Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

peugeot 307 2.0 hdi - naprawa wentylatora klimy

stopi 06 Lip 2010 12:34 12924 8
  • #1 06 Lip 2010 12:34
    stopi
    Poziom 28  

    Nie działa nawiew klimy w Peugeot 307 2.0 HDI, r. 2003. Kolega wyjął wentylator, a z racji, że jestem elektronikiem zwrócił się do mnie. Ma już dwa takie, bo raz ponoć padł jeden. Wyglądają tak. Jeden z nich rozebrałem:

    peugeot 307 2.0 hdi - naprawa wentylatora klimy

    Pod radiatorowym jeżem znajduje się płytka z elektroniką i 5-pinowym złączem:

    peugeot 307 2.0 hdi - naprawa wentylatora klimy

    Sprawdziłem:
    - tranzystory mocy na elektronicznym testerze tranzystorów - sprawne, pokazuje mi ładnie tester iż są to N-MOS, o progu otwarcia bramki 2.8V itd... a nawet rozpoznaje rozkład końcówek: G-D-S.
    - obecne na płytce diody transil - sprawne, bez przebić
    - rezystory również sprawne
    - dwa bezpieczniki SMD - wykazują przejęcie i 0-wą rezystancję, więc ok
    - 2 piny w złączu płytki są lekko przytopione, ale to niekoniecznie musi być od przeciążenia, ogólnie tam leci duży prąd skoro jest taki jeż radiatorowy, poza tym któryś tranzystor pewnie miałby przebicie gdyby coś nie tak było

    Mam pytanie co do kilku elementów na niej:

    peugeot 307 2.0 hdi - naprawa wentylatora klimy

    Jeden wygląda jak bezpiecznik, dwa pozostałe jak transile, ale nie mają poprzecznej szarej kreski. Oznaczeń nie idzie odczytać.

    Jednak nie wykazują zwarć.

    Co raz bardziej jestem przekonany, że problem tkwi w samochodzie. Ponoć tam dochodzi napięcie do wtyczek, ale czy poprawne i czy jest tam gdzie powinno być - nie wiem, bo póki co nie mam samochodu. Ma ktoś może rozkład połączeń tego 5-pinowego złącza? Czy sam wentylator (w nim jest 2-pinowe złącze) można sprawdzić podając na niego 12V?

  • #2 06 Lip 2010 12:59
    766630
    Usunięty  
  • #3 06 Lip 2010 13:37
    stopi
    Poziom 28  

    Zgadza się: 3 pin to ewidentnie masa, bo zbiega do źródeł tranzystorów N-MOS. Wielkie dzięki! :) PWM pomierzymy na oscyloskopie, za chwilę powinienem mieć auto.

    Co dziwne: w drugim wentylatorze płytka jest inna:

    ST2902 jest jeden tylko. Są kondensatory i inne tranzystory.

    peugeot 307 2.0 hdi - naprawa wentylatora klimy

    Kolego, a wiesz może czy układy 2902 to wzmacniacze operacyjne LM2902? Bo wygląda mi to, że to właśnie one, ale układów zawierających 2902 w nazwie jest bardzo dużo. A propo's drugiej płytki: tam również nie wydaje się nic uszkodzonego, aczkolwiek tranzystory póki co mierzyłem na szybko w układzie, bez wylutu.

  • #4 06 Lip 2010 19:06
    766630
    Usunięty  
  • #5 06 Lip 2010 22:50
    stopi
    Poziom 28  

    No tak, tylko trzeba być 100% pewien, że to regulator :) Kupić można dziś wszystko, tylko może się okazać, że niepotrzebnie się coś kupiło...i wtedy jest jeszcze większy problem :)

  • #6 06 Lip 2010 23:48
    kybernetes
    Poziom 39  

    Tak na oko patrzac na te moduly to powiedzialbym, ze jest zesmazona wtyczka od wentylatora i tam bym szukal w pierwszym podejsciu.

  • #7 07 Lip 2010 07:07
    766630
    Usunięty  
  • #8 07 Lip 2010 07:19
    stopi
    Poziom 28  

    Zdaję sobię oczywiście sprawę, że rzetelna diagnoza to zupełna podstawa. Dlatego będę drążył temat gdy kolega wróci z wakacji, bo póki co pojechał na wakacje bez klimy (ze szklanym dachem, o zgrozo!) , gdyż nie było czasu na tę naprawę. To, że będzie zasilanie, sygnał sterujący itd., nie oznacza, że płytka elektroniczna jest sprawna :)

    Najbardziej przytopione jest wokół styku nr 3, czyli masy, ale z reguły wszystkie prądy spływają do masy i tam się sumują, więc niekoniecznie przytopienie musiało oznaczać przeciążenie. Mogło się po prostu lekko przygrzać w upalne dni. Spoks, polukamy za ok. tydzień. Dam znać dla potomnych, jeżeli uda się rozwiązać problem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Sorki, w zasadzie to opalone jest przy 3 i 4 styku.

  • #9 20 Lis 2011 18:57
    stopi
    Poziom 28  

    Po pomiarach okazało się, że przypalona kostka daje niepotrzebną rezystancję. Problem rozwiązano przez naprawę kostki do wiatraka, temat zamykam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME