Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem prądu stałego z sieci 230V.

excray 03 Wrz 2004 13:15 5231 7
  • Jest to projekt, a raczej idea sterowania silnika prądy stałego z sieci. Za pomocą tego prostego urządzenia można sterować prędkością, i kierunkiem obrotów silnika. Przy ustawieniu potencjometru w pozycji środkowej silnik powinien się zatrzymać. Po dopracowaniu może bć całkiem ciekawe urządzenie. Niestety nie znam źródła projektu (nie jest on mój).


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 04 Wrz 2004 11:36
    tzok
    Moderator Samochody

    ...tylko jak należy dobrać elementy RLC?

  • #3 06 Wrz 2004 14:59
    _jta_
    Specjalista elektronik

    tzok napisał:
    ...tylko jak należy dobrać elementy RLC?

    To tylko filtr, po to, żeby silnik DC nie dostawał impulsów napięcia z tyrystora;
    oczywiście trzeba je dobrać do silnika, i do tego, jak dobrze chcemy filtrować.

  • #4 17 Paź 2004 21:48
    sledzik15
    Poziom 10  

    Z tego co rozumiem to tym układem można zasilać silniczki 12V , bo w sumie nie ma silników na prąd stały na 230V.

  • #5 18 Paź 2004 13:00
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jeśli to ma być do silniczka 12V, to:
    1) trzeba zadbać o dobre filtrowanie - żeby z setek wolt zrobiło parę wolt na silniczku;
    2) trzeba by uważać, żeby mu nie dać zbyt wysokiego napięcia, bo układ może dać sporo.

  • #6 18 Paź 2004 13:11
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    sledzik15 napisał:
    Z tego co rozumiem to tym układem można zasilać silniczki 12V , bo w sumie nie ma silników na prąd stały na 230V.
    Są takie silniki - i to dość sporo w zakładach przemysłowych. Ale tak prostym układem nie da się ich sterować.

  • #7 18 Paź 2004 15:39
    sledzik15
    Poziom 10  

    Czy są jakieś wzory za pomocą , których można obliczyć ten filtr RLC

  • #8 18 Paź 2004 19:43
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Tak, L traktujesz jako opór i*omega*L, C jako opór 1/(i*omega*C), omega to częstość prądu
    - 314/sek dla prostownika jednopołówkowego, 628/sek dla dwu; i stosujesz prawa Kirchoffa.

    Uzupełnienie: ten układ jest jednopołówkowy (bo prąd w jednej połówce płynie w przeciwną
    stronę niż w drugiej); potrzebujemy zmniejszyć tętnienia z jakichś 160V do powiedzmy 8V;
    przy takim połączeniu jak na schemacie opornik R będzie się mocno nagrzewał - będzie się
    w nim wydzielać moc z 10 razy większa, niż ta, która dotrze do silnika (na 12V), może lepiej
    nieco zmienić schemat, dodać kondensator o dużej pojemności na samym silniku, wtedy
    R i C będą tylko pomagać włączyć triak (jeśli obciążenie triaka ma indukcyjność, to on się
    nie chce włączyć), a prawdziwe filtrowanie zrobi L i drugi kondensator...

  Szukaj w 5mln produktów