Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

domowa instalacja elektryczna- zasilająca

01 Wrz 2004 19:44 271707 221
  • Poziom 11  
    Mam mieszkanie do remontu, z braku środków chciałbym sam wykonac instalację elektryczną, później oczywiście poszukam elektryka który załatwi wszystko w "energi". Chciałbym aby była to instalacja nowoczesna z zabezpieczeniem różnicowo-prądowym, posiadam 1 fazę i tak zostanie, 3pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój. Prosiłbym o pomoc jakie zastosować zabezpieczenia na poszczególne obwody, jakie zabezpieczenie przedlicznikowe i jakie zabezpieczenie albo zabezpieczenia różnicowo- pradowe. Nigdy nie podłączałem "różnicówki" więc prosiłbym o opis albo schemat.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 39  
    Najpier napisz co wchodzi do mieszkania-zasilanie jest dwużyłow czy trzyżyłowe, jak daleko jest ewentualnie do punktu uziemienia przewodu neutralnego lub ( jeśli jest ) skąd idzie PE.
    Pozdr. J.
  • Poziom 22  
    Żeby podejść do tematu,to może najpierw określ ile możesz przeznaczyć kasy na tą instalację.Wtedy łatwiej będzie doradzić jak mocno rozbudowywać.Wnioskuję z Twojego postu,że jest to mieszkanie w bloku?
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 11  
    Dzięki za schemat różnicówki.
    Więc tak, gniazd to myślałem ze 3-4 w każdym pokoju, myślę że osobno kuchnia i łazienka - pralka, bojlera w łazience nie ma, kuchenka jest na gaz, ale z piekarnikiem elektr. pobór około 1600W max. z tego co pamiętam.
    Obwody byłyby łączone w puszkach.
    Obecnie zabezpieczenie przedlicznikowe to 20A.
    Mam przy okazji pytanie, czy dać jedną różnicówkę na całe mieszkanie czy lepiej na każdy obwód, a może na kilka np. tylko gniazda, nie jestem elektrykiem więc chciałbym poradzić się jak lepiej.
    Będąc w elektrycznym widziałem że są "eski" typu B,C o co w tym chodzi? Proszę nie śmiać się i wytłumaczyć językiem dla laika.
    W sklepie powiedzieli mi że zabezpieczenie przedlicznikowe powinno być zwykłe - topikowe, a dlaczego ? Tak podobno się robi?
    Robiąc schemat prosiłbym o wartości poszczególnych zabezpieczeń. Dzięki.
  • Poziom 39  
    1. Pzredlicznikowe topikowe ze względu na ich mozliwe dodboru charakterystyki- zwloczne gG, pozwoli to wyrzucic s-kę w domu a nie s-20A w pionie przy liczniku.
    2.Rożnicówek im więcej tym lepiej ( i drożej ) w takiej instalacji minimum dwie- odzielna na łażienkę - kuchnie, i na resztę instalacji.
    3. Dla lepszej funkcjonalności instalacji obwody oświetlenia podziel przynajmniej na dwa, tak aby sasiadujace pomieszczenia była na różnych( jak padnie s-ka to chociaż coś będzie swiecić)
    4.instalacje gniazd wtykowych w łazience, kuchni wykonaj kablem 3x2,5mm2 ( dużo tego nie będzie a warto
    5.gniazda "z bolcem" w łazience IP 44 ( z klapką )
    6. Nie wiem jak duża jest Twoja łazienka ale istnieje pojęcie stref w takich pomieszczeniach jeśli masz wannę to:
    -w strefie 0 ( wnętrze wanny) urządzenia zasilane z 12V ( źródło musi znajdować się po za strefą
    -jest pojęcie strefy 1 to obrys zewnętrzny wanny
    - strefa 2 to strefa 1 plus 0,6 m
    -strefa 3 to str. 2 + 2,4 m
    -jedynie w strefie 3 wolno instalować gniazda wtyczkowe jeżeli są ( pominę wynalazki SELV,PELV) zabezpieczone w-różn. pr 30mA.
    oby Twoja lazienka to pomieściła, inaczej( w zgodzie z prawem energetycznym i budowlanym) włosy będziesz suszył na korytarzu :) :cry:

    Moim zdaniem potrzebujesz na początek
    100mb YDY 3x2,5 na gniazda o dużym obciążeniu
    100mb YDY 3x1,5 na pozostałe Kupowanie w setkach jest opłacalniejsze, a ździwisz się ile tego wyjdzie Zacznij od obwodów 3x2,5 , potem resztą ( jak zostanie) obwody innych gniazd, potem możesz obliczyć ile 3x1,5.
    trochę 4x1,5 na żyrandole ( jeśli planujesz)
    2 szt P302 25A 30mA
    2 szt S301B6A na światła
    2 szt S301B16A - pralka i kuchenka
    2-4 szt S301B10A na obwody gniazd
    1 szt S301B1A na dzwonek ( żeby ci złośliwi nie spalili mieszkania zapałką w przycisku dzwonka)
    jakaś lampka neonowa ( może dwie na róznicówki)
    puszki podtynkowe z odpowiednim systemem złączek ( tu są różne szkoły ja używam WAGO możesz prześledzić dyskusję na ten temat na elektrodzie)
    o przepięciówkach nie będę wspominał bo napewno nie ma innych stopni w bloku, a jeden stopień potrafi kosztować tyle co Twoja instalacja.
    i na końcu jak zbierzesz wszytko to dobierz obudowe rozdzielni z samych urządzeń wychodzi 15 s ale dla wygody montażu proponuję min 2x 12.


    to tylko skrótowo aby pokazać wagę tematu ( czubek góry lodowej) po szczegóły odsyłam do książki:
    Instalacje elektryczne Henryka Markiewicza
    lub skróconą wersję
    Instalacje elektryczne w budownictwie Witolda Jabłońskiego

    Jak dojdziesz do szczegółow to pytaj

    Pozdr. J.
  • Poziom 36  
    Witam.
    Podrzucam stronkę: http://www.gip.pl/prewen/publikacje/broszury/Ele-doInter/st.htm
    Trochę teorii nie zaszkodzi.
  • Poziom 11  
    Jak na razie to wszystko rozumiem, trochę mi już pojaśniało, parę nowości załapałem.

    Mam pytanie do adamjur1, chodzi mi o - "jakaś lampka neonowa, może na różnicówki" - można jaśniej?
  • Poziom 39  
    Chodzi o sygnalizację załączenia/wyłączenia wyłącznika różnicowo-pradowego, L301 wyggląda ja S tylko z oczkiem zamiast dźwigni
    Pozdr. J.
  • Poziom 11  
    A jak ją wpiąć i gdzie żeby działało?
  • Poziom 36  
    Podłącz miedzy L a N. Nie podpinaj czasami pod PE.
  • Poziom 29  
    Witam
    Jeśli mogę coś popowiedzieć:
    mam w (małym) mieszkaniu 1 różnicówkę i oświetlenie w przedpokoju jest zasilane z przed niej.
    Tak dla wygody - jak "wyskoczy" to zawsze w przedpokoju jest światło.
    Ilość obwodów (bezpieczników) ma znaczenie szczególnie jak zadziała różnicówka. Dla zlokalizowania usterki wyłącza się S-y, załącza się róznicówkę i kolejno włącza obwody do zadziałania różn.
    Jedną z trudniejszych do szukania jest usterka gdy N ma połączenie z PE.
    Wówczas w rozdzielnicy trzeba odłączać przewody neutralne od kolejnych obwodów, dlatego podczas montażu warto pomyśleć o oznaczeniu tych przewodów.
    Najprostszym rozwiązaniem jest wpinanie do szyn N i PE przewodów w takiej samej kolejności jak są podłączane do bezpieczników.

    Pozdrawiam
    HenryK3
  • Poziom 33  
    Witam
    Jeżeli mogę coś doradzić to proponuję dla oświetlenia zastosować przewód 1mm. Nie ma sensu do kinkietów prowadzić przewodów o przekroju 1,5 a i łatwiej jest upchać przewody w żyrandolu. Poza tym przy większej ilości przewodu są to jakieś oszczędności.
    Pozdrawiam.
    :)
  • Poziom 11  
    Dzięki za rady odnośnie przekroju przewodów.
    Mam pytanie odnośnie doboru zabezpieczeń.
    Kolega "adamjur1" podał wielkości "esek" i to rozumiem dlaczego takie a nie inne. Jak dobierać różnicówki i zabezpieczenie przedlicznikowe - topikowe?
  • Poziom 29  
    Zabezpieczenie przedlicznikowe określa Zakład Energetyczny i jego wartośc jest ściśle związana z przydzieloną mocą.
    Wyłączniki przeciwporażeniowe różnicowo-prądowe mają czułość 0,03 A (30 mA) a podany prąd (np 20A, 25A, 40A) to wyłącznie obciążalność styków. Im większa tym lepiej, oczywiście w granicach rozsądku bo ceny są wprost proporcjonalne....
    Jeżeli zabezpieczenie przedlicznikowe jest np 25A to warto porównać ceny różnicówek 25A i 40A i przy niewielkiej różnicy proponuję zastosować tą drugą.

    UWAGA
    Wyłącznik różnicowo-prądowy nie stanowi zabezpieczenia nadmiarowego!
  • Poziom 11  
    Jeżeli dałbym tak:

    obwód 1 - gniazda łazienka - różnicówka 25A i eska 16A

    obwód 2 - gniazda kuchnia - różnicówka 25A i eska 16A

    obwód 3 - gniazda 3 pokoje - różnicówka 25A i 4 eski po 10A każda

    obwód 4 - oświetlenie - różnicówka 25A i 2 eski po 6A każda

    Czy tak bądzie dobrze? Czy różnicówka w obwodzie 3 powinna mieć większą wartość? Bo ma 25A, a suma 4 esek to 40 A, czy ma to znaczenie? Czy rozdzielić ten obwód czy nie?
  • Poziom 29  
    Nie przesadzajmy.
    Ja bym ograniczył się do 2 różnicówek:
    1- obwód 1 i 2
    2 - obwód 3 i 4
    obie góra 25A (lub 20A)
    Ale jeżeli dysponujesz funduszami - nic nie stoi na przeszkodzie dać 4.

    (w mieszkaniu mam jedną i nawet zastanawiałem się czy całego obwodu oświetleniowego nie zasilić z przed różnicówki - w sumie tylko ja wymieniam żarówki a innego zagrożenia nie widzę. Przez 5 lat praktycznie nie zdarzało się aby zadziałała za wyjatkiem testu i moich "doświadczeń")

    p.s.
    Jeżeli wszystko wykonasz prawidłowo to proponuję nie zmieniać zabezpieczenia przedlicznikowego i licznika - unikniesz dodatkowych kosztów.
    W większości ADM granicą eksploatacji jest zasilanie rozdzielnicy w mieszkaniu.
    Ewentualna konieczność wymiany Wewnętrznej Linii Zasilającej nie interesuje lokatora.
    Po wykonaniu instalacji koniecznie wezwij elektryka w celu sprawdzenia poprawności wykonania i przeprowadznie pomiarów - dla BEZPIECZEŃSTWA Ciebie i Domowników.
  • Poziom 39  
    Przypominam o koncepcji pomieszania obwodów oświetlenia - stworzyć dwa obwody oswietlenia po jednj s-ce 6 A ale każdy z innej róznicówki. Np oświetlenie kuchni z rónicówki łazienkowej i na odwrót, pozwoli ci to na wyjście z pomieszczenia ja wyrzuci różnicówka bez latarki.
    Pozdr.J.
  • Poziom 29  
    adamjur1 napisał:

    ......Np oświetlenie kuchni z rónicówki łazienkowej i na odwrót, pozwoli ci to na wyjście z pomieszczenia ja wyrzuci różnicówka bez latarki.
    Pozdr.J.


    Teretycznie masz rację.
    :arrow: adamjur1
    Jeżeli masz w mieszkaniu różnicówkę (a jestem przekonany, że nie) to napisz jak często zdarza się, że zadziała?
    Jeżeli instalacja elektryczna oraz urządzenia są sprawne - gwarantuję Ci że nie ma prawa wyłączyć!

    Nadal uważam, że lepiej jest połączyć kuchnię z łazienką.
    Gniazda w pokojach są bez bolców, więc praktycznie nigdy nie spowodują wybicia różnicówki, czyli nie zgaśnie światło.

    Powtórzę jeszcze raz: mam 5 lat różnicówkę w mieszkaniu (oraz oczywiście sprawną instalację) i częściej energetyka wyłącza zasilanie niż zadziała różnicówka.

    Koledzy nie przesadzajmy!
    Jeżeli zdarzy się (czego nie życzę) że ktoś z domowników zostanie "postraszony" prądem i zadziała różnicówka to jestem przekonany, że nieistotny będzie fakt iż zgasło światło....
    Pozdrawiam
    HenryK3
  • Poziom 39  
    JAk mieszkalem w bloku to miałem rcd, czasem wyrzucała od pralki albo zalania kuchenki, kilka razy z powodu dziwnych prądów miedzy kabłówką, siecią tpsa,lan-em i energetyką. O wyposażeniu obenej instalacji nie będę się rozpisywał jako że mam swoisty poligon zabezpieczeniowy ( instalacja bez puszek, każdy punkt poboru na własnym S-ie, po cztery na rcd, po dwie fazy na pietrze ( i na parterze) dla oświetlenia ( oczywiście na własnych rcd), trzy stopnie zab p-przepięć.) rezerwowe zasilania dla rolet z UPS dublowanego Agregatem. Nie namawiam do takiej przesady ( prawie EIB) ale trochę urozmaicenia dla większej funkcjonalności nie zaszkodzi. Biała goraczka mnie natomiast bierze jak robie pomiary odbiorcze typowej instalacji w/g typowego projektu- jedna rcd trójfazowa na początku, parę s-ek i powierzchnia 250m2. A potem palą sie komputery, projektory telewizyjne, videodomofony, uzytkownicy łamią sobie nogi na schodach próbując po omacku trafic do rozdzielni jak coś wyzwoli rcd.....
    acha dla niezorientowanych rcd to wyłacznik różnicowo-prądowy ( wg angielskiej nazwy)
    Pozdr. J.
  • Poziom 33  
    HenryK3 napisał:
    Odradzam stosowanie przewodu 1 mm kw.
    Jest to niezgodne z przepisami.
    Obawiam się, że oszczędność też żadna, cena ta sama o ile nie większa.

    Witam.
    Jeżeli można to proszę o informację na temat tego przepisu. :?:
    Pozdrawiam. :)
  • Poziom 14  
    Witam
    A ja bym nie dawał różnicówki na obwody w pokojach (oświetlenie, gniazdka) - po co? Zostaw różnicówkę na gniazdka łazienkowe i kuchenne (1 szt.) a resztę załatw s-kami. Po co te koszty? Była już na elektrodzie dyskusja na podobny temat. Co do np. oświetlenia w łazience - tam też możesz dać różnicówkę jeśli masz oprawy dostępne np. z wanny wypełnionej wodą :D ).
    Na poważnie: moja propozycja jest taka - różnicówka z s-ką na gniazdka w łazience i w kuchni (jeden obwód). Gniazdka w pokojach s-ka, oświetlenie w pokojach s-ka (możesz dać oświetlenie na dwa obwody i dwie s-ki - wtedy zawsze masz światło w domu jeśli w którymś z nich masz awarię - korzystne szczególnie wieczorem, a koszt dodatkowej s-ki to ok. 10 zł)
    Powodzenia
  • Poziom 14  
    I jeszcze jedno - niektóre róznicówki mają też w sobie zabezpieczenie nadmiarowo - prądowe, wtedy nie musisz stosować s-ki. Do gniazdek stosuj przewody raczej 3x2,5mm2, do oświetlenia 2x1,5mm2 (będzie taniej, a przy oświetleniu trzecia żyła jest Ci niepotrzebna). S-ki B czy C różnią się tylko krotnością prądu zwarciowego (C-do chyba 10, B - mniej - ale nie pamiętam: 4-6?).
  • Poziom 13  
    Istnieją różnicówki razem z zabezpieczeniem nadmiarowym w jednej obudowie o ile pamiętam Faela P312. Mniejsza będzie rozdzielnica. Nie radze dawać wspólnej na kuchnie i łazienke. Jeśli obwody będą porozdzielane rozsądnie to można wszystko zrobić 1.5 mm2 . łatwiejszy montaż gniazd a spokojnie wystarczy. Litery B,C,D określają charakterystyke czasowo-prądową jest to istotne w przypadku jeśli impedancja pętli zwarcia jest duża tak jest przeważnie w blokach. Jest to istotne ze względu bezpieczeństwa ( ochrona przeciw porażeniowa). Wszystkie bezpieczniki powinny być "B" . C i D stosuje się w przypadku gdy zasilamy np: silniki ( ze względu na duży chwilowy prąd rozruchowy )
  • Poziom 14  
    I jeszcze jedno - musisz pamiętać aby w łazience zachować odpowiednie odległości między np. gniazdkami a np. wanną - w przepisach jest wyraźnie napisane że musisz zachować w poziomie odległość min. 60cm od obrysu wanny do gniazdka - pod warunkiem, że jest ono objęte działanie zabezpieczenia różnicowo-prądowego. Ale tu już Ci polecam normy gdzie wszystko na temat wymagań jest szczegółowo opisane.
    Powodzenia w remoncie
  • Poziom 13  
    Ciekaw jestem co mówią przepisy jak się kupi wannę akrylową. a wode doprowadza plastikiem ???
  • Poziom 11  
    Nie wiem co mówią, ale widziałem w nowych budynkach z nowymi instalacjami, że wszędzie w łazienkach wystają w miejscu mocowania armatury łazienkowej przewody "żółto-zielone" PE zapewne, w celu poprawy uziomu? Jaki inny jest cel? Stosując wannę akrylową, a instalacja jak wykonana jest z plastiku to podłączyć do metalowych nóg??? bo do czego? w instalacji wodnej plastikowej to wiadomo że woda przewodzi i "łączy" poszczególne baterie, zaworki w całośc. Pozdrawiam.
  • Poziom 13  
    Przewód PE - jest przewodem ochronnym i wszędzie się go daje nawet do lamp w salonie , choć czasami nie ma go gdzie zapiąć (np jest drewniany). Wszystkie urządzenia które nie są w drugiej klasie ochronnośći podłącza się do przewodu PE w obwodach TNC-S.
    Czasami podłącza się PE do połączeń wyrównawczych, bo zdaża się że pomiędzy rurką z wodą a nim pojawia się jakieś napięcie.
    Bardzo dobrze jest zamontować sobie ograniczniki przepięć. Chronią one wtedy nasz cały sprzęd elektroniczny od pików w sieci np: podczas wyładowań atmosferycznych.
    Jak bym miał w domu takie coś to może nie musiałbym kupować nowego zasilacza do komputera. :( Ale takie ograniczniki są drogie>
  • Poziom 39  
    Jest zasada ekwipotencjalizacji elementów przewowdzących, jezeli ktos kiedyś będzie chciał zołożyć metalową armaturę, takie połączenie wyrównawcze ( uziemione lub nawet nie) może mu uratować życie np w przypadku wyładowania burzowego, gdy rozpływająca sie energia powoduje zaindukowanie w elementach przewodzących potężnych napięć.
    To TAk krótko bo jadę na obiekt na pomiary
    Pozdr. J.
  • Użytkownik usunął konto