Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy

wzagra 18 Jul 2010 22:21 51476 22
  • #1
    wzagra
    Level 33  
    Samochód Citroen C5 z 2003 roku, silnik 2.0 HDI

    Przestał działać wentylator chłodnicy (ten duży, z przodu ;))
    Wygląda na to, że bezpieczniki opisane w instrukcji autka są sprawne (w kabinie i w komorze silnika), zresztą nie widać żeby ten wentylator był pod jakiś podpięty.
    Proszę o jakieś sugestie jak się do niego zabrać - może jakieś schematy, rysunki...
  • Helpful post
    #2
    janrad99
    Level 15  
    Sprawdź przekaźniki. Są w pionowej puszcze na prawo od wentylatora patrząc od przodu samochodu. Żeby dostać się do nich musisz zdjąć zderzak.
  • #3
    korzen8989
    Level 11  
    Proponował bym sprawdzić styki, ewentualnie moze spadła w jakiś sposob kostka z wentylatora, który musi być jakoś podłączony zapewne na jego osi. Podejrzanym moze być również termostat.
  • #4
    janrad99
    Level 15  
    A co ma wspólnego termostat z wentylatorem?
    Wentylator powinien włączać się na 1-szy bieg po włączeniu klimy niezależnie od temperatury silnika.
  • Helpful post
    #5
    viptradeac
    Level 19  
    Kolega janrad widac wie co sie z czym je korzen sobie kolego poczytaj

    Skromnie powiem ze przekazniki beda upalone lub uszkodzony modul od zalaczania wentylatorow mala brazowa puszka.
  • #6
    wzagra
    Level 33  
    Dzięki za szybką odpowiedź!
    Czyli - tak czy inaczej trzeba ściągać zderzak? No cóż trochę zabawy z tym będzie...
  • #7
    janrad99
    Level 15  
    Nie stresuj się, zderzak zdejmiesz w 5 minut, albo w 7 jeżeli są spryskiwacze reflektorów.
    viptradeac wrote:
    .... lub uszkodzony modul od zalaczania wentylatorow mala brazowa puszka.
    Nie jestem pewien tego modułu załączania wentylatorów, wydaje mi się że przekaźniki sterowane są z BSI.
  • Helpful post
    #8
    kybernetes
    Level 39  
    Przed demontażem zderzaka sprawdź duży 50 amperowy bezpiecznik pod puszka bezpieczników w komorze silnika. Patrząc z przodu na rząd bezpieczników maxi będzie to pierwszy z lewej. Jest to bezpiecznik zasilania silnika wentylatora. Następnie sprawdź rezystory wentylatora - oba muszą mieć przejście na krańcowych pinach. Do demontażu rezystorów nie trzeba zderzaka ściągać, wystarczy go z góry odkręcić i odchylić. Jak już odchylisz zderzak to sprawdź czy jest przejście przez silnik na dużej czarnej kostce kolo rezystorów.

    PS: Janrad99 - Przekaźniki sterowania wentylatorem są sterowane zarówno ze sterownika silnika jak i z BSI.

    PPS: Mam schemat do twojej C5 (uwaga, jest w formacie svg). Gdybyś potrzebował jego opisu to wrzucę, napisz:
  • #9
    agolab
    Level 11  
    Citroen C5 V6
    Mam odwrotny problem u mnie wentylator działa na II biegu nawet bez włączonej klimy zaraz po włączeniu silnika a nawet przez chwilę po odwarciu samochodu z pilota lub po otwarciu drzwi.
    W czasie ostatnich upałów przy włączonej klimatyzacji zaczął się wyłączać.
    Zgodnie z sugestią kolegów sprawdziłem puszkę z prawej strony na chłodnicy
    ale znalazłem tam tylko jeden przekaźnik grubymi przewodami połączony z wentylatorem i dwie kostki z cienkimi przewodami też połączone do wentylatora.
    W ASO powiedzieli że ten model ma płynną regulację obrotów wentylatora . Może ktoś wie co tym steruje lub ma schemat połączeń.
  • #10
    kybernetes
    Level 39  
    Steruje nim bezpośrednio komputer silnika wg. sygnałów czujnika temp. silnika i czujnika ciśnienia klimatyzacji. Konieczna diagnostyka i sprawdzenie parametrów pracy tych czujników.

    Tu masz schemat:

    Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy
  • #11
    agolab
    Level 11  
    Dzięki kybernetes sam nie poradzę
    Jutro idę na kompa
  • #12
    wzagra
    Level 33  
    A u mnie, wygląda na to, że padł wentylator - nie ma przejścia...
  • #13
    agolab
    Level 11  
    Byłem na kompie czujniki OK
    uszkodzony moduł sterujący wentylatorem
    niestety zintegrowany razem z wiatrakiem
    W ASO 1400zł. zamówiłem na allegro 400zł.
    Czekam na dostawę
  • #14
    MATRIX210775
    Level 1  
    Witam kolegów na forum. W moim Citroenie C5 również był nie sprawny wentylator. Powodem tego były zużyte szczotki w silniku wentylatora, 4 sztuki wchodzą. Naprawa u znajomego elektryka 60 zł.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Witam kolegów na forum. W moim Citroenie C5 również był nie sprawny wentylator. Powodem tego były zużyte szczotki w silniku wentylatora, 4 sztuki wchodzą. Naprawa u znajomego elektryka 60 zł.
  • #15
    sbuli
    Level 19  
    Witam,
    posiadam uszkodzony moduł sterujący od wentylatora, jak w temacie. Uszkodzone są cztery elementy wlutowane w rzędzie w okolicy kondensatorów, od strony szczotek. Wyglądają jak tranzystory, ale jeden z nich zidentyfikowałem jako: 30CTQ045 45V 30A Schottky Common Cathode Diode.
    Proszę o pomoc w zidentyfikowaniu pozostałych elementów. Poniżej zamieszczam zdjęcia płytki.

    Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy


    Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy
  • #16
    kybernetes
    Level 39  
    Znaczy się jak niby mam ci to zidentyfikować? Mam lecieć do garażu i rozdupiać swój wentylator żeby zobaczyć co tam na tych tranzystorach pisze?
  • #17
    sbuli
    Level 19  
    Oczywiście, że nie wymagam by ktoś biegał do garażu.
    Widziałem schematy, jednak na nich nie ma tych elementów. Być może ktoś orientuje się z doświadczenia co to może być, lub ma schemat, na którym znajdą się te elementy, albo też posiada wymontowany taki moduł i może po prostu spojrzeć na symbole tych elementów :)
    Pozdrawiam
  • #18
    kybernetes
    Level 39  
    Aluzju ty nie poniał? Sam zobacz co na nich pisze :/
  • #19
    sbuli
    Level 19  
    Poniał, poniał, ale nie o to chodzi. Odczytałem symbole tylko z jednego elementu, ponieważ reszta dosłownie eksplodowała... Dlatego właśnie proszę o pomoc. Na zdjęciu mimo jego niskiej jakości widać, że jednego elementu nie ma w ogóle, a drugi jest rozerwany. Jeśli ktoś będzie w stanie znaleźć gdzieś symbole tych elementów to proszę o pomoc :)
  • #20
    kybernetes
    Level 39  
    Od lewej (na zdjęciu):
    BUK7520 55A
    30CTQ045
    94-2523
    94-2523

    Tych dwóch ostatnich elementów nie mogę zidentyfikować. Są to jak się zdaje jakieś mosfety IR. Na twoim zdjęciu jeden ocalał.
  • #21
    Pawel P.
    Level 11  
    agolab wrote:
    Byłem na kompie czujniki OK
    uszkodzony moduł sterujący wentylatorem
    niestety zintegrowany razem z wiatrakiem
    W ASO 1400zł. zamówiłem na allegro 400zł.
    Czekam na dostawę


    Ciekawe, czy dostaniesz dobry wentylator, ja też miałem ten problem u siebie i niestety żaden z tych do 700 zł, nie nadawał się do mojego auta. Musiałe wydać 1,5 tys. na oryginał.
  • #22
    stoper-2
    Level 11  
    Witam,

    Kolega na pewno już sobie poradził ( minęło trochę czasu ) ale przyda się to innym.

    Miałem podobny problem, okazało się że są zużyte szczotki w silniku. Przy odrobinie zdolności manualnych silnik można rozebrać i szczotki wymienić, mimo iż oficjalnie ( ASO ) jest to niewykonalne.

    Trzeba tylko uważać przy odkręcaniu "łopatek" od silnika, aby nie przekręcić gwintu.

    Nowa C5 ( po liftingu ), nie ma rezystorów w obudowie chłodnicy, a jedynie moduł sterujący przy silniku wentylatora i przekaźnik na wiązce wentylatora. Przy nowszych modelach wentylatora wiązka jest odpinana zaraz przy silniku wentylatora.

    Oznaczenia stosowanych wentylatorów to ( z jakimi się spotkałem ):

    1253 N5
    1253 L5
    1253 R8

    Wentylatory te są stosowane w citroenach ( nie tylko c5, także bywają w c2, c3, c4 - mają tylko trochę mniejszy wiatraczek, ale to nie problem bo można przełożyć ze "starego"), peugeot 407 i prawdopodobnie fiat ulyse.

    Pozdrawiam.

    ps. Przy odrobinie samozaparcia ( są takie okresy, że ciężko coś rozsądnego wybrać ) można znaleźć taki wentylator, nawet nowy, za kwotę pomiędzy 300 - 800 pln ( połowę tego co ASO ).
  • #23
    wzagra
    Level 33  
    Dziękuję Kolegom za wskazówki.
    Problem rozwiązany - ;) wymieniłem wentylator na inny... i zregenerowałem stary! Były zużyte szczotki.