Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator Seicento 1.1 mpi

15 Lip 2010 15:44 9223 13
  • Poziom 11  
    witam
    mam problem z seicento 2004r. zauwazylem ze nie wlacza mi sie wentylator na chlodnicy. Wentylator sprawdzony jest ok, bezpiecznik 30 za aku tez. Po zdjęciu wtyczki z czujnika, ktory jest za termostatem tez nic sie nie dzieje. Jak zewre na przekazniku, ktory jest za komputerem, wiatrak sie zalancza. Jaka moze byc przyczyna nie wlanczajacego sie wiatraka ? Czujnik, okablowanie ??
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Poziom 13  
    Witam

    Wyjm przekażnik i zmostkój , sprawdz czy masz zasilanie na cewke przekaźnika , sprawdz przekaźnik , podstaw drugi taki sam

    pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Panowie zwarłem po wypieciu z czujnika, zero reakcji. Sprawdziłem przekaznik i jest on dobry, gdy zwarłem przy przekazniku, wentylator działa.
  • Moderator Samochody
    Sterowany jest z ECU, zależy też czy wersja z klimą czy bez. Można go spod Examinera wysterować i zobaczyć wtedy czy ruszy. Warto odczytać jaką temperaturę płynu widzi ECU.

    Jeśli po zmostkowaniu przekaźnika rusza to pozostaje sprawdzić czy ECU wysterowuje przekaźnik i/lub sprawdzić sam przekaźnik. Sprawdziłeś tylko czy przekaźnik "cyka" czy sprawdziłeś, że załącza obwód.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik obserwowany
    Jakby miał klimę to po jej właczeniu wiatrak by ruszył.
    I dawno by pisał że na postoju klima mu słabnie i nie chłodzi bo takie były by efekty braku wentylacji chłodnicy.
    Po zdjęciu kabelka z czujki powinien sie właczyć, tylko czy właściwy czujnik jest męczony?
  • Poziom 11  
    jest to wersja bez klimy, przekaznik sprawny bo zamyka obwod. Czujnik o ktorym pisze jest 2 pinowy z prawej strony na silniku. Po zdjeciu z tego czujnika wtyczki i zwarciu 2 pinow jak pisalem wczesniej nadal wiatrak stoi.
  • Poziom 11  
    Odpinałeś lub mostkowałeś czujnik na uruchomionym silniku? Jesteś pewny, że silnik osiąga odpowiednią temperaturę do włączenia wentylatora?
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich ponownie.
    Przyczyna niedzialajacego wentylatora okazuje sie uszkodzony czujnik, ten znajdujacy sie w silniku. Mam jeszcze jedno pytanko w rzeszowie w sklepie za taki czujnik chca 170zl, niewiem czy to rozsadna cena bo na aukcji internetowej znalazlem taki czujnik w cenie 35zl. Prosze o informacje od osob, ktore ewentualnie cos takiego wymienialy w jakiej cenie mniej wiecej jest taki czujnik, jest to czujnik w seju po 2000 roku ktory jest w silniku a nie w chlodnicy.
  • Poziom 22  
    Ostatnio sam stoczyłem walkę z wentylatorem w Seicento.

    Pacjent: SEICENTO 1,1 MPI z 2005r - wersja VAN

    Objawy: gdy stałem w korku, poczułem "dziwny zapach", kojarzący mi się tylko z zapachem wrzącego / palonego płynu do chłodnic. Dodatkowo, z racji że padał deszcz, zauważyłem, że maska mi paruje. NIE ZAŚWIECIŁA SIĘ ŻADNA KONTROLKA, zbiornik wyrównawczy nie wystrzelił, bo zachowałem się w przytomny sposób i schłodziłem auto natychmiast po zauważeniu

    Diagnoza: po schłodzeniu auta udałem się na Stację Kontroli Pojazdów, tam od spodu auta uzyskałem dostęp do wentylatora. Silnik wentylatora ewidentnie STANĄŁ DĘBA, nie drgnął nawet o milimetr. Zasługa soli drogowej + wody. Sprawa oczywista - wentylator chłodnicy do wymiany.

    Naprawa: na pewnym portalu aukcyjnym znalazłem człowieka, który w bardzo atrakcyjnej cenie (99zł+przesyłka) oferował NOWE wentylatory. Do MPI, jak wiadomo, są droższe... Wentylator doszedł, okazało się, że to ta "lepsza wersja" - bez otworów na obudowie silnika (produkowana w Polce na licencji pewnej firmy), ta niewrażliwa na zalanie wodą.

    Wymiana niezbyt przyjemna: trzeba zdjąć nadkole od strony pasażera. Dostęp do śrub mizerny, jeszcze gorszy do spinek węży gumowych na obudowie wentylatora. Po godzinie - półtorej nowy wentylator na miejscu.

    Celem sprawdzenia skuteczności naprawy, odkręciłem 2 śrubki od obudowy przekaźników (komora silnika, prawa strona bliżej ściany grodziowej) i po uprzednim wymontowaniu przekaźnika wentylatora (ten czerwony bliżej ściany grodziowej) zwarłem styki oznaczone "30" i "78" - co powoduje zamknięcie obwodu wentylatora. Efekt: cisza, nic się nie dzieje.
    Dokonano sprawdzenia napięć na kostce wentylatora: 1 - masa, 2 - n.c.

    Jeżeli traficie na taki przypadek: za akumulatorem znajduje się podłużna płaska skrzynka z bezpiecznikami. Nie widać jej na pierwszy rzut oka, to trzeba przyznać. Ja sam za pierwszym razem wyciągałem akumulator żeby uzyskać do niej dostęp. Otwarcie skrzynki = rozchylenie aluminiowych ramion zaczepów.
    Skrzyneczka kryje 4 bezpieczniki - wyglądają jak standardowe, tyle że są DUŻE - typ MAXIVAL jakby ktoś szukał.
    Bezpiecznik odpowiedzialny za wentylator znajduje się w rzędzie najbliżej ściany grodziowej - to ten po lewej. Wartość: 30A.

    U mnie po jego wymianie po ponownym zwarciu obwodu zasilania na stykach "30" i "78" przekaźnika układ zadziałał.

    W modelu MPI w/w przekaźnikiem steruje ECU czyli komputer. W starszych modelach Seicento to czujnik jest elementem bezpośrednio sterującym przekaźnikiem.

    Nie ukrywam, że po sprawdzeniu obwodu, stanąwszy w korku, nieco zacząłem się obawiać nie słysząc dźwięku pracującego wentylatora. Zacząłem podejrzewać, że uwalony jest czujnik temperarury. W MPI znajduje się on NIE NA CHŁODNICY lecz NA BLOKU SILNIKA zaraz przy cewkach zapłonowych. Należy spojrzeć za cewki - ma kolor ZIELONY i prowadzi do niego przewód (2 kabelki + złączka) odchodzący od głównej wiązki silnika. Aby odpiąć złączkę należy od spodu podważyć wystającą w kierunku czujnika podłużną część zatrzasku.
    Po odpięciu wtyczki od czujnika pojawił się błąd "check engine". Po wyczyszczeniu styków i ponownym połączeniu w/w błąd zniknął.
    Ku mojemu zaskoczeniu po tej operacji pracujący na postoju silnik nagrzał się na tyle (dość mocno moim zdaniem), że chwilę później wentylator załączył się.

    Powyższe informacje proszę traktować jako wskazówkę dla wszystkich, którzy spotkają się z tematem. Mam nadzieję, że będzie to pomocne zebranie całej wiedzy w jednym miejscu.

    Mój wniosek: albo ten czujnik załapuje "zbyt wysoko", albo po prostu te auta tak mają... Na innym forum znalazłem info o wysokich temperaturach, o kombinachach z "chłodniejszymi" czujnikami od CC, Punto lub nawet Polonezów. Nie wiem na ile w/w nadają się tutaj. W sumie to do zagotowania płynu jeszcze daleko było...

    Jeżeli ktoś miał jakieś doświadczenia w temacie temperatury załączenia wentylatora proszę o info - będę wdzięczny za stwierdzenie: czy tak ma być, czy czujnik do wymiany. W sumie czujnik w oryginale (wraz z całym czarnym plastikiem od wężyka) kosztuje 75zł więc to nie majątek, ale po co wymieniać coś, co działa.
  • Poziom 29  
    W SC MPI to procesor sterownika silnika sam decyduje kiedy silnikowi jest za gorąco. Czujnikiem dostarczającym danych jest właśnie czujnik temperatury silnika na którym bazuje sterownik. Podepnij samochód pod program komputerowy i odczytaj "on live" parametry temperatury w jakich załącza się silnik wentylatora chłodnicy i śpij spokojnie. Rozważ zamontowanie dodatkowego wskaźnika temperatury gdyż kontrolka przegrzania silnika w seicento ma znaczenie symboliczne i jest z reguły już za gorąco.