Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LED dzienne w samochodzie

18 Lip 2010 00:59 17742 37
  • Poziom 9  
    Witam.
    założyłem sobie dzienne światła, w ten sposób:
    LED dzienne w samochodzie
    i mam taki problem:
    Wszystko jest ok, po uruchomieniu silnika, ledy sie zapalają, po włączeniu świateł postojowych, ledy gasną, tak jak ma być. Jedyna rzecz, która mnie irytuje, to leciutko świecąca kontrolka oleju, przy włączonych ledach. Po włączeniu normalnych świateł, ledy oczywiście się wyłączają, a kontrolka oleju gaśnie. Mierzyłem napięcie na kostce, i normalnie jest 14v na uruchomionym silniku, a po załączeniu ledów, napięcie spada do 7V, bo połowę napięcia zabiera chyba właśnie ta kontrolka. Nie wiem, może trza jakiś rezystor, poradźcie coś.
  • Poziom 11  
    A masz dobra masę na silniku?:P
  • Poziom 42  
    Marian , Ty coś piłeś , nie pisz bzdur , zmień podpis na "uczący się" elektromechanik. Nie umiesz czytać schematów.

    Do Kamati: tak bedzie , bo nieprawidłowo włączyłeś zasilanie cewki przekażnika LED. Tam gdzie napisałeś + 12V z kostki po uruchomieniu, powinna być podłączona MASA. Reszty nie zmieniaj.
  • Poziom 39  
    Szkoda, że nie wiemy o jakim samochodzie mowa. Prawdopodobnie owe 12 V po uruchomieniu to nie jest przeznaczone do zasilania urzadzen pokładowych. Czli szukaj innego przewodu.
    Oj. Chyba kolega emeryt2 nie przemyślał sprawy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Mazda 626, rok 2000, sorki, nie napisałem.
    Tak myślałem, że nie będzie dobre to podłączenie +12V z kostki. Gdzie szukać zasilenia przekaźnika w takim razie?

    tak świecą:
    LED dzienne w samochodzie
  • Poziom 42  
    Po wlaczeniu postojowych wlacza sie diody.
    On nie mowi ,ze po uruchomieniu silnika potrzebuje swiecacych LED lecz po wlaczeniu postojowych. Poczytajcie Koledzy jeszcze raz.

    ps.przepraszam za pisownie ,klawiatura.
  • Poziom 9  
    Oczywiście po uruchomieniu silnika mają automatycznie włączyć się ledy, a po włączeniu normalnych świateł, ledy się wyłączają. Dlatego masę wziąłem z żarówki z postoju. Nie wiem, gdzie mam się wpiąć, żeby przekaźnik się wysterowywał właśnie w ten sposób (niestety +12V, które znalazłem w kostce wpiętej do bezpieczników, nie jest prawidłowym podłączeniem).
    Pozdrawiam.
  • Poziom 42  
    Wynika z tego , że musisz włączyć i tak postojowe , bo tył masz na żarówkach.
    Mczapski ma rację - mea kulpa -Georgesgr dobrze podpowiada.
    Nawet 3 drioptrie nie pomagają.
  • Poziom 9  
    Po to założyłem dzienne ledy, żeby nie włączać innego oświetlenia. Nie ma obowiązku oświetlania tyłu.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    Nie powiem żebym znał instalację tego smochodu, chociaż trochę starszą Mazdę ujeżdżałem. Zatem szukaj chyba najlepiej w skrzynce bezpieczników, gdzie pojawia sie anpiecie po uruchomieniu silnika. Przecież muszą być odbiorniki, których włączenie jest uzależnione od pracy silnika. Może to być któreś światło, dmuchawa, klimatyzacja.
  • Moderator Samochody
    Ładnie wpasowane tylko czy aby jest tam te wymagane minimum 25cm od nawierzchni? Poza tym te otwory w zderzaku pewnie miały inne zadanie.
    Daj inny przekaźnik, tak żeby rozłączał po podaniu napięcia na cewkę, a plus na światła po prostu po włączeniu zapłonu a nie dopiero po uruchomieniu silnika bo tak właściwie powinno być wg przepisów.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    O jakiej diodzie piszesz? Nic tu nie trzeba kombinować. Komati zasilił cewkę przekaźnika z obwodu kontrolki oleju, dlatego mu się żarzy. Na niepracującym silniku czujnik zwiera ją do masy, po odpaleniu oczywiście czujnik się rozłącza i pojawia się to napięcie dla przekaźnika. Nie jest to może najbardziej eleganckie rozwiązanie ale myślę, że można to tak zostawić. Trzeba tylko wstawić tranzystor, rezystor 4,7 kiloom i dwie diody a wszystko będzie działać jak trzeba.

    LED dzienne w samochodzie
  • Poziom 12  
    Popieram obie tezy kolegi ociz.
    Lokalizacja LEDów zamiast realizować funkcję przypisaną światłom dziennym oświetla drogę przechodzącym mrowkom, bo warga zderzaka powoduje, że nie świecą w przód.
  • Poziom 39  
    Spierałbym się co do tego załączania św. dziennych po stacyjce - te fabrycznie zamontowane zapalają się z reguły dopiero po uruchomieniu silnika. Wysokość rzeczywiście wygląda nieciekawie aczkolwiek to trzeba by zmierzyć. Natomiast co do widoczności nie będę się wypowiadał bo tego na podstawie fotografii nie da się ocenić - trzeba po prostu stanąć sto metrów przed wozem i sprawdzić czy są dobrze wypoziomowane.
  • Poziom 12  
    kybernetes napisał:
    Spierałbym się...

    To lepiej się nie spieraj ;) Dzienne "skandynawskie" (według poprzednich zasad) jakie mam w swojej Fabii tak właśnie działają. Przekręcasz kluczyk i myk - świecą...
    kybernetes napisał:
    co do widoczności nie będę się wypowiadał bo tego na podstawie fotografii nie da się ocenić

    Sprawa jest prosta, 25cm nad ziemią mówi przepis, a że ten montaż tego nie spełnia, to można założyć się o tą mazdę, że nie.
    Z mrówkami to taka przenośnia... ;)
  • Poziom 39  
    krzych.b napisał:
    kybernetes napisał:
    Spierałbym się...

    To lepiej się nie spieraj ;) Dzienne "skandynawskie" (według poprzednich zasad) jakie mam w swojej Fabii tak właśnie działają. Przekręcasz kluczyk i myk - świecą...

    No widzisz, a na przykład w takich francuzach jest inaczej - zapalasz silnik - i dopiero wtedy się dzienne zapałają - czy to w głównych czy jako osobne lampy. Jest to zresztą zgodne z nowoczesną logiką projektowania elektryki w tych pojazdach gdzie bardzo duży nacisk kładzie się na oszczędzanie energii.
  • Poziom 9  
    Kolega Kybernetes poprawił mi schemat, podłączę wg jego zaleceń, dziękuję.
    Mierzyłem wysokość zamontowania ledów: jest 24 cm :), a świecą elegancko na wprost, i mają nawet szeroki kąt świecenia.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    Skoro kolega chce bawić sie w elektronikę to proponowałbym chyba jednak lepsze rozwiązanie , czyli wykrywanie na instalacji napięcia powyżej 12,5 V cvo jest tożsame z informacją "silnik uruchomiony". W ten sposó nie bęzie trzeba zakłócać informacji o ciśnieniu oleju. Ale ja uważam, że taka informacja musi w tym samochodzie istnieć.
  • Poziom 20  
    Ja zakładając światła dzienne,rozmawiałem z fachowcem oraz czytałem na jakiejś stronie Policji o zależnościach w między światłami orgilnalnymi a dziennymi np:włączając św.dzienne muszą także uruchomić postojowe oraz włączając św.mijania lub drogowe muszą one wyłączyć św.dzienne automatycznie.
    Przepisy także informują o wysokości i rozstawie św.dziennych.
    Ciekawy jestem jak te Twoje św.dzienne przejdą kontrolę tech.bo u mnie doczepili się o żarówkę led w św.cofania i musiałem na miejscu wymienić na zwykłą,post na ten temat kiedyś zamieściłem na forum.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    @piorun0 poczytaj najpierw aktualne przepisy, światła postojowe nie musza a w nowych samochodach nawet nie mogą świecić razem z dziennymi.
  • Poziom 20  
    W nowych autach nie mogą,jeżeli mają fabryczne św. dzienne,ale w starszych muszą włączać św. postojowe
  • Poziom 9  
    Przy światłach dziennych nawet nie muszą być włączone pozycyjne, i nawet chyba nie mogą (w przepisach jest napisane, ze może być jednocześnie jedno źródło światła).
    Podaję linka do przepisów:
    światła dzienne
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Koledzy, nie popadajmy w przesadę, to przecież nie jest żadna elektronika a zwykły tranzystor jako wzmacniacz prądu izolujący obwód kontrolki oleju od obwodu św. dziennych.

    Co do tego, ze będzie zakłócał obwód kontrolki ciśnienia oleju nie mogę się zgodzić, proszę sobie policzyć:
    (12V - (0,7V + 0,7V))/4,7kom = 2,25mA
    Przy 14,2V będzie to 2,7mA

    Tak mały prąd nie ma prawa niczego zakłócić, w końcu to 2- 2,5% prądu żarówki tej kontrolki.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Co do tych elementów (tranzystor/rezystor/dioda):powinny być standardowej, czy większej mocy?
  • Poziom 11  
    A może tylko zasilanie cewki przekaźnika podłączyć do "czystego przewodu +15",np zasilającego włącznik światła cofania ? Reszta schematu bez zmian ,
    pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    komati napisał:
    Co do tych elementów (tranzystor/rezystor/dioda):powinny być standardowej, czy większej mocy?


    Zakładając, że przekaźnik standardowy samochodowy z prądem cewki 100-120mA to: diody takie jak ma schemacie (standardowa dioda prostownicza 1A/1000V), tranzystor dowolny NPN 200mA, rezystor dowolny 4,7kΩ.

    azer7 napisał:
    A może tylko zasilanie cewki przekaźnika podłączyć do "czystego przewodu +15",np zasilającego włącznik światła cofania?


    Można, ale jak już kolega komati znalazł te kabelki i porobił podłączenia to nie mieszajmy mu, bo schemat w takiej formie też jest poprawny a po co ma to znów rozdłubywać :)