Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory

Adamos32 04 Jul 2010 18:28 7994 10
Wago
  • #1
    Adamos32
    Level 9  
    Witam. Interesuje mnie konstrukcja typu silnik elektryczny-akumulatory. Otóż silnik jest 700Wat, 24V - chciałbym zapytac jaki jest pobór mocy z takiego silnika? - jakie byłyby dla niego odpowiednie akumulatory, zasilanie tylko z nich, żeby zasięg był jak najdłuższy... Mówiąc dokładniej, ten silnik jest zastosowany w wózku elektrycznym inwalidzkim. Jako fabryczne były zastosowane 2 akumulatory trakcyjne, AGM 12V, 100Ah. Na pocztku było dobrze, wózek przejeżdżał około 55km, z prędkością 15 km/h, bo taką ma maksymalną predkośc. Ale już po przejechaniu około 500km, miesiącu, zasiąg zaczął gwałtownie spadac, najpierw do 40km, potem do 30km, a ostatnio już nawet do 20km, a wózka używam dopiero pół roku, więc jest prawie nowy, akumulatory też! Jakie są najlepsze, odpowiednie do takiego silnika akumulatory? Czy gdybym zastosował całkowicie żelowe, byly by trwalsze? Dodam że jeżdżę w terenie plaskim, utwardzonym a waga moja wraz z wózkiem około 230-240kg. Dodam też, że poprzednio używałem wózka z silnikiem 550Wat, ale o prędkości maks 6km/h, trochę wolno! ;) - i były w nim akumulatory 2x60Ah, 12V, kwasowe - ale na nich przejechałem 7000km, przez 6 lat - i jeszcze na końcu trzymały około 30km. Wiem, że prędkośc, pobór mocy ma duże znaczenie - ale moje pytanie brzmi, matematycznie, w oparciu o te dane - ile powinny wytrzymac akumulatory 2x100Ah, 12V przy silniku 700Wat, 24V, jazda jak napisałem 15km/h, i ile akumulatory 2x60Ah, 12V, przy silniku 550Wat, jazda z prędkością 6km/h. Czy można wybrac jakieś optymalne rozwiązanie, żeby przejechały te akumulatory choc 3000km? Znawców proszę o pomoc... :)
  • Wago
  • #2
    oldking
    Level 32  
    Witam

    Silnik 700W przy 24V to prąd około 30A. Akumulatory 100Ah, przy sprawności 80% powinny wytrzymać około 2,5 do 3 godzin nieprzerwanej jazdy.
    Przy prędkości 15 Km to jakieś do 45 Km. Podajesz ze wytrzymywały około 55 Km to DOBRY wynik. Oczywiście wynik był większy niż teoretyczny gdyż prawdopodobnie i pobór prądu był mniejszy.
    Przypuszczam ze "zamordowałeś" akumulatory, lub były miernej jakości a może ładowarka nie jest w stanie ich naładować w wymaganym przez Ciebie czasie i doprowadziłeś do ich uszkodzenia.
    Podaj czym ładujesz i czy jest możliwość dostania się do "cel" tych akumulatorów, jest duże prawdopodobieństwo ze uszkodzona jest tylko jedna cela (i tak do wymiany jeden akumulator, ale tylko jeden).
    Jak możesz to daj foto tych akumulatorów.
  • #3
    kierbedz4
    Level 36  
    Nie rozumiem pytania. Pobór to te 700W, które podano na tabliczce. Prąd pobierany przez ten silnik to 700: 24 i już wychodzi. Jak akumulatory masz połączone w szereg, to oba stanowią pojemność 100Ah. Prąd pobierany przez silnik wózka, to około 30A. Praca wózka pozwala na około 3 godzinną jazdę z przebiegiem około 45 km. Do wózków są specjalne akumulatory odporne na głębokie rozładowania. 550: 24= około 23 A. Czas rozładowania około 2,6 godz, przebieg około 15 km. Sprawdź jeszcze ładowarkę, czy nie szwankuje. To drugie wyliczenie jest dla silnika 550W i akumulatorów 60Ah.
  • Wago
  • #4
    Adamos32
    Level 9  
    Dziękuję za odpowiedź - teraz wiem już trochę więcej! :) Co do ładowania, używam firmowej ładowarki, którą otrzymałem razem z wózkiem, firmy Meyra, jutro podam jeszcze bardziej szczegółowe dane. Bo ona też mnie właśnie zastanawia - ładuje akumulatory, pełne naładowanie około 12-13 godzin. Ale kiedy już są naładowane, ładowarka jeszcze podlączona - to na zaciskach akumulatorów jest napięcie 16,2V - a godzine po odłączeniu ładowarki, bez jazdy napiecie już jest tylko 13,2 - i podobnież ona ładuje za dużym prądem... Co do akumulatorów, nie mam w tej chwili zdjęcia - ale to firma Hoppecke, tu jest link do takich samych: http://www.sklepcentra.pl/sklep/akumulator-60ah-hoppecke-p-351.html - tyle że 60Ah, a moje to 100Ah. Do cel raczej nie mozna sie dostac... - na razie oddałem wózek do serwisu, jest na gwarancji, ale w dłużym czasie musze też sam rozwiązac ten problem... Dziękuje za dalszą pomoc :) PS. A co do zmordowania, tez tak przypuszczam... - tylko co daj robic? - kupic akumulatory lepszej firmy, podobniez najlepsza jest MK Battery, zelowe - tyle ze jeden kosztuje 1400zł :(
  • #5
    kierbedz4
    Level 36  
    Naładuj akumulatory i podjedź do autoryzowanego serwisu samochodowego, gdzie za niewielką opłatą zdiagnozują Tobie oba akumulatory i otrzymasz wydruk z drukarki co do ich stanu. Czy te akumulatory posiadają korki w celu uzupełnienia stanu elektrolitu? Jeżeli posiadają korki, to przyczyną może być za niski stan elektrolitu w akumulatorach, a co za tym idzie, brak konserwacji. Przy niskim stanie elektrolitu w akumulatorach zostają odkrywane płyty i spada ich pojemność.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Zapewne problem jest w samej ładowarce. Po takim czasie ładowania na trzonkach akumulatorów powinno występować napięcie około 28V. Te ładowarki w pełni monitorują układ ładowania z tym, że jak głęboko rozładujesz akumulatory, to ładowarka może nie załączyć ładowania, gdyż napięcie na wygłodniałych akumulatorach nie jest w stanie zasilić elektroniki ładowarki. Należy wtedy nieco podładować akumulatory na konwencjonalnym prostowniku, a jak się napięcie podniesie, ładować ładowarką.
  • #6
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Adamos32 wrote:
    Ale kiedy już są naładowane, ładowarka jeszcze podlączona - to na zaciskach akumulatorów jest napięcie 16,2V - a godzine po odłączeniu ładowarki, bez jazdy napiecie już jest tylko 13,2
    - napięcie 13,2V - dobrze. Natomiast 16,2V - bardzo niedobrze.

    Tak jak to policzyli koledzy wcześniej - w obu przypadkach prąd pobierany to około 1/3 pojemności akumulatorów (bez czepiania się jednostek poproszę).
    Producenci akumulatorów podają pojemność dla prądu równego 1/20 (20H na naklejce). Proponuję obejrzeć http://www.edw.com.pl/pdf/k01/10_15.pdf - w szczególności rys. 1. Jeśli prąd pobierany wynosił 1/3CA to z wykresu wynika, że akumulatory rozładują się po około 3 godzinach. Co nam daje porównywalny zasięg (czasami trzeba zwolnić=mniejszy pobór=większy zasięg)
    Tyle teorii.

    Czy zmierzone napięcia (16,2V i 13,2) są identyczne na obu akumulatorach?
    Ile wynosi napięcie akumulatorów w momencie kiedy przestają odmawiać posłuszeństwa?

    Akumulator ma swoją żywotność, określaną przez producentów jako ilość pełnych cykli ładowanie/rozładowanie. Ostatnio producenci twierdzą, że akumulatory maja wytrzymać 1000 pełnych cykli. Oznacza to, że wg producenta wymieniasz akumulatory co 3 lata.
    U ciebie padły po miesiącu, możliwe przyczyny:
    - zbyt wysokie napięcie ładowania (16,2V) - wina ładowarki
    - akumulatory rozładowują się do zbyt niskiego napięcia - wina sterownika
    - trafiłeś na jakiś uszkodzony akumulator - pech

    P.S.
    oldking wrote:
    Akumulatory 100Ah, przy sprawności 80% powinny wytrzymać około 2,5 do 3 godzin nieprzerwanej jazdy.
    - co to znaczy 80%? Pierwsze słyszę o sprawności akumulatora w takim kontekście.
  • #7
    Adamos32
    Level 9  
    Dziekuje za kolejne odpowiedzi. Co do ładowarki, pytanie oldking'a - jest to ładowarka 24V/12A - wiec chyba wystarczająca. Dziekuje za wskazówkę kierbedz4, co do testu akumulatorów w autoryzowanym serwisie samochodowym. Korków one nie posiadają, bo... są bezobsługowe, AGM, cele zamknietę!, elektrolitu też nie ma, tzn. jest, ale jest on uwięziony w wacie, dlatego są bezobsługowe, zamknięte, niczego się nie dolewa - posiadają tylko zawory bezpieczeństwa, dla uwolnienia gazu, który może się wytworzyc podczas ładowania. Jak napisałem, akumulatory ładują się do około 13,2V na jednym, więc obydwa to jest 26,5V. Tak, mierzonenapięcie jest identyczne na obu akumulatorach, tzn. jest malutka różnica, 0,5V - tu 13,27, tu 13,22 - ale to chyba nie ma aż tak dużego znaczenia...? Tylko obserwacja - gdy były nowe, to rozładowywały się do napięcia 11,9V, wtedy wózek stawał - a teraz ostatnio gdy już mogłem przejechac tylko 20 km i wózek stawał - napiecie było 12,2V - niby nierozładowane do końca, ale już niezdolne do jazdy. Podobniez są też mierniki, do mierzenia pojemności akumulatora, np. UNIT UT70A - czy one są miarodajne, warto z nich korzystac? - czy lepiej przeprowadzic specyjalistyczny test, wlasnie w serwisie samochodowym...? Gdyby jak piszesz forestx, wytrzymały 3 lata, z pełną wydajnością - to byłbym bardzo zadowolony!! - po 3 latach to mogę kupic i nowe, ale nie co roku, czy co pół! ;) A jeszcze pytanie - co do poboru prądu, przepraszam, że trochę wszystko mieszam - ale do bardzo ważny dla mnie temat!, i chcę go dogłębnie przeanalizowac - piszecie ze silnik pobiera 1/3 pojemności akumulatorów, przy maksymalnej prędkości 15 km/h - a gdybym zwolnił np. do 10 km/h - o ile dłużej akumulatory by trzymały, robiłem tak, ale z prędkością 12 km/h - i zauważyłem, że oszczędności nie są zbyt duże - około 5-8km... - a jak się całkiem wolno jedzie, staje i rusza, to akumulatory potrafią się rozładowac jeszcze szybciej!I jeszcze jedno - wiem, tez mi sie wydaje, że te 16,2V podczas ładowania to jest za dużo, czytałem, że powinno byc miedzy 13,5-a 13,8V - ale w serwisie powiedzieli mi, że tak jest dobrze..., że ładowarka jest dobra!

    Dodano po 5 [godziny] 29 [minuty]:

    A jeszcze jedno - według danych prodcenta, niemieckiego, wózek z silnikiem
    700Wat/24V, i akumulatorami 100Ah powinien/może przejechac 75km. Czy jest to
    możliwe, aby brał tylko około 20A prądu, przy maksymalnej prędkości 15km/h? Czy ten dane
    nie są lekko na wyrost... Też mnie to zastanawia.

    Dodano po 18 [sekundy]:

    A jeszcze jedno - według danych prodcenta, niemieckiego, wózek z silnikiem
    700Wat/24V, i akumulatorami 100Ah powinien/może przejechac 75km. Czy jest to
    możliwe, aby brał tylko około 20A prądu, przy maksymalnej prędkości 15km/h? Czy ten dane
    nie są lekko na wyrost... Też mnie to zastanawia.
  • #8
    kierbedz4
    Level 36  
    Przy poborze przez silnik prąd około 20A przy 100% naładowanym akumulatorze i sprawności akumulatorów teoretycznie 100% jazda około 5 godzin z prędkością 15 km /godz to stanowi około 75 km Można by się pokusić o zastosowanie z tyłu pojazdu spalinowego agregatu prądotwórczego niewielkich rozmiarów zabudowanego z tyłu na dobudowanej niewielkiej platformie który by ładował akumulatory w trakcie jazdy co by wydłużyło znacząco przebieg kilometrów i przedłużył znacznie żywotność akumulatorów.

    Dodano po 11 [minuty]:

    W końcowym procesie ładowania na każdym z akumulatorów napięcie powinno wynosić około 14.5V

    Dodano po 12 [minuty]:

    Jeżeli przykładowo ten silnik pobierał by prąd z tych akumulatorów 100A to czas pracy tego silnika wynosi 1 godzinę.Jeżeli silnik pobiera 30A to znaczy że masz 3 godziny jazdy.
  • #9
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    kierbedz4 wrote:
    Jeżeli przykładowo ten silnik pobierał by prąd z tych akumulatorów 100A to czas pracy tego silnika wynosi 1 godzinę.Jeżeli silnik pobiera 30A to znaczy że masz 3 godziny jazdy.
    - bzdury panie kolego piszecie.
    Polecam przeczytanie dokumentu, który podałem wyżej.
    Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory
  • #10
    oldking
    Level 32  
    Witam

    "forestix" - pytałeś co to jest 80% sprawności, sam sobie odpowiedziałeś zamieszczając ten rysunek z charakterystyką rozładowania. Należny go tylko DOBRZE odczytać.
  • #11
    Adamos32
    Level 9  
    Witam! Problem rozwiązałem, połowicznie - bo... jak się okazało, najważniejsza jest dobra ładowarka - i ona była wszystkiemu winna! ;) Po prostu za duże było napięcie ładowania, 16.25V - teraz zmieniłem ładowarkę, wyregulowałem napięcie, i akumulatory i silnik zachowuje się bardzo dobrze - tak jak powienien! :) Pozdrawiam grupowiczów!