Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana silnika Opel Corsa 1.4 16v na 1.16 16v X14XE-X16XE

andrzejlub 20 Lip 2010 00:15 10856 20
  • #1 20 Lip 2010 00:15
    andrzejlub
    Poziom 11  

    Zamierzam wymienić silnik w Corsie z 95r. czy mogę zamiast fabrycznego 1.4 16v X14XE zamontować 1.6 16V X16xe np z Tigry? 18tys km temu zrobiłem kpl. remont silnika, (szlif wału i korb na 1-szy, nowe tuleje cylindrów+pierścienie nominał, kpl zaworów+ nowy rozrząd) ale stopniowo silnik podupadał na zdrowiu i teraz po pomiarach wiem, że nie mam kompresji na 2gim cylindrze. Próba olejowa - ciśnienie z 0 skoczyło na 8atm. pozostałe "garnki" mają po 13atm. Dodatkowo grają panewki główne przy ok 3tys obr. i słychać stukanie szklanek zaworowych na biegu luzem.
    Silnik jest bez instalacji LPG, brak błędów elektroniki, zużycie oleju było żadne, ale teraz już wziął ok 0,5 litra na 1000km
    Nie wiem co zobaczę po rozbiórce silnika i czy podejmę sie kolejnego remontu - może wymienię na drugi motor- ceny silników 1.4 i 1.6 są zbliżone ale 90KM lub 106KM robi drobną ,ale miłą różnicę.

    0 20
  • #2 20 Lip 2010 00:23
    toku74
    Poziom 31  

    albo remont słaby, albo ty tak go szybko zajeździłeś. szkoda dłubaniny i oglądania. wstaw mocniejszy, tylko spreawdź czy wytrzyma skrzynia biegów, sprzęgło i przeguby jak ma być mocniejszy

    0
  • #3 20 Lip 2010 00:29
    ociz
    Moderator Samochody

    Wstaw C20NE to tego nie zajeździsz, a za to co miałbyś dać za sam X16XE to będziesz miał i skrzynię i inne potrzebne graty. :D

    1
  • #4 21 Lip 2010 01:19
    andrzejlub
    Poziom 11  

    Ok. Skłaniam się do Twojej opcji, ale tylko pod jednym względem - remont słaby. Druga opcja panewki - chinatown z CER plus moja sugestia dla szlifierza aby spasowł ciasno...a docierałem delikatnie - ale uwaga, poprzednio też nie miałem ciśnienia na 2-gim, a pomiary gładzi cylindrów wskazywały, że są problemy ze zużyciem 4tego tłoka, 0,2mm poniżej normy.
    Nie rozebrałem silnika więc nie wiem ci się stało. Dam znać ku przestrodze innych użytkowników.
    Decyzję o remoncie lub zmianie na 1.6 16v podejmę po weryfikacji usterek mojego silnika. Na chwilę obecną wiem , że uszczelki kolektorów są te same, uszczelki dekli zaworów też. Martwię sie o sterowanie komputerem wtrysku, chociaż wszystkie dotychczasowe defekty komputer MM diagnozował tylko poprzez X16XE - nigdy poprzez 14 16v

    0
  • #5 21 Lip 2010 01:52
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 21 Lip 2010 07:47
    emeryt2
    Poziom 42  

    Szanowny Kolego Owik , ja wierzę w cuda Ty nie!
    Szlifierz wyciął i porzestawił cylindry - 2 z 4 -tym.

    0
  • #8 21 Lip 2010 21:15
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 22 Lip 2010 18:19
    andrzejlub
    Poziom 11  

    OK. Pomieszałem dwa problemy w jednym zdaniu. W chwili obecnej silnik nie ma ciśnienia na 2-gim cylindrze, po zalaniu oleju do cylindra czujnik pokazał 8bar.
    Przed poprzednim remontem ciśnienie na drugim cylindrze też było wyraźnie niższe - tylko 3atm. -na pozostałych cylindrach 8-10atm. Widoczne ślady zużycia gładzi cylindra były na 4tym cylindrze.
    Teraz mam problem z brakiem ciśnienia na 2-gim cylindrze i z głośną pracą silnika - grzechotanie typowe dla panewek głównych.
    Nie wiem czy opłaca się remontować silnik po raz kolejny czy wymienić na inny silnik. Zastanawiam się jak dużo komplikacji będę miał przy zmianie silnika z 1.4 16v na silnik 1.6 16v ??

    0
  • #10 22 Lip 2010 20:10
    ociz
    Moderator Samochody

    To grzechotanie to raczej tłok zjechany, standard w tych wszystkich małych oplowskich silniczkach jak się je trochę pokatuje.

    0
  • #11 23 Lip 2010 00:06
    andrzejlub
    Poziom 11  

    ociz napisał:
    Wstaw C20NE to tego nie zajeździsz, a za to co miałbyś dać za sam X16XE to będziesz miał i skrzynię i inne potrzebne graty. :D

    C20xe to był super silnik ale w kadecie GSI- mam takie autko ale z silnikiem 1.3 gaźnikowym C13NZ
    Corsę chcę przywrócić do życia z silnikiem 1.4 16V lub 1.6 16V
    Nie wiem czy są różnice w rozstawie kół pomiędzy kadetem i corsą - silnik który proponujesz nie był stosowany w Corsie... układ napędowy będzie troszkę inny, instalacja elektryczna też... czy warto zaszaleć i zmieniać aż tak wiele?
    Już sprawdziłem że x14xe i x16xe mają te same uszczelki dekli zaworów, te same uszczelki kolektorów dolotowych i wylotowych... sprzęgło wg Valeo ma inny nr katalogowy, ale ma tą samą średnice tarczy - 200mm - i współpracuje z tą samą??? tak sądzę??? - skrzynią biegów - F15/5
    Moje obawy dotyczą sterowania wtryskami i problemów od strony montażu innego silnika... czekam na wasze opinie i porady na wyższym poziomie technicznym.

    0
  • #12 23 Lip 2010 00:24
    tzok
    Moderator Samochody

    C20NE w Corsie nie był stosowany, ale dość powszechnie był wstawiany (nie fabrycznie rzecz jasna) do Tigry, a w końcu Tigra to prawie Corsa... oryginalnie to jest silnik z Calibry.

    0
  • #13 23 Lip 2010 08:28
    Elektroniczek
    Poziom 22  

    tzok C20NE było montowane w Kadettach E od 1988r a w Calibrze od 1990r Więc nie pisz że to silnik z oryginalnie z Calibry ;)
    Można się pokusić o fajny motorek 20SEH też 8V też bywał w Kadettach GSi i ma 15KM więcej od C20NE tyle że SEH troche ciężko znaleźć.

    0
  • #14 24 Lip 2010 00:06
    andrzejlub
    Poziom 11  

    Czy zmieniając silnik na 1,6 16V muszę zmienić kalkulator silnika? Czy komputer od 1.4 wyliczy poprawną dawkę paliwa i moment podania iskry dla silnika 1.6 16v??
    Wszelka diagnostyka silnika odbywała się poprzez wchodzenie komputerem diagnostycznym przez silnik 1.6 16V (X16XE) - ani razu nie połączyłem się przez silnik 1.4 16V. Instalacja silnika jest raczej identyczna... tak sądzę... więc nie muszę nic przerabiać

    0
  • Pomocny post
    #15 24 Lip 2010 00:15
    tzok
    Moderator Samochody

    Protokół diagnostyczny tych sterowników może być wspólny, ale mapy wtrysku i zapłonu już raczej nie... jeśli jest ten sam typ sterownika, to wystarczy go przeprogramować, ale chyba i tak prościej wymienić. Komputery wtryskowo-zapłonowe (przynajmniej z tego okresu) niczego nie "liczyły" pobierały tylko odpowiednie wartości z wprowadzonych do ich pamięci tzw. map.

    0
  • #16 24 Lip 2010 00:34
    andrzejlub
    Poziom 11  

    Ok. Potwierdzasz moje przypuszczenia - razem ze zmiana silnika muszę dołożyć komputer od 1.6 i stacyjkę z kluczykiem (imobilizer- niestety) lub tylko komputer + wycinka imobilizera u fachowców.
    Teraz czekam kilka dni, na moment aż rozbiorę silnik i zobacze co mu dolega.

    0
  • #17 01 Sie 2010 16:38
    andrzejlub
    Poziom 11  

    Już mam silnik w małych kawałkach. Diagnoza - zatarte + obrócone panewki korbowodowe na 2-3-4 cylindrze. Dodatkowo tłoki uderzały w głowicę.... są ślady na tłokach- więc nie wiem czy zawory są ok. Są ślady,ze 2-3 tłok uderzał w głowicę więc podejrzewam i potwierdzam możliwość ich spotkania z głowicą. Szkoda kasy na ponowny remont - tzn. szlif korb na 2-gi szlif , plus pasowanie głównych panewek na 1-szy + wymiana korbowodów.... bo mam obrócone panewki w korbowodach.... korby niestety nie będą trzymały wymiaru..... tylko wymiana silnika pozostaje

    0
  • #18 01 Sie 2010 16:51
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 03 Sie 2010 01:15
    andrzejlub
    Poziom 11  

    owik napisał:
    Co tu ma do rzeczy, że tłoki waliły w zawory to nie wiem. Nie ma takiego czegoś jak "pasowanie głównych panewek" pod szlif. Robi się szlif i już. Panewki pod tę tolerancją muszą pasować.
    Ty chyba pierwszy raz silnik widziałeś rozebrany (sam tego nie robiłeś, to pewne). Zmień opis, żaden mechanik by nie doprowadził silnika do takiego stanu.

    Po pierwsze definicja pasowania .... czyli różnica pomiędzy górnym wymiarem wałka i dolnym panewki... można dać mniejszą tolerancję niż przewiduje producent? Szlifu nie robiłem sam tylko tokarz - a może materiał panewki przykleił się do wału i spowodował jej obrócenie w korbowodzie. A poza tym jeśli każdy "normalnie myślący" mechanik dołoży 0,5mm lub 1mm długości na korbowodzie spowodowany wytartą panewką, to nie będzie zdziwiony tak jak Ty, że tłok uderzył w głowicę. Aha - mój silnik stopniowo zwiększał swój hałas, po 10-12 tys od remontu, więc czy jeździł nim mechanik czy kowal to nie ma żadnego znaczenia.

    0
  • #20 03 Sie 2010 01:44
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 06 Sie 2010 00:28
    andrzejlub
    Poziom 11  

    tzok napisał:
    Protokół diagnostyczny tych sterowników może być wspólny, ale mapy wtrysku i zapłonu już raczej nie... jeśli jest ten sam typ sterownika, to wystarczy go przeprogramować, ale chyba i tak prościej wymienić. Komputery wtryskowo-zapłonowe (przynajmniej z tego okresu) niczego nie "liczyły" pobierały tylko odpowiednie wartości z wprowadzonych do ich pamięci tzw. map.

    Jedyna wypowiedź związana z tematem postu... Dziękuje Tobie bardzo. Zakupiłem dziś sinik x14xe - nie zmieniam sterownika i wtrysków na 1.6 16v

    0