Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

ev-drive.eu 24 Lip 2010 11:08 28505 65
  • #31
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam , jak pisałem wcześniej podstawą ogrzewania wnętrza samochodu będzie webasto, a ciepło powstające w silniku tylko wspomoże ogrzewanie wnętrza.
    Katalogi magnesów zaczynają się od 80° a kończą na 200°.
    Cała zabawa z chłodzeniem wodnym silnika ma na celu wyciśnięcie jak największej mocy w krótkich odcinkach czasu.
    Większość nowych konstrukcji, tak jak przeglądam różne strony w necie, stosuje chłodzenie wodne .

    Pozdrawiam Adam
  • IGE-XAO
  • #32
    marek_ka
    Poziom 26  
    Demonizujesz rolę chłodzenia wodnego. Ma ono sens jedynie przy nowo projektowanych wyżyłowanych silnikach. Natomiast w silniku jaki posiadasz, czyli zwykłym asynchronie do pracy ciągłej, nie ma to żadnego sensu. Nie wspomożesz ogrzewania, bo zanim rozgrzejesz silnik to skończy ci się prąd w akumulatorach.
  • IGE-XAO
  • #33
    SKBIS
    Poziom 12  
    Witam, również przerabiam samochód na elektryczny. Moje autko jest małe bo to Cinquecento. Zastosowałem silnik 7,5kW asynchroniczny na amerykańskie napięcie 3x200V, prąd znam.30A 2900 obr. Silnik podłączony do skrzyni biegów. Kupiłem akumulatory trakcyjne na 240V o pojemności 40Ah. Ważą 270kg i cinkuś trochę siedzi bo są umieszczone z tyłu (ale sprężyny się wymieni jak ruszy). Jeszcze poszukuję falownika, który może być zasilony bezpośrednio z akumulatorów i będzie umiał utrzymywać stabilne napięcie podczas hamowania odzyskowego (żeby nie uszkodzić akumulatorów). Wybór silnika asynchronicznego to prawie same zalety, odzysk energii przy zwalnianiu (hamowaniu), bezobsługowość (brak szczotek), wytrzymałość na przeciążenia, duży moment, itd. Chyba nie ma się co martwić o nadmierne grzanie bo jak się stoi w korku to silnik stygnie, a jak się jedzie to wiaterek też robi swoje. Utrzymując stałą prędkość w jeździe po "płaskim" potrzeba około 3-5kW więc też silnik pracuje dużo poniżej możliwości. Moment obrotowy utrzymywany jest w całym zakresie obrotów na wysokim poziomie i bardzie należy się martwić o "palenie gum". Pozdrawiam i życzę sukcesu!
  • #34
    tos18
    Poziom 38  
    Witam - na wstepie życzę sukcesu.
    Mam wrażenie że dołożenie magnesów może być przyczyną problemów z ujażmieniem silnika.Silniki bldc z którymi miałem doczynienia były sterowane z specjalizowanych falowników potrzebujących do poprawnej pracy informacji o położeniu wału(kącie o jaki jest obrócony).Informację tą otrzymywał z "enkodera" umieszczonego na wale silnika.Enkoder ma cztery kanały trzy z nich dają impulsy przesuniete o 120 stopni.
    Pozdrawiam.
  • #35
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam po przerwie wakacyjnej . Na wstępie powiem, że po waszych sugestiach zdecydowałem się oddać silnik do przezwojenia ( sam próbowałem zmienić połączenia w czołach uzwojeń , ale się poddałem , ciężka sprawa).Przezwajamy z 400V na 135V i obroty z 2960na 1450.
    Zastanawiałem się jeszcze z panami z zakładu przezwajania silników nad uzwojeniem specjalnym (przełączalna ilość par biegunów z 2p=2 na 2p=4 , poskok y=10) , co wy na to , czy ta uniwersalność nie pogorszy parametrów silnika ?
    Czy ktoś mi potrafi wyjaśnić jakie parametry silnika n=2960, U=400V, I=30A, P=15kW zależą od poskoku y=12 do 15 ?
    Zakończyłem budowę płaszcza wodnego, masa problemów , następny silnik do napędu poprzez skrzynię biegów zabuduję płaszczem bez spawania , na uszczelki tak jak silniki Siemensa.

    A teraz kilka zdjęć dotyczących tego projektu czyli silnik do skrzyni biegów :

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny




    A teraz parę słów o projekcie równocześnie realizowanym pod tytułem :

    Silnik w kole samochodu.

    Stojan Ż=72, 2p=8, y=8, q=3, uzwojenie będzie dwuwarstwowe 750obr., wirnik 24szt. magnesów jak na rys.

    Z wielu opracowań z internetu o silnikach z magnesami do zastosowań trakcyjnych ( częste zmiany obrotów i duża chwilowa przeciążalność ) wyczytałem , że korzystnie jest dla stosunku mocy do masy zwiększyć powierzchnię żłobka.
    Aby to zrealizować tanim kosztem wykorzystałem stojan z demontażu starego silnika i przetoczyłem go o 10mm po zewnątrz , co w przybliżeniu zmieniło proporcję przekroju żłobka do przekroju drogi magnetycznej w stojanie.

    Po stoczeniu stojana o 10mm zastanawiam się jak go zespolić . Najprościej jest przelecieć migomatem co 10cm po wysokości pakietu blach. Jak myślicie ile to pogorszy jego sprawność? Widziałem taki rozwiązania w kilku silnikach i trafo.

    Co sądzicie o zastosowaniu skosu : albo w wirniku klejąc magnesy z kilku części z lekkim przesunięciem lub zespalając pakiet stojana pod skosem?
    Czy niech się oto martwi sterowanie falownikiem?
    Z jakiego materiału wykonać pierścień , do którego przykleję magnesy i gdzie taki materiał szukać ?
    I ostatnie moje pytanie , co sądzicie o moim projekcie wymiarów i rozłożenia magnesów na wirniku ?

    A teraz kilka zdjęć i szkiców projektu silnika w kole .




    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny



    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny


    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    A to przykład bezmyślności tokarza , zepsuł mi jeden stojan.


    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Następne toczenie w innym zakładzie , pełny sukces.

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
  • #36
    marek_ka
    Poziom 26  
    ev-drive.eu napisał:
    .....Przezwajamy z 400V na 135V .........
    Zastanawiałem się jeszcze z panami z zakładu przezwajania silników nad uzwojeniem specjalnym (przełączalna ilość par biegunów z 2p=2 na 2p=4 , poskok y=10) , co wy na to , czy ta uniwersalność nie pogorszy parametrów silnika ?
    .....]
    Po co te komplikacje?
    Miałeś dobry silnik do którego wystarczyło zaadoptować typowy falownik.
    Po co ci zmiana ilości par biegunów?
  • #37
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam, co do silnika 15kW do skrzyni biegów to wcześniej wyjaśniłem dlaczego zdecydowałem się przezwoić silnik.

    Teraz bardzo interesuje mnie Wasza opinia do rozmieszczenie i ilości magnesów do silnika w kole pojazdu jak na zał. rys.
    Dodam do treści rysunku, 24 magnesy rozmieszczone po obwodzie.

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
  • #39
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam wszystkich zainteresowanych tematem. Sprawy idą powoli , jak po grudzie . To pewnie z winy MAFII PALIWOWEJ.
    A teraz poważnie.
    Silnik asynchroniczny 15kW został przewinięty na 4 bieguny i napięcie znamionowe około 130V. Zakończyłem też montaż silnika w samochodzie . Obawiałem się jak wyszło centrowanie wałka skrzyni z wałkiem silnika ,połączyłem je na sztywno bez sprzęgła tulejką i wszystko pasuje jak ulał . Problemem było też umocowanie łożyska prawej półośki trzeba było dospawać wspornik z aluminium do przykręcenia obudowy łożyska i pokonać problem centrowania półośki.
    Do umocowania silnika w samochodzie wykorzystałem te same poduszki jakie trzymały silnik spalinowy, dorobiłem ramę która łączy silnik z poduszkami.
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Teraz przyszła kolej na akumulatory. Jaki rodzaj i jaka pojemność jeszcze nie wiem. Jestem na etapie zapytań ofertowych do kilku firm.
    To tyle jeśli chodzi o silnik asynchroniczny w połączeniu ze skrzynią biegów.


    Natomiast drugi równoległy projekt silnika w kole samochodu jest na etapie uzwajania stojana , który został przetoczony celem zmniejszenia wagi. Założyłem że silnik będzie chwilowo przeciążany i ważniejsze jest zwiększenie ilości miedzi w stosunku do przekroju rdzenia. tym bardziej że silnik nie będzie miał wymuszonego chłodzenia . Stojan został wklejony do aluminiowej obudowy i zabezpieczony przed ewentualnym przemieszczaniem się. Obudowę wykonałem z kawałka blachy aluminiowej , po wygięciu i pospawaniu została przetoczona do odpowiednich wymiarów. Magnesy zamówiłem przed trzema tygodniami , będą za dwa tygodnie .Ważyliśmy stojan po nawinięciu wyszło 23kg, dojdzie jeszcze pół kilo na lakier i kable zasilające.

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Witam , zakupiłem 12szt. akumulatorów żelowych Sonnenschein dryfit+ A 500 Cyclic 56Ah 12V niemieckiej firmy EXIDE TECHNOLOGIES, pewnie się dziwicie dlaczego nie litowo polimerowe albo przynajmniej żelowe TROJANY , proza życia - na 9.4kWh wydałem 2800zł i mam 2 lata gwarancji , trojany kosztowałyby dwa razy tyle a efekt nadal ten sam - czyli prawie 250kg ołowiu, litowo polimerowe ok 13000zł, więc na litowce poczekamy aż spadnie cena .

    Teraz zajmę się jakimś sensownym rozmieszczeniem akumulatorów , spróbuję część umieścić w miejscu po zbiorniku paliwa a reszta w komorze silnika .

    Pozdrawiam Adam
  • #40
    4dim
    Poziom 14  
    A jak prace z silnikiem w kole samochodu ? Może napiszesz coś więcej...
  • #41
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam, stojan silnika w koło jest w zakładzie przewijania , miał być gotowy w środę , ale nic z tego , może w poniedziałek, poza tym nic nowego, myślę nad sterowaniem , to znaczy próbuje znaleźć kogoś kto to sterowanie zrobi.

    Pozdrawiam Adam
  • #42
    4dim
    Poziom 14  
    A zastanawiałeś się jak zrealizować sterowanie takich silników (w kole). Jak zrealizować pracę mechanizmu różnicowego ? Pytam, bo sam planuję taką konstrukcję.
  • #43
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam , odpowiem krótko , jeszcze nie wiem , ale się nad tym zastanawiam.
    Zapytam cię (skoro myślisz o konstrukcji silnika w koło) jak zamierzasz uszczelnić wnętrze silnika od wody i zanieczyszczeń ? Ja przewidziałem simering na zewnętrznej części silnika jak na poprzednim rysunku.Co o tym sądzisz ?

    Pozdrawiam Adam
  • #44
    4dim
    Poziom 14  
    Chciałem odpowiedzieć Ci na priv, żeby nie zmieniać tematu ale niestety nie działa, więc piszę tutaj.

    Niestety nie pomogę Ci. Ja projektuję zupełnie inną konstrukcję. Na razie jestem na etapie planów. Nie zostało mi już dużo czasu, bo pracę chcę zacząć od stycznia, więc towar z Chin muszę zmówić w ciągu tygodnia, góra dwuch.

    Co robię ? Kupuję dwa silniki razem z kołami z przeznaczeniem do motorowerów. Jak na razie najsilniejsze jakie znalazłem to 2kW. Jest to silnik w aluminiowym kole o średnicy 16 cali. No i na bazie tych dwuch kółek chcę zbudować cały pojazd. mam na to 3 miesiące ;), powinienem zdążyć. Na razie największym problemem dla mnie jest właśnie mechanizm różnicowy. Gdyby nie to, to może mój pojazd zrobiłbym od razu z napędem na cztery koła. Wtedy nie musiałbym szukać mocniejszych silników.
  • #45
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam , zobacz na to : http://www.kellycontroller.com/hub-motor-72v-6kw13-inch-p-464.html



    Witam, kilka zdjęć akumulatorów , odebrałem z uzwajania silnik w kole , dane techniczne obu silników niebawem na tworzonej obecnie stronie www.ev-drive.eu.

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny


    Pozdrawiam Adam

    Witam, wreszcie doszły magnesy do silnika w koło, rozpoczynam budowę wirnika.
    Kilka fotek:

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Wczoraj bawiłem się ( poważniej zabrzmi - eksperymentowałem) magnesami i próbowałem układać je na wirniku, nałożyłem podwójne rękawiczki dla BHP i faktycznie dało się ręcznie , bez żadnych przyrządów oderwać od całego zestawu i zbliżyć do wirnika . W końcowej fazie magnes jest nie do opanowania jak szalony przykleja się do wirnika ( wniosek : większą część magnesów wystarczy posmarować klejem i odpowiednio zbliżyć w obrysowane miejsce na wirniku z podłożonym czymś niemagnetycznym i powoli wysuwać z pod magnesu aby zbyt silnie nie uderzył w miejsce przyklejenia , aby nie pękł , nie potrzeba go dociskać , sam się dociska.

    Ogólny wniosek z eksperymentów : ta wielkość magnesów ( 18x27x6) pozwala na ręczne manipulowanie , bez przyrządów ( ewentualnie przekładki dystansowe równe szerokości przerwy pomiędzy magnesami w moim przypadku 8 mm.).Klejenie będzie rozłożone na kilka etapów. Najpierw kleję magnesy które są od siebie oddalone na co najmniej 5mm , bez żadnych umocowań, a następnie te pomiędzy nimi . Jeszcze jeden ważny wniosek rozpakowanie i klejenie magnesów wymaga pracy w czystym pomieszczeniu i czystymi narzędziami , na czystym stole ( rękawiczki nówki ) . Kilka pierwszych magnesów jakie rozpakowałem i robiłem próby , natychmiast nie wiadomo skąd pokryło się warstwą czarnego pyłu.

    Pozdrawiam Adam
    Pozdrawiam Adam
  • #46
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam , pewnie wiecie już że TOYOTA odkryła że taniej jest wprowadzić do hybryd silnik indukcyjny AC niż kupować wciąż drożejące ( zamiast taniejące ) magnesy neodymowe do swoich silników elektrycznych w samochodach hybrydowych . Ciekawi mnie teraz wasz komentarz tej wiadomości w kontekście mojego tematu - czyli silnik AC do napędu samochodu osobowego.

    Witam , załączam kilka zdjęć z mozolnej pracy wklejania magnesów do wirnika silnika w kole i montażu wirnika do wnętrza stojana przy użyciu specjalnie skonstruowanego ściągacza ( w celu zabezpieczenie przed uszkodzeniem magnesów ) . Cały silnik został wstępnie zamontowany do prawego tylnego wahacza samochodu Rover 75 a następnie na gotowo złożony ze specjalnie do tego celu zakupionym wahaczem w celach demonstracyjnych i doświadczalnych. Zamierzam wykonać stanowisko pomiarowe tego silnika ( taka mini hamownia ) celem określenia jego max. parametrów.

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Piasta koła i wirnika
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Przyrząd do montaż i demontażu wirnika
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Wahacz do montażu silnika w celach demonstracyjnych i pomiarowych Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Wirnik z wklejonymi magnesami
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny


    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Wirnik z przykręconym ściągaczem gotowy do montażu Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Specjalne szpilki prowadzące do montażu wirnika

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Następny "patent" , paski plastiku zabezpieczają na wszelki wypadek magnesy przed otarciem o stojan
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Początek montażu wirnika
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Wirnik i klej przed wklejeniem magnesów
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Szczelina powietrzna około 1,6mm
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Kolejne fazy wklejania magnesów , najpierw odległe od siebie jednakowo biegunowe
    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Następny "patent" ,specjalne kątowniki metalowe osłabiające i odkształcające pole magnetyczne na zewnątrz , umożliwia to umieszczenie magnesu w środku pomiędzy dwoma magnesami tej samej biegunowości , bez użycia przyrządów Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    Ustalanie dokładnej pozycji magnesu zszywkami do papieru Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny
    W trakcie klejenia zabezpieczałem krawędzie magnesów taśmą papierową Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Pozdrawiam Adam

    Dodano po 5 [godziny] 56 [minuty]:

    Stojan z wirnikiem ( jeszcze bez magnesów ) zamontowane w kole tego samego pojazdu Rover 75 , do którego zamontowałem wcześniej silnik AC do skrzyni biegów. Na silnik w kole mieści się koło z felgą 17''

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny Sterownik silnika asynchronicznego, samochód elektryczny

    Pozdrawiam Adam
  • #47
    rafalmm2
    Poziom 2  
    do kolegi ev-drive.eu niedawno natrafiłem na ciekawą stronę:http://www.samochodyelektryczne.pl/
  • #48
    gienek333
    Poziom 12  
    Witam szanownych kolegów.Od kilkunastu lat interesuję się napędami elektrycznymi,jeżdżę na co dzień melexem oraz wna 1320 (na własny użytek),przymierzam się do przeróbki samochodu na elektryczny, dlatego pozwolę sobie podzielić się swoją wiedzą na ten temat.Nie wiem jakie napięcia są teoretycznie dopuszczalne w pojazdach (bo tego nikt chyba nie wie),ale w samochodach hybrydowych (wicepremier takim jeździ) są akumulatory na napięcie 288V (3 pakiety po 80 cel 1,2V NiMh).Masa aku to ok 50 kg (ale to ocena na rękę),pojemność (wg mojej oceny) to ok 3kWh, ceny używanych od 800 do3000 pln. Napięcie jest następnie podnoszone przetwornicą do 650V i z tego są zasilane silniki, w lexusie ponoć nawet dwa.Aku są chłodzone powietrzem (w nowszych ponoć płynem).Mam wrażenie że przy obciążeniach aku rzędu 20C i przetwornicy sprawność tego jest raczej marna (o żywotności aku też należy wspomnieć).Silniki trójfazowe od wózków można kupić za kilkaset pln podobnie jak i falowniki do nich (przykładowo ja kupiłem silnik 9,5 kW 600 pln falowniki 300 pln).Aku proponuję na początek nabyć na złomie (firmy wymieniają aku w systemach zabezpieczających terminowo,tzn co kilka lat, bez względu na stan aku).Chłodzenie silnika można zrobić cieczą albo wentylatorem zewnętrznym (pracującym nawet jak silnik stoi). Zgadzam się że w naszym klimacie (6 miesięcy trzeba grzać) tzw webasto to dobre rozwiązanie (1l oleju to ok 10 kWh ciepła, 10 kWh w aku Pb to jakieś 250kg).Na koniec (dla sceptyków) podam taki przykład; fiat 126p koszt ok 1000pln, silnik dc 3,9kW ok 600pln sterownik ok 600pln, aku 4*12V 65 Ah (ok 100kg) 400pln stycznik +potencjometr 200pln ogniwa słoneczne 200W +szyba +akcesoria 1000pln +trochę czasu i za 4000pln w mamy pojazd który po słonecznym dniu pozwala przejechać jakieś 20 km.Życzę wszystkim powodzenia w konstrukcjach.Bawmy się.
  • #49
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam , oj Gienek ,Gienek napracowałem się co nie miara przy tej konwersji i jeszcze moc roboty przede mną a ty mi całą robotę rozwaliłeś jednym postem - kupa danych i informacji nie związanych z napędem asynchronicznym i BLDC (silnik w kole ) i na koniec jakieś badziewie - Fiat 126p . Litości . A ja tymczasem zachwycam się całą kolekcją audi e-tron i zastanawiam się jak pozyskać taki pakiet informacji zawartych w tych prototypach. Pozostaje tylko marzyć albo kupić coś takiego. Ale jak powiedziałeś bawmy się :D


    Pozdrawiam Adam
  • #50
    gienek333
    Poziom 12  
    To był tylko taki przykład że można tanio. Ja chcę przerobić Nissana 100NX. Mam już w zasadzie większość części. Silniki dwa synchroniczne 10kW, 48V S3 15%, falowniki acs4808 Danaher, akumulatory li-on (300szt 14,8V 6,15Ah) w sumie 27kWh 200kg. Koszty to silniki+ falowniki 1000 pln, aku 2400 pln, przekładnie chcę zrobić na łańcuchach (bez skrzyni biegów i mostu). Na razie mam problem ze sterowaniem falowników gdyż są one sterowane poprzez szynę CAN, ale poszukam jakiegoś mózgu.Mam pytanie, na jakie napięcie są te silniki w kole
  • #51
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam , Gienek skąd wytrzasnąłeś takie ceny - silnik + falownik 1000zł ? ( na moje oko - min.6000zł ), a już bateria li-ion 27kWh za 2400zł ? - może 24000zł.
    Silnik w kole ma nap.znam. U=130V , In=120A . Twoje silniki to BLDC czy klasyczne z uzwojeniem wirnika i ile ważą ?

    Pozdrawiam Adam
  • #52
    gienek333
    Poziom 12  
    Silniki są klatkowe, dokładny typ to tsp112/4-150 i kwota jest za dwa komplety.Waga jednego to ok 35kg. Pytałem o napięcie bo mam więcej tych falowników i można z nich wykorzystać sam stopień mocy. W każdej gałęzi jest 7 mosfetów 100V 60A nominalnie 250A 48V, ale jest miejsce na dodatkowe 4 tranzystory więc można rozbudować do 350A. Co do aku to oferowałem je na forum (z rok temu),ale nikt nie był zainteresowany.Są one od laptopów. 4 szt testuję drugi sezon w kosiarce do trawy i sprawują się rewelacyjnie.
  • #53
    staszekzgorki
    Poziom 1  
    A gdzie koniec tej historii?
    Czy samochód powstał i jeździ itd.
  • #54
    ev-drive.eu
    Poziom 9  
    Witam, końca historii jeszcze nie było , walczymy nadal z falownikiem do silnika AC do skrzyni biegów.

    Pozdrawiam Adam
  • #55
    SKBIS
    Poziom 12  
    Witam wszystkich pasjonatów. Wraz z kolegą osiągnęliśmy pierwszy sukces. Nasz Cieńkuś elektryczny zaczął jeździć. Przypomnę, że ma on silnik asynchroniczny 7,5kW z naszych zakładów Tamel, przezwojony na 3x180V, prędkość znamionowa 2900obr/min. Akumulatory trakcyjne 20szt 12V 40Ah, ważą 270kg i powinny starczyć na 100km max. Na razie jeździmy testowo poprawiając nieustannie program falownika. A falownik jest "drewniany" i chcielibyśmy zrobić lepszy oparty na Atmelku AT90PWM3 ale nie wiemy jak w Bascomie obsłużyć PSC i zrobić trzy fazy z regulacją napięcia. Jest na stronie Atmela nota aplikacyjna AVR495 (chyba), gdzie jest fajna aplikacja falownika wektorowego ale napisana w C. Jest też fajny ATtiny861, ale nie wiem czy nadaje się do silnika asynchronicznego. Pozdrawiam
  • #56
    Ryszard49
    Poziom 35  
    Witam.
    Gratuluję, nie zrażajcie się niepowodzeniami. Znany producent tramwajów walczył z oprogramowaniem kilka lat i ma teraz efekty. Postawił na silniki asynchroniczne i to okazało się strzałem w dziesiątkę. Poprzednie rozwiązania opierały się na silnikach szeregowych prądu stałego i nic z tego nie wyszło.
    Pozdrawiam.
  • #57
    PiM_FM
    Poziom 25  
    kolego SKBIS możesz powiedzieć jak połączyliście silnik z kołami? Przez oryginalna skrzynie z 700 czy 900? Czy macie sprzęgło ? gdzie kupiłeś auk i jaka cena?
    Pozdrawiam Przemek
  • #58
    SKBIS
    Poziom 12  
    Witam, nasz Cieńkuś ma silnik podłączony bezpośrednio do skrzyni, nie mamy sprzęgła (choć by się przydało by biegi się dało normalnie zmieniać). Kiedyś był silnki 700. Nasz silnik ledwo się zmieścił, musieliśmy odkręcić wentylatorek. W jego miejscu jest kółko do pomiaru obrotów. Odnośnie akumulatorów to mamy włoskie ale kupione w firmie SIAP z Gliwic, autoryzowanego dystrybutora. Akumulatory kosztowały brutto 300zł/szt, czyli wyszło 6tys. Wielkość akumulatora jest taka jak zwykłego 40Ah. Katalog podaje 1200 ładowań, no zobaczymy. Silnik zamówiliśmy bezpośrednio w Tamelu i bez problemu nawinęli według życzeń, kosztował wprawdzie 1400zł brutto ale za to z miłą obsługą. Falownik to samoróbka, jak napisałem "drewniana" bo ma specjalizowany scalak MC3PHAC (śmieję się, że w samej nazwie ma "pchać"), który nie nadaje się do auta. PHAC sterowany jest przez ATMega8, który mierzy prąd, obroty, pedał gazu i hamulec. Stopień końcowy to moduł 6MBP160RTB60 (czy jakoś tak) firmy FUJI, ma 160A 600V i wbudowany drajwer. Zasilanie 12V zrobiliśmy z 3 zasilaczy komputerowych ze złomu.
  • #59
    Adam602
    Poziom 11  
    Nie ma potrzeby tak ostro krytykować AC i falownika. Ta koncepcja też jest coś warta. Na tej stronie widać że jest to możliwe: http://etischer.com/awdev/ Tam jest zastosowany falownik Parkera. Można próbować na Siemensie micromaster 440 lub 420 - mają możliwość bezpośredniej pracy z DC, falowniki mitsubishi też podobno mogą pracować na DC. Teoretycznie przy zasilaniu falownika 360V DC powinien być w pełni funkcjonalny - silnik oczywiście przewinąć.
  • #60
    SKBIS
    Poziom 12  
    Witam, nasz cieńkuś zaczął jeździć ale maksymalnie 50km/h. Poprawiliśmy pomiar obrotów (tarcza aluminiowa - 100 szczelinek i transoptor szczelinowy) i zastosowaliśmy sterowanie poślizgiem. Wreszcie dało się fajnie jeździć choć nie obyło się bez niespodzianek. Pewnego pochmurnego dnia jeździłem po okolicy testując warianty oprogramowania, na drugi dzień wziąłem kolegę konstruktora by się pochwalić postępami a tu po paru metrach mało na szybie nie wylądowaliśmy i za chwilę znowu, aż wreszcie auto prawie stanęło. Po analizie okazało się, że słońce "zaglądnęło" do czujnika obrotów i auto stanęło. Stary garnek zamontowany na czujniku rozwiązał problem. Obecnie przezwajamy silnik na napiecie 3x120V bo okazuje się, że przy obciążeniu spada napięcie na akumulatorach z 240V do 200V i moc spada o 40%. Mam nadzieję, że nic nie spalimy. Pozdrawiam