Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator AGM - CTL110-12 Pytania i problemy. Początkujący

marviz 17 Lip 2010 14:15 2775 0
  • #1
    marviz
    Poziom 2  
    Witam,

    Kilka dni temu mój kolega kupił Silnik elektryczny do łodzi marki Flover 45T i wraz z nim akumulator typu AGM firmy CTM model CTL110-12 o pojemności 110Ah 12V, moim zadaniem było kupno ładowarki jako że w sklepie w którym kupił ten zestaw nie było żadnej.

    Producent silnika podaje że maksymalny prąd pobierany przez ten silnik to 40A na ostatnim biegu. Jeszcze tego samego dnia wypłynęliśmy wypróbować cały zestaw. Pływaliśmy ok 70min na ostatnim biegu bo pod koniec silnik lekko osłabł i dobiliśmy do brzegu. Nie czekając długo, po godzinie podłączyliśmy akumulator do ładowarki PB-230-12 zakupionej na allegro. Niestety podczas pływania nie miałem ze sobą woltomierza i dopiero w domu sprawdziłem jakie jest napięcie akumulatora w spoczynku, miernik pokazał mi wtedy 11,7V. Podłączyłem go więc do ładowarki i zostawiłem do ładowania. Ładowarka dość szybko naładowała akumulator bo już po 3-4h zielona dioda zasygnalizowała koniec procesu ładowania, odczekałem jeszcze kilka godzin dla pewności, bo w końcu to ładowarka automatyczna i odłączyłem ją od akumulatora.

    Link do specyfikacji akumulatora:
    http://www.ctmp.pl/cms/upload/14%20CTL%20110-12.pdf

    Link do opisu ładowarki:
    http://allegro.pl/item1110133136_prawdziwa_ladowarka_akumulatorow_zelowych_16_a.html

    Link do specyfikacji Silnika (model 45):
    http://www.floveroutboard.co.uk/outboards.html

    Dziś znowu wybraliśmy się na łódkę i tym razem zabrałem ze sobą miernik. Problem pojawił się natomiast jeszcze przed wyruszeniem nad wodę. Przed wyjazdem, na już naładowanym przecież akumulatorze, sprawdziłem napięcie bez obciążenia. Podłączyłem miernik i lekko się zdziwiłem bo pokazywał 12,47-12,50V. Z tego co się orientuje naładowany akumulator typu AGM powinien po naładowaniu bez obciążenia wskazywać ok 13,3-13,4V a to o prawie cały 1V mniej. Z racji tego że nie był to mój zestaw, pod presją kolegi wyruszyliśmy jednak nad tą wodę. Zasugerowałem jednak aby od początku monitorować napięcie i starać się nie zejść poniżej tych słynnych 10,5V pod obciążeniem.

    Na początku akumulator podłączony równolegle z miernikiem i silnikiem wskazywał niewielki spadek napięcia gdy silnik pracował na najwyższym biegu, początkowo 12,3 i z biegiem czasu spadało.
    Po około 35-40 min pływania napięcie spadło do ok 10,6V. Lekko wystraszony poprosiłem kolegę aby przełączył bieg na niższy. Zrobił to, lecz po chwili stwierdził że nie będzie tak wolno płynąć i kolejne 15-20 min zanim dobiliśmy do brzegu przepłynął znowu na ostatnim biegu i w tym czasie napięcie spadło nawet do 8,7V.

    po kontrowersyjnej dla jednej ze stron wymianie zdań udaliśmy się do domu, zabrałem ze sobą akumulator i zmierzyłem na początek napięcie. Miernik znowu pokazał 11,6V.

    Tym razem podłączyłem go do w/w ładowarki razem z włączonym miernikiem napięcia. Narazie ładuje się, stopniowo podnosi się napięcie, zapewne ładowarka przełączy się w tryb konserwujący po osiągnięciu 14,4V jak to wynika z jej specyfikacji i będzie utrzymywała napięcie 13,5V gdy dioda zmieni kolor z czerwonej na zieloną.

    Więc teraz nasuwa się pytanie; Akumulator do wyrzucenia? Czy przy takim trybie pracy mógł się tak bardzo uszkodzić? Można go odratować, jeśli tak to w jaki sposób?

    Producent podaje że na 100Ah akumulatorze silnik może pracować na ostatnim biegu przez 2,5h co jest w tym wypadku wartością kilkakrotnie wyższą niż się okazuje. Sprzedawca (w sklepie wędkarskim) zapewnił że akumulator jest naładowany i można od razu podłączyć silnik i płynąć. Staraliśmy się płynąć 2x krócej niż producent zapewniał nas o czasie pływania na podobnej pojemności akumulatorze ze względu na brak woltomierza przy pierwszym pływaniu. Później było jak widać jeszcze gorzej.

    Będę wdzięczny za jakikolwiek komentarz lub sugestię.

    Pozdrawiam, Marcin.

    [Edit]

    Właśnie ładowarka przełączyła się w tryb konserwacji i utrzymuje napięcie 13,5V. Ładowanie zakończyło się po 2h od jego rozpoczęcia. Coś jest nie tak albo nie umiem robić tych odczytów.

    Da się jakoś w prosty sposób sprawdzić pojemność akumulatora typu AGM?