Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy

wzagra 18 Lip 2010 22:21 38039 22
  • #1 18 Lip 2010 22:21
    wzagra
    Poziom 33  

    Samochód Citroen C5 z 2003 roku, silnik 2.0 HDI

    Przestał działać wentylator chłodnicy (ten duży, z przodu ;))
    Wygląda na to, że bezpieczniki opisane w instrukcji autka są sprawne (w kabinie i w komorze silnika), zresztą nie widać żeby ten wentylator był pod jakiś podpięty.
    Proszę o jakieś sugestie jak się do niego zabrać - może jakieś schematy, rysunki...

    0 22
  • Pomocny post
    #2 18 Lip 2010 22:59
    janrad99
    Poziom 15  

    Sprawdź przekaźniki. Są w pionowej puszcze na prawo od wentylatora patrząc od przodu samochodu. Żeby dostać się do nich musisz zdjąć zderzak.

    1
  • #3 18 Lip 2010 23:10
    korzen8989
    Poziom 11  

    Proponował bym sprawdzić styki, ewentualnie moze spadła w jakiś sposob kostka z wentylatora, który musi być jakoś podłączony zapewne na jego osi. Podejrzanym moze być również termostat.

    1
  • #4 18 Lip 2010 23:16
    janrad99
    Poziom 15  

    A co ma wspólnego termostat z wentylatorem?
    Wentylator powinien włączać się na 1-szy bieg po włączeniu klimy niezależnie od temperatury silnika.

    2
  • Pomocny post
    #5 18 Lip 2010 23:22
    viptradeac
    Poziom 19  

    Kolega janrad widac wie co sie z czym je korzen sobie kolego poczytaj

    Skromnie powiem ze przekazniki beda upalone lub uszkodzony modul od zalaczania wentylatorow mala brazowa puszka.

    2
  • #6 18 Lip 2010 23:36
    wzagra
    Poziom 33  

    Dzięki za szybką odpowiedź!
    Czyli - tak czy inaczej trzeba ściągać zderzak? No cóż trochę zabawy z tym będzie...

    1
  • #7 19 Lip 2010 00:05
    janrad99
    Poziom 15  

    Nie stresuj się, zderzak zdejmiesz w 5 minut, albo w 7 jeżeli są spryskiwacze reflektorów.

    viptradeac napisał:
    .... lub uszkodzony modul od zalaczania wentylatorow mala brazowa puszka.
    Nie jestem pewien tego modułu załączania wentylatorów, wydaje mi się że przekaźniki sterowane są z BSI.

    0
  • Pomocny post
    #8 19 Lip 2010 09:16
    kybernetes
    Poziom 39  

    Przed demontażem zderzaka sprawdź duży 50 amperowy bezpiecznik pod puszka bezpieczników w komorze silnika. Patrząc z przodu na rząd bezpieczników maxi będzie to pierwszy z lewej. Jest to bezpiecznik zasilania silnika wentylatora. Następnie sprawdź rezystory wentylatora - oba muszą mieć przejście na krańcowych pinach. Do demontażu rezystorów nie trzeba zderzaka ściągać, wystarczy go z góry odkręcić i odchylić. Jak już odchylisz zderzak to sprawdź czy jest przejście przez silnik na dużej czarnej kostce kolo rezystorów.

    PS: Janrad99 - Przekaźniki sterowania wentylatorem są sterowane zarówno ze sterownika silnika jak i z BSI.

    PPS: Mam schemat do twojej C5 (uwaga, jest w formacie svg). Gdybyś potrzebował jego opisu to wrzucę, napisz:

    0
  • #9 25 Lip 2010 15:21
    agolab
    Poziom 10  

    Citroen C5 V6
    Mam odwrotny problem u mnie wentylator działa na II biegu nawet bez włączonej klimy zaraz po włączeniu silnika a nawet przez chwilę po odwarciu samochodu z pilota lub po otwarciu drzwi.
    W czasie ostatnich upałów przy włączonej klimatyzacji zaczął się wyłączać.
    Zgodnie z sugestią kolegów sprawdziłem puszkę z prawej strony na chłodnicy
    ale znalazłem tam tylko jeden przekaźnik grubymi przewodami połączony z wentylatorem i dwie kostki z cienkimi przewodami też połączone do wentylatora.
    W ASO powiedzieli że ten model ma płynną regulację obrotów wentylatora . Może ktoś wie co tym steruje lub ma schemat połączeń.

    0
  • #10 25 Lip 2010 16:01
    kybernetes
    Poziom 39  

    Steruje nim bezpośrednio komputer silnika wg. sygnałów czujnika temp. silnika i czujnika ciśnienia klimatyzacji. Konieczna diagnostyka i sprawdzenie parametrów pracy tych czujników.

    Tu masz schemat:

    Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy

    3
  • #11 26 Lip 2010 14:29
    agolab
    Poziom 10  

    Dzięki kybernetes sam nie poradzę
    Jutro idę na kompa

    2
  • #12 26 Lip 2010 20:56
    wzagra
    Poziom 33  

    A u mnie, wygląda na to, że padł wentylator - nie ma przejścia...

    0
  • #13 28 Lip 2010 17:07
    agolab
    Poziom 10  

    Byłem na kompie czujniki OK
    uszkodzony moduł sterujący wentylatorem
    niestety zintegrowany razem z wiatrakiem
    W ASO 1400zł. zamówiłem na allegro 400zł.
    Czekam na dostawę

    0
  • #14 08 Sie 2010 19:55
    MATRIX210775
    Poziom 1  

    Witam kolegów na forum. W moim Citroenie C5 również był nie sprawny wentylator. Powodem tego były zużyte szczotki w silniku wentylatora, 4 sztuki wchodzą. Naprawa u znajomego elektryka 60 zł.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Witam kolegów na forum. W moim Citroenie C5 również był nie sprawny wentylator. Powodem tego były zużyte szczotki w silniku wentylatora, 4 sztuki wchodzą. Naprawa u znajomego elektryka 60 zł.

    0
  • #15 20 Sie 2010 14:26
    sbuli
    Poziom 19  

    Witam,
    posiadam uszkodzony moduł sterujący od wentylatora, jak w temacie. Uszkodzone są cztery elementy wlutowane w rzędzie w okolicy kondensatorów, od strony szczotek. Wyglądają jak tranzystory, ale jeden z nich zidentyfikowałem jako: 30CTQ045 45V 30A Schottky Common Cathode Diode.
    Proszę o pomoc w zidentyfikowaniu pozostałych elementów. Poniżej zamieszczam zdjęcia płytki.

    Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy


    Citroen C5 - nie działa wentylator chłodnicy

    0
  • #16 20 Sie 2010 21:08
    kybernetes
    Poziom 39  

    Znaczy się jak niby mam ci to zidentyfikować? Mam lecieć do garażu i rozdupiać swój wentylator żeby zobaczyć co tam na tych tranzystorach pisze?

    -1
  • #17 23 Sie 2010 07:21
    sbuli
    Poziom 19  

    Oczywiście, że nie wymagam by ktoś biegał do garażu.
    Widziałem schematy, jednak na nich nie ma tych elementów. Być może ktoś orientuje się z doświadczenia co to może być, lub ma schemat, na którym znajdą się te elementy, albo też posiada wymontowany taki moduł i może po prostu spojrzeć na symbole tych elementów :)
    Pozdrawiam

    0
  • #18 23 Sie 2010 15:54
    kybernetes
    Poziom 39  

    Aluzju ty nie poniał? Sam zobacz co na nich pisze :/

    0
  • #19 24 Sie 2010 10:11
    sbuli
    Poziom 19  

    Poniał, poniał, ale nie o to chodzi. Odczytałem symbole tylko z jednego elementu, ponieważ reszta dosłownie eksplodowała... Dlatego właśnie proszę o pomoc. Na zdjęciu mimo jego niskiej jakości widać, że jednego elementu nie ma w ogóle, a drugi jest rozerwany. Jeśli ktoś będzie w stanie znaleźć gdzieś symbole tych elementów to proszę o pomoc :)

    1
  • #20 31 Sie 2010 23:15
    kybernetes
    Poziom 39  

    Od lewej (na zdjęciu):
    BUK7520 55A
    30CTQ045
    94-2523
    94-2523

    Tych dwóch ostatnich elementów nie mogę zidentyfikować. Są to jak się zdaje jakieś mosfety IR. Na twoim zdjęciu jeden ocalał.

    3
  • #21 02 Wrz 2010 08:46
    Pawel P.
    Poziom 10  

    agolab napisał:
    Byłem na kompie czujniki OK
    uszkodzony moduł sterujący wentylatorem
    niestety zintegrowany razem z wiatrakiem
    W ASO 1400zł. zamówiłem na allegro 400zł.
    Czekam na dostawę


    Ciekawe, czy dostaniesz dobry wentylator, ja też miałem ten problem u siebie i niestety żaden z tych do 700 zł, nie nadawał się do mojego auta. Musiałe wydać 1,5 tys. na oryginał.

    0
  • #22 24 Lis 2010 22:45
    stoper-2
    Poziom 11  

    Witam,

    Kolega na pewno już sobie poradził ( minęło trochę czasu ) ale przyda się to innym.

    Miałem podobny problem, okazało się że są zużyte szczotki w silniku. Przy odrobinie zdolności manualnych silnik można rozebrać i szczotki wymienić, mimo iż oficjalnie ( ASO ) jest to niewykonalne.

    Trzeba tylko uważać przy odkręcaniu "łopatek" od silnika, aby nie przekręcić gwintu.

    Nowa C5 ( po liftingu ), nie ma rezystorów w obudowie chłodnicy, a jedynie moduł sterujący przy silniku wentylatora i przekaźnik na wiązce wentylatora. Przy nowszych modelach wentylatora wiązka jest odpinana zaraz przy silniku wentylatora.

    Oznaczenia stosowanych wentylatorów to ( z jakimi się spotkałem ):

    1253 N5
    1253 L5
    1253 R8

    Wentylatory te są stosowane w citroenach ( nie tylko c5, także bywają w c2, c3, c4 - mają tylko trochę mniejszy wiatraczek, ale to nie problem bo można przełożyć ze "starego"), peugeot 407 i prawdopodobnie fiat ulyse.

    Pozdrawiam.

    ps. Przy odrobinie samozaparcia ( są takie okresy, że ciężko coś rozsądnego wybrać ) można znaleźć taki wentylator, nawet nowy, za kwotę pomiędzy 300 - 800 pln ( połowę tego co ASO ).

    0
  • #23 19 Mar 2011 11:23
    wzagra
    Poziom 33  

    Dziękuję Kolegom za wskazówki.
    Problem rozwiązany - ;) wymieniłem wentylator na inny... i zregenerowałem stary! Były zużyte szczotki.

    1