Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zegar na wyswietlaczach W. catoda - ATmega8

Mateo18 13 Lip 2010 14:34 1763 18
  • #1 13 Lip 2010 14:34
    Mateo18
    Poziom 11  

    -----Witam chciałbym zrobić sobie zegarek na dużych wyświetlaczach 7-mio segmentowych ale mam z nimi problem taki że jeden segment to trzy diody połączone szeregowo i do ich zaświecenia potrzebuje ok 7V i dużo większego prądu niż port atmegi może wydolić, myślałem nad czymś takim ale wole wcześniej zapytać niż trawić po 10 razy płytkę. Na zdjęciu jest uproszczony schemat-----


    !!Dzięki wszystkim za propozycje!! :D




    Zegar na wyswietlaczach W. catoda - ATmega8

    0 18
  • #2 13 Lip 2010 14:50
    Dexter77
    Poziom 28  

    Zlacze baza emiter Q2 to napiecia rzedu 0,7V-1V. Tak wiec na nozke procesora bedziesz podawal napiecie 6,3V-6,0V. Za duzo dla procesora. Pozatym tranzystor bedzie sie wlaczal nawet przy stanie wysokim na nozce gdyz bedzie chcial plynac prad przez diody zabezpieczajace pin.

    0
  • #3 13 Lip 2010 16:34
    Mateo18
    Poziom 11  

    .::dexter77::. a masz może jakieś inne rozwiązanie jak to zasilić by to pracowało poprawnie?



    Pozdrawiam.

    0
  • #4 13 Lip 2010 16:52
    Dexter77
    Poziom 28  

    Dorzuc jeszcze jeden tranzystor NPN. Zanegujesz wtedy, ale to zaden problem dla procesora czy zalaczasz zerem czy jedynka ;)

    0
  • #5 13 Lip 2010 17:04
    Mateo18
    Poziom 11  

    czyli coś takiego?


    Zegar na wyswietlaczach W. catoda - ATmega8

    0
  • #6 13 Lip 2010 17:08
    Dexter77
    Poziom 28  

    Nie ;) Kolektor NPN do bazy PNP przez rezystor. Emiter NPN do masy. No a baza do pinu procka przez rezystor.

    0
  • #7 13 Lip 2010 17:12
    Mateo18
    Poziom 11  

    acha dzieki

    0
  • #8 13 Lip 2010 17:19
    Dexter77
    Poziom 28  

    Zeby przyspieszyc nieco uklad mozesz tez dac rezystor pomiedzy emiter a baze tranzystora PNP. Szybciej bedzie sie wylaczal i w ten sposob unikniesz "duchow" na wyswietlaczu. Zamiast tranzystorow NPN mozesz dac drivery np. ULN2003.

    0
  • #9 13 Lip 2010 17:31
    Mateo18
    Poziom 11  

    pomiędzy emiter a baze ???


    Zegar na wyswietlaczach W. catoda - ATmega8



    czy kolektor NPN a baza PNP

    Zegar na wyswietlaczach W. catoda - ATmega8

    0
  • #10 13 Lip 2010 17:38
    Dexter77
    Poziom 28  

    Do drugiego rysunku (dolnego) pomiedzy baza a emiterem Q2 dodaj rezystor i bedzie cacy.

    0
  • #11 13 Lip 2010 17:53
    Mateo18
    Poziom 11  

    Ok dzięki -- rezystory 1k powinny wystarczyć ? --

    0
  • #12 13 Lip 2010 17:58
    Dexter77
    Poziom 28  

    Powinny, natomiast masz troche male te do pinow procesora. 2,2k w zupelnosci wystarcza zeby wysterowac tranzystor a zmniejszysz ogolny pobor pradu przez urzadzenie.

    0
  • #13 14 Lip 2010 16:21
    Mateo18
    Poziom 11  

    .::Dexter77::. chciałbym jeszcze zapytać czy ten PCF jest dobrze podłączony i czy te tranzystory są teraz tak jak mają być..?

    Zegar na wyswietlaczach W. catoda - ATmega8

    0
  • #14 14 Lip 2010 17:00
    Dexter77
    Poziom 28  

    Schematy rysujesz gorzej niz tragicznie ;) W zasadzie dobrze. Nie dales tylko tych rezystorkow co mowilem miedzy baza a emiterem tranzystorow PNP. Co do PCF to nie wiem bo nie mam noty katalogowej. Na pierwszy rzut oka polaczenie I2C wyglada ok.

    0
  • #15 15 Lip 2010 15:59
    Mateo18
    Poziom 11  

    raczej kolektorem npn a bazą pnp tak mówiłeś i tak dałem


    pozdrawiam..

    0
  • Pomocny post
    #16 15 Lip 2010 21:56
    Dexter77
    Poziom 28  

    No ten o ktorym piszesz jest niezbedny do ograniczenia pradu bazy. Ale dla zwiekszenia szybkosci dzialania ukladu jeszcze mozna dorzucic rezystorek tak jak napisalem wyzej.

    0
  • #17 16 Lip 2010 00:26
    Mateo18
    Poziom 11  

    ok i tak zrobię
    dzięki

    0
  • #18 16 Lip 2010 15:47
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    Na katodach, jak wspomniano ULN2803, na anodach np UDN2981 + oporniki ograniczające prąd. Zdecydowanie uprości "szycie" układu.

    0
  • #19 18 Kwi 2011 20:47
    Mateo18
    Poziom 11  

    zrobiłem to na tranzystorowych wtórnikach PNP-NPN bo na samych PNP segmenty nie gasły do końca i było je widać w ciemności.
    dzięki za wasze podpowiedzi pomogły ;)

    0