Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Uno 1,5 Sie wymiana głowicy

elmłot 07 Lip 2010 20:23 2043 13
  • #1 07 Lip 2010 20:23
    elmłot
    Poziom 18  

    Stary fiat uno z silnikiem 149C1.000 o pojemności 1,5 niestety uległ awarii, a dokładnie uszkodzone zostały zawory - (zerwał się pasek rozrządu).
    Mam głowicę z silnika 146C1.100 o pojemności 1,4 .
    Różnica główna jest w średnicy cylindrów , mierząc uszczelki tak to wygląda:

    Obecna głowica S73 (uszczelka) około 87mm średnica otworu na tłok.
    Głowica A869 (uszczelka) około 81mm średnica otworu na tłok.

    Ponadto zawory w głowicy (obecnej) S73 (1,5) mają średnice około 32 i 36 mm, natomiast w głowicy A869 (1,4) mają odpowiednio 31 i 37 mm (około), czyli wylotowy jest większy a wlotowy mniejszy. Tłok ma frezowane miejsce na zawory więc obawiam się o większą średnicę zaworu wylotowego.

    Wałki rozrządu wyglądają na identyczne , różnica w średnicy kola pasowego około 5mm ale może uda się przełożyć koło z jednej głowicy do drugiej.

    Prawdopodobnie wzrośnie nieco stopień sprężania , mniejsza pojemność nad tłokiem , ale nie wiem jaką ewentualnie zastosować uszczelkę - czy do 1,5 czy do 1,4 ?
    Jeśli do 1,5 o średnicy otworu na tłok około 87mm to powstanie dodatkowa przestrzeń i stopień sprężania wzrośnie niewiele, a jeśli uszczelkę o średnicy około 81mm to tej przestrzeni nie będzie i stopień sprężania wzrośnie więcej.
    Nie wiem też czy tłok nie będzie uderzał w zbyt "wąską" uszczelkę od głowicy 1,4.

    Jest różnica w odpływie wody z głowicy , ale to może da się przerobić-inne wężyki.

    Wszystkie kanały między głowicą a kadłubem , oraz otwory na śruby pokrywają się i tu nie ma różnicy.


    Czy ktoś ma doświadczenia z tymi modelami ?

  • #2 07 Lip 2010 22:49
    adam640
    Poziom 18  

    W tym modelu jeszcze nie robiłem ale na Twoim miejscu zastosował bym uszczelkę większą uszczelkę z uwagi na tłoki. Mam pytanie czy rozrząd pasuje do głowicy i kanały olejowe i czy koło rozrządu będzie w identycznym miejscu.

  • #3 07 Lip 2010 23:00
    elmłot
    Poziom 18  

    Teraz już ciemno , ale wydaje się mi , że rozrządy są identyczne i można by je zamienić . Inaczej głowice różnią się spodem a góry mają jednakowe.
    Ja posiadam drugą głowicę z rozrządem tylko że od silnika 1,4, dlatego szczególną uwagę przywiązuje do spodu głowicy i zaworów.

    Koło rozrządu z 1,4 ma 48 zębów, a koło rozrządu z 1,5 ma 42 zęby , więc jeżeli przełożę całą głowicę to muszę zamienić koło pasowe- mam nadzieje że będzie się dało.


    Też myślę, że rozsądniej jest zastosować uszczelkę od głowicy1,5

  • #4 07 Lip 2010 23:05
    Usunięty
  • #5 07 Lip 2010 23:09
    elmłot
    Poziom 18  

    Ponieważ ta druga leży mi i jeszcze parę innych części ;)
    Wartość samochodu jest porównywalna z naprawą , dlatego musiałem sobie sam wymontować głowicę i spróbuje włożyć to co mam + uszczelki , wężyki , pasek rozrządu i zawsze coś jeszcze wyskoczy.
    Jedyna sensowna naprawa to minimum kosztów.

  • #6 07 Lip 2010 23:22
    Usunięty
  • #7 07 Lip 2010 23:35
    elmłot
    Poziom 18  

    Dwa zawory , przy czym jeden słabo i po założeniu nowego paska cylinder palił , ale drugi z zaworów nie zamyka się do końca i ten cylinder nie pali.

    Martwi mnie średnica zaworów wylotowych , czy aby nie będzie kolizji z tłokiem , ponieważ wyżłobienia na tłoku mogą teraz nie pasować idealnie z tą głowicą i jej zaworami (o ten 1 mm większymi) .
    Chociaż myślę , że jest tam pewien zapas , a też mam wrażenie że zawory w głowicy 1,4 ładniej chowają się ( tak jakby były nieco cieńsze, lub gniazda zaworów były nieco głębsze).

  • #8 07 Lip 2010 23:47
    Usunięty
  • #9 08 Lip 2010 06:40
    adam640
    Poziom 18  

    Tu popieram OWIKA ma chłopak rację. Części do uno ogólnie dostępne najwyżej, koszt też niewielki, a niech krzywki walka będą inaczej ułożone itp.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tłok jest dobry w cylindrze gdzie dostał zawór?

  • #10 08 Lip 2010 22:26
    elmłot
    Poziom 18  

    Dlatego też pytam tutaj , czy ktoś ma doświadczenie z tego typu silnikami - głowicami.

    Wizualnie wałki rozrządu mają taki sam wygląd. Krzywki są identyczne i na oko są tak samo rozmieszczone na osi wałka ale zmierzyć i uchwycić różnicę 5° w fazie rozrządu raczej w domowych warunkach się nie da.

    Głowica z 1,4 pochodzi z dobrego silnika , obecny samochód był niby po wymianie paska i zrobił około 10 000 km jak strzelił pasek. Na jednym tłoku widoczny ślad , na drugim dopiero po przetarciu szmatką ujawnił się delikatny ślad. Po założeniu paska i odpaleniu silnik pracował na 3 tłoki (4 brak kompresji i mimo lekko otwartego zaworu około 1 mm ) nie było słuchać by uderzał tłok o zawór (pewnie skrzywił się w taki sposób że już nie dotykał tłoka mimo że był uchylony).
    Moc silnika pozwalała na jazdę na niskich biegach, więc mam nadzieję bo po około 1km jazdy tłoki są nadal całe więc może nie dostały na tyle mocno by zostały uszkodzone.
    Zawory uchylają się pod kątem (nie równolegle) w stosunku do ruchu tłoka i myślę że dlatego to one łatwiej się zginają a tłok ma szanse przetrwać.

    Nie mam przyrządu do demontażu zaworów, później trzeba dokupić płytki które ponoć są w cenie zaworów, pastę a przekładka głowicy dużo łatwiejsza.

  • #11 08 Lip 2010 23:20
    toku74
    Poziom 31  

    owik ma racje. rób starą, bo kombinując z nową stracisz czas i pieniądze. Skoro głowice są bardzo podobne to płytki regulacyjne wykorzystaj z tej 1.4. Jeżeli koło rozrządu jest w innym rozmiarze to i kółko na wale ma inny rozmiar. Dlatego rozrząd nazywa się synchronizacją. Jak zaczniesz ściągać i zakładać głowicę po kilka razy to popłyniesz na uszczelkę i uszkodzisz blok silnika - powygina się. A z drugiej mańki pierwsze słyszę żeby wydechy były większe od ssącycch no chyba że ssących jest więcej niż wydechów.

  • #12 08 Lip 2010 23:57
    elmłot
    Poziom 18  

    Faktycznie szklanki są takie same więc płytki powinny być OK.
    Wydechy są nieco większe a pewnie dlatego że ilość gazów (objętość) które wlatują do komory spalania jest mniejsza od ilości (objętości) gazów które wylatują.
    Nie wyczuwam by w starej głowicy (1,5 - S73) były luzy na zaworach (uszczelnienie) ale zimny silnik puszczał dymka (może pierścienie) , natomiast silnik 1,4 chodził dobrze więc głowica może być w lepszym stanie.

    Widocznie silnik 1,4 miał inne koło na wale niż silnik 1,5 i dlatego koła na rozrządzie są też inne tak by przełożenie było 1do2.

    Jak widać każdy post może coś wnieść .
    Może np. tuningowcy stosują głowice 1,4 do silnika 1,5 - poprawa stopnia sprężania i może ktoś coś podpowie ?
    Ja nie mam zamiaru tuningować , ale czasem osoby znające się na danej marce mogą coś podpowiedzieć , stanowczo odradzić itp.

  • #13 09 Lip 2010 00:43
    toku74
    Poziom 31  

    ssący jest większy bo ciśnienie atmosferycznie jest niższe od ciśnienia wytworzonego przez tłok. Po krótce łatwiej jest tłoczyć powietrze niż je wyciągać. Im większa powierzchnia zaworów tym lepsze napełnianie i opróżnianie cylindra. I jeszce raz ci powtarzam że częste a nawet w ogóle ściąganie głowicy bez potrzeby robi więcej szkód niż pożytku. Za duże naprężenia materiału w tym miejscu.

  • #14 31 Lip 2010 01:10
    elmłot
    Poziom 18  

    Wymieniłem 3 zawory , tyle okazało się uszkodzonych .
    Koszt jednego to 20zł .
    Maszyna chodzi, potestuje ją po niedzieli , być może regulacja luzów zaworów będzie konieczna .

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME