Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel CD 30 i zakłócenia od świateł dziennych LED

sliver1 07 Lut 2011 08:23 39728 141
  • #91 07 Lut 2011 08:23
    sliver1
    Poziom 22  

    stabby napisał:
    Sliver1: Te 0.75A jeden LM, czy jedna lampa (2x LM)? Mierzyles natezenie na wejsciu czy na wyjsciu LMa? Na wyjsciu, mierzac tuz przed diodami, jeden powinien puszczac tylko 300-350mA, napiecie moze byc rozne okolo 9V. To znaczy troche ponad 3W na LM, wiec na zasilaniu LMa spodziewalbym sie w okolicach 220-260mA plus troche strat na cieplo. Jesli masz 0.75A na lampe (2xLM), to bym powiedzial ze jest mniejwiecej tak jak byc powinno.
    Ja niestety przed przerobka nie zmierzylem. Jak za tydzien lub dwa bede zdejmowac zderzak to sprawdze ile u mnie biora teraz w wlaczonym i wylaczonym silnikiem.



    Prąd mierzyłem na kablu idącym od aku do obu lamp czyli 0,75A biorą dwie lampy (4xLM). Wydaję mi się to trochę mało i dlatego się pytam.

  • TermoPasty.pl
  • #92 07 Lut 2011 15:55
    stabby
    Poziom 10  

    0.75A pzy 14V na obie lampy to 10W, wiec calkiem jak "fabrycznie". Czesc energi idzie w cieplo, to moze faktycznie ledy nie swiaca pelna moca. 4.7Ohma powinno Ci dac:
    1.25V / 4.7Ohm = 260mA
    wiec troche mniej niz optymalnie.
    To dosc oczywiste rozwiazanie, ale sprawdz natezenie pomiedzy diodami i LM. Powinno byc okolo 300-350mA, i to jest najwazniejsza wartosc w calym ukladzie. Jesli masz inne natezenie, sprobuj w jednej lampie innej wartosci rezystory i zobacz jak sie zmienia jasnosc i grzanie. Nizszy opor da wiecej miliAmperow wiec jasniejsze swiatlo, ale wieksze ryzyko spalenia led. Trudniej je zdobyc ale wystepuja rezystory 3.3 i 3.9.
    A moze lampy wydaja sie ciemniejsze bo patrzysz na nie pod katem? :D

  • #93 08 Lut 2011 10:42
    sliver1
    Poziom 22  

    Stabby, jak będziesz miał chwile to zobacz u siebie ile biorą u Ciebie te lampki na kablu zasilającym bo chciałbym mieć porównanie bo być może szukam dziury w całym :)

  • TermoPasty.pl
  • #94 14 Mar 2011 15:39
    POLska18
    Poziom 11  

    Nie wiem czy jeszcze macie te układy z przetwornicy co były na płytce ale jak ktoś ma wylutowane to byśmy się dogadali

  • #95 14 Mar 2011 15:42
    skaktus
    Poziom 37  

    Ja mam kilka takich przetwornic z różnymi układami i cewkami w różnych wersjach.

  • #96 17 Kwi 2011 00:32
    5Stan8
    Poziom 15  

    skaktus napisał :

    [i]Ogólnie z tą lampą będą problemy z tego powodu że ma ona 5 diod, gdyby miała 6 było by po sprawie, ale takie lampy są cholernie drogie a nie widze sensu kupowania kolejnych lamp.[/i]

    Żaden problem - po co ta zabawa z diodami obniżającymi napięcie. Bierzemy jednakowe gałęzie z obu lamp. W moim przypadku żeby otrzymać trochę ponad 200mA na gałąź (czyli z LM-a idzie 400 z groszami) musiałem dać opornik 2R7 i bez diody na wejściu.

  • #97 17 Kwi 2011 17:04
    skaktus
    Poziom 37  

    Ja cały zestaw kilka razy przerabiałem i bawiłem się nim.

    Napięcie na wejściu to 14V, na wyjściu mam 9,6. Diody mam jak pisałem 3 w szeregu + 2 w szeregu i 4 diody prostownicze. Lampy pobierają około 1,3 A. Obie lampy pracują na LM350. Dodatkowo dzięki zastosowabniu jednego LM dorobiłem opcję pozycyjnych. W momencie włączenia świateł mijania, od LMa odłączane są 2 rezystory 2,2 oma a zostaje wciąż podłączony rezystor 16 om,co powoduje że wówczas w diody idzie około 40 mA. Oczywiście na lampach mam wybitą odpowiednią homologację A02.

  • #98 12 Wrz 2011 18:14
    romkwie
    Poziom 13  

    Olek II napisał:
    :arrow: stabby, nic z tego nie będzie. To są zakłócenia w.cz. a magnesy?
    Koledzy, macie lampy diodowe, ile diod? jakie napięcie? nie wiem, ale możecie to sprawdzić!
    Wywalić wszystkie bebechy z obudowy, połączyć diody szeregowo, wstawić rezystor i śmigać. Przecież to nie takie trudne. Można zrobić układ mieszany, szeregowo-równoległy dla większej bezawaryjności. A lampy z przetwornicami to porażka, nie nadają się do niczego wszystko zakłócają.
    Pozdrawiam.

    Ja także się chciałem dołączyć.Myślę ,że to najlepszy pomysł.
    5 LED-ów (Osram) w szereg i rezystor ,tylko jakiej wartości?Tego nie wiem.
    To oczywiście jedna z lamp? Można zmodyfikować ścieżki na płytce tak ,by odłączyć niechciane "bebechy". Czy dobrze kombinuje?
    Jak będzie zatem wyglądał schemat szeregowo - równoległy?Możecie coś wrzucić?
    Dalej można zrobić układ na przekaźniku.U mnie działa.Tylko te zakłócenia.

  • #99 12 Wrz 2011 18:52
    5Stan8
    Poziom 15  

    5 LED-ów na 12 Volt nie pójdzie, już 4 są problemem. Trzeba dzielić : 3 i 2. Ja zrobiłem takie dwie gałęzie w każdej lampie każda na LM350 z radiatorkiem. Dodatkowo w gałęzi z dwoma LED-ami w szereg opornik ok 10 ohmów.

  • #100 12 Wrz 2011 20:29
    romkwie
    Poziom 13  

    Za dużo kombinacji.Przecież już raz zapłaciłem za to by ten porąbany złom działał jak należy.Sprzedający też kit wciska jak nawiedzony.Na opakowaniach powinno wyraźnie pisać:"sprzęt zakłóca lub nie zakłóca urządzeń we wnątrz auta".
    Chyba to oleję. :bad-words:
    Jest niestety tylko jedno wyjście.Jeździć na ledach jak do tej pory.Jak chcesz posłuchać radia przełącz na światła mijania.Nie słuchasz-wyłącz światła mijania.I to by było tyle.:D
    Swoją drogą to tandetę zajebistą produkują i sprzedają. :wink:

  • #101 12 Wrz 2011 20:54
    5Stan8
    Poziom 15  

    Ja już wyrzuciłem te 5-cio diodowe sterowane z przetwornic i wróciłem do tradycyjnych - 2x28 diod...

  • #102 12 Wrz 2011 21:07
    petermon
    Poziom 21  

    Kolego "romkwie" ale producent wystarczy , iż napisze o możliwości wystąpienia kłócenia, a sprawa pomimo wszystko nie jest prosta :
    - zakłócenie to kwestia zbiegu kilku okoliczności w obwodzie elektrycznym, cóż prądy wyższej częstotliwości począwszy już od zakresu fal długich, średnich rządzą się trochę innymi prawami niż prąd stały. Najprościej ujmując zakłócenia wywołuje też obwód danego pojazdu.

  • #103 19 Wrz 2011 16:09
    Mantatom
    Poziom 12  

    Witam fanow DRL :D
    Też mnie ten temat interesuje, opisałem swoje doświadczenia tutaj
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1971226.html#9397460
    Jednak moja radość była przedwczesna. Okazuje się, że np. Radio Eska na krańcach Łodzi silnie szumi gdy światła dzienne są właczone. Pozyczyłem starą książkę A. Gładkowskiego pt "Radio w samochodzie" (mozna dostac też na Allegro czy Świstaku). I jest tam informacja, która może okazać sie kluczowa. Otóż AG zaleca aby przy wystepujących zakłoceniach odbioru radia (tzn. nie pochodzących akurat od DRL, ale co zaszkodzi zbadac temat) sprawdzić połaczenia elektryczne poszczególnych elementów samochodu : błotników i maski z masą nadwozia (akumulatora). Gdyż elementy te sa lakierowane i styku elektrycznego może nie być. A jesli tak, to AG zaleca zamontowanie miedzianej plecionki łączącej maskę czy błotniki z masą nadwozia
    Być moze te operacje o ile nie wyeliminowałbyby zakłoceń to pewnie by je osłabiły. Oczywiscie błotniki we współczesnych autach są raczej z plastiku, ale maska już nie.
    Podobnie może byc tez z dachem samochodu. Wg AG ekran przewodu antenowego powinien byc połączony z masa w 2 miejscach, a np. u mnie tylko w jednych - od strony radia.

  • #104 19 Wrz 2011 21:47
    sliver1
    Poziom 22  

    Mantatom napisał:

    Otóż AG zaleca aby przy wystepujących zakłoceniach odbioru radia (tzn. nie pochodzących akurat od DRL, ale co zaszkodzi zbadac temat) sprawdzić połaczenia elektryczne poszczególnych elementów samochodu


    W przypadku siejących DRL nic to by nie dało - światła tak zakłócały, że nie odbierało radio nawet w samochodzie stojącym obok...

  • #105 20 Wrz 2011 07:01
    Mantatom
    Poziom 12  

    sliver1 napisał:
    Mantatom napisał:

    Otóż AG zaleca aby przy wystepujących zakłoceniach odbioru radia (tzn. nie pochodzących akurat od DRL, ale co zaszkodzi zbadac temat) sprawdzić połaczenia elektryczne poszczególnych elementów samochodu


    W przypadku siejących DRL nic to by nie dało - światła tak zakłócały, że nie odbierało radio nawet w samochodzie stojącym obok...


    OK, ale jak samochód stał obok, to zakłocenia szły "bokiem" . A jak np. u mnie antena jest z tyłu dachu, to zakłocenia IMO przedostają się przez maskę i dach.
    Nie zaszkodzi wypróbowac empirycznie tych połaczen opisanych w książce, jak znajdę czas to tak zrobię.
    Zastanawiam się też czy nie wymienic kabelka antenowego. Jest on cieniutki i pewnie ma zwykły ekran z plecuionki. A kable antenowe do instalacji TV kablowej mają podwójny ekran: z plecionki Cu i folii Al. . Może taki by zastosować?

  • #106 19 Gru 2011 19:01
    llopacinski
    Poziom 11  

    cześć,

    kurtka wodna i mnie dopadł ten sam problem. Po załączeniu DRL radio nie działa. Trochę dałem ciała, bo zamontowałem takie lampki rodzicom, potem zaczęły się problemy z radiem. Testowałem inne radio, zmieniłem nawet antenę ze wzmacniaczem i zmarnowałem w ch czasu. Teraz też kombinowałem z filtrem na zasilaniu, ale lampki faktycznie sieją nie po zasilaniu, tylko właśnie elektromagnetycznie (zasilane z zasilacza 220V zagłuszają radio).

    Co najlepsze, ja takie lampki używam i montuje od jakiegoś czasu i mam 3 auta z tymi chińskimi wynalazkami. Te które kupiłem prędzej, nieco drożej działają bardzo dobrze (170 zł). Miałem je w moim poprzednim aucie i teraz też dokupiłem do mojego obecnego auta i nie mam/nie miałem problemów (ani radio, ani CB) - te lampki zależą od producenta. Poprzednio kupowałem za 170 zł i one miały zewnętrzny moduł zasilający. Teraz kupiłem takie za 130 i one nie mają zewnętrznej "puszki" i sieją jak diabli. Przełożyłem radio na podmiankę i dalej ten sam problem.Spróbuje wywalić tak jak poprzednicy ten zasilacz impulsowy z lampek. Kurka gdybym od razu zauważył że to zakłóca wszystko dookoła to bym to wysłał z powrotem do sprzedawcy z allegro, ale nie skojarzyłem od razu bo autem nie jeżdżę. Wszystkie te chińskie lampki wyglądają podobnie, ale ja montowałem 3 komplety i tylko jedna para sprawia takie problemy, pozostałe 2 komplety działają idealnie. Przestrzegajcie ludzi przed tymi tańszymi.

    pozdr.

  • #107 19 Gru 2011 19:49
    romkwie
    Poziom 13  

    Niestety. Wszyscy musimy się nauczyć jednego. Co tanio to drogo. Zwłaszcza jeśli chodzi o sprzęt nie do końca firmowy. Nie należy wierzyć zbytnio w to co pisze sprzedawca i w to co pisze na opakowaniach. Nie zawsze jest to zgodne z prawdą. Oczywiście ostrzegajmy się na wzajem o podobnych przypadkach.
    Gdybym miał ponownie coś kupić to wybrał bym światła np.Philipsa lub Samsunga.Są co prawda droższe ,ale pewne.
    Wiem (teraz już wiem!),że te nie sprawiają takich niespodzianek :ok: :ok: :ok: :ok:

  • #108 19 Gru 2011 20:25
    skaktus
    Poziom 37  

    Światła samsunga ? A gdzie ty takie widziałeś ? :) Nawet obecnie większość świateł z diodami Samsunga to lampy z diodami podróbkami.

    Światła które nie zakłócają radia lub zakłócają w minimalnym poziomie to Philipsy oraz MyCarr sprzedawane jako ATU i SIJ o czym już pisałem na forum.

    Jak by ktoś był ciekawy, takie ostatnio lampy testowałem:

    Opel CD 30 i zakłócenia od świateł dziennych LED

    Każde zakłócały, niektóre do tego stopnia że radio nawet lekko szumi przy odtwarzaniu płyt...

    I tutaj sprawdzanie masy nie pomoże - wiele zakłóceń dostaje się po kablach zasilających i idzie w instalację samochodową. Zakładanie filtrów itp nie pomaga.

    PS-Lampy typu 28 led czy to 48 led też zakłócają. W mniejszym stopniu ale to samo się dzieje.

    [/quote]

  • #109 20 Gru 2011 10:04
    llopacinski
    Poziom 11  

    cześć,

    Przestudiowałem ten watek i chyba bym się zdecydował na 4 x LM317 na 2 lampki...

    Mam jeszcze 2 bardzo lamerskie pytania, ale niestety nie jestem elektronikiem i nigdy elektroniki tak naprawdę się nie uczyłem, więc chciałbym poprosić kolegów o pomoc przy tych 2 zagadnieniach:

    1. Czy LM317 zasilający 3 diody w szeregu (jedna "gałąź", 150 mA) potrzebuje radiatora, czy może to działać bez ? Chciałbym, maksymalnie unikać radiatorów, bo chce to zapakować do osobnej obudowy i wywalić elementy zasilające z lampek i wpakować to na zewnątrz i polutować prostą płytkę. Radiatory będą tylko komplikować mi w takim wypadku. 6V * 0,140A = da mi to ok 0.7W odkładanej mocy na tym LM317 więc chyba radiator będzie nieunikniony (założyłem spadek na diodzie 3V, 3 diody i napięcie w aucie 15V, oporność ok 9 Ohm na LM317, nie mam tyle intuicji aby powiedzieć czy 0,7W to da rade bez radiatora) ? Pisaliście już o tym że ten LM na 3 diodach się nie grzeje zbyt mocno, ale macie to z radiatorem czy bez ?

    2. Jest jeszcze pytanie o to jak odcinać napięcie po zapalaniu lampek pozycyjnych. Te lampy co teraz mam mają to już wbudowane w środku, a teraz będę musiał samemu coś zrobić. Najprostszy jest oczywiście przekaźnik, ale nie wiem czy nie lepiej zastosować tam jakiś tranzystor albo tyrystor. Przekaźnik będzie większy i cięższy i historia taka sama jak z radiatorem, trzeba na to znaleźć miejsce i to dobrze umocować, bo oczywiście nie może to latać w samochodzie jadąc po dziurach. Czy da się to zrobić na prostym elemencie (albo na kilku) który/które będą przełączać prąd 1A-2A; 15V (dwie lampki + spora rezerwa), bez radiatora ? Ja znam tylko amatorsko proste tranzystory jakiś bd139, bd136, 2n2222 ale one chyba nie bardzo pasują do prądu max 2A. Na pewno znacie coś lepszego do przełączania takiego prądu. Chodzi o to aby było małe, możliwie bez radiatora, tanie i ma spełniać swoje zadnie "prostego włącznika/wyłącznika". Wyłączać się musi po podaniu ok 12V z instalacji lamp pozycyjnych.

    z góry dziękuję za odpowiedzi

  • #110 20 Gru 2011 16:41
    skaktus
    Poziom 37  

    1-LM będzie działał, ale radiator choćby kawał blachy bardzo wskazany. Robiłem sam takowe testy i niestety ale trzeba czymś chłodzić LM. Nie mówiąc już o mocy oddawanej przez LM w szeregu z dwoma diodami. Pamiętaj też że przy 150 mA w diodę diody będą świecić słabo, dla dobrego świecenie trzeba w nie "wpakować" około 350mA lub 400. Pamiętaj też że w aucie nie ma15 V a maksymalnie 14,4V

    2-Wszystko na przekaźniku - proste i niezawodne.

    3-diody w lampie skontrolowane ? Bez tego nawet nie zaczynaj zabawy

  • #111 20 Gru 2011 17:05
    llopacinski
    Poziom 11  

    skaktus napisał:

    diody w lampie skontrolowane ? Bez tego nawet nie zaczynaj zabawy


    co masz na myśli ? Ich moc ?

    Z tym prądem to po prostu kupie taki zestaw rezystorów 2W aby uzyskać coś pomiędzy 4 a 8 ohm i będę kombinował. Zacznę od 8 i będę porównywał jak lampa świeci wzgl. szumiącego oryginału.

    --edit
    teraz widzę że taki mały przekaźnik do druku jest nawet tańszy od porządnego tranzystora.

  • #112 21 Gru 2011 14:36
    skaktus
    Poziom 37  

    A pisałeś że czytałeś wątek ;)

    Chodzi o to że diody muszą być poprawnie chłodzone i muszą idealnie przylegać do radiatora w postaci słupka który przechodzi przez płytkę i dotyka spodu diody. Radiator musi mocno przylegać do diody całą swoją powierzchnią. Nie wystarczy tutaj nawalić dużej ilości pasty bo w tym wypadku stanie się ona izolatorem. Często się wydaje że radiator do diod przylega, ale wystarczy odlutować diody, przykręcić samą płytkę i widać że najczęściej środkowe diody w ogóle nie dotykają radiatora.

    I to miałem na myśli. Z lamp które przedstawiłem tyle w jednej diody przylegały poprawnie, cała reszta była była źle złożona a większość diod przegrzana do tego stopnia że miały już brązowy luminofor i świeciły widocznie słabiej niż dobrze chłodzone diody i w dodatku prawie że na niebiesko.

  • #113 21 Gru 2011 15:28
    llopacinski
    Poziom 11  

    ok, dzięki. Zamówiłem już części i za jakiś czas pokombinuje. Z tym chłodzeniem diod już czytałem. Jak coś spalę to dam znać co dokładnie i ile kosztowało :)

    pozdr.

  • #114 21 Gru 2011 18:48
    skaktus
    Poziom 37  

    Zanim cokolwiek spalisz zrób konkretne testy. Bo potem się okaże że po zmianie diod na inne nie to że za zamienniki zapłacisz (nierzadko w elektronikach kosztują po 20 - 30 zł) to pewnie nie trafisz na taką samą barwę i potem lampy wyglądają dziwnie. Jak by tego było mało, chińskim diodom często wystarczy dosłownie kilka sekund przegrzania i po diodzie.

  • #115 28 Gru 2011 20:48
    blac76
    Poziom 2  

    daj na + i - diodę prostowniczą 50V 6A mnie pomogło VW passat B5

  • #116 02 Sty 2012 18:19
    skaktus
    Poziom 37  

    A co pomogło ? Co było nie tak i co się poprawiło ?

  • #117 03 Sty 2012 16:26
    blac76
    Poziom 2  

    w moim przypadku po montażu świateł led ( masa , plus po stacyjce, i sygnał z świateł mijania) po przekręceniu kluczyka świeciły i wszystko ok, ale po uruchomieniu silnika na świecących ledach w radiu trzaski nie trzyma stacji, po przełączeniu na mijania (ledy gasną) wszystko ok więc po kilku próbach z filtrami przeciwzakłuceniowymi, kondensatorami, przyszła pora na diody prostownicze i pomogło, (sprawdzone na VW Passat,VW Golf 4,Peugeot 307.) auto któremu ten zabieg nie pomógł to Skoda Fabia 1.4 TDI 2007r

  • #118 04 Sty 2012 09:30
    skaktus
    Poziom 37  

    W sumie może coś w tym jest, zastanawiam się tylko co - lampy zakłócają radio i po instalacji i w eterze. Często się zdarza że auto strojące obok mnie zakłóca mi radio. I tutaj diody nie pomogą...

  • #119 16 Sty 2012 23:31
    bajan198
    Poziom 10  

    Napisz dokładnie jak podłączyć tą diodę - rozumiem masa ale + po stacyjce czy po światłach mijania

  • #120 17 Sty 2012 14:58
    skaktus
    Poziom 37  

    W sumie moim zdaniem bez różnicy. Zakłócenia idą po macie, plusie i światłach mijania. Ogólnie za bardzo nie wiem jakim sposobem dioda mogła by "usunąć" zakłócenia.