Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy na 230V grzeje się.

Witkacy8 12 Lip 2010 19:15 4048 8
  • #1 12 Lip 2010 19:15
    Witkacy8
    Poziom 20  

    Witam.
    Mam silnik 0,75kw 1400obr/min
    220/380 2,7A/1,6A
    Zamiast do sieci trójfazowej podłączyłem go do sieci jednofazowej(230V)
    uzwojenia w trójkąt ,kondensator 25uF.
    Silnik chodzi,lecz szybko się grzeje,
    na biegu jałowym po 10min ma dość.
    Czy da się coś zaradzić by się nie grzał, pracując w sieci jednofazowej.?

  • Pomocny post
    #2 12 Lip 2010 21:43
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! A silnik pracował w sieci trójfazowej poprawnie? Może wrzuć fotke ,jak to podłączyłeś, to wtedy spróbuje pomóc. Pozdrawiam.

  • Pomocny post
    #3 12 Lip 2010 22:27
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Jak to zrobiłeś w trójkąt i jeszcze kondrnsator?

  • #4 12 Lip 2010 22:58
    tob53
    Poziom 17  

    Witam
    Trójkąt i kondensator - w sieci jednofazowej 230V, czyli o,key.
    A masz czym zmierzyć prądy w uzwojeniu głównym i pomocniczym, może to wyjaśni przyczynę nadmiernego nagrzewania uzwojeń, np. kleszcze (cęgi) Dietza.
    Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #5 12 Lip 2010 23:09
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Wez i podczas pracy odlacz kondensator i zobacz co sie dzieje.

  • Pomocny post
    #6 12 Lip 2010 23:44
    krzysiek7
    Poziom 33  

    W tak podłączanych silnikach są problemy z dobraniem kondensatora, jego pojemność powinna się zmieniać wraz ze zmianą obciążenia silnika, co w praktyce jest raczej trudno wykonalne. Jeżeli obciążenie silnika jest stałe to nie ma większego problemu dobrać pojemność. W tym przypadku prawdopodobnie jest zbyt duża pojemność przy pracy silnika na biegu jałowym, pod obciążeniem powinien się mniej grzać. Powiem szczerze, że lepiej jest do jednej fazy stosować silniki jednofazowe niż takie wynalazki.

  • #7 13 Lip 2010 20:27
    Witkacy8
    Poziom 20  

    A więc tak:
    Mostki na zacisku silnika połaczone są w trójkąt,
    co daje nam tak jakby trzy zaciski i teraz do pierwszego podłączam N ,
    do drugiego L a do trzeciego L przez kondensator.
    Teraz przy takim podłaczeniu płyną następujące prądy:

    przy pojemności 20uF:
    prąd cewki głównej - 3,4A
    prąd do cewki poprzez kondensator -1,5A
    całkowity prąd pobierany przez silnik mierzony na zasilaniu L-2,7A

    przy pojemności 25uF:
    prąd cewki głównej - 3,5A
    prąd do cewki poprzez kondensator -1,9A
    całkowity prąd pobierany przez silnik mierzony na zasilaniu L-2,4A

    przy pojemności 28,5uF:
    prąd cewki głównej - 3,6A
    prąd do cewki poprzez kondensator -2,2A
    całkowity prąd pobierany przez silnik mierzony na zasilaniu L-2,5A

    przy pojemności 32,5uF:
    prąd cewki głównej - 3,8A
    prąd do cewki poprzez kondensator -2,55A
    całkowity prąd pobierany przez silnik mierzony na zasilaniu L-2,4A

    przy pojemności 37,5uF:
    prąd cewki głównej - 4,0 A
    prąd do cewki poprzez kondensator -3,0 A
    całkowity prąd pobierany przez silnik mierzony na zasilaniu L-2,3A

  • Pomocny post
    #8 14 Lip 2010 00:25
    tob53
    Poziom 17  

    Witam
    Oczywiście wentylator jest na wale i nie jest luźny, w obu kierunkach wirowania masz te same objawy, ta nadmierna temperatura to na czucie czy z pomiaru, te pytania to tylko tak na wszelki wypadek.
    Może wyjaśni Twój problem ten cytat z książeczki "Maszyny elektryczne małej mocy" R. Sochocki, Z. Życki - "Do istotnych wad silników z kondensatorami pracy należy zaliczyć to, że mogą one pracować przy biegu jałowym jedynie przez krótki czas ( występujące duże działanie pola przeciwbieżnego powoduje duży wzrost prądu biegu jałowego, a konsekwencji nadmierne nagrzewanie się uzwojeń)." No to czas go obciążyć, napisz z jakim efektem.
    Pozdrawiam

  • #9 14 Lip 2010 21:54
    Witkacy8
    Poziom 20  

    tob53 napisał:

    Oczywiście wentylator jest na wale i nie jest luźny, w obu kierunkach wirowania masz te same objawy, ta nadmierna temperatura to na czucie czy z pomiaru, te pytania to tylko tak na wszelki wypadek.

    Pozdrawiam


    Oczywiście wentylator jest ok.
    Ale zagadka została rozwiązana,gdy podłączyłem go w gwiazdę do sieci trójfazowej , i założyłem cęgi. :cry:
    Silnik okazuje się uszkodzony, przebicie izolacji.
    Szkoda że na samym początku tego nie sprawdziłem, moja gafa,
    tak to jest gdy ufa się koledze , który dał mi ten silnik do przeróbki i zapewniał że jest sprawny.

    Dziękuję wszystkim za pomoc.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson