Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto I, 1998 r. - problem z wentylatorem chłodnicy

03 Lip 2010 22:37 6089 7
  • Poziom 9  
    Witajcie!

    Przeczytałem kilka podobnych wątków na temat problemów z załączaniem się wentylatora chłodnicy, ale chciałbym się Was poradzić w mojej sprawie.

    Posiadam Punto 55, 1,1, rocznik 1998. Dzisiaj, gdy stałem w korku pojawił się u mnie dym wydostający się spod maski. Zapaliła się czerwona lampka sygnalizująca zbyt wysoką temperaturę płynu w chłodnicy. Okazało się, że płyn w chłodnicy się zagotował, a wentylator nie pracuje.

    Sprawdziłem, że wentylator się sprawny - działa po zwarciu styków czujnika. Wszystkie bezpieczniki są w porządku.

    Z tego co wyczytałem może być jeszcze problem z termostatem oraz uszczelką głowicy lub samą głowicą. Jakie są objawy, gdyby chodziło o uszczelkę głowicy? Rozważam wymianę termostatu we własnym zakresie - z tego co na szybko sprawdziłem jest to kwestia kilkudziesięciu złotych.

    Proszę o porady co mogę jeszcze sprawdzić/zrobić aby zminimalizować koszty naprawy.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Rozważ także możliwość awarii termo-włącznika. Może on umarł. Jeśli chłodnica była gorąca obstawiam to urządzonko jako przyczynę ugotowania motoru.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    więc do wymiany jest pewnie czujnik odpowiedzialny za załączanie wentylatora.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Wydaje mi się że to czujnik. Wykręć go i wsadź do do gorącej wody jak się nie załączy wentylator to znaczy że czujnik jest do wymiany.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Jak już wszystko sprawdzisz (bezpiecznik, silnik wentylatora, temowłacznik, termostat) a nadal nie będzie działało - to sprawdź jeszcze wiązkę wentylatora, bo mimo że jest w peszlu u mnie uszkodziła się izolacja jednego z przewodów i z miedzi zrobił się zielony proszek pod wpływem wilgoci i soli...

    Czy działa termostat - po dłuższym postoju (ostygnięciu silnika) najpierw powinien się robić ciepły tylko dolny wąż, górny powinien pozostawać chłodny, po osiągnięciu temp. roboczej (90*C) termostat powinien puścić obieg na chłodnicę i górny wąż oraz chłodnica powinny się zrobić ciepłe.

    Czy działa wentylator/czy bezpiecznik wentylatora jest sprawny/czy sprawna jest wiązka elektryczna wentylatora - odłącz przewody od termowłącznika na chłodnicy i zewrzyj je kawałkiem drutu - wentylator powinien się włączyć.

    Jeśli obydwa testy dały wynik pozytywny - najprawdopodobniej uszkodzony jest włącznik termiczny wentylatora.

    Sam w sobie fakt, że płyn w chłodnicy Ci się zagotował w korku przy niesprawnym wentylatorze nie jest oznaką awarii - te silniki na postoju bardzo szybko się przegrzewają. Nie zmienia to faktu, że tego typu przegrzanie bardzo często zakańcza żywot uszczelki pod głowicą. Szkoda że nie masz wskaźnika temperatury, tylko kontrolkę... nie myślałeś o przeróbce?

    Jeśli po naprawie nie będzie dymił na biało, nie będzie ubywało płynu, nie będzie go wyrzucało przez zawór w korku i ogrzewanie będzie prawidłowo działało to znaczy, że miałeś szczęście i nie musisz wymieniać uszczelki głowicy.
  • Poziom 12  
    Może być jeszcze układ chłodzenia zapowietrzony tylko że wtedy wentylator raczej by się włączył.
  • Pomocny post
    spec od auto-elektro
    Nie wiem po co te wywody skoro sprawdził że wentylator się włącza się po zwarciu styków czujnika i usterka wystąpiła stojąc w korku więc tylko i wyłącznie sprawa czujnika.P
  • Poziom 9  
    Dziękuję bardzo za wszystkie komentarze i podpowiedzi.

    Tak jak sugerowaliście, wymiana włącznika termicznego rozwiązała problem.