Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

mirekk36 16 Lip 2010 00:06 17289 20
  • Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V
    Witam,

    Zmuszony ostatnio byłem do zmiany sposobu sterowania oświetleniem w hali. Był tylko jeden włącznik/wyłącznik do zapalania lub gaszenia naraz wszystkich świateł. Hala została podzielona na kilka pomieszczeń i trzeba było w szybki sposób oraz jak najmniejszym kosztem (minimum prucia ścian i sufitów betonowych) doprowadzić do przyjaznego podziału całości na 4 sekcje. (4 pomieszczenia). Okazało się , że wystarczyło kilka drobnych korytek pomiędzy niektórymi lampami a przy jednej z nich umieszczenie odbiornika radiowego i/lub na podczerwień.

    Sterowanie całości miało się odbywać z kilku punktów przy czym bardzo ciężko byłoby prowadzić w te punkty kable.

    Tak powstał niejako przy okazji UNIWERSALNY 4-kanałowy sterownik urządzeń na 230V. Można po wgraniu odpowiedniego wsadu sterować go albo za pomocą pilotów RC5, SONY czy JVC byle miały klawiatury numeryczne.

    Aby załączyć KANAŁ_1 należy wcisnąć klawisz OK a następnie cyfrę ZERO na klawiaturze numerycznej. Aby go zgasić klawisz OK a następnie cyfrę OSIEM na kl. numerycznej.

    KANAŁ_2 - klawisz OK a następnie JEDEN - Włączenie, klawisz OK a następnie CZTERY - Wyłączenie

    KANAŁ_3 - klawisz OK a następnie DWA - Włączenie, klawisz OK a następnie PIĘĆ - Wyłączenie

    KANAŁ_4 - klawisz OK a następnie TRZY - Włączenie, klawisz OK a następnie SZEŚĆ - Wyłączenie


    jeśli nie poprzedzimy zapalania bądź gaszenia wciśnięciem klawisza OK na pilocie to kanał nie zmieni swojego stanu. Zostało to wprowadzone jako zabezpieczenie, przed przypadkowymi przełączeniami.

    Oczywiście można sobie zrobić ładnego pilocika na podczerwień czy na radio zasilanego bateryjne jak np tutaj :

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1139494&highlight=
    (wtedy można nadawać po naciśnięciu przycisku od razu sekwencję podwójnego klawisza i będzie dobrze jak w radiowym pilocie)


    Nieco inaczej działa się z pilotem radiowym, który sam po wciśnięciu klawisza od 1 do 4 nadaje automatycznie sekwencje jak wyżej. Pilotów radiowych może być kilka. Wszystko zostało zamknięte w obudowach. Odbiornika w ogóle nie widać poza ew wystającym odbiornikiem podczerwieni.

    Tylko pilot radiowy został włożony w obudowę(-y) z wyprowadzonymi ładnie podświetlonymi klawiszami. Oczywiście to podświetlenie eliminuje zasilanie bateryjne. Ale w założeniach pilot może być zawieszony w dowolnym miejscu i wystarczy doprowadzić napięcie zasilania od +7V do +12V. Bardzo mały pobór prądu.





    Gdy kanały są wyłączone klawisze są podświetlone. Gdy kanały są załączone to klawisze delikatnie sobie co jakiś czas mrugają.

    Całość na razie ładnie się sprawdza w wersji ze sterowaniem RF 433MHz i już tworzę kolejne takie sterowniki do wielu różnych innych zastosowań.

    Odnośnie drogi radiowej zastosowałem komplety TELECONTROLLI:

    Telecontrolli-Nadajnik-RTFQ2-433MHz-R
    Telecontrolli-Odbiornik-RRFQ1-433MHz


    ale równie dobrze mogą być komplety firmy Aurel:

    Aurel-Nadajnik-fm-mid
    aurel-Odbiornik-rx-4m50fm60sf


    kwestia tylko przekompilowania wsadu. Poniżej link do tematu w którym swego czasu testowałem takie różne komplety radiowe:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1566129&highlight=

    Zasięg bezawaryjnej pracy to najspokojniej w świecie ok 150-200m !!! a w terenie otwartym 300-400m !!!

    Poniżej dokumentacja foto i filmowa z testów i działania na żywo. Do testów wyjąłem z podstawek optotriaki i włożyłem diody LED żeby było widać jak ładnie działa.

    PILOT:
    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

    ODBIORNIK:
    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V
    Uwaga! na schemacie omyłkowo pozostawiłem nazwy MOC3021 a powinno być MOC3041.

    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

    Obudowy:

    odbiornik:
    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

    pilot:
    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

    na żywo w działaniu gdzieś na początku hali:
    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

    Płytki polakierowałem wspaniałym lakierem i to z 2 stron. Dzięki temu ładnie widać opis elementów na warstwie TOP, ale też na warstwie BOTTOM ładnie jest zabezpieczona miedź przed śniedzeniem!!!!. Dodatkowo lakier nie przeszkadza gdy się chce coś jeszcze przylutować- to nie ma problemu. (Pomysł na lakier i sposób robienia płytek w dużej mierze zaczerpnąłem od kolegi manekinen, który robi płytki wg mnie po mistrzowsku) A oto i sam lakier:

    Czterokanałowy sterownik IR lub RF(433MHz) - 230V

    FILMIKI z działania pilota radiowego:







    oprogramowanie zostało napisane oczywiście w języku C w środowisku Eclipse.

    ZWORKA w odbiorniku służy do przełączania czy chcemy odbierać z pilota IR czy z pilota radiowego 433MHz

    tym razem podaję schematy oraz wsady dla różnych wersji odbiornika oraz dla nadajnika RF (z wykorzystaniem Telecontrolli)


    Fajne!
  • #2 16 Lip 2010 07:33
    Schengens
    Poziom 12  

    Witam , bardzo przyjemny projekt, ale
    1-Nie podoba mi się to ze przyciski migają po włączeniu z tego co przeczytałem to ma być funkcjonalne a nie szpanerskie
    2- Przydała by się obudowa
    3- Nie podoba mi się szyfr włączeń i wyłączeń - Powinno być to rozwiązane w ten sposób ze są do każdego kanału 2 przyciski Włącz/ Wyłącz
    4 - Gdzie kupiłeś te włączniki podświetlane? (za ile)
    poza tym całkiem fajny projekt!!!
    Gratulacje!

  • #3 16 Lip 2010 08:00
    mirekk36
    Poziom 42  

    Schengens:

    ad.1 - to nie jest takie miganie typowe. To raczej króciutkie rozbłyski co jakiś dłuższy czas, ledwo widoczne i tylko w wersji pilota bez baterii. Poza tym przy włączonym oświetleniu z uwagi na budowę samych klawiszy te rozbłyski są ledwo widoczne ale za to widać, że urządzenie "żyje" ;) . Jeśli zastosować baterię to oczywiście w ogóle ZERO podświetlenia.

    ad.2 - jak pisałem płytki zostały wykonane pod konkretne obudowy plastikowe, tyle, że odbiornik będzie w ogóle niewidoczny w obudowie. A pilot będzie w malutkim "pudełeczku" na ścianie. Każdy klawisz będzie ładnie opisany. (update... już dodałem zdjęcia w obudowach ;) )

    ad.3 - no ten "szyfr" jak go nazwałeś występuje tylko gdy się chce skorzystać z typowego pilota od TV ;) ... i tylko w wersji na podczerwień. (chociaż w zasadzie to można spokojnie przerobić jeśli będzie sterowanie tylko IR żeby działało tylko na pojedyncze kliknięcia klawiszy i też będzie bezpiecznie) Jeśli samemu zrobić pilota jak w tym projekcie to oczywiście (pisałem o tym przecież) nie ma żadnych takich kombinacji. Klikasz przycisk jeden raz i kanał się załącza. Tylko w tle leci sobie kilka ramek i kodów.

    ad.4 - zdaje się, że w tme.pl

  • #4 16 Lip 2010 11:03
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 16 Lip 2010 11:07
    mirekk36
    Poziom 42  

    Mictronic --> obudowę, tę przeźroczystą "zakosiłem" żone. To po jakichś tam szpilkach chyba ;)

  • #6 16 Lip 2010 11:47
    Schengens
    Poziom 12  

    Teraz mogę poprawic swoja ocenę na 6/5 :) bardzo dobre wykonanie obudowa prezętuje sie super!!! a teraz następne pytanie jaki jest pobor pradu tego ustrojstwa ?

  • #7 16 Lip 2010 12:16
    maciej113
    Poziom 14  

    A jaki jest koszt wykonania takiego sterownika i pilotów radiowych? (tak plus minus) bo może w domu bym zastosował tylko kwestia ceny.

  • #8 16 Lip 2010 13:11
    mirekk36
    Poziom 42  

    Schengens -> pobór prądu tego pilota z podświetlaniem na diodach LED wacha się w granicach kilkunatu do dwudziestu-kilku mA. Gdy robię piloty bateryjne to wtedy w stanie czuwania pobierają zwykle kilka uA !

    maciej113 --> trudno mi tak oszacować bo to wszystko kwestia obudowy tak naprawdę. Ja miałem ją za darmo "pudełko po szpilkach" ;) a pozostałe części to tak jak widzisz na schemacie. Procek ATtiny2313 chociaż spokojnie można byłoby dać nawet ATtiny13 do tego kilka słiczy, optotriaki, triaki itp. To zwykle groszowe sprawy.

  • #9 16 Lip 2010 23:03
    slavo666
    Poziom 17  

    Wg mnie niekoniecznie trzeba było cynować ścieżki sekcji napięcia sieciowego, można by je pogrubić przy projektowaniu. Co do lakieru to rozumiem, że spodnią warstwę malowałeś po przylutowaniu wszystkich elementów?
    Wykonanie bardzo ładne, chociaż mi też się nie podoba specjalnie ta sygnalizacja miganiem :)
    //
    z tego co widzę, układ nie ma zabezpieczeń na zasilaniu. Jaki zasilacz stosujesz?

  • #10 17 Lip 2010 07:48
    mirekk36
    Poziom 42  

    slavo666 --> tak, tak lakierem prysnąłem od spodu po przylutowaniu wszystkiego.

    O jakich zabezpieczeniach na zasilaniu piszesz? Ja zastosowałem stabilizatory LM1117-5.0 oraz LM1117-3.3. Na ich wejście podaję :

    1. do pilota - zasilanie stabilizowane +6V z malutkiej ładowareczki Nokia o wydajności 800mA

    2. do odbiornika - zasilanie stabilizowane +7V z malutkiego jakiegoś zasilacza Nokii od jakiejś starej bramki GSM

    Co do migania jak co niektorzy piszą to już tłumaczyłem, że nie jest to żadne miganie. Są to bardzo króciutkie i nieregularne na każdym klawiszy w różnym czasie rozbłyski o czasie trwania ok 2-5ms a czas pomiędzy nimi wacha się od 1 do ok 2-3 sekund.

    Diody na filmie w testach zasilone były nie +3,3V tylko +5V dlatego w ogóle bardzo mocno świeciły. Natomiast gdy zasilone są już teraz prawidłowo to rezystory są tak dobrane, że podświetlenie jest baaardzo delikatne a rozbłyski ledwo widoczne chyba że w całkowitej ciemności wyraźnie. I o to chodzi żeby nie trzeba było "macać" po ciemku w razie czego gdzie są wyłączniki. ;)

  • #11 17 Lip 2010 09:55
    slavo666
    Poziom 17  

    A choćby dławik przed stabilizatorem ;)

  • #12 17 Lip 2010 10:03
    mirekk36
    Poziom 42  

    slavo666 napisał:
    A choćby dławik przed stabilizatorem ;)


    Uważam, że do takiego układu dlawik jest w ogóle nie potrzebny i żadne inne układy zabezpieczające przed jakimiś zakłóceniami. Wystarczy dobre filtrowanie parami kondków 100nF i 4,7uF przy nogach zasilania procka, przy nogach na wejściu i wyjściu stabilizatora. Gdybym robił jakiś układ do ciągłej transmisji cyfrowej w środowisku z silnymi zakłóceniami albo wykorzystywał ADC w zaawansowany sposób to wtedy pojawiłby się co najmniej jeden dławik.

    Tutaj całość pracuje blisko lampy fluoroscencyjnej, blisko starterów czyli też w okolicach zakłóceń jakichs tam - ale w ogóle one nie wpływają na prcę odbiornika.

    Dodam, że obydwa miniaturowe zasilacze Nokii są impulsowe.

  • #13 17 Lip 2010 12:43
    manekinen
    Poziom 29  

    No no, kolejny pożyteczny układ :) I wykonanie bardzo staranne, nie ma to jak własna płytka prasowana na własnym kolanie ;) A w cynowanie kolega się jeszcze nie bawił?

    Układ można łatwo rozbudować o kolejne kanały, ba, można nawet zrobić PWM dla każdego z nich - trochę uciążliwa będzie regulacja no ale będzie.

    I jakie są w końcu optotriaki? Na schemacie moc3021 a na płytce nadruk moc3041, ten drugi będzie chyba lepszy do takiego włącznika oświetlenia bo załącza w zerze.

  • #14 17 Lip 2010 14:40
    mirekk36
    Poziom 42  

    manekinen napisał:
    A w cynowanie kolega się jeszcze nie bawił?
    Oczywiście, że się bawiłem zgodnie też chyba z twoją poradą i bardzo ślicznie to wychodziło. Tyle, że nie miałem pod ręką proszku do cynowania. A jak zobaczyłem, że ten lakier ma takie super właściwości (m.inn szybko schnie, można później jeszcze lutować bo łatwo się rozpuszcza po dotknięciu grotem) no i dobrze zabezpiecza miedź to dla mnie takie wykonanie też jest śliczne i ładne. A część ścieżek pocynowałem ale tylko tam gdzie będzie latało 230V - tak na wszelki wszelki wypadek.

    manekinen napisał:
    Układ można łatwo rozbudować o kolejne kanały, ba, można nawet zrobić PWM dla każdego z nich - trochę uciążliwa będzie regulacja no ale będzie.
    Dokładnie w procku tiny2313 zostaje jeszcze tyle pamięci że kanałów można mieć mnóstwo jeszcze. A także zrobić detekcję zera sieci i regulować jasnością żarówek. Wtedy potrzebne byłyby triaki MOC3021 oczywiście bez wbudowanej detekcji zera sieci. A ja potrzebowałem zapalać różne sekcje lamp (świetlowek) więc regulacja jasności odpada w ogóle dlatego w to się nie bawiłem i oczywiście na schemacie nie zdążyłem zmienić nazw optotriakow na MOC3041 bo takie zastosowałem - zresztą wskazuje na to troszkę ich aplikacja na schemacie - ten dodatkowy rezystorek 330R. Zdecydowanie w takim układzie mają być MOC3041

  • #15 18 Lip 2010 15:32
    Duch__
    Poziom 31  
  • #16 18 Lip 2010 16:52
    mirekk36
    Poziom 42  

    Duch__ napisał:
    mirekk36 -> Mógłbyś zamieścić swoją bibliotekę do BT136, bo nigdzie nie umiem znaleźć.


    Przecież w Eagle jest standardowa biblioteka z triakami i ja zawsze z niej korzystam. triac.lbr

    jeśli nie masz to napisz, jutro podeślę bo dzisiaj jeszcze jestem na urlopie ;)

  • #17 21 Lip 2010 11:48
    mirekk36
    Poziom 42  

    Panowie, mały UPDATE - właśnie skończyłem pisanie nowej tzn innej procedury do "przeźroczystej" obsługi podczerwieni. Tym razem działa na jednym z wejść INTx (w pełni konfigurowalne) oraz zużywa w minimalny sposób Timer0.

    Dzięki temu jumperek jest niepotrzebny ponieważ można jednocześnie sterować urządzenie zarówno pilotem radiowym 433MHz jak również pilotem na podczerwień na razie tylko w standardzie RC5

    działa rewelacyjnie i nic się nie gryzie

  • #18 16 Sty 2011 12:58
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Można prosić o małą podpowiedz dla nie zbyt wtajemniczonych elektroników, to znaczy jak mają być ustawione fuse bity w nadajniku i odbiorniku ?

  • #19 16 Sty 2011 13:32
    mirekk36
    Poziom 42  

    misiek84LG napisał:
    ... to znaczy jak mają być ustawione fuse bity w nadajniku i odbiorniku ?


    Tak, żeby częstotliwość taktowania wynosiła 8MHz.

  • #20 14 Lis 2011 08:33
    VSS
    Poziom 21  

    Mam pytanie do modułów AUREL. Czy one są "przeźroczyste" dla transmisji ? Tzn, czy wystarczy z proca podawać z odpowiednią szybkością komendy i w niezmienionej szybkości pojawią się na wyjściu odbiornika ?

  • #21 14 Lis 2011 09:37
    mirekk36
    Poziom 42  

    VSS napisał:
    Mam pytanie do modułów AUREL. Czy one są "przeźroczyste" dla transmisji ? Tzn, czy wystarczy z proca podawać z odpowiednią szybkością komendy i w niezmienionej szybkości pojawią się na wyjściu odbiornika ?


    Ale jakie komendy ??? jak przesyłane ???

    Trzeba przede wszystkim zastosować kodowanie Manchester (minimum).