie a warto
    5.gniazda "z bolcem" w łazience IP 44 ( z klapką )
    6. Nie wiem jak duża jest Twoja łazienka ale istnieje pojęcie stref w takich pomieszczeniach jeśli masz wannę to:
    -w strefie 0 ( wnętrze wanny) urządzenia zasilane z 12V ( źródło musi znajdować się po za strefą
    -jest pojęcie strefy 1 to obrys zewnętrzny wanny
    - strefa 2 to strefa 1 plus 0,6 m
    -strefa 3 to str. 2 + 2,4 m
    -jedynie w strefie 3 wolno instalować gniazda wtyczkowe jeżeli są ( pominę wynalazki SELV,PELV) zabezpieczone w-różn. pr 30mA.
    oby Twoja lazienka to pomieściła, inaczej( w zgodzie z prawem energetycznym i budowlanym) włosy będziesz suszył na korytarzu :) :cry:

    Moim zdaniem potrzebujesz na początek
    100mb YDY 3x2,5 na gniazda o dużym obciążeniu
    100mb YDY 3x1,5 na pozostałe Kupowanie w setkach jest opłacalniejsze, a ździwisz się ile tego wyjdzie Zacznij od obwodów 3x2,5 , potem resztą ( jak zostanie) obwody innych gniazd, potem możesz obliczyć ile 3x1,5.
    trochę 4x1,5 na żyrandole ( jeśli planujesz)
    2 szt P302 25A 30mA
    2 szt S301B6A na światła
    2 szt S301B16A - pralka i kuchenka
    2-4 szt S301B10A na obwody gniazd
    1 szt S301B1A na dzwonek ( żeby ci złośliwi nie spalili mieszkania zapałką w przycisku dzwonka)
    jakaś lampka neonowa ( może dwie na róznicówki)
    puszki podtynkowe z odpowiednim systemem złączek ( tu są różne szkoły ja używam WAGO możesz prześledzić dyskusję na ten temat na elektrodzie)
    o przepięciówkach nie będę wspominał bo napewno nie ma innych stopni w bloku, a jeden stopień potrafi kosztować tyle co Twoja instalacja.
    i na końcu jak zbierzesz wszytko to dobierz obudowe rozdzielni z samych urządzeń wychodzi 15 s ale dla wygody montażu proponuję min 2x 12.


    to tylko skrótowo aby pokazać wagę tematu ( czubek góry lodowej) po szczegóły odsyłam do książki:
    Instalacje elektryczne Henryka Markiewicza
    lub skróconą wersję
    Instalacje elektryczne w budownictwie Witolda Jabłońskiego

    Jak dojdziesz do szczegółow to pytaj

    Pozdr. J.
  • Tespol
  • #6
    Ryszard49
    Level 37  
    Witam.
    Podrzucam stronkę: http://www.gip.pl/prewen/publikacje/broszury/Ele-doInter/st.htm
    Trochę teorii nie zaszkodzi.
  • #7
    maltoo
    Level 11  
    Jak na razie to wszystko rozumiem, trochę mi już pojaśniało, parę nowości załapałem.

    Mam pytanie do adamjur1, chodzi mi o - "jakaś lampka neonowa, może na różnicówki" - można jaśniej?
  • #8
    adamjur1
    Level 41  
    Chodzi o sygnalizację załączenia/wyłączenia wyłącznika różnicowo-pradowego, L301 wyggląda ja S tylko z oczkiem zamiast dźwigni
    Pozdr. J.
  • #9
    maltoo
    Level 11  
    A jak ją wpiąć i gdzie żeby działało?
  • #10
    Ryszard49
    Level 37  
    Podłącz miedzy L a N. Nie podpinaj czasami pod PE.
  • #11
    HenryK3
    Level 29  
    Witam
    Jeśli mogę coś popowiedzieć:
    mam w (małym) mieszkaniu 1 różnicówkę i oświetlenie w przedpokoju jest zasilane z przed niej.
    Tak dla wygody - jak "wyskoczy" to zawsze w przedpokoju jest światło.
    Ilość obwodów (bezpieczników) ma znaczenie szczególnie jak zadziała różnicówka. Dla zlokalizowania usterki wyłącza się S-y, załącza się róznicówkę i kolejno włącza obwody do zadziałania różn.
    Jedną z trudniejszych do szukania jest usterka gdy N ma połączenie z PE.
    Wówczas w rozdzielnicy trzeba odłączać przewody neutralne od kolejnych obwodów, dlatego podczas montażu warto pomyśleć o oznaczeniu tych przewodów.
    Najprostszym rozwiązaniem jest wpinanie do szyn N i PE przewodów w takiej samej kolejności jak są podłączane do bezpieczników.

    Pozdrawiam
    HenryK3
  • #12
    Zutket
    Level 35  
    Witam
    Jeżeli mogę coś doradzić to proponuję dla oświetlenia zastosować przewód 1mm. Nie ma sensu do kinkietów prowadzić przewodów o przekroju 1,5 a i łatwiej jest upchać przewody w żyrandolu. Poza tym przy większej ilości przewodu są to jakieś oszczędności.
    Pozdrawiam.
    :)
  • #14
    maltoo
    Level 11  
    Dzięki za rady odnośnie przekroju przewodów.
    Mam pytanie odnośnie doboru zabezpieczeń.
    Kolega "adamjur1" podał wielkości "esek" i to rozumiem dlaczego takie a nie inne. Jak dobierać różnicówki i zabezpieczenie przedlicznikowe - topikowe?
  • #15
    HenryK3
    Level 29  
    Zabezpieczenie przedlicznikowe określa Zakład Energetyczny i jego wartośc jest ściśle związana z przydzieloną mocą.
    Wyłączniki przeciwporażeniowe różnicowo-prądowe mają czułość 0,03 A (30 mA) a podany prąd (np 20A, 25A, 40A) to wyłącznie obciążalność styków. Im większa tym lepiej, oczywiście w granicach rozsądku bo ceny są wprost proporcjonalne....
    Jeżeli zabezpieczenie przedlicznikowe jest np 25A to warto porównać ceny różnicówek 25A i 40A i przy niewielkiej różnicy proponuję zastosować tą drugą.

    UWAGA
    Wyłącznik różnicowo-prądowy nie stanowi zabezpieczenia nadmiarowego!
  • #16
    maltoo
    Level 11  
    Jeżeli dałbym tak:

    obwód 1 - gniazda łazienka - różnicówka 25A i eska 16A

    obwód 2 - gniazda kuchnia - różnicówka 25A i eska 16A

    obwód 3 - gniazda 3 pokoje - różnicówka 25A i 4 eski po 10A każda

    obwód 4 - oświetlenie - różnicówka 25A i 2 eski po 6A każda

    Czy tak bądzie dobrze? Czy różnicówka w obwodzie 3 powinna mieć większą wartość? Bo ma 25A, a suma 4 esek to 40 A, czy ma to znaczenie? Czy rozdzielić ten obwód czy nie?
  • #17
    HenryK3
    Level 29  
    Nie przesadzajmy.
    Ja bym ograniczył się do 2 różnicówek:
    1- obwód 1 i 2
    2 - obwód 3 i 4
    obie góra 25A (lub 20A)
    Ale jeżeli dysponujesz funduszami - nic nie stoi na przeszkodzie dać 4.

    (w mieszkaniu mam jedną i nawet zastanawiałem się czy całego obwodu oświetleniowego nie zasilić z przed różnicówki - w sumie tylko ja wymieniam żarówki a innego zagrożenia nie widzę. Przez 5 lat praktycznie nie zdarzało się aby zadziałała za wyjatkiem testu i moich "doświadczeń")

    p.s.
    Jeżeli wszystko wykonasz prawidłowo to proponuję nie zmieniać zabezpieczenia przedlicznikowego i licznika - unikniesz dodatkowych kosztów.
    W większości ADM granicą eksploatacji jest zasilanie rozdzielnicy w mieszkaniu.
    Ewentualna konieczność wymiany Wewnętrznej Linii Zasilającej nie interesuje lokatora.
    Po wykonaniu instalacji koniecznie wezwij elektryka w celu sprawdzenia poprawności wykonania i przeprowadznie pomiarów - dla BEZPIECZEŃSTWA Ciebie i Domowników.
  • #18
    adamjur1
    Level 41  
    Przypominam o koncepcji pomieszania obwodów oświetlenia - stworzyć dwa obwody oswietlenia po jednj s-ce 6 A ale każdy z innej róznicówki. Np oświetlenie kuchni z rónicówki łazienkowej i na odwrót, pozwoli ci to na wyjście z pomieszczenia ja wyrzuci różnicówka bez latarki.
    Pozdr.J.
  • #19
    HenryK3
    Level 29  
    adamjur1 wrote:

    ......Np oświetlenie kuchni z rónicówki łazienkowej i na odwrót, pozwoli ci to na wyjście z pomieszczenia ja wyrzuci różnicówka bez latarki.
    Pozdr.J.


    Teretycznie masz rację.
    :arrow: adamjur1
    Jeżeli masz w mieszkaniu różnicówkę (a jestem przekonany, że nie) to napisz jak często zdarza się, że zadziała?
    Jeżeli instalacja elektryczna oraz urządzenia są sprawne - gwarantuję Ci że nie ma prawa wyłączyć!

    Nadal uważam, że lepiej jest połączyć kuchnię z łazienką.
    Gniazda w pokojach są bez bolców, więc praktycznie nigdy nie spowodują wybicia różnicówki, czyli nie zgaśnie światło.

    Powtórzę jeszcze raz: mam 5 lat różnicówkę w mieszkaniu (oraz oczywiście sprawną instalację) i częściej energetyka wyłącza zasilanie niż zadziała różnicówka.

    Koledzy nie przesadzajmy!
    Jeżeli zdarzy się (czego nie życzę) że ktoś z domowników zostanie "postraszony" prądem i zadziała różnicówka to jestem przekonany, że nieistotny będzie fakt iż zgasło światło....
    Pozdrawiam
    HenryK3
  • #20
    adamjur1
    Level 41  
    JAk mieszkalem w bloku to miałem rcd, czasem wyrzucała od pralki albo zalania kuchenki, kilka razy z powodu dziwnych prądów miedzy kabłówką, siecią tpsa,lan-em i energetyką. O wyposażeniu obenej instalacji nie będę się rozpisywał jako że mam swoisty poligon zabezpieczeniowy ( instalacja bez puszek, każdy punkt poboru na własnym S-ie, po cztery na rcd, po dwie fazy na pietrze ( i na parterze) dla oświetlenia ( oczywiście na własnych rcd), trzy stopnie zab p-przepięć.) rezerwowe zasilania dla rolet z UPS dublowanego Agregatem. Nie namawiam do takiej przesady ( prawie EIB) ale trochę urozmaicenia dla większej funkcjonalności nie zaszkodzi. Biała goraczka mnie natomiast bierze jak robie pomiary odbiorcze typowej instalacji w/g typowego projektu- jedna rcd trójfazowa na początku, parę s-ek i powierzchnia 250m2. A potem palą sie komputery, projektory telewizyjne, videodomofony, uzytkownicy łamią sobie nogi na schodach próbując po omacku trafic do rozdzielni jak coś wyzwoli rcd.....
    acha dla niezorientowanych rcd to wyłacznik różnicowo-prądowy ( wg angielskiej nazwy)
    Pozdr. J.
  • #21
    Zutket
    Level 35  
    HenryK3 wrote:
    Odradzam stosowanie przewodu 1 mm kw.
    Jest to niezgodne z przepisami.
    Obawiam się, że oszczędność też żadna, cena ta sama o ile nie większa.

    Witam.
    Jeżeli można to proszę o informację na temat tego przepisu. :?:
    Pozdrawiam. :)
  • #22
    Michał Adamiak
    Level 14  
    Witam
    A ja bym nie dawał różnicówki na obwody w pokojach (oświetlenie, gniazdka) - po co? Zostaw różnicówkę na gniazdka łazienkowe i kuchenne (1 szt.) a resztę załatw s-kami. Po co te koszty? Była już na elektrodzie dyskusja na podobny temat. Co do np. oświetlenia w łazience - tam też możesz dać różnicówkę jeśli masz oprawy dostępne np. z wanny wypełnionej wodą :D ).
    Na poważnie: moja propozycja jest taka - różnicówka z s-ką na gniazdka w łazience i w kuchni (jeden obwód). Gniazdka w pokojach s-ka, oświetlenie w pokojach s-ka (możesz dać oświetlenie na dwa obwody i dwie s-ki - wtedy zawsze masz światło w domu jeśli w którymś z nich masz awarię - korzystne szczególnie wieczorem, a koszt dodatkowej s-ki to ok. 10 zł)
    Powodzenia
  • #23
    Michał Adamiak
    Level 14  
    I jeszcze jedno - niektóre róznicówki mają też w sobie zabezpieczenie nadmiarowo - prądowe, wtedy nie musisz stosować s-ki. Do gniazdek stosuj przewody raczej 3x2,5mm2, do oświetlenia 2x1,5mm2 (będzie taniej, a przy oświetleniu trzecia żyła jest Ci niepotrzebna). S-ki B czy C różnią się tylko krotnością prądu zwarciowego (C-do chyba 10, B - mniej - ale nie pamiętam: 4-6?).
  • #24
    kris_f
    Level 14  
    Istnieją różnicówki razem z zabezpieczeniem nadmiarowym w jednej obudowie o ile pamiętam Faela P312. Mniejsza będzie rozdzielnica. Nie radze dawać wspólnej na kuchnie i łazienke. Jeśli obwody będą porozdzielane rozsądnie to można wszystko zrobić 1.5 mm2 . łatwiejszy montaż gniazd a spokojnie wystarczy. Litery B,C,D określają charakterystyke czasowo-prądową jest to istotne w przypadku jeśli impedancja pętli zwarcia jest duża tak jest przeważnie w blokach. Jest to istotne ze względu bezpieczeństwa ( ochrona przeciw porażeniowa). Wszystkie bezpieczniki powinny być "B" . C i D stosuje się w przypadku gdy zasilamy np: silniki ( ze względu na duży chwilowy prąd rozruchowy )
  • #25
    Michał Adamiak
    Level 14  
    I jeszcze jedno - musisz pamiętać aby w łazience zachować odpowiednie odległości między np. gniazdkami a np. wanną - w przepisach jest wyraźnie napisane że musisz zachować w poziomie odległość min. 60cm od obrysu wanny do gniazdka - pod warunkiem, że jest ono objęte działanie zabezpieczenia różnicowo-prądowego. Ale tu już Ci polecam normy gdzie wszystko na temat wymagań jest szczegółowo opisane.
    Powodzenia w remoncie
  • #26
    kris_f
    Level 14  
    Ciekaw jestem co mówią przepisy jak się kupi wannę akrylową. a wode doprowadza plastikiem ???
  • #27
    maltoo
    Level 11  
    Nie wiem co mówią, ale widziałem w nowych budynkach z nowymi instalacjami, że wszędzie w łazienkach wystają w miejscu mocowania armatury łazienkowej przewody "żółto-zielone" PE zapewne, w celu poprawy uziomu? Jaki inny jest cel? Stosując wannę akrylową, a instalacja jak wykonana jest z plastiku to podłączyć do metalowych nóg??? bo do czego? w instalacji wodnej plastikowej to wiadomo że woda przewodzi i "łączy" poszczególne baterie, zaworki w całośc. Pozdrawiam.
  • #28
    kris_f
    Level 14  
    Przewód PE - jest przewodem ochronnym i wszędzie się go daje nawet do lamp w salonie , choć czasami nie ma go gdzie zapiąć (np jest drewniany). Wszystkie urządzenia które nie są w drugiej klasie ochronnośći podłącza się do przewodu PE w obwodach TNC-S.
    Czasami podłącza się PE do połączeń wyrównawczych, bo zdaża się że pomiędzy rurką z wodą a nim pojawia się jakieś napięcie.
    Bardzo dobrze jest zamontować sobie ograniczniki przepięć. Chronią one wtedy nasz cały sprzęd elektroniczny od pików w sieci np: podczas wyładowań atmosferycznych.
    Jak bym miał w domu takie coś to może nie musiałbym kupować nowego zasilacza do komputera. :( Ale takie ograniczniki są drogie>
  • #29
    adamjur1
    Level 41  
    Jest zasada ekwipotencjalizacji elementów przewowdzących, jezeli ktos kiedyś będzie chciał zołożyć metalową armaturę, takie połączenie wyrównawcze ( uziemione lub nawet nie) może mu uratować życie np w przypadku wyładowania burzowego, gdy rozpływająca sie energia powoduje zaindukowanie w elementach przewodzących potężnych napięć.
    To TAk krótko bo jadę na obiekt na pomiary
    Pozdr. J.
  • #30
    User removed account
    User removed account