Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Alhambra/VW Sharan - Klimatyzacja Manualna - Nie działa

19 Lip 2010 03:09 14021 9
  • Poziom 9  
    Witam
    Jest to mój dopiero 2 post więc proszę o wyrozumiałość.
    Przyznam że jest sporo tematów na temat usterek klimatyzacji ale prawie wszystkie dotyczą układu "Climatronic". Ponadto problemy już opublikowane są inne od tego, który opiszę poniżej.

    Tym razem chciałbym pomóc mojemu Ojcu który ma problem z klimatyzacją w swoim aucie..

    Auto: SEAT
    Model: Alhambra
    Silnik: 1,9 TDI 90KM
    Rok: 2000/2001
    Skrzynia: 6 biegów
    Klima: Manualana

    Klimatyzacja chyba kiedyś działała ? :) ale gdzieś był wyciek i z czasem "czynnik/gaz" się ulotnił. Problem z wyciekiem został jednak usuniety w tamtym roku i chyba znów wsio działało ? :). Jednak od jakiegoś czasu klimatyzacja znów przestała funkcjonować.

    Z informacji jakie przekazał mi Tato to:
    - czynnik/gaz został ponowanie napałniony (2 dni temu, koszt 150 PLN )
    - instalacja klimatyzacji została sprawdzona przeciwko jakichkolwiek nieszczelnościom - jest OK
    - ciśnienie śmiem twierdzić również zostało zmierzone w instalacji i jest OK (danych brak)

    Problem jest taki:
    Po wciśnięciu przycisku uruchamiania klimatyzacji AC na panelu deski i przekręceniu pokrętła nawiewu na tryb 1/2/3... z kratek nawiewnych leci tylko powietrze o temp otoczenia. Pompa od klimatyzacji nie załącza się gdy wybrany jest tryb pracy klimatyzacji. Również wentylatory chłodnicy auta w komorze silnika nie uruchamiają się, a chyba powinny. ?

    Osoba, która napełniała czynnik/gaz nie mogła pomóc Ojcu, szczegółów nie znam tej rozmowy.
    Wiem tylko że Tato podłączył na krótko pompę klimatyzacji i uruchomiła się ona bez kłopotu. "Sprzęgiełko", które gdzieś się tam znajduje wydaje charakterystyczny dźwięk w momencie jej uruchamiania i wydaje się że działa poprawnie. O ile nie mylę się było ono wymieniane w tamtym roku, więc powinno być OK.

    Zwracamy się do Forumowiczów z prośbę o pomoc w tej sprawie. Być może ktoś z Was będzie miał wystarczającą wiedzę jak tą usterkę naprawić domowym sposobem. Sami wiecie że koszt naprawy w jakims autoryzowanym serwisie to ostateczność ze względu na wysokie koszty. Mój Tato jest mechanikiem i wie jak różne rzeczy sprawdzić/naprawić, jednak z tym sobie nie radzi i prosi o pomoc lub jakieś wskazówki jak dokonać sprawdzenia poszczególnych elementów tego układu

    Dużą podpowiedzią zapewne byłoby wytłumaczenie zasady działania tego manualnego układu klimatyzacji. Będę wdzięczny za jakieś szczegółowe opisy lub rysunki tej instalacji.

    Dadam jeszcze że auto nie było podłączane do systemu diagnostycznego więc nie mam pojęcia czy znajdują się w nim jakiekolwiek błędy.

    Zamierzam dopiero zakup kabla diagnostycznego i oprogramowania VAG. Mam nadzieję że pomoże on w zdiagnozowaniu błedów klimatyzacji o ile takie tam będą występować. (ale wg mojego myślenia to chyba nic nie zobaczyny w programie diagnostycznym ze wsględu na to że sama instalacja jest manualna, to chyba znaczy mechaniczna. Sterowanie odbywa się tylko za pomoca czujników które dają określone odczyty, wg mnie nie są one analizowane w jakiś zaawansowany sposób jak w przypadku "climatronic", więc sam układ wydaje mi się że powiniem być łatwy w naprawie, bynajmniej powinno łatwo być określić przyczynę usterki.


    Proszę o Wasze głosy w tej sprawie.

    Dziękuję i pozdrawiam Sebastian

    P.S Klima bardzo potrzebna bo zamierzam pożyczyć od Ojca auto lada dzień. Pogoda sami widzicie , upały blisko 40 stopni. Będą w nim jechać jego małe wnuki a moje dzieciaki. Jedno 1 miesięczne, 2-gie dwuletnie :) Więc cel szczytny i wyzwanie duże. :) Chęci do naprawy są, ale jakby wiedza mała.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 21  
    W prawym nadkolu jest czujnik cisnienia.
    Sprawdz czy jak z niego zdejmiesz wtyczke czy sa na niej napiecia jezeli tak to czujnik do wymiany, najczestrza przyczyna awarii
    Posprawdzaj rowniez bezpieczniki oraz sama cewke sprzegła a po podaniu na krotko napiecia z aku czy bedzie działac.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 23  
    Klima posiada pokrętła jak manual ale to jest elektronicznie sterowane ,więc najpierw diagnoza na komputerze i test elementów wykonawczych .
  • Poziom 9  
    jeśli układ był pusty może wystarczyć wykasowanie błędów , sprawdzić bezpieczniki i czego sprężarce brakuje plusa czy masy, masa powinna być stała, czujnik ciśnienia powinien pokazać komputer jeśli jest uszkodzony
  • Poziom 9  
    Hej

    Dzięki za kilka podpowiedzi.
    Dziś szybko skontaktowałem się z Ojcem i z tego co wiem to pojechał do znajomego elektronika/diagnosty samochodowego. Po krótkiej rozmowie powiedział że klima ma działać jutro tylko trzeba wymienić czujnik ciśnienia, tak jak pisaliście. Zapewne koleś podłączył auto do programu diagnostycznego i coś mu się pokazało. Zobaczymy jak się historia skończy. Szczegóły napisze jak tylko będę coś wiedział.

    pozdrawiam

    Sebastian
  • Poziom 35  
    jarsaw napisał:
    Klima posiada pokrętła jak manual ale to jest elektronicznie sterowane ,więc najpierw diagnoza na komputerze i test elementów wykonawczych .


    No proszę, bez fantazjowania - albo klima manualna albo elektroniczna, przy climatronicu jest sterowanie elektroniczne i możliwość pełnej diagnozy np. Vagiem.
  • Poziom 23  
    Kolego Sztomel klima manualna w tym modelu jest diagnozowalna ,możesz sobie to sprawdzić jeśli tego jeszcze nie robiłeś.
  • Poziom 35  
    To podaj proszę wskazówki bo poza wskazaniem w 01 Engine, grupa 002, pole 3 od lewej wskazanie z "010" po włączeniu klimatyzacji manualnej zmienia się na "111" nic więcej nie daje a dodatkowo podam, że mimo wskazań "111" sprężarka i tak się nie włącza i nie czuć zwiększenia obrotów w związku z dodatkowym obciążeniem silnika mimo podświetlonego przycisku "AC". Odłączanie wtyczki od F129 również nie zgłasza żadnego błedu itp. itd.
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich zainteresowanych tematem.

    Klima zadziałała. Po wizycie w warsztacie okazało się że czujnik temperatury który jest umieszczony w dolnej prawej stronie zderzaka (za zaślepką halogenu/lub samego halogenu) jest niesprawny. To ten sam który decyduje o załączeniu klimy przy niskich temperaturach na zewnątrz. Źródłem jego uszkodzenia było zapewne potrącenie przeze mnie zająca w kwietniu tego roku, czujnik ciągnął mi się po asfalcie kikla kilometrów zanim to zauważyłem.
    Czujnik został wymieniony (koszt 75 zl) + koszt usługi u elektronika samochodowego (130zl). Instalacja została sprawdzona eliminując uszkodzenia pozczególnych elementów. Jak będę znał bliższe szczegóły to opiszę jak to wyglądało.

    Podsumowanie:
    Problem:
    - niesprawna manualna klimatyzacja w SEAT ALHAMBRA rocznik 2000
    - napełniony układ czynnikiem,
    - w momencie załączenia klimatyzacji przyciskiem AC nie uruchamia się pompa klimatyzacji a także wentylatory
    - po podłączeniu elementów na "krótko" wykazują sprawność

    Przyczyna:
    - niesprawny zewnętrzny czujnik temperatury układu klimatyzacji
    (zlokalizowany w przedniej prawej, dolnej części zderzaka, za zaślepką halogenu)

    Naprawa:
    - wymiana niesprawnego zewnętrznego czujnika temperatury klimatyzacji

    Weryfikacja:
    Manualana klimatyzacja w SEAT ALHAMBRA 2001 ponownie zaczęła działać

    Pozdrawiam
    Sebastian
  • Poziom 23  
    Do kolegi Sztomel .Wchodzisz VAGiem w klimatyzację tak samo jak w klimatronik, ale tylko w Sharanie po lifcie tj. po roku 2000.