Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ zalączania wentylatora

charzun 21 Lip 2010 10:41 3058 12
  • #1 21 Lip 2010 10:41
    charzun
    Poziom 9  

    Witam!
    Ktoś w samochodzie mi spierdzielił układ załączania wentylatora od chłodnicy (chodzi cały czas) Już wielu mechaników próbowało to zrobić i nic z tego i wpadłem na pomysł aby zrobić sobie druga taka instalacje która włącza wentylator..
    Do dyspozycji mam:
    Termowłącznik na 3 piny
    Przekaźnik
    Wentylator
    (wszystko oryginalne z samochodu)

    Możecie podać jakiś prosty schemat którego potrafiłbym zrozumieć?
    Nie wiem jak działa ten termowłącznik (rozumiem ze jeśli on uzyska określoną temp to robi zwarcie i prąd płynie dalej?) Tylko nie wiem jak to jest bo ma 3 piny a nie 2
    Pozdrawiam!

    0 12
  • #2 21 Lip 2010 10:50
    domellus
    Poziom 29  

    Ma 3 piny bo jest dwustopniowy, wentylator do niego też dwustopniowy powinien być (też trzy piny). Układy te są bardzo proste więc nie rozumiem jak mechanicy nie potrafili zrobić ( jak ja nie mam o czyms pojęcia to się raczej za to nie biorę :) ). Wyłącznik dwustopniowy włącza dwa obwody stąd 3 piny jeden plus i dwa wyjscia jedno załaczane przy nizszej temperaturze a drugie przy wyższej co analogicznie ma sie do wentylatora : wolniejsze obroty i szybsze obroty :) A poza tym gdybyś podał jakie to auto, z którego roku i jaki ma silnik, czy jest klima itd. wiele by pomogło :)

    0
  • #3 21 Lip 2010 10:55
    carrot
    Moderator Samochody

    Wszystko cacy, tylko jaki to samochód ?

    0
  • #4 21 Lip 2010 11:07
    charzun
    Poziom 9  

    Opel Omega B 3.0 MV6 1996r
    Wentylator ma 2 piny

    Dodano po 6 [minuty]:

    Mogłoby to być tak:
    Układ zalączania wentylatora

    Tylko nie wiem które piny w termowłączniku podpiąć chcąc zrobić to tak aby załączał ten szybszy bieg

    Dodano po 2 [minuty]:

    A co do mechaników to chcieli wyeliminować usterkę a nie robić drugi układ a gdzie nie mierzyć miernikiem to wszędzie jest zwarcie... ;/

    0
  • #5 21 Lip 2010 12:03
    domellus
    Poziom 29  

    Sprawdź czy ten wyłącznik który masz zamontowany w aucie jest sprawny. Najlepiej było by mieć wymontowany i ogrzewać go z podłączonym miernikiem na rezystancję i sprawdzic czy i przy jakiej temperaturze włącza obwód. Jak dobry to zostawił bym ten czujnik i do niego ostatecznie dorobił resztę instalacji. Będzie przynajmniej pracować w zakresie temperatur przewidzianych przez producenta samochodu. Schemat rozrysowany przez Ciebie jest w sumie poprawny lecz bezwzględnie wymaga zamontowania bezpiecznika i jak dobrze pamietam to do wentylatora jest stale podłączony minus a plus sterowany przez termowyłacznik. Bezpiecznik oczywiscie pomiedzy akumulatorem a układem elektrycznym wentylatora tj. przekaźnikiem, termowyłacznikiem, wentylatorem. Osobiście nadal starał bym się uruchomić istniejący juz obwód a nie dokładać nowy :)

    0
  • #6 21 Lip 2010 12:24
    charzun
    Poziom 9  

    Masz racje w oryginale jest bezpiecznik 40A
    Tylko od czego tu zacząć żeby uruchomić oryginalny układ?
    Wystarczy że włącze zapłon i wentylator juz chodzi nawet jak jest zimny silnik..
    Wyjmowałem przekaźnik i podczas wkładania czuć od razu że się zwiera..
    Ogólnie mam 2 takie termowłączniki na chlodnicy... Tylko tego drugiego niemoge podłączyc bo niema juz wolnej kostki z 3 pinami.. ;/

    Na forum omegi pisałem już o tym problemie.. Podaje linka
    http://forum.omegaklub.eu/showthread.php?p=522213#post522213
    Może Wam to przybliży moj problem i mi pomożecie ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    i niema znaczenia czy odlacze termowylacznik.. I tak i tak wentylator chodzi.. Czyli pewnie mam gdzies na kablach zwarcie albo tak jak pisalem na forum omegi ktos wyjal reszte czesci i zrobil zwore aby caly czas chodzil bo bez reszty wentylatorow podobno nie bd chodzil...

    0
  • #7 21 Lip 2010 12:36
    domellus
    Poziom 29  

    Po przeczytaniu linka stwierdzic można tylko jedno. Ktoś nieznajacy tematu wzioł sie za demontowanie klimatyzacji i powyciągał to co sie dało prosto i mechanicznie a elektrykę pozostawił i to był jego błąd. Ktos kto pracuje w servisie klimatyzacji powinien Ci udzielić odp[owiedniej porady lub informacji, a jak nie to zawsze można podjechac do warsztatu gdzie naprawiają klimatyzację i za odpowiednią cene powinni zrobic co trzeba. Twój problem polega na tym (tak mi sie wydaje) że klimatyzacja a dokładnie sterowanie z braku istotnych elementów układu przechodzi w tryb awaryjny i aby sie zabezpieczyc a co za tym idzie cały układ klimatyzacji którego defakto nie ma włącza wentylator od razu.

    0
  • #8 21 Lip 2010 13:05
    ociz
    Moderator Samochody

    Też mi od razu przyszło do głowy że musiała tam jakaś klima siedzieć, ale raczej ręczna bez żadnej elektroniki sterującej i coś jest po prostu namieszane.

    0
  • #9 21 Lip 2010 13:24
    domellus
    Poziom 29  

    Może trzeba któreś przewody po stycznikach z przewodów klimatyzacji zewrzec razem ale niestety nie pomoge bo klimatyzacja to raczej dla mnie nie jest tym co znam na wylot :)

    0
  • #10 21 Lip 2010 19:03
    charzun
    Poziom 9  

    No trudno bede jeszcze kombinowal a jak nie to pojade do tych od klimy i moze zrobia ;)

    0
  • #11 21 Lip 2010 19:35
    ociz
    Moderator Samochody

    Powiem tak, schemat (klimatyzacji jeśli faktycznie tam była) w ręku plus umiejętność "czytania" go i robota się robi się prosta jak drut.

    0
  • #12 22 Lip 2010 08:28
    domellus
    Poziom 29  

    Masz zupełną rację ociz tylko sam napewno wiesz jak to bywa z czytaniem schematów przez ludzi, wiekszość mysli że wie jak :) Swoja drogą skoro już ktoś usuwał klimatyzację to sie do tego nie przyłożył. I ciekawe dlaczego usuwał klimę zamiast naprawić? Pewnie sprężarka siadła?

    0
  • #13 22 Lip 2010 18:24
    charzun
    Poziom 9  

    Tak siadła sprężarka i chłodnica... Przynajmniej takie info dostalem jak go kupowałem...

    0