Nie wiedziałem za bardzo gdzie umieścić ten temat, ale chyba tu najbardziej pasuje. Mam jedno pytanie - jakim sprzętem i w jaki sposób i na co są nagrywane wielkie koncerty, które potem trafiają na CD/DVD? Np takie 30-lecie Dżemu - jak sobie liczę to tam jest chyba ze 40 ścieżek różnych (orkiestra symfoniczna).
nagrywa sie toto na wieloślady, - sa rózne technologie ale najczesciej - dzwiek jest splitowany z wszystkich mikrofonów a następnie przesłany do wozu z zainstalowanym wielośladem
Najczęściej maja w studio jakąś cyfrę i optocorem z mixraca odbierają wszystkie kanały z osobna oraz na potrzeby tła z jakiś mikrofonów ambientowych zbierających publiczność. a jak analog to z separatora podbierają analogowo każdy kanał multicorem i to wszystko...
Kwestia sprzętu, i rozwiązań kilka.
Jak koledzy wyżej wspomnieli sposoby to:
- rozdzielenie sygnału analogowego i nagranie osobnym rejestratorem
- wykorzystanie konsolety cyfrowej z możliwości rejestracji
Budżetowe wersje obu sposobów też są dostępne. Mikser z możliwością rejestracji 16 kanałów kosztuje od ok 3tyś zł.
Nie wiem, jak robił to Dżem, ale w Stanach wygląda to TAK Do nagrań nie bierze się raczej sygnału z preampów stołu (czy to monitorowego, czy frontowego). Używa się swoich pre-ampów, przetworników, czasem nawet mikrofonów. Zapis jest conajmniej dublowany, komp+HD recorder, często też używa się więcej backupów. W tym temacie ludzie pokazują i opisują "jak to się robi".
Wykorzystanie preampów z frontu albo monitora, to raczej nieporozumienie, bo gain niektórych sygnałów może być bardzo mały, albo bardzo duży, co uniemożliwi późniejszy mix. Praktycznie zawsze splituje się sygnał wchodzący do stageboxa, bo po pierwsze masz wszystko po drugie masz nad tym kontrolę. Przynajmniej jak dotąd nie spotkałem się z innym rozwiązaniem, mimo imprez z cyframi które umożliwiają pobór z stageboxa czy z prampów po direkcie.
djdrix a co jeśli stół nie ma optocora? Tylko skrętkę albo koncentryk? Tym bardziej kiedy kapela gra wyłącznie z analogiem - The Polce
Najczęściej nagrywa się na wieloślady i robi się potem osobny mix, jednakże zdarza się ze sygnał pobierany jest z frontowego mixera i na płycie pojawia się nam dokładnie to co słyszeliśmy na froncie.
1. sygnał mozna pobierac czy tez splitowac na róznym poziomie. wazne by było to wielosladowo. wspomniane stoły cyfrowe umozliwiaja nowe "doznania" w dziedzinie nagran -bo coraz wiecej moze dokonac "splitu" w cyfrze na poziomie konsolety i nagranie czystych bez "eq" sygnałów.
Natomiast jest tu ryzyko zawieszena sie systemu itp. wiec przy powaznych przecięwzięciach taka opcja nie bardzo wcodzi w rachube. ew. jako dubel.
Dygresja - Najwieksza wada nagrywania z directów w analogach było to ze mało z nich oferuje opcje directa "pre" wszytkim ustawieniom.
2. Trzeba rozróżnić jeszcze jedna rzecz - nagrania wyłacznie audio i nagrania pod DVD. W układzie nagrań "z obrazem" musimy jeszcze uwzględnic układ synchronów z obrazem - i sciezke badz synchro czasowe z telewizorów badz przynajmniej wordl clocka.
3. w układzie nagrywania live bardzo czesto ważniejsze jest nagranie niz koncert i wszytko podporzadkowuje sie pod dobre nagranie (np. muzyka symfoniczna). Stąd pojawia sie duble itp. NIkt nie zaryzykuje nagrywania jednorazowego przecięwzięcia na jeden nośnik (niewazne czy tasme dysk twardy czy cokolwiek innego)
4. Oprócz nagran czesto wysteuje jeszcze dodatkowy miks dla relacji na zywo. wóz transmisyjny w którym realizuje sie osobno miks dla telewizorów. hehhe czasami mamy do czynienia z sytuacja ze na koncercie nie da sie słuchac bo rzeź a w tv i na pozniejszych nagraniach wszytko jak nalezy.
Odnośnie symfonii - przy nagrywaniu dużych składów często robi się nagranie stereo, miksowane na żywo i do tego jeszcze nagranie wielośladowe. Ale to inna branża, autorowi chodzi bardziej o rocka
Z moich doświadczeń wynika że splitowania nie wykonuje się na konsoli, za preampami. To już nie jest kwestia ich brzmienia, ale często na nagraniach daje się większy zapas dynamiki niż na live, i podczas pracy live nieraz zachodzi potrzeba zmiany gaina, co jest ciężkie do skorygowania na nagraniu.
Druga kwestia że directy przeważnie są post insert. A nagrywa się najczęściej bez kompresji, bez bramek i podobnych wynalazków.
Często stosuje się nadmiarowe mikrofony do nagrania, co w przypadku np pieca gitarowego, czy perkusji nie stwarza dużego problemu, ale nie wyobrażam sobie sytuacji żeby wokalista trzymał dwa mikrofony. A przy basie stosuje się też takie patenty jak nagranie przez diboxa z samej gitary itp.
mówimy o tym samym split czystego sygnału. z tym że konsolety cyfrowe umozliwiaja "split" przed wszytkim na poziomie pretworników AD. Jeszcze przed jakąkolwiek "ingerencja"
więc dlatego podebranie z WHIRLWIND MULTISPLITTER jest najlepszą opcją tylko trzeba ustalić kto podaje phantom czy monitor czy foh. Wtedy sygnał idzie do każdego taki sam niezależnie od tego co kto se pokręci..
1. pytanie w którym miejscu nastąpi cyfrowy split. Ja mówie o układzie zaraz za przetwornikiem AD. (nie jestem zawodowym nagrywaczem wiec nie wypowiem sie co do szczegółowych rozwiazań układów a tym bardziej rozwiazan przyjetych w poszczególnych stołach - ale z tego co wiem to robi sie tak przynjmniej na pytach avioma.
Z tym ze jak łatwo zauwazyc musimy miec w tym momencie sygnał przed "preampem" czyli musi sie przesłac w konsolete do nagrywania lub układ
Jeszcze mała dygresja - pamietajcie ze pojawaiaja sie mikrofony cyfrowe - gdzie przetworniki ad sa juz na poziomie mikrofonu. Narazie zdaje sie to raczkuje w studiu ale....hmmmm sadze ze wszytko przed nami.
2. DJdrix, Analogowy spit. hehheh. Przy pełnym splicie - kazdy z torów podlega separacji. Co za tym idzie nie ma fantoma z FOH, monitor wóz transmisyjny itp. Przy max profesjonalnych rozwiazaniach mówimy o spliterach aktywnych. Niewazne czy whirlwinda klarka sookola czy jakimkolwiek innym. Jezeli umawiamy sie z którego stołu odajemy fantoma to jest tzw. Y i niewątpliwie jest to splitowanie sygnału ale bez jakiejkolwiek separacji co jak przypuszczam w układach mega profesjonalnych nie moze miec miejsca ))
Tym bardziej ze jak zauważyłem wczesniej o kilka postów w tych układach podczas których ja uczestniczyłem jako nagłośnienie - zawsze nagranie było stawiane wyzej i było ważniejsze. Te słowa daja informacje - na scenie moze buczec dziac sie cuda ale do nagrania musi wszytko dojsc jak nalezy. W PEŁNI ODSEPAROWANE
Albo mało widziałeś, albo mówimy o dwóch rożnych światach...
Na marginesie, w moim świecie nie ma pojęcia zawieszających się mikserów cyfrowych.. nagrywaliście na LS9 a może na 01/96? Mikser dobrej klasy zawiesza się tylko wtedy gdy jest nieznajomość, ale częściej nieumiejętne obchodzenie się ze stolikiem. Tak czy siak wiem o czym mówię, nie napisałem dokładnie jak to działa, więcej można poczytać na necie o tym:)
Dokładnie, sygnał musi być dopasowany gainem przed przetwornikiem AD, czyli jest wykonywany analogowo. Oczywiście często są układy sterowane cyfrowo co umożliwia zapamiętanie ustawień.
W innym przypadku przetwornik musiał by mieć dynamikę rzędu 200-300dB, co jest raczej nieosiągalne na dzień dzisiejszy.
teraz jestem na urlopie wiec nie sprawdze jak chłopaki podłczali wóz. Ale postaram sie dokładnie opisac rozwiazanie z pytmi avioma. Tu mielismy "potrójny split" 1 do bezpośredniego nagrania - jeden na wóz (tam było nagranie obrazu ale przy okazji poprzez studera kopia do adatów + dubel na twardy dysk fostexa. Trzeci split szedł do mnie na nagośnienie.
I najwieej zabawy było z "synchronami" recorderów z kamerami.
ani ls9 ani 01 nie jest "powaznym" stołem do nagrywania.
Widzę, że muszę tu wtrącić swoje trzy grosze. Jeżeli mówicie o zawieszaniu się stołów cyfrowych, to warto wspomnieć, że pomimo swoich wad i bycia w tyle za konkurencją, Yamaha robi najstabilniejsze stoły. Stawiam flaszkę temu, kto pokaże mi jak zawiesza sprawny stół Y.
Dziś nagrywa się po splicie, w analogu zawsze direct, w systemach cyfrowych dobre przetworniki mają split jeszcze po analogu, sygnał po gainach leci w system, a drugi po raz ustawionym gainie idzie do nagrania. Zazwyczaj są to rejestratory HDD, Tascam, Alesis itp. Jeżeli nagrywają z systemu cyfrowego, to po AES/EBU. Najczęściej są to zdublowane urzadzenia, a i tak dodatkowe nagranie zapisuje komputer.
chaka powiesiłem ls9 i 01v, innych przyznaję nie udało mi się. Stoły albo gubiły zegar, albo nie działał żaden przyciski i obraz zatrzymywał się w przejściu pomiędzy wyskakującym okienkiem a pulpitem. Ale fakt, udało mi się tylko 2-3 razy, inne cyfry o wiele łatwiej. Może i Yamaha jest w tyle, ale poczekajmy na jej nowe dziecko,, ciekawe kiedy premiera
Mimo wszystko rozjasnilo mi to dosyc sprawe mimo tego ze wielu rzeczy jeszcze do konca nie rozumiem (ale pewnie dlatego ze sie zwyczajnie na tym nie znam). Pytalem na przykladzie Dzemu bo zwykle nie lubie koncertow live. przewaznie maja jakies bolaczki ktore przekreslaja koncert zeby sluchac go na codzien, jednak lepszej produkcji live od tej nie slyszalem. Pozdrawiam i dzieki za odpowiedzi