Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagrywanie wielkich koncertów jakim sprzętem profesjonalnie

Maciek764 09 Lip 2010 20:51 3639 23
  • #1 09 Lip 2010 20:51
    Maciek764
    Poziom 12  

    Nie wiedziałem za bardzo gdzie umieścić ten temat, ale chyba tu najbardziej pasuje. Mam jedno pytanie - jakim sprzętem i w jaki sposób i na co są nagrywane wielkie koncerty, które potem trafiają na CD/DVD? Np takie 30-lecie Dżemu - jak sobie liczę to tam jest chyba ze 40 ścieżek różnych (orkiestra symfoniczna).

    0 23
  • Sklep HeluKabel
  • #2 09 Lip 2010 21:49
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • Sklep HeluKabel
  • #3 09 Lip 2010 22:25
    djdrix
    Poziom 18  

    Najczęściej maja w studio jakąś cyfrę i optocorem z mixraca odbierają wszystkie kanały z osobna oraz na potrzeby tła z jakiś mikrofonów ambientowych zbierających publiczność. a jak analog to z separatora podbierają analogowo każdy kanał multicorem i to wszystko...

    0
  • #4 09 Lip 2010 23:11
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Kwestia sprzętu, i rozwiązań kilka.
    Jak koledzy wyżej wspomnieli sposoby to:
    - rozdzielenie sygnału analogowego i nagranie osobnym rejestratorem
    - wykorzystanie konsolety cyfrowej z możliwości rejestracji
    Budżetowe wersje obu sposobów też są dostępne. Mikser z możliwością rejestracji 16 kanałów kosztuje od ok 3tyś zł.

    0
  • #5 10 Lip 2010 11:09
    kovallo
    Poziom 11  

    Nie wiem, jak robił to Dżem, ale w Stanach wygląda to TAK
    Do nagrań nie bierze się raczej sygnału z preampów stołu (czy to monitorowego, czy frontowego). Używa się swoich pre-ampów, przetworników, czasem nawet mikrofonów. Zapis jest conajmniej dublowany, komp+HD recorder, często też używa się więcej backupów. W tym temacie ludzie pokazują i opisują "jak to się robi".

    0
  • #6 10 Lip 2010 14:52
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Wykorzystanie preampów z frontu albo monitora, to raczej nieporozumienie, bo gain niektórych sygnałów może być bardzo mały, albo bardzo duży, co uniemożliwi późniejszy mix. Praktycznie zawsze splituje się sygnał wchodzący do stageboxa, bo po pierwsze masz wszystko po drugie masz nad tym kontrolę. Przynajmniej jak dotąd nie spotkałem się z innym rozwiązaniem, mimo imprez z cyframi które umożliwiają pobór z stageboxa czy z prampów po direkcie.

    djdrix a co jeśli stół nie ma optocora? Tylko skrętkę albo koncentryk? Tym bardziej kiedy kapela gra wyłącznie z analogiem - The Polce

    Najczęściej nagrywa się na wieloślady i robi się potem osobny mix, jednakże zdarza się ze sygnał pobierany jest z frontowego mixera i na płycie pojawia się nam dokładnie to co słyszeliśmy na froncie.

    0
  • #7 11 Lip 2010 09:09
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 11 Lip 2010 20:47
    Hefajstos
    Poziom 35  

    Odnośnie symfonii - przy nagrywaniu dużych składów często robi się nagranie stereo, miksowane na żywo i do tego jeszcze nagranie wielośladowe. Ale to inna branża, autorowi chodzi bardziej o rocka :)


    --
    pozdrawiam
    Hefi

    0
  • #9 11 Lip 2010 22:32
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 13 Lip 2010 10:03
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Z moich doświadczeń wynika że splitowania nie wykonuje się na konsoli, za preampami. To już nie jest kwestia ich brzmienia, ale często na nagraniach daje się większy zapas dynamiki niż na live, i podczas pracy live nieraz zachodzi potrzeba zmiany gaina, co jest ciężkie do skorygowania na nagraniu.
    Druga kwestia że directy przeważnie są post insert. A nagrywa się najczęściej bez kompresji, bez bramek i podobnych wynalazków.

    Często stosuje się nadmiarowe mikrofony do nagrania, co w przypadku np pieca gitarowego, czy perkusji nie stwarza dużego problemu, ale nie wyobrażam sobie sytuacji żeby wokalista trzymał dwa mikrofony. A przy basie stosuje się też takie patenty jak nagranie przez diboxa z samej gitary itp.

    0
  • #11 13 Lip 2010 10:51
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 13 Lip 2010 11:08
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Tak, tylko co jeśli podczas koncert realizator pokręci sobie gainem?

    0
  • #13 13 Lip 2010 11:50
    djdrix
    Poziom 18  

    więc dlatego podebranie z WHIRLWIND MULTISPLITTER jest najlepszą opcją:) tylko trzeba ustalić kto podaje phantom czy monitor czy foh. Wtedy sygnał idzie do każdego taki sam niezależnie od tego co kto se pokręci..

    0
  • #14 13 Lip 2010 19:33
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 13 Lip 2010 20:04
    djdrix
    Poziom 18  

    Albo mało widziałeś, albo mówimy o dwóch rożnych światach...
    Na marginesie, w moim świecie nie ma pojęcia zawieszających się mikserów cyfrowych.. nagrywaliście na LS9 a może na 01/96? Mikser dobrej klasy zawiesza się tylko wtedy gdy jest nieznajomość, ale częściej nieumiejętne obchodzenie się ze stolikiem. Tak czy siak wiem o czym mówię, nie napisałem dokładnie jak to działa, więcej można poczytać na necie o tym:)

    0
  • #16 13 Lip 2010 20:23
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    djdrix, oba wymienione przez Ciebie mixery zawisłem.

    Sygnał direct czy to z analogu czy cyfrze zawsze jest za preampem, więc odpada to do nagrania , bo pokręcając gainem psujemy nagranie.

    Sygnał do nagrania dzieli się w stageboxe.

    0
  • #17 13 Lip 2010 22:59
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Dokładnie, sygnał musi być dopasowany gainem przed przetwornikiem AD, czyli jest wykonywany analogowo. Oczywiście często są układy sterowane cyfrowo co umożliwia zapamiętanie ustawień.
    W innym przypadku przetwornik musiał by mieć dynamikę rzędu 200-300dB, co jest raczej nieosiągalne na dzień dzisiejszy.

    0
  • #18 14 Lip 2010 07:35
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 16 Lip 2010 23:04
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Widzę, że muszę tu wtrącić swoje trzy grosze. Jeżeli mówicie o zawieszaniu się stołów cyfrowych, to warto wspomnieć, że pomimo swoich wad i bycia w tyle za konkurencją, Yamaha robi najstabilniejsze stoły. Stawiam flaszkę temu, kto pokaże mi jak zawiesza sprawny stół Y.

    Dziś nagrywa się po splicie, w analogu zawsze direct, w systemach cyfrowych dobre przetworniki mają split jeszcze po analogu, sygnał po gainach leci w system, a drugi po raz ustawionym gainie idzie do nagrania. Zazwyczaj są to rejestratory HDD, Tascam, Alesis itp. Jeżeli nagrywają z systemu cyfrowego, to po AES/EBU. Najczęściej są to zdublowane urzadzenia, a i tak dodatkowe nagranie zapisuje komputer.

    0
  • #20 16 Lip 2010 23:23
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    chaka powiesiłem ls9 i 01v, innych przyznaję nie udało mi się. Stoły albo gubiły zegar, albo nie działał żaden przyciski i obraz zatrzymywał się w przejściu pomiędzy wyskakującym okienkiem a pulpitem. Ale fakt, udało mi się tylko 2-3 razy, inne cyfry o wiele łatwiej. Może i Yamaha jest w tyle, ale poczekajmy na jej nowe dziecko,, ciekawe kiedy premiera :)

    0
  • #22 17 Lip 2010 23:57
    Maciek764
    Poziom 12  

    Mimo wszystko rozjasnilo mi to dosyc sprawe mimo tego ze wielu rzeczy jeszcze do konca nie rozumiem (ale pewnie dlatego ze sie zwyczajnie na tym nie znam). Pytalem na przykladzie Dzemu bo zwykle nie lubie koncertow live. przewaznie maja jakies bolaczki ktore przekreslaja koncert zeby sluchac go na codzien, jednak lepszej produkcji live od tej nie slyszalem. Pozdrawiam i dzieki za odpowiedzi ;)

    0
  • #23 18 Lip 2010 19:11
    Marm
    Poziom 14  

    Ciasteczkowy, a co Yamaha zamierza wprowadzić nowego? Coś pokroju LS9 czy cos bardziej poważnego?

    0
  • #24 19 Lip 2010 10:27
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Następcę pm5d

    0